Koncessionshandling för Djurgårdslinjens förlängning

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Thomas Lange

Koncessionshandling för Djurgårdslinjens förlängning

Inlägg av Thomas Lange »

Ju förr dess bättre.
Användarens profilbild
Kantorn

Re: Koncessionshandling för Djurgårdslinjens förlängning

Inlägg av Kantorn »

Thomas Lange skrev:Finns att se här:

http://www.sl.se/Upload/om_sl/pdf/Inbju ... linjen.pdf
Ser väl trevligt ut. Hoppas det blir något den här gången!
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Leif A

Inlägg av Leif A »

Trevlig!? genom mina ögon ser den ut som en katastof för oss som är aktiva på Djurgårdslinjen om vi inte gör oss hörda nu så kan vi börja planera för nerlägning av AB Stockolms Spårvägar. Detta eftersom SL inte anser att vändslinga vid Centralen är nödvändlig och skrivningen om att vår trafik skall kunna bedrivas men detta skall vara helt upp till Koncessionsägarens gottfinnande om/när vi får köra samt hur mycket vi tvingas betala för att köra. /Leif A
Hälsingborgare i själ o hjärta
Byggare Bob

Inlägg av Byggare Bob »

Leif A skrev:Trevlig!? genom mina ögon ser den ut som en katastof för oss som är aktiva på Djurgårdslinjen om vi inte gör oss hörda nu så kan vi börja planera för nerlägning av AB Stockolms Spårvägar. Detta eftersom SL inte anser att vändslinga vid Centralen är nödvändlig och skrivningen om att vår trafik skall kunna bedrivas men detta skall vara helt upp till Koncessionsägarens gottfinnande om/när vi får köra samt hur mycket vi tvingas betala för att köra. /Leif A
Kanske är bättre med en riktig spårväg till Djurgården än en lekstuga...
Och så har ni ju faktiskt Malmköping att leka i...
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Byggare Bob skrev:
Leif A skrev:Trevlig!? genom mina ögon ser den ut som en katastof för oss som är aktiva på Djurgårdslinjen om vi inte gör oss hörda nu så kan vi börja planera för nerlägning av AB Stockolms Spårvägar. Detta eftersom SL inte anser att vändslinga vid Centralen är nödvändlig och skrivningen om att vår trafik skall kunna bedrivas men detta skall vara helt upp till Koncessionsägarens gottfinnande om/när vi får köra samt hur mycket vi tvingas betala för att köra. /Leif A
Såsom företrädare för en annan museiförening tycker jag att detta inte kan betraktas som något annat än ett fullständigt osakligt påhopp!

Att kalla Djurgårdslinjen för en "lekstuga" är inget annat än att visa sin egen brist på kompetens på området.

Stå på er, jag hoppas att det som just nu kan se dystert ut ordnar sig på bästa sätt!

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Leif A

Inlägg av Leif A »

Byggare Bob skrev:
Ja jag håller med om att det skall vara en riktig spårväg till Djurgården MEN SL vill bygga järnväg med säckstation vid Centralen och det är det som jag reagera mot! sen komentaren om vad som är lek och allvar är en intressant komentar eftersom den här värden skulle vara en bättre plats om fler ville leka /Leif A
Ekonomisk

Inlägg av Ekonomisk »

Riktiga spårvägar har vändslingor! Så det så! 8)
- Det finns inget så praktiskt som en bra teori
scotland_dan

Inlägg av scotland_dan »

svårt att säga hur det kommer att sluta, ett antal av de viktiga sektionerna i förfrågan är "öppna" dvs SL kommer att förhandla om dem. t.ex. hur
SS kommer att integreras i detta beror ju helt på vad som avtalas fram om ersättningen.
Dock så har man glömt att vändslingan inte kommer att behövas av koncessionären...så vem underhåller?SS? koncs mot betalning av SS?
Tycker inte att det är nattsvart, t.ex. kan SS eventuellt hamna i en bra sits
när det gäller extra kapacitet.

Mycket handlar också om vilken köpeskilling som SL kan tänka sig att betala efter 15 år.

Som förfrågan står nu så skulle det förvåna mig om någon kan säga att det är bra eller dåligt. den engelska versionen var inget vidare kan jag dock säga, man borde ha använt sig av någon mer professionell

Huruvida man ska ha vändslingor eller inte tycker jag har diskuterats tillräckligt, så det tänker jag bara kommentera med:
"rätt verktyg till rätt problem" :idea:

-Dan
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Ooops, här har man skitit i det blå skåpet må jag säga... Jag inbillade mig att SSS skulle köra parallellt. Men jag hade väl (som vanligt) helt fel.
Professionell tyckare
Lars Stegenius

Inlägg av Lars Stegenius »

Byggare Bob skrev: Kanske är bättre med en riktig spårväg till Djurgården än en lekstuga...
Men snälla rara....

Som väl framgått i andra trådar är jag ingen större anhängare av DjL men att kalla det en lekstuga är väl ändå att ta i. Den verksamheten bedrivs helt seriöst i alla avseenden.

Och i Malmköping leker man inte heller, om du nu tror det. Här är det lika seriöst, tro mig! Fast utan näsan-i-vädret-attityden som verkar råda på DjL.

Både dessa verksamheter har tillstånd enligt gällande lagstiftning från JVS att utöva sina verksamheter och lyder alltså inte, som en del andra, under Tivoliförordningen. Lekstugor får inte tillstånd, tro mig som ansvarat för en tillståndsansökan!

Vad grundar du f.ö detta påhopp på?

//Lars S (f.d. Tc MUMA)

PS
För första gången i mitt liv har jag ryckt ut till DjLs försvar. Jag börjar visst bli blöthjärtad på gamla dar...
DS
218

Inlägg av 218 »

SSS borde vara progressiva och skissa på en roll för att delta i något av konsortierna istället för att vara "sitting ducks". Det är väl en spännande utmaning och ett sätt att ta tillbaka initiativet? Ex.vis kanske erbjuda förstärkningstrafik för något konsortium till en låg kostnad eller...?

Det allvarliga är kanske inte i första hand om man får köra till Centralen eller inte, utan hur man ska klara av att upprätthålla trafik i vilken relation som helst, utan någon upphandling från SL:s sida av trafik.

Därför borde SSS nog försöka att arbeta sig in i något konsortium för att värna denna möjlighet för framtiden. Annars är nog risken stor att något konsortium snor åt sig eventuella merintäkter av exempelvis förstärkningstrafik!

218
RVR

Inlägg av RVR »

Själva utredningen (2007:4) som utgjorde SL styrelsens beslutsunderlag finns nu tillgängligt på: http://www.sl.se/Upload/om_sl/pdf/Bilag ... linjen.pdf.

Lustigt nog så benäms den befintliga spårvägen på flera ställen i huvudrapporten som "museijärnvägen"?
Användarens profilbild
Leif A

Inlägg av Leif A »

Det är inget lustigt med det SL bygger inte spårvägar SL bygger järnvägar Det är samma sak med ombyggnaden av Saltsjöbanan SL tala om anpassning till tvärbanan men planerar för en Järnvägsstation vid Slussen med 4 spår som bildar en Säckstation /leif A
RVR

Inlägg av RVR »

Leif A skrev:Det är inget lustigt med det SL bygger inte spårvägar SL bygger järnvägar Det är samma sak med ombyggnaden av Saltsjöbanan SL tala om anpassning till tvärbanan men planerar för en Järnvägsstation vid Slussen med 4 spår som bildar en Säckstation /leif A
Men i Tvärbanans snabbspårvägsstandard så finns det inte vändslingor, och nyttjandet av vändslingor är per definition inte liktydigt med spårväg: även om dessa är vanligast förekommande inom den gruppen av spårtrafik.

Debatten om tvåriktningsvagnar och vändslingor har förts i flera trådar på forumet förut, tex den här:http://www.ss.se/forum/viewtopic.php?t= ... 4ndslingor

Mig veterligen så planeras det för tre spår (har ej länk till relevanta handlingar) vid den nya ändstationen vid Slussen för Tvärbanan (2 spår) och Saltsjöbanan (1 spår).[/url][/code]
Senast redigerad av RVR den måndag 20 augusti 2007 20:53, redigerad totalt 1 gånger.
218

Inlägg av 218 »

Du har alldeles rätt Leif! Anledningen står att finna i att det finns en uppsjö spårprojektörer på SL som kommer från gamla SJ och BV vilka minsann vet hur en spåranläggning ska utformas. Tror dem! Lite för välvilliga anslag hjälper också till förstås! Ett konkret exempel på att det är på detta sättet var den stoppbock man byggde i Bromma med riktiga järnvägsbuffertar ("vi som kommer från BV vet minsann hur en stoppbock ser ut") som då en dag givetvis rammades av en Ängbyvagn som inte hade buffertar. Dessvärre blev inte bara vagnen utan även föraren skadad vid tillfället. Hela första delen av Tvärbanan med kontaktledningsstolpar och allting är väl förresten ett uttryck för denna storvulenhet!

218
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Leif A skrev:Det är inget lustigt med det SL bygger inte spårvägar SL bygger järnvägar Det är samma sak med ombyggnaden av Saltsjöbanan SL tala om anpassning till tvärbanan men planerar för en Järnvägsstation vid Slussen med 4 spår som bildar en Säckstation /leif A
Lugna dig nu Leif, det är ju inte SL som ska bygga banan till Centralen utan det företag som erbjuder det billigaste alternativet! Det borde borga för att vi slipper järnvägar.

By the way: Att SL tvingas bygga en säckstation med 4 spår vid Slussen och inte nån sorts spårvägsvändslinga är ju för att det ÄR inte bara en, utan TVÅ järnvägar som ska vända där! Vid det här laget borde man förstås dra i nödbromsen och bestämma att Saltsjöbanan skall förbli som den är idag och bygga Tvärbanan på ett annat ställe, men de ska nödvändigtvis bygga ihop dem och då blir det denna konstiga lösning. För övrigt är ju Tvärbanan mer att betrakta som en förortsjärnväg med vissa inslag av spårväg än tvärtom.
Och i Malmköping leker man inte heller, om du nu tror det. Här är det lika seriöst, tro mig! Fast utan näsan-i-vädret-attityden som verkar råda på DjL.
Någon näsan-i-vädret-attityd råder inte på DjL, så det så! Fnys! :wink:

Daniel S

-----------------------------------
"Var sak på sin plats!"
Användarens profilbild
Stefan Widén

Åsså lite posetivt.

Inlägg av Stefan Widén »

Nu är defakto Djl:s förlängning under upphandling med ett koncept på upphandling som låter anbudsgivarna vara med och påverka gestalltningen och detaljutformningen. Vidare att på ett bra sätt integrera vår befintliga trafik i den framtida trafiken. Förfrågningsunderlaget är utformat som en enda stor "ideéskiss på hur det kan se ut. Nu är det upp till samtliga intressenter att visa framfötterna på hur en utbyggnad med ren spårvägsteknologi skall se ut.

En skiss måste jag framhäva och det är långt bak i bilagan ...illustrationen på korsningen Strandvägen/Narvavägen och Djurgårdsbron. Den som gjort den har hittat en intrerssant lösning.

/Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
RVR

Re: Åsså lite posetivt.

Inlägg av RVR »

Stefan Widén skrev:En skiss måste jag framhäva och det är långt bak i bilagan ...illustrationen på korsningen Strandvägen/Narvavägen och Djurgårdsbron. Den som gjort den har hittat en intrerssant lösning.
Det blir i princip samma grundlösning som idag finns att beskåda vid Nybroplan, betraktat från ett bilistperspektiv. Sämre är dock den lösning längs med Djurgårdsvägen där kollektivkörfälten i vardera riktning placeras vid vägkanten, för att inte tala om Klarabergsgatan och det enda, mycket strörningskänsliga, uppställningsspåret. Man borde valt dubbla uppställningsspår enligt samma variant som finns vid den provisoriska ändhållplatsen Sickla Udde.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Centralen
Skall ytan väster om Cityterminalen (WTC) bebyggas? Har hört trafikborgarrådet Söderlund förorda ett torg där, med ändhållplats för spårvagnarna och annat som kan vara trevligt på ett torg.

På ett sådant torg skulle man ju kunna ordna en vändslinga för Djurgårdslinjen!

(Såg f.ö. att man skrev SJ:s Centralstation, borde väl vara Jernhusens Centralstation? Men Jernhusen AB ägs kanske av SJ?)

Normalmstorg
Jag har inte lusläst dokumenten, men framgår det någonstans om nuvarande vändslinga vid Normalmstorg kan vara kvar? Detta är väl enda möjligheten att kunna bedriva seriös museitrafik med tidstypiska vagnkombinationer? För dessa kräver väl oftast vändslinga?

Hamngatan

Hållplats på Hamngatan eller ej? Svår fråga, men jag lutar nog mot att man kan avstå. Möjligen hållplats mitt för Kungsträdgården i riktning mot Nybroplan i stället för den tänkta hållplatsen vid Normalmstorg. Men det försvårar många byten!

Är det inte lustigt att man inte gjort några mätningar på "takhöjden" under Malmskilnadsgatan? Man reffererar bara till en bild med en buss och anger hur hör bussen kan tänkas vara!
Användarens profilbild
Thomas Lange

Inlägg av Thomas Lange »

218 skrev:Du har alldeles rätt Leif! Anledningen står att finna i att det finns en uppsjö spårprojektörer på SL som kommer från gamla SJ och BV vilka minsann vet hur en spåranläggning ska utformas. Tror dem! Lite för välvilliga anslag hjälper också till förstås! Ett konkret exempel på att det är på detta sättet var den stoppbock man byggde i Bromma med riktiga järnvägsbuffertar ("vi som kommer från BV vet minsann hur en stoppbock ser ut") som då en dag givetvis rammades av en Ängbyvagn som inte hade buffertar. Dessvärre blev inte bara vagnen utan även föraren skadad vid tillfället. Hela första delen av Tvärbanan med kontaktledningsstolpar och allting är väl förresten ett uttryck för denna storvulenhet!

218

Intrycket av att inte riktigt förstå vad man håller på med förstärks av den replik vi fick från SL häromdagen då vi ville förstärka skyltningen längs Djurgårdslinjens hållplatser. Piktogram för spårvagn resp buss (som förstås av alla oavsett språk) får inte användas. Djurgårdslinjen får inte kallas spårväg utan lokalbana .... "Vi har sorterat bort begreppet spårväg ur vår vokabulär!"

Helt följdriktigt skriver man i sin rapport "museijärnvägen" om den befintliga Djurgårdslinjen.
Ju förr dess bättre.
Låst