Till metropolen Norrköping. Vagn 196 gick i väg i måndags till Mkp men där är det nu fullt i alla hallar varpå Norrköping är nästa på tur. Ja även i Bromma är det knökat vilket annars hade vart ett bra ställe. Lidingö lär ju bli knökat om nu den Madridvagnen hittar till Sthlm.
/stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Så är det inte i år.
Det blir tyvärr en mycket kort sejour i Stockholm pga att Djurgårdsbrons reparation skall inledas vid månadsskiftet.
Senaste bud är ankomst en bit in i v 34.
Och så är det JVS godkännandeprocess...
Thomas Lange skrev:Så är det inte i år.
Det blir tyvärr en mycket kort sejour i Stockholm pga att Djurgårdsbrons reparation skall inledas vid månadsskiftet.
Senaste bud är ankomst en bit in i v 34.
Och så är det JVS godkännandeprocess...
Kanske kan man ställa vagnen på vagnbjörn på Norrmalmstorg ett par timmar innan den dras tillbaka till sitt soliga hemland? Om den hinner hit innan den ska vända vill säga.
Thomas Lange skrev:Så är det inte i år.
Det blir tyvärr en mycket kort sejour i Stockholm pga att Djurgårdsbrons reparation skall inledas vid månadsskiftet.
Senaste bud är ankomst en bit in i v 34.
Och så är det JVS godkännandeprocess...
Kanske kan man ställa vagnen på vagnbjörn på Norrmalmstorg ett par timmar innan den dras tillbaka till sitt soliga hemland? Om den hinner hit innan den ska vända vill säga.
Thomas Lange skrev:Så är det inte i år.
Det blir tyvärr en mycket kort sejour i Stockholm pga att Djurgårdsbrons reparation skall inledas vid månadsskiftet.
Senaste bud är ankomst en bit in i v 34.
Och så är det JVS godkännandeprocess...
Kanske kan man ställa vagnen på vagnbjörn på Norrmalmstorg ett par timmar innan den dras tillbaka till sitt soliga hemland? Om den hinner hit innan den ska vända vill säga.
Det är enkelt sagt föregångaren till den spårtrailer som 700 står på.
Tarton, fd GA Schakt/Specialtransporter kör inte med vagnbjörnar.
//Tony
Så kanske det heter på modern svengelska. När jag en gång i tidernas begynnelse (1965 tror jag) jobbade på Ventilator i Västberga / Stockholm så kom det en vagnbjörn med en godsvagn lastatd med plåtrullar som vi tillverkade fläktar och ventilationsdetaljer av. Tyvärr tog jag inget kort på ekipaget. Men då hette det iallafall vagnbjörn.
Olle skrev:
Så kanske det heter på modern svengelska. När jag en gång i tidernas begynnelse (1965 tror jag) jobbade på Ventilator i Västberga / Stockholm så kom det en vagnbjörn med en godsvagn lastatd med plåtrullar som vi tillverkade fläktar och ventilationsdetaljer av. Tyvärr tog jag inget kort på ekipaget. Men då hette det iallafall vagnbjörn.
Det är inte samma sak. Spårtrailern skiljer sig på ett par väsentliga punkter i konstruktionen från en vagnbjörn.
Olle skrev:
Så kanske det heter på modern svengelska. När jag en gång i tidernas begynnelse (1965 tror jag) jobbade på Ventilator i Västberga / Stockholm så kom det en vagnbjörn med en godsvagn lastatd med plåtrullar som vi tillverkade fläktar och ventilationsdetaljer av. Tyvärr tog jag inget kort på ekipaget. Men då hette det iallafall vagnbjörn.
Det är inte samma sak. Spårtrailern skiljer sig på ett par väsentliga punkter i konstruktionen från en vagnbjörn.
//Tony
Ja, jag noterade det. Men även en modern spårvagn skiljer sej på fler punkter från en gammal spårvagn, men den kallas ändå spårvagn. Så varför ska vagnbjörnen byta namn?
Den största skilnaden på trailern på bilden och på en vagnbjörn är att trailern har en king-pin som kopplas fast med en vändskiva på den dragande bilen. En vagnbjörn har en dragstång som man kopplar fast i en dragkroksliknande anordning. Dessutom så är en vagnbjörn byggd enbart för att transportera järnvägsvagnar. En trailer av ovanstående modell kan flytta andra saker än bara vagnar.
X-Trafikarn skrev:Den största skilnaden på trailern på bilden och på en vagnbjörn är att trailern har en king-pin som kopplas fast med en vändskiva på den dragande bilen. En vagnbjörn har en dragstång som man kopplar fast i en dragkroksliknande anordning. Dessutom så är en vagnbjörn byggd enbart för att transportera järnvägsvagnar. En trailer av ovanstående modell kan flytta andra saker än bara vagnar.
Inte bara det! Den delen av trailern som går från flaket och upp till "king-pinnen" är löstagbar. Genom att lossa flaket här kan trailern sänkas ner mot marken och den tillhörande rampen kan monteras och spårvagnen kan köras upp - för egen maskin.
Vagnbjörnens lastning är väl något annorlunda förutsatt att jag förstått allt rätt.
Att jämföra mot att det är stor konstruktionsmässig skillnad på en spårvagn från 1902 och idag håller inte i resonemanget. Visst är det så, men för spårvagnen är funktion, syfte och utförandet i stora drag exakt detsamma. Vagnbjörnen och Spårtrailern skiljer sig åt i funktion och utförande.
Dessutom är "Spårvagn" ett betydligt vidare ord än vare sig "Vagnbjörn" och "Spårtrailer".