700 lämnar Stockholm

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
carltram
Inlägg: 880
Blev medlem: söndag 11 mars 2007 8:41
Kontakt:

700 lämnar Stockholm

Inlägg av carltram »

I dag vid 14-tiden lämnade sällskapsvagnen 700 Stockholm för att ge plats för Madridvagnen.
Bild
Bild
Bild
Bild
Användarens profilbild
Karsten
Inlägg: 1483
Blev medlem: måndag 13 september 2004 23:54
Ort: Österåker - mer än bara en anstalt!

Inlägg av Karsten »

Vart ska den?
daniel_s
Inlägg: 14442
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Inlägg av daniel_s »

Karsten skrev:Vart ska den?
Till Madrid, de har en vagnhallsplats ledig nu!
carltram
Inlägg: 880
Blev medlem: söndag 11 mars 2007 8:41
Kontakt:

Inlägg av carltram »

Jag gissar att den ska till Malmköping eller Norrköping.
Byggare Bob
Inlägg: 2076
Blev medlem: tisdag 03 augusti 2004 19:32

Inlägg av Byggare Bob »

Nehejdå, den skall till hr Åberg och ställas upp på Mannaminne, i utbyte av en silverfärgad C5 i museitunneltåget :wink:

(nu kan vi skapa en myt om vart 700 skall, om inte hr Widén ger oss ett konkret svar!) :shock:
Användarens profilbild
Andy
Inlägg: 3498
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:35
Ort: Oslo

Inlägg av Andy »

Karsten skrev:Vart ska den?
Hjem til Oslo????? :P :P
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3082
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

svaret på 700:s färd

Inlägg av Stefan Widén »

Till metropolen Norrköping. Vagn 196 gick i väg i måndags till Mkp men där är det nu fullt i alla hallar varpå Norrköping är nästa på tur. Ja även i Bromma är det knökat vilket annars hade vart ett bra ställe. Lidingö lär ju bli knökat om nu den Madridvagnen hittar till Sthlm.

/stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
daniel_s
Inlägg: 14442
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: svaret på 700:s färd

Inlägg av daniel_s »

Stefan Widén skrev:Lidingö lär ju bli knökat om nu den Madridvagnen hittar till Sthlm.
Tja, man får väl ställa två Lidingövagnar på Djurgården...
Användarens profilbild
Bussmicke
Inlägg: 8019
Blev medlem: söndag 01 september 2002 1:38
Ort: Hammarby, Västerås
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

Så gästvagnen ska redan komma?
Skulle den inte kommit för länge sen?
Gästvagnar brukar ju normalt åka hem så här dags på året..
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Användarens profilbild
Thomas Lange
Inlägg: 2256
Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
Ort: Stockholm - Lidingö

Inlägg av Thomas Lange »

Så är det inte i år.
Det blir tyvärr en mycket kort sejour i Stockholm pga att Djurgårdsbrons reparation skall inledas vid månadsskiftet.
Senaste bud är ankomst en bit in i v 34.
Och så är det JVS godkännandeprocess...
Ju förr dess bättre.
Användarens profilbild
Olle
Inlägg: 3203
Blev medlem: söndag 01 september 2002 17:45
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Olle »

Thomas Lange skrev:Så är det inte i år.
Det blir tyvärr en mycket kort sejour i Stockholm pga att Djurgårdsbrons reparation skall inledas vid månadsskiftet.
Senaste bud är ankomst en bit in i v 34.
Och så är det JVS godkännandeprocess...
Kanske kan man ställa vagnen på vagnbjörn på Norrmalmstorg ett par timmar innan den dras tillbaka till sitt soliga hemland? Om den hinner hit innan den ska vända vill säga.

:wink: lle.
:-)lle
RVR
Inlägg: 802
Blev medlem: söndag 06 oktober 2002 14:38
Ort: Stockholm

Inlägg av RVR »

Olle skrev:
Thomas Lange skrev:Så är det inte i år.
Det blir tyvärr en mycket kort sejour i Stockholm pga att Djurgårdsbrons reparation skall inledas vid månadsskiftet.
Senaste bud är ankomst en bit in i v 34.
Och så är det JVS godkännandeprocess...
Kanske kan man ställa vagnen på vagnbjörn på Norrmalmstorg ett par timmar innan den dras tillbaka till sitt soliga hemland? Om den hinner hit innan den ska vända vill säga.

:wink: lle.
Varför i så fall inte på Klarabergsgatan?
Användarens profilbild
Olle
Inlägg: 3203
Blev medlem: söndag 01 september 2002 17:45
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Olle »

Richard Jacobsson skrev:
Olle skrev:
Thomas Lange skrev:Så är det inte i år.
Det blir tyvärr en mycket kort sejour i Stockholm pga att Djurgårdsbrons reparation skall inledas vid månadsskiftet.
Senaste bud är ankomst en bit in i v 34.
Och så är det JVS godkännandeprocess...
Kanske kan man ställa vagnen på vagnbjörn på Norrmalmstorg ett par timmar innan den dras tillbaka till sitt soliga hemland? Om den hinner hit innan den ska vända vill säga.

:wink: lle.
Varför i så fall inte på Klarabergsgatan?
Svårare att vända med vagnbjön där.

:lol: lle.
:-)lle
daniel_s
Inlägg: 14442
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Inlägg av daniel_s »

Vad är en vagnbjörn?
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Inlägg av 2763 »

daniel_s skrev:Vad är en vagnbjörn?
Det är enkelt sagt föregångaren till den spårtrailer som 700 står på.
Tarton, fd GA Schakt/Specialtransporter kör inte med vagnbjörnar.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Olle
Inlägg: 3203
Blev medlem: söndag 01 september 2002 17:45
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Olle »

TonyM skrev:
daniel_s skrev:Vad är en vagnbjörn?
Det är enkelt sagt föregångaren till den spårtrailer som 700 står på.
Tarton, fd GA Schakt/Specialtransporter kör inte med vagnbjörnar.

//Tony
Så kanske det heter på modern svengelska. När jag en gång i tidernas begynnelse (1965 tror jag) jobbade på Ventilator i Västberga / Stockholm så kom det en vagnbjörn med en godsvagn lastatd med plåtrullar som vi tillverkade fläktar och ventilationsdetaljer av. Tyvärr tog jag inget kort på ekipaget. Men då hette det iallafall vagnbjörn.

Vagnbjörn del 2

Vagnbjörn

Trasig vagnbjörn

Även spårvägssällskapet använder vagnbjörn
:-)lle
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Inlägg av 2763 »

Olle skrev:
Så kanske det heter på modern svengelska. När jag en gång i tidernas begynnelse (1965 tror jag) jobbade på Ventilator i Västberga / Stockholm så kom det en vagnbjörn med en godsvagn lastatd med plåtrullar som vi tillverkade fläktar och ventilationsdetaljer av. Tyvärr tog jag inget kort på ekipaget. Men då hette det iallafall vagnbjörn.
Det är inte samma sak. Spårtrailern skiljer sig på ett par väsentliga punkter i konstruktionen från en vagnbjörn.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Olle
Inlägg: 3203
Blev medlem: söndag 01 september 2002 17:45
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Olle »

TonyM skrev:
Olle skrev:
Så kanske det heter på modern svengelska. När jag en gång i tidernas begynnelse (1965 tror jag) jobbade på Ventilator i Västberga / Stockholm så kom det en vagnbjörn med en godsvagn lastatd med plåtrullar som vi tillverkade fläktar och ventilationsdetaljer av. Tyvärr tog jag inget kort på ekipaget. Men då hette det iallafall vagnbjörn.
Det är inte samma sak. Spårtrailern skiljer sig på ett par väsentliga punkter i konstruktionen från en vagnbjörn.

//Tony
Ja, jag noterade det. Men även en modern spårvagn skiljer sej på fler punkter från en gammal spårvagn, men den kallas ändå spårvagn. Så varför ska vagnbjörnen byta namn?

:roll: lle.
:-)lle
X-Trafikarn
Inlägg: 134
Blev medlem: måndag 25 april 2005 12:44

Inlägg av X-Trafikarn »

Den största skilnaden på trailern på bilden och på en vagnbjörn är att trailern har en king-pin som kopplas fast med en vändskiva på den dragande bilen. En vagnbjörn har en dragstång som man kopplar fast i en dragkroksliknande anordning. Dessutom så är en vagnbjörn byggd enbart för att transportera järnvägsvagnar. En trailer av ovanstående modell kan flytta andra saker än bara vagnar.
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Inlägg av 2763 »

X-Trafikarn skrev:Den största skilnaden på trailern på bilden och på en vagnbjörn är att trailern har en king-pin som kopplas fast med en vändskiva på den dragande bilen. En vagnbjörn har en dragstång som man kopplar fast i en dragkroksliknande anordning. Dessutom så är en vagnbjörn byggd enbart för att transportera järnvägsvagnar. En trailer av ovanstående modell kan flytta andra saker än bara vagnar.
Inte bara det! Den delen av trailern som går från flaket och upp till "king-pinnen" är löstagbar. Genom att lossa flaket här kan trailern sänkas ner mot marken och den tillhörande rampen kan monteras och spårvagnen kan köras upp - för egen maskin.

Vagnbjörnens lastning är väl något annorlunda förutsatt att jag förstått allt rätt.

Att jämföra mot att det är stor konstruktionsmässig skillnad på en spårvagn från 1902 och idag håller inte i resonemanget. Visst är det så, men för spårvagnen är funktion, syfte och utförandet i stora drag exakt detsamma. Vagnbjörnen och Spårtrailern skiljer sig åt i funktion och utförande.

Dessutom är "Spårvagn" ett betydligt vidare ord än vare sig "Vagnbjörn" och "Spårtrailer".

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Skriv svar