GP: M32 problem, är ny fjädring en lösning?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Patrik S
Inlägg: 161
Blev medlem: söndag 26 februari 2006 12:33
Ort: Göteborg

GP: M32 problem, är ny fjädring en lösning?

Inlägg av Patrik S »

Som många säker sett har det stått om att M32 kränger i kurvorna och har dålig AC i GP sista dagarna:

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=362021

I artikeln nämns att man provar ny fjädring för att komma till rätta med problemet, någon som vet hur det går?

"Ansaldobreda provar just nu en ny typ av fjädringssystem på vagnarna för att minska ryckandet. Christer Olsson, chef för spårvagnstrafiken i Göteborg, tror att det kan vara lösningen.
- Vi hoppas att det fungerar. Men vi kan inte veta något förrän vi provar det på våra spår, säger han."

ACn borde vara lättare att fixa, känns det som...
Stefan_Brännström
Inlägg: 1088
Blev medlem: onsdag 11 oktober 2006 9:54

.

Inlägg av Stefan_Brännström »

Min kusin (som dessutom är bussförare och borde ha koll på AC) tyckte AC:n i M32 var klart bättre än i M31 när han gästade Göteborg för 3-4 dagar sedan. Det var en varm dag han åkte spårvagn på också.

Sedan är det en annan sak att AC:n i M31 känns som obefintlig, kanske en snäll jämförelse :shock:
Satsa på Spårvägarna
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: .

Inlägg av 2763 »

Stefan_Brännström skrev:Min kusin (som dessutom är bussförare och borde ha koll på AC) tyckte AC:n i M32 var klart bättre än i M31 när han gästade Göteborg för 3-4 dagar sedan. Det var en varm dag han åkte spårvagn på också.

Sedan är det en annan sak att AC:n i M31 känns som obefintlig, kanske en snäll jämförelse :shock:
M31 har ingen AC i passagerarutrymmet

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg
Inlägg: 1999
Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
Ort: Oslo

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

Et viktig problem med M32 er at konstruksjonen er en lavgulvsvogn. Dermed er det mindre plass til fjæring enn på en konvensjonell vogn. En lavgulvsvogn kan aldri bli like bra som en vogn med høyt gulv. Når man har valgt å kjøpe lavgulvvogner, så har man samtidig valgt å kjøpe dårligere komfort. Man har også valgt å kjøpe vogner med dårligere teknisk kvalitet. Jeg ser ikke bort fra at man en gang i fremtiden finner ut at man på nytt skal satse på konvensjonelle vogner, men samtidig bygge høyere plattformer.
Patrik S
Inlägg: 161
Blev medlem: söndag 26 februari 2006 12:33
Ort: Göteborg

Inlägg av Patrik S »

Vad jag tror menas med ny fjädring är framförallt den i sidled, den som genererar eller dämpar kasten i kurvorna. Med en given hastighet och en given kurvradie ger det en specifik sidkraft. Detta ger, om fjädringen är för hård, ett kast tillbaks vilket jag tror är en av huvudorsakerna till att förarna skadar sig/mår dåligt. Därför kanske man kan hitta bättre, mer dynamiska sätt, att ordna fjädringen på.

Om man dessutom är mycket erfaren och känner vagnen väl borde man kunna räkna ut ungefär vilken hastighet som är lämplig för vilken kurva. Tyvärr är det som bekant inte så jämn kvalitet på spåren, och kanske lättare sagt än gjort.
Användarens profilbild
Fredrik E
Inlägg: 2298
Blev medlem: måndag 22 september 2003 19:17
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Fredrik E »

Tyvärr finns det ingen egentlig hastighet som är "bra" för föraren om inte 0 km/h räknas då.
PÅ Angeredsbanan är en liten solkurva som inte märks med en konventionell boggie ett rejält kast med M32.
Kurvan Södra/Västra Hamngatan går inte att ta utan vagnen kastar i sidled, växlar i hela centrum.

Vagnen duger väldigt bra att köra på raka spår som gärna är helt nya och fina men tyvärr är inte Göteborg en stad med fler än en Aveny. :wink:
Patrik S
Inlägg: 161
Blev medlem: söndag 26 februari 2006 12:33
Ort: Göteborg

Inlägg av Patrik S »

Tråkigt att höra. Upplever ni förare att man överhuvudtaget tar problemet på allvar och tittar på någon form av lösning? Skulle en ombyggnad av fören i vagnen vara en möjlighet, ta bort tvåbladsdörren och minska på överhänget?
Användarens profilbild
Erik Sandblom
Inlägg: 2591
Blev medlem: tisdag 20 juni 2006 13:42

Inlägg av Erik Sandblom »

På lastbilar är hela hytten frikopplad från dragbilen. Även stolen verkar sväva på nåt slags teknikmoln. Kan man inte göra så med spårvagnen också?
Hamnen
Inlägg: 14
Blev medlem: lördag 30 september 2006 20:12

Inlägg av Hamnen »

Skulle väl kanske gå i teorin, men hade man bara tänkt till och lyssnat lite i början av projektet hade dylika efterhandsräddningar inte behövts. Jag är varken ingenjör eller ekonom, men det är inte svårt att föreställa sig vilka tekniska såväl som monetära ansträngningar som skulle krävas för att göra konstruktionsfelet ogjort. Och någon gasfjädrad hytt med ultrastol a´la långtradare skulle inte alls vara nödvändigt för att slippa problemet; jag sitter med god komfort på förarplatsen på en M31, och den vagnen är som bekant inget under av modern teknik.
daniel_s
Inlägg: 14414
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Inlägg av daniel_s »

Erik Sandblom skrev:På lastbilar är hela hytten frikopplad från dragbilen. Även stolen verkar sväva på nåt slags teknikmoln. Kan man inte göra så med spårvagnen också?
Nej, här är det tydligen beställaren som svävar på nåt slags moln! :wink:
Skriv svar