Att embarkera ett tåg med bokade platser.
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Att embarkera ett tåg med bokade platser.
En normal järnvägsvagn i Sverige har två dörrar vända mot perongen. På dörren kan man läsa vagnsnummer samt vilka platser i vagnen som finns i den halvan av vagnen. Det tycks inte vara många resenärer som tittar på plattssiffrorna, utan de kliver glatt på i den närmaste dörren, med mötesproblem inne i vagnen som följd.
De danska IC3-tågen har en bred dörr i mitten på vagnen och väl inne i tamburen så är det pilar som visar vilket håll man skall gå åt, beroende på platsnummer!
IC3-lösningen är betydligt effektivare!
SJ (och andra operatörer) skulle kanske kunna underlätta embarkeringen genom att markera dörrarna med 1A, 1B, 2A etc och skriva ut denna markering med stor och fet text på biljetten!
De danska IC3-tågen har en bred dörr i mitten på vagnen och väl inne i tamburen så är det pilar som visar vilket håll man skall gå åt, beroende på platsnummer!
IC3-lösningen är betydligt effektivare!
SJ (och andra operatörer) skulle kanske kunna underlätta embarkeringen genom att markera dörrarna med 1A, 1B, 2A etc och skriva ut denna markering med stor och fet text på biljetten!
-
Ett av Dagens "I-landsproblem"...
Oavsett om du skriver texten med stora bokstäver
så har folk inte tid att läsa. Egoismen får dessutom en väldigt framträdande roll i dessa sammanhang (reptilhjärnan slår till med full kraft!)
Själv när jag och en god vän åkte med X2000 till Norrköping (och vidare till Kolmården), så var regionaltåget inställt.
De som skulle åka med regionaltåget skulle åka med vårat X2000, och skulle sedan byta till buss i Södertälje Syd. Gissa vilket kaos det blev, när alla skulle på samma vagn, in genom (helst!) samma dörr med både barnvagnar, ryggsäckar och resväskor.
Och de som inte hade platsbiljett, tog snabbt som katten en rövare och bara slog ner arslet på närmaste säte. Tågmästaren (heter det fortfarande så?) talade klart och tydligt om att de med platsbiljett hade företräde till de bokade sittplatserna.
Och vilket gnäll ("åhhh, måste vi stå till Södertälje!").
Tror inte lugnet i vagnen hade lagts sig förräns vi passerade Älvsjö-Stuvsta.
Nåväl, detta i sin tur gjorde tåget ca 10 minuter försenat.
På vägen hem skulle vi åka med regionaltåg (X40) från Kolmården till Stockholm. Våra bokade platser var (Såklart!) upptagna av två mammor med barnvagn, som hade hittat de "perfekta" sittplatserna. Nåväl vi bråkade inte, utan sade att vi tar deras platser i vagnsänden i stället.
Så mitt förslag till SJ är: Skrota all plastreservering och slopa all platsnumrering. För folk läser inte platsnummer, utan tar en plats där det passar, och hoppas på det bästa...
Oavsett om du skriver texten med stora bokstäver
så har folk inte tid att läsa. Egoismen får dessutom en väldigt framträdande roll i dessa sammanhang (reptilhjärnan slår till med full kraft!)
Själv när jag och en god vän åkte med X2000 till Norrköping (och vidare till Kolmården), så var regionaltåget inställt.
De som skulle åka med regionaltåget skulle åka med vårat X2000, och skulle sedan byta till buss i Södertälje Syd. Gissa vilket kaos det blev, när alla skulle på samma vagn, in genom (helst!) samma dörr med både barnvagnar, ryggsäckar och resväskor.
Och de som inte hade platsbiljett, tog snabbt som katten en rövare och bara slog ner arslet på närmaste säte. Tågmästaren (heter det fortfarande så?) talade klart och tydligt om att de med platsbiljett hade företräde till de bokade sittplatserna.
Och vilket gnäll ("åhhh, måste vi stå till Södertälje!").
Tror inte lugnet i vagnen hade lagts sig förräns vi passerade Älvsjö-Stuvsta.
Nåväl, detta i sin tur gjorde tåget ca 10 minuter försenat.
På vägen hem skulle vi åka med regionaltåg (X40) från Kolmården till Stockholm. Våra bokade platser var (Såklart!) upptagna av två mammor med barnvagn, som hade hittat de "perfekta" sittplatserna. Nåväl vi bråkade inte, utan sade att vi tar deras platser i vagnsänden i stället.
Så mitt förslag till SJ är: Skrota all plastreservering och slopa all platsnumrering. För folk läser inte platsnummer, utan tar en plats där det passar, och hoppas på det bästa...
Åkte X2000 till Stockholm i tisdags och döm av min uteblivna förvåning att min plats redan hade hunnit bli upptagen innan tåget ens avgått av en kines i pensionsåldern, å detta på en avgång där dom släpper ombord passagerarna 5-6 minuter innan avgång.
Han kunde som tur var lite engelska och efter lite tjöt så flyttade han sig till sin angivna plats.
När sedan konduktören kom så började han beklaga sig över mig för att jag "snott hans" plats, konduktören tittade en gång till på min biljett och sa att jag satt på rätt plats. Då var konduktören otrevlig liten "idiot", konduktören svarade bara "Ursäkta, jag hörde inte det där, men var vänlig mot dig själv att inte upprepa det, tack"
Kinesen satte sig ner på sin plats som var ut mot gången i raden framför, hans fru satt bredvid mig och jag hade specifikt bett om fönsterplats fast jag sover halva sträckan minst.
Visst jag kunde varit snäll mot dom men ville inte sitta vid gången bredvid nånn äcklig snubbe som satt o slaffsade på sin äckliga gammla macka och skulle tjöta hejvillt om allt och inget.
Han kunde som tur var lite engelska och efter lite tjöt så flyttade han sig till sin angivna plats.
När sedan konduktören kom så började han beklaga sig över mig för att jag "snott hans" plats, konduktören tittade en gång till på min biljett och sa att jag satt på rätt plats. Då var konduktören otrevlig liten "idiot", konduktören svarade bara "Ursäkta, jag hörde inte det där, men var vänlig mot dig själv att inte upprepa det, tack"
Kinesen satte sig ner på sin plats som var ut mot gången i raden framför, hans fru satt bredvid mig och jag hade specifikt bett om fönsterplats fast jag sover halva sträckan minst.
Visst jag kunde varit snäll mot dom men ville inte sitta vid gången bredvid nånn äcklig snubbe som satt o slaffsade på sin äckliga gammla macka och skulle tjöta hejvillt om allt och inget.
Re: Att embarkera ett tåg med bokade platser.
Det hjälper troligtvis inte så länge tågen brer ut sig på längden. Att de kliver på i den närmaste dörren på resp vagn är av samma skäl som trafikanterna i tunnelbanan kliver på i första och sista vagnen, de tror att de ska bli frånåkta annars (vilket de förmodligen också hade blivit) och så är de lite allmänt korkade. Personligen tror jag inte att det bästa botemedlet mot att folk är korkade är att konstruera system som tillåter dem att vara korkade, utan i stället motsatsen: att konstruera system som gör det så uppenbart när folk är korkade att de helt enkelt är tvungna att bli smartare.LÅ1 skrev:SJ (och andra operatörer) skulle kanske kunna underlätta embarkeringen genom att markera dörrarna med 1A, 1B, 2A etc och skriva ut denna markering med stor och fet text på biljetten!
Så gjorde SJ förr på tåg där sittplatsbokning var frivillig! Det var små papperslappar som fästes på sätena! Bokningen stängdes en viss tid före avgång från avgångsstationen!august skrev:Eller så gör man som i Tyskland, Danmark med flera länder (har precis varit ute och tågluffat). Man skriver helt enkelt ut på tåget vilka platser som är bokade, och mellan vilka stationer. Förslagsvis med ett automatiskt system med små enkla displayer vid varje plats.
Men med moderna displayer blir det enklare!
De flesta gångerna kan man läsa på en tavla vid perongen och se var ungefär en vagn hamnar. Men även om man inte vet det, varför ställa sig och köa vid fel dörr när rätt dörr ligger en vagnslängd längre fram och är köfri?Ekonomisk skrev:Det hjälper ju inte, om ingen talar om var dörr 3B ungefär kommer att uppenbara sig på perrongen. Står man 150 m bort, så vad gör man?
Tycker dock att SJ och banverket inte är så väldegt bra på att informera om var vagnarna kommer att stanna! En markering gäller för två vagnat och ibland stannar tåget ner än en vagnslängd fel!
En bättre målbromsning och bättre markering på plattformarna tillsammans med en upplysningskampanj om hur mycke smidigare det är om man går på i rätt dörr skulle sitta bra!
Även där fanns bättre lösningar utomlands: i Frankrike har man större displayer på plattformarna, där det visas vagnlägen för aktuellt och nästa tåg. De sitter med motsvarande en eller två vagnars avstånd längs plattformen och har "här är du"-prickar (röda) för att tillsammans med vagnlägesbokstäverna visa åt vilket håll man ska gå.LÅ1 skrev:De flesta gångerna kan man läsa på en tavla vid perongen och se var ungefär en vagn hamnar. Men även om man inte vet det, varför ställa sig och köa vid fel dörr när rätt dörr ligger en vagnslängd längre fram och är köfri?
Tycker dock att SJ och banverket inte är så väldegt bra på att informera om var vagnarna kommer att stanna! En markering gäller för två vagnat och ibland stannar tåget ner än en vagnslängd fel!
En bättre målbromsning och bättre markering på plattformarna tillsammans med en upplysningskampanj om hur mycke smidigare det är om man går på i rätt dörr skulle sitta bra!
Det tror jag inte, ärligt talat. Resultatet blir säkerligen ungefär samma ändå. Dessutom får man ändå oftast stå och vänta på passagerare som ska kliva AV tåget (av någon anledning skall de långsammaste alltid gå av först) så det finns gott om tid för de övriga att gå längs tåget till rätt dörr.LÅ1 skrev:Tycker dock att SJ och banverket inte är så väldegt bra på att informera om var vagnarna kommer att stanna! En markering gäller för två vagnat och ibland stannar tåget ner än en vagnslängd fel!
Vad som däremot skulle vara till stor hjälp i samtliga trafikslag vore om avstigande passagerare någon gång kunde lära sig att gå rakt fram minst fyra meter ut när de kommit ut ur vagnen så att de kommer ur vägen för dem som ska på! Seså, nu har ni åkt färdigt, försvinn helt enkelt!
Flesta gångerna? Då måste du haft tur, där jag åker så finns det normalt inte sådana skyltar. Sen när de finns, så stämmer de inte alltid så bra.LÅ1 skrev:De flesta gångerna kan man läsa på en tavla vid perongen och se var ungefär en vagn hamnar. Men även om man inte vet det, varför ställa sig och köa vid fel dörr när rätt dörr ligger en vagnslängd längre fram och är köfri?Ekonomisk skrev:Det hjälper ju inte, om ingen talar om var dörr 3B ungefär kommer att uppenbara sig på perrongen. Står man 150 m bort, så vad gör man?
För att det går snabbare?
- Det finns inget så praktiskt som en bra teori
-
Jag är anhängare av Flexlinerfamiljens (IC3/IR3/IR4/Contessa) elektroniska platsdisplayer. Dessa visar tydligt om platsen är bokad och vilken sträcka den är det. Står det Århus-København H kan en resenär som reser Frederikshavn-Aalborg lugnt slå sig ner etc.
Dock är ett antal resenärer ej läskunniga och man får därmed visa bort dessa från platserna. Men visar man displayen brukar det lugna ner sig.
I Sverige är det mer kaotiskt eftersom displayerna inte används och man därmed inte kan se om platsen är bokad eller ej. Det värsta är när folk tvingas flytta tre-fyra gånger p.g.a bokningar eftersom man inte skyltar att platserna är bokade.
Dock är ett antal resenärer ej läskunniga och man får därmed visa bort dessa från platserna. Men visar man displayen brukar det lugna ner sig.
I Sverige är det mer kaotiskt eftersom displayerna inte används och man därmed inte kan se om platsen är bokad eller ej. Det värsta är när folk tvingas flytta tre-fyra gånger p.g.a bokningar eftersom man inte skyltar att platserna är bokade.
Med spårvagn till framtiden
Det blir ju inte lättare av att dubbeldäckarnas vagnsordning kan variera från dag till dag... Ena dagen kommer vagn 1 först, medan det nästa dag är vagm 3 först (på samma avgång). Man tycker man varit duktig och placerat sig i rätt ände av perrongen och ser sin vagn rulla förbi så man får skena längs hela perrongen stångandes med andra resenärer som upptäckt samma sak, fast tvärt om...
I dubbeldäckarfallet hjälper det inte att titta på vagnskartorna på stationen. Det syns var vagnarna stannar, men inte vilken vagn som stannar var pga att numren inte är utsatta på kartan... Inte ens trafikbolaget i fråga vet i vilken ordning vagnarna går just denna dag.
Inte särskilt passagerarvänligt va?
I dubbeldäckarfallet hjälper det inte att titta på vagnskartorna på stationen. Det syns var vagnarna stannar, men inte vilken vagn som stannar var pga att numren inte är utsatta på kartan... Inte ens trafikbolaget i fråga vet i vilken ordning vagnarna går just denna dag.
Inte särskilt passagerarvänligt va?
Det kan kanske bero på att skyltningen är mer eller mindre felaktigt utförd. Varför ska plats 1-20 använda ena dörren och 21-80 den andra, eller liknande bara för att det råkar finnas en glasdörr en fjärdedel in i vagnen?LÅ1 skrev:En normal järnvägsvagn i Sverige har två dörrar vända mot perongen. På dörren kan man läsa vagnsnummer samt vilka platser i vagnen som finns i den halvan av vagnen. Det tycks inte vara många resenärer som tittar på plattssiffrorna, utan de kliver glatt på i den närmaste dörren, med mötesproblem inne i vagnen som följd.
Är du säker på att de inte hade platsbiljett på det inställda tåget? Om jag hade bokat en plats på ett tåg som blivit inställt så hade jag också bara satt mig ner var som helst i 'ersättningen' åtminstone så länge båda tågen körts av samma operatör. Det är ju varken ditt eller mitt fel att det ena tåget fungerar och det andra är trasigt. Det är väl en ganska lagom rättvisefördelning att ett trasigt tåg leder till att en person får stå upp och en annan får ett extra byte plus buss, snarare än att en person inte berörs alls och en annan får stå upp, ett extra byte och bussersättning? Men visst, detta kan man nog diskutera in absurdum.Byggare Bob skrev:Och de som inte hade platsbiljett, tog snabbt som katten en rövare och bara slog ner arslet på närmaste säte. Tågmästaren (heter det fortfarande så?) talade klart och tydligt om att de med platsbiljett hade företräde till de bokade sittplatserna.
En sak som jag tycker att man inte borde behöva diskutera är däremot idioter som tycker att de som inte fått sittplats inte ska få sitta på deras armstöd eller liknande, en gång har jag råkat ut för en sådan. Då kände jag att det var synd att jag inte hade en riktig brakfis på gång...
SJ har säkert räknat på vad det kostade förr och tycker det med den kalkylen skulle vara för dyrt idag...LÅ1 skrev:Så gjorde SJ förr på tåg där sittplatsbokning var frivillig! Det var små papperslappar som fästes på sätena! Bokningen stängdes en viss tid före avgång från avgångsstationen!august skrev:Eller så gör man som i Tyskland, Danmark med flera länder (har precis varit ute och tågluffat). Man skriver helt enkelt ut på tåget vilka platser som är bokade, och mellan vilka stationer. Förslagsvis med ett automatiskt system med små enkla displayer vid varje plats.
De där tavlorna verkar inte riktigt vettiga. Med den exaktaste vetenskapen som finns, efterklokheten, kan jag konstatera att jag borde tagit ett kort på vagnlägestavlan i Hallsberg i söndags. Visst, den visar i vilken ordning vagnarna går i respektive tåg, men det finns inget som ger någon koppling mellan tavlan och markeringarna "vagnläge A" o.s.v, utan det var bara att gissa friskt på att vagnläge C kanske är bra om man vill hamna i de obokade vagn 15+16 på ett tåg som har vagn 11-17 + bistro nånstans i mitten. För att lyckas med en sån gissning krävs det att man antingen chansar på att hela tåget tar upp alla vagnlägen, varken mer eller mindre, eller att man är så nördig att man har ungefärlig koll på vad som är 'normal tåglängd'...LÅ1 skrev:De flesta gångerna kan man läsa på en tavla vid perongen och se var ungefär en vagn hamnar. Men även om man inte vet det, varför ställa sig och köa vid fel dörr när rätt dörr ligger en vagnslängd längre fram och är köfri?Ekonomisk skrev:Det hjälper ju inte, om ingen talar om var dörr 3B ungefär kommer att uppenbara sig på perrongen. Står man 150 m bort, så vad gör man?
Fast vid de flesta stationer/hållplats så ska ju de avstigande nästan aldrig rakt fram utan oftast åt ena eller andra sidan, så det är ju mycket bättre om de påstigande ställer sig rakt framför dörren och lämnar utrymme för de avstigande att gå åt någon sida!daniel_s skrev:Vad som däremot skulle vara till stor hjälp i samtliga trafikslag vore om avstigande passagerare någon gång kunde lära sig att gå rakt fram minst fyra meter ut när de kommit ut ur vagnen så att de kommer ur vägen för dem som ska på! Seså, nu har ni åkt färdigt, försvinn helt enkelt!
Det vore bra om skyltningen var "skylten används ej i sverige" typ...MustangF1-43 skrev:I Sverige är det mer kaotiskt eftersom displayerna inte används och man därmed inte kan se om platsen är bokad eller ej. Det värsta är när folk tvingas flytta tre-fyra gånger p.g.a bokningar eftersom man inte skyltar att platserna är bokade.
----------------
Appropå det så vore det bra om SJ & co var lite bättre på att informera om på vilka sträckor det går att reservera plats på olika tåg.
Jag har av ombordpersonalen för länge sen fått reda på att på "här och där"-tågen så är örebro sista platsreserverbara avgångsort i riktning mot stockholm, d.v.s. om man har fått sitta ifred en kvart efter avgång från örebro mot stockholm så har man sin plats 'säkrad' även om man inte har platsbiljett.
Jag tror man ändrat på detr nu, så det är halva vagnens nummer som skyltas vid varje dörr!mats skrev:Det kan kanske bero på att skyltningen är mer eller mindre felaktigt utförd. Varför ska plats 1-20 använda ena dörren och 21-80 den andra, eller liknande bara för att det råkar finnas en glasdörr en fjärdedel in i vagnen?LÅ1 skrev:En normal järnvägsvagn i Sverige har två dörrar vända mot perongen. På dörren kan man läsa vagnsnummer samt vilka platser i vagnen som finns i den halvan av vagnen. Det tycks inte vara många resenärer som tittar på plattssiffrorna, utan de kliver glatt på i den närmaste dörren, med mötesproblem inne i vagnen som följd.
Jag håller inte med dej i några av fallen! Har man plattsbiljett på ett annat tåg så gäller den inte! Oavsett orsak till att man är på fel tåg! Och har jag platsbiljett till den plats jag befinner mej vid, ja då har jag rätt att få sitta där! Naturligtvis kan man vara flexibel med att byta plats eller ta en ledig strax intill, men det är upp till mej!mats skrev:Är du säker på att de inte hade platsbiljett på det inställda tåget? Om jag hade bokat en plats på ett tåg som blivit inställt så hade jag också bara satt mig ner var som helst i 'ersättningen' åtminstone så länge båda tågen körts av samma operatör. Det är ju varken ditt eller mitt fel att det ena tåget fungerar och det andra är trasigt. Det är väl en ganska lagom rättvisefördelning att ett trasigt tåg leder till att en person får stå upp och en annan får ett extra byte plus buss, snarare än att en person inte berörs alls och en annan får stå upp, ett extra byte och bussersättning? Men visst, detta kan man nog diskutera in absurdum.Byggare Bob skrev:Och de som inte hade platsbiljett, tog snabbt som katten en rövare och bara slog ner arslet på närmaste säte. Tågmästaren (heter det fortfarande så?) talade klart och tydligt om att de med platsbiljett hade företräde till de bokade sittplatserna.
En sak som jag tycker att man inte borde behöva diskutera är däremot idioter som tycker att de som inte fått sittplats inte ska få sitta på deras armstöd eller liknande, en gång har jag råkat ut för en sådan. Då kände jag att det var synd att jag inte hade en riktig brakfis på gång...
Ja, det var säkert dyrt! Och lite svårhanterligt i dag när personalstyrkan skall vara så liten som möjlig i alla verksamheter!mats skrev:SJ har säkert räknat på vad det kostade förr och tycker det med den kalkylen skulle vara för dyrt idag...LÅ1 skrev:Så gjorde SJ förr på tåg där sittplatsbokning var frivillig! Det var små papperslappar som fästes på sätena! Bokningen stängdes en viss tid före avgång från avgångsstationen!august skrev:Eller så gör man som i Tyskland, Danmark med flera länder (har precis varit ute och tågluffat). Man skriver helt enkelt ut på tåget vilka platser som är bokade, och mellan vilka stationer. Förslagsvis med ett automatiskt system med små enkla displayer vid varje plats.
Vagnlägena brukar faktisktiskt vara markerade på tavlorna! Överst tror jag. Men det är lite oprecist i alla fall! Åtminstone i verkligheten. Såg en gång att tavlan var kompletterad med en lodrät röd linje som markerade tavlans plats! Var ganska bra, men jag har inte sett detta de senaste gångerna jag varit där!mats skrev:De där tavlorna verkar inte riktigt vettiga. Med den exaktaste vetenskapen som finns, efterklokheten, kan jag konstatera att jag borde tagit ett kort på vagnlägestavlan i Hallsberg i söndags. Visst, den visar i vilken ordning vagnarna går i respektive tåg, men det finns inget som ger någon koppling mellan tavlan och markeringarna "vagnläge A" o.s.v, utan det var bara att gissa friskt på att vagnläge C kanske är bra om man vill hamna i de obokade vagn 15+16 på ett tåg som har vagn 11-17 + bistro nånstans i mitten. För att lyckas med en sån gissning krävs det att man antingen chansar på att hela tåget tar upp alla vagnlägen, varken mer eller mindre, eller att man är så nördig att man har ungefärlig koll på vad som är 'normal tåglängd'...LÅ1 skrev:De flesta gångerna kan man läsa på en tavla vid perongen och se var ungefär en vagn hamnar. Men även om man inte vet det, varför ställa sig och köa vid fel dörr när rätt dörr ligger en vagnslängd längre fram och är köfri?Ekonomisk skrev:Det hjälper ju inte, om ingen talar om var dörr 3B ungefär kommer att uppenbara sig på perrongen. Står man 150 m bort, så vad gör man?