Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Station City planeras att läggas under T blå som tidigare diskuterats.
Eventuellt överdäckning av spåren som idag går i öppen dager vid Fatbursparken på Södermalm. Möjligen litet ledsamt för tågdiggare men bättre ur bullersynpunkt
Synpunkter skall vara inlämnade senast 14 september.
Tycker mer synd om kvinnorna än tågdiggarna jag... Och varför det.
Jo i kvarteret Orgelpipan 5 ligger nämligen Stadsmissionens härbärge för hemlösa kvinnor "Klaragården".
Jag citerar
Banverket skrev:
För station Citys entré vid Klarabergsgatan föreslås en ny entrébyggnad intill Nils Ferlins Torg
mellan Klarabergsgatan och Klara kyrkogård. Exempel på utformning redovisas nedan.
Entrébyggnadens utformning kommer att bli föremål för ytterligare studier under hösten 2006.
En ny entrébyggnad förutsätter att befintlig byggnad inom fastigheten Orgelpipan 5 rivs. Detta innebär också att området mellan Klarabergsgatan och Klara kyrka öppnas upp.
Och då huset troligtvis skall rivas för att en nybyggnation tas i anspråk av entré till Station City, så undrar jag om inte en liten "almstrid" kommer att blossa upp...
Jag har väldigt svårt att se hur just detta skulle kunna skapa någon almstridssotuation. Själva huset, som verkar vara byggt nångång 50, tidigt 60 tal, skall få en entre i sin bottenvåning i ena alternativet eller rivas i det andra för att ge plats för en ny entre. Detta för de två alternativen där entren placeras där. Inte särskilt märkvärdigt.
Klaragården huserar i det äldre huset som ligger längs Klara västra Kyrkogata, om jag fattar det rätt. De borde alltså inte bli berörda alls.
Men om de ändå skulle bli det, så vore det väl f-n också om inte en så viktig verksamhet fick tillgång till välbelägna lokaler!
Det är ganska normalt att verksamheter kan bli tvugna att flytta, när förändringar görs.
Ekonomisk skrev:Kan någon förklara hur man går från City till fjärrtågen i bilderna ovan?
Texten längst till höger lyder (på 3d-bilden) "Befintlig förbindelsegång mellan T-centralen och Stockholms central". Det är den gången man får ta om man ska till fjärrtågen. Sen kan man gå från blå linje till biljetthallen vid Vasaplan och gå upp på gatan och leta sig vidare, kan vara smidigt om man ska till Arlanda Express knappast annars.
Richard Jacobsson skrev:Ekonomisk: som du ser på den bifogade bilden ovan så finns det en gång direkt upp till den nuvarande biljetthallen för T-Centralens södra uppgång.
Med risk för att vara övertydlig: Ekonomisk, kolla under högra delen av Orgelpipan 6. Gången till Centralen försvinner ut ur bild i högerkant.