Billig men bra logi i Oslo?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Billig men bra logi i Oslo?
Hallå där, må man komma med en logifråga i denna spalt?
Det förefaller som om diggabiliteterna börjar tunna ut i den norska huvudstaden och det är nog dags att frågå sina numera ganska bekväma hemmavanor och maka sig dit denna sommar för att uppleva det som upplevas kan innan det är för sent.
Hur finner man då bra, bekvämt men billigt logi för två personer i Oslo ett par nätter under kommande juli-månad (hotellnamn, telenummer, adress osv)? Helst centralt beläget med tillgång till parkering, så att bilen kan stå oanvänd under Oslovistelsen. Närheten till skramlet från spårfordon på järnvägs- eller spårvägsbangårdar eller dylikt är snarast ett plus (och kanske betyder lägre pris för rummet också?). Vad säger våra norska vänner?
F ö så kanske man just nu i denna spalt borde tipsa litet mera brett om hur man bor billigt men bra i ett antal diggabla europeiska storstäder? Det är ju semestertider för många av oss.
Kaffe förutsättes finnas i frukostmatsalen, alt kunna kokas på rummet vid behov!
/Ruggige semesterragge
Det förefaller som om diggabiliteterna börjar tunna ut i den norska huvudstaden och det är nog dags att frågå sina numera ganska bekväma hemmavanor och maka sig dit denna sommar för att uppleva det som upplevas kan innan det är för sent.
Hur finner man då bra, bekvämt men billigt logi för två personer i Oslo ett par nätter under kommande juli-månad (hotellnamn, telenummer, adress osv)? Helst centralt beläget med tillgång till parkering, så att bilen kan stå oanvänd under Oslovistelsen. Närheten till skramlet från spårfordon på järnvägs- eller spårvägsbangårdar eller dylikt är snarast ett plus (och kanske betyder lägre pris för rummet också?). Vad säger våra norska vänner?
F ö så kanske man just nu i denna spalt borde tipsa litet mera brett om hur man bor billigt men bra i ett antal diggabla europeiska storstäder? Det är ju semestertider för många av oss.
Kaffe förutsättes finnas i frukostmatsalen, alt kunna kokas på rummet vid behov!
/Ruggige semesterragge
- BaardB
- Kontakt:
God natt?
Det finnes jo vandrarhem på Sinsen. Men andre rimelige overnattingstilbud i byen finnes jo t.ex her:
Sentralt i Oslo sentrum:
Anker Hotel Best Western, Storgata 55
Utenfor sentrum, men like ved endeholdeplassen til trikken på Rikshospitalet:
Sykehushotellet
City Hotel AS, Skipperg. 19, 0152 Oslo, 22 41 36 10
/Baard
Sentralt i Oslo sentrum:
Anker Hotel Best Western, Storgata 55
Utenfor sentrum, men like ved endeholdeplassen til trikken på Rikshospitalet:
Sykehushotellet
City Hotel AS, Skipperg. 19, 0152 Oslo, 22 41 36 10
/Baard
Re: Billig men bra logi i Oslo?
Norge är ett underbart land men det finns två saker man ska vara förberedd på när man åker dit.Ragnar T skrev:Kaffe förutsättes finnas i frukostmatsalen, alt kunna kokas på rummet vid behov!
/Ruggige semesterragge
Det är dyrt. Bäst att ta på sig spenderbyxorna alltså.
Skillnaden mellan kaffe och varmt vatten är oftast bara att "kaffet" har en svagt brun färgton. På mina fjällturer har jag med mig snabbkaffe och tar bara varmt vatten i termosen.
Kaffet i Norge?
Vad säger Du, är kaffet i Norge så uselt?
Kanske man skall överväga att avblåsa hela Norge-övningen då. Kaffe kan man ju inte vara utan! Eller ta med sig eget kaffe-bryggeri.
Men Du, det kanske finns någon kaffespårvagn att fika i? Där borde väl kaffet vara OK? Hur är det med det? Varje spårvägsstad med självaktning håller sig med (eller borde hålla sig med) en fika-vagn.
Avvaktar med intresse kommentar betr existensen av fika-vagn i Oslo!
Förresten, i vilka städer finns det fika-vagnar egentligen? Vem har listan?
/Ruggige kaffepimplaren
Kanske man skall överväga att avblåsa hela Norge-övningen då. Kaffe kan man ju inte vara utan! Eller ta med sig eget kaffe-bryggeri.
Men Du, det kanske finns någon kaffespårvagn att fika i? Där borde väl kaffet vara OK? Hur är det med det? Varje spårvägsstad med självaktning håller sig med (eller borde hålla sig med) en fika-vagn.
Avvaktar med intresse kommentar betr existensen av fika-vagn i Oslo!
Förresten, i vilka städer finns det fika-vagnar egentligen? Vem har listan?
/Ruggige kaffepimplaren
Nu ska du inte ta det på det viset. Norge är ett mycket trevligt land som det finns all anledning att besöka, men man ska som sagt förbereda sig genom att ta med sig:
1 mycket pengar
2 eget kaffe
Min mening var inte att avskräcka dig. Bara att förbereda dig så att du skulle slippa en obehaglig överraskning. I ärlighetens namn måste jag säga att det gives ställen även i Norge där det serveras anständigt kaffe, men tyvärr har jag ingen översikt över vilka dessa är.
1 mycket pengar
2 eget kaffe
Min mening var inte att avskräcka dig. Bara att förbereda dig så att du skulle slippa en obehaglig överraskning. I ärlighetens namn måste jag säga att det gives ställen även i Norge där det serveras anständigt kaffe, men tyvärr har jag ingen översikt över vilka dessa är.
I "Liftarens Guide till Galaxen" pratas det om "en vätska inte alls olik the"... detta i smaband med en apparat intallerad på ett rymdskepp som kan frambringa diverse mat och dryck efter beställarens telepatiska önskemål.
Man skulle då kunna säga att det norska kaffet inte alls är olikt just den varma drycken "kaffe".
Jag var dock för två somrar sedan på ett kafé på Karl Johan där kaffet var rena fosterfördrivningsvätskan... riktigt starkt, det fanns dessutom olika sorters kaffe att få, nu minns jag inte vad kaf´´eet hette, men låg i anslutning till en större restaurang.
Jag brukar på på hotell Saga när jag är i Oslo, visserligen inte billigt, men om man jämför med andra hotell i Oslo så är det iallafall "mindre dyrt".
Då gick det iallafall en trikk ungefär 200 meter från hotellet, linje 2 tror jag, hur det är i dag vet jag ju inte, men farhågorna säger att den kanske är borta nu...
Bj.
Man skulle då kunna säga att det norska kaffet inte alls är olikt just den varma drycken "kaffe".
Jag var dock för två somrar sedan på ett kafé på Karl Johan där kaffet var rena fosterfördrivningsvätskan... riktigt starkt, det fanns dessutom olika sorters kaffe att få, nu minns jag inte vad kaf´´eet hette, men låg i anslutning till en större restaurang.
Jag brukar på på hotell Saga när jag är i Oslo, visserligen inte billigt, men om man jämför med andra hotell i Oslo så är det iallafall "mindre dyrt".
Då gick det iallafall en trikk ungefär 200 meter från hotellet, linje 2 tror jag, hur det är i dag vet jag ju inte, men farhågorna säger att den kanske är borta nu...
Bj.
Vadå jag dyster?
Jeg har selv bodd på Hotel Fønix i Dronningens gate, kun 200 meter fra Jernbanetorget med sporvogns- og t-baneforbindelser. Kostnaden var kr 395,- per natt inklusive frokost eksklusive bad. Dusj og dritere finnes på gangen til fri avnyttelse. Pris inkl. bad er kr 515,- Standarden er helt OK, ikke mer enn en kan forvente til prisen men helt kurant. Kabel-tv på rommet.
I 1. etasje finnes en pub, eller brun bule om du vil. Dronningens gate er imidlertid ikke noe førstevalg nattestid, ikke farlig men en kan oppleve å få "tilbud" fra stedlige løsfugler. Dette kjennetegner dog *hele* strøket og store deler av Oslo sentrum, så ikke bry deg for mye om det.
Se linken: http://www.foenix.com/hotel/
Hilsen JiSC
Vognfører Fløibanen
I 1. etasje finnes en pub, eller brun bule om du vil. Dronningens gate er imidlertid ikke noe førstevalg nattestid, ikke farlig men en kan oppleve å få "tilbud" fra stedlige løsfugler. Dette kjennetegner dog *hele* strøket og store deler av Oslo sentrum, så ikke bry deg for mye om det.
Se linken: http://www.foenix.com/hotel/
Hilsen JiSC
Vognfører Fløibanen
-
Och så vet vi ju har bra skeppet gick efter att huvudatorn skulle lösa hur man gjorde te...Björn J. skrev:I "Liftarens Guide till Galaxen" pratas det om "en vätska inte alls olik the"... detta i smaband med en apparat intallerad på ett rymdskepp som kan frambringa diverse mat och dryck efter beställarens telepatiska önskemål.
Bj.
Kaffet i Polen, för att byta stad, är gott. Först tar man kaffepulver i en kopp, sen häller man på varmt vatten. Rör om och låt det sjunka. Gott som satan. Annars är de rätt mycket för te där ner...
Bantekniker
Den fantasitska osannolikhetsdriften förstås, i "Hjärtat av guld".Bobjörk skrev:
Och så vet vi ju har bra skeppet gick efter att huvudatorn skulle lösa hur man gjorde te...
Om man nu skall prata om god mat och Norge samtidigt, vilket Gud tidigare förbjudit... kan man ju säga som så att det numera finns ett flertal etablissemang i Oslo där man faktiskt kan äta sig mätt på god mat.
Kanske beroende på att man "importerat" svenska kockar och restaurangutbildningen har börjat vända sina blickar mot det franska köket. Men man får ju som tidigare sagt betala bra för maten, ingenting är längre billigt.
Bj.
Vadå jag dyster?
Re: God natt?
Det har jag bott på, och jag kan rekommendera det.BaardB skrev:Det finnes jo vandrarhem på Sinsen. /Baard
Kan återkomma med kontaktuppgifter om sådana önskas.