Varning för kaos i K-trafiken

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Varning för kaos i K-trafiken

Inlägg av 2763 »

Så börjar tidningarnas hot om kaos på fel ställe om trängselavgifterna införs.... En professor har uttalat sig i Svenska svadbladet.

http://www.svd.se/dynamiskt/Inrikes/did_2754802.asp

/T
Med reservation för tyckfel.
Johan Eriksson
Inlägg: 4460
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den fredag 20 maj 2011 1:17, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Inlägg av 2763 »

Johan Eriksson skrev:Trängselproblemet går att lösa men det kostar mycket pengar, nu kanske de äntligen finns tillgängliga men:
Det lönar sig ju för stat och kommun att inte förbättra framkomligheten, för då får de högre intäkter från trängselavgifterna.
= den stora frågan: vill man lösa problemet/förändra befintliga strukturer :?:
Ja. Men frågan är om man vågar. Risken finns att det hela blir så impopulärt initialt att vi får en ny fast mindre fredlig almstrid
Förr eller senare så kommer vi att indoktrineras sakta och säkert att det hela faktiskt inte är så dumt som det låter, men det är kanske ett tag dit.
Men jag tror faktiskt att politikerna innerst inne vill ändra och förbättra.
(Så ni som vet allt och inte tror på mänskligheten kan börja kalla mig naiv nu - - - - och nu kan ni sluta :wink: )

Det är en stoooor samhällelig omställning att med penningar försöka styra människor till de effektivaste transportsätten set ur en masstransportsynvinkel (ur tidssynvinkeln vinner tyvärr oftast bilen även i Göteborg åtminstone)

Det hela kan säkert komma att bli riktigt bra, men vägen dit är lång - vi har vårt lilla moment 22 där vi måste bygga upp kollektivtrafiken innan vi styr över bilisterna till den. Fast vi inte har några pengar till att bygga för innan vi får in trängselavgifterna...

Det finns ingen som sagt att politik är lätt, varken åt höger eller vänster - eller som (mp) förespråkade i kampanjen "Rakt fram"

/Tony
Med reservation för tyckfel.
Skriv svar