Många lokalradiostationer har någon form av meddelanden om störningar i trafiken. Den som åker bil och vill hålla sig uppdaterad om kösituation m m rattar gärna in en sådan station. Många hjälpsamma bilister brukar ringa in och rapportera när det händer något speciellt.
Den som åker kollektivtrafik har inte samma möjlighet sedan man väl lämnat hemmet (om man inte har en liten radio med sig). Då är man helt utlämnad åt den information som trafikföretaget ger ifrån sig vid störningar.
Som mångårig tåg- och flygresenär har jag ibland råkat ut för störningar, men informationen har då alltid varit bra. Senast jag åkte tåg (i helgen) blev det strömlöst, men både tågpersonal och den som hade makten över micken till högtalarna på stationen lämnade hela tiden information om vad som hände.
När SL uppdrog åt Connex att driva tunnelbanetrafiken i Stockholm, så var information (t ex vid trafikstörningar) en fråga som SL-politikerna ville prioritera. Hur har det då blivit. Har det blivit bättre på den punkten? Ja definitivt inte idag. Den som har makten över micken och ljusskyltarna förmår inte att ge den lilla information som behövs för att underlätta för resenärerna.
När det händer något oväntat, kan man ibland som "amatör" ha hjälp av någon enkel minnesregel att komma ihåg. Vid en olycka med personskada är det inte lätt för en lekman som kommer till platsen att omedelbart veta vad som är bäst att göra. Om man då har följande lilla minnesregel: A B C, så är det lättare att komma ihåg vad man ska göra.
A B C står nämligen för Andning. Blödning, Chock
Först ser man till att hålla andningsvägarna fria, därefter stoppar man eventuella blödningar, därefter försöka avhjälpa/förebygga chocktillstånd. Denna lilla minnesregel är bra att komma ihåg, varför jag gärna delar med mig av den.
Nu har jag uppfunnit en liten minnesregel för Connex vid trafikstörningar. Den minnesregeln är STIA.
STIA står för:
Stoppa Trafiken
Informera
Avhjälp
Saker bör rimligen göras i den ordningen. När något allvarligt inträffar måste få först på hejd på alla fordonsrörelser innan man tar beslut om vad man ska göra sedan. Sedan ska man INTE genast sätta igång med felavhjälpning. Istället ska man offra kanske 1-2 minuter på att informera resenärerna. Då kan de, antingen själva eller med hjälp av högtalarrösten, göra en bedömning om de ska vänta till störningen avhjälpts, ta en taxi, eller kanske rentav ta bilen istället! Först DÄREFTER tar man itu med att avhjälpa själva störningen. Visserligen fördröjs störningsavhjälpningen med samma 1-2 minuter som det tar att informera. Men eftersom det hjälper resenärerna med sin egen planering, kan nettoeffekten bli att tidsförlusten för resenärerna TOTALT SETT blir mindre, än vad den skulle bli om avhjälpningen tog dessa 1-2 minuter kortare tid.
Se där ett konstruktivt förslag till att förbättra den nuvarande inställningen/situationen på Connex, i alltför många fall.
Den som vill kan hitta på ännu bättre steg (och minnesregel) för den här typen av händelser.
För att undvika att någon tror att jag drar alla över en kam, så vill jag meddela att det finns MÅNGA med MAKTEN i sin hand (micken alltså) som ger ALLDELES UTMÄRKT information när något händer (precis som det finns medicinskt kunniga som inte behöver några minnesregler). Men det var ju inte det jag ville beröra med mitt lilla inlägg. Utan jag ville med mitt lilla inlägg hjälpa Connex, att om de nu inte vet hur de ska tackla informationsproblemet vid trafikstörningar, så finns det nu en liten minnesregel att tillgå.
Med vänliga hälsningar
Gunnar Eriksson
stia för Connex
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler