Stomlinjekarta gbg
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
-
- Kronobergarn
- Kontakt:
Vilken statistik har du att stödja det uttalandet på? Spårvägstrafiken i Göteborg är väldigt säker, ett tag hade vi en vägtrafikolycka (VTO) om dagen, om siffrorna inte är försämrade under den senaste perioden så har vi alltså mindre än en VTO om dagen. Behöver jag påtala att i de allra flesta fall är det inte spårvagnsföraren som är den som vållar olyckan, betydligt oftare, ett flertal gånger per dag, avvärjer istället varje förare på spårvägen olyckor som motparten skulle ha vållat, ofta på grund av bristande uppmärksamhet.Mikael Karlsson skrev:Men spårvägen i Göteborg är väldigt olycksbenägen.
När jag här talar om vållande menas ej vållande i lagens mening utan om faktiskt vållande.
Den som tittar på GP.se kan notera att det på trafikleder m.m. noteras ett flertal olyckor om dagen! Då törs jag påpeka att GP bara skummar på ytan, för andra nyheter behöver också få plats.
Som slagpåse påpekat så görs ett gediget arbete på spårvägen för att höja säkerheten. Naturligtvis går det att göra mer, det gör det alltid, men att på det sätt som du gör nedvärdera det arbete som många gör utan att i verkligheten ha koll på vad du pratar om är inte snällt.
//Tony
Med reservation för tyckfel.
Det är enkelt att krittisera om man inte vet allt säkerhetsarbete och ältande om det samma när man inte har insyn i det hela.
Och som jag skrev, negativa nyheter säljer, att en spårvagnsförare räddar livet x antal personer dagligen är det ingen som tänker på förutom spårvagnsföraren so ibland får hjärtat i halsen, personligen satt det där minst en gång dagligen fast man blev "van" med nonchalansen mot en spårvagn.
Som Zella skrev ovan, folk respekterar den lättare bussen mer än en spårvagn fast bussen kan väja lite mera.
En spårvagnsförare kan enbart bromsa och hoppas att vagnen inte börjar glida på rälen oavsett hastighet.
Men som sagt, enkelt att klanka utan ha bra underlag för sin kritik.
Jag lyfter på hatten för alla mina föredetta kollegor som dagligen räddar liv utan att ens få ett tack för det.
Jag tappade räkningen rätt fort på hur många man räddade livet på
Och som jag skrev, negativa nyheter säljer, att en spårvagnsförare räddar livet x antal personer dagligen är det ingen som tänker på förutom spårvagnsföraren so ibland får hjärtat i halsen, personligen satt det där minst en gång dagligen fast man blev "van" med nonchalansen mot en spårvagn.
Som Zella skrev ovan, folk respekterar den lättare bussen mer än en spårvagn fast bussen kan väja lite mera.
En spårvagnsförare kan enbart bromsa och hoppas att vagnen inte börjar glida på rälen oavsett hastighet.
Men som sagt, enkelt att klanka utan ha bra underlag för sin kritik.
Jag lyfter på hatten för alla mina föredetta kollegor som dagligen räddar liv utan att ens få ett tack för det.
Jag tappade räkningen rätt fort på hur många man räddade livet på

Varför börjar vissa människor röka cigaretter, dricka sprit eller köpa sex på bordeller i Sydostasien? Kanske finns det ett mönster - människans generella och oändligt outsinnade oförmåga att handla logiskt eller i vart fall någolunda rationellt.Johan Eriksson skrev:Jag fattar mig inte på den här ökade nonchalensen, vill folk dö snabbare nuförtiden?Slagpåse skrev:OM någon skulle behöva bättre utbildning så är det billisterna som gör förbjudna vänstersvängar framför spårvagn, channsar på att hinna före vagnen, skita i rödljus, cyklister som kör metoden "Alla andra får bromsa så jag kommer fram" samma gäller mentaliteten gos gångtrafikanterna.
Det dessa inte tänker på är att detta drabbar inte enbart föraren utan kanske ett par tusen resenärer i rusningen.
OM medtrafikanten respekterat dom regler som finns så hade det inte skett olyckor med spårvagn..........
-
Ja, nu läser man som ju som man vill. Finns ingen anledningen att ta åt sig kritiken när jag säger att det behövs bättre utbildning. Som ni själva säger har ni ett säkerhetsarbete, vilket kräver ett stort ansvar av personalen.
Sedan är det väl också så att Slagpåse med flera här på forumet kör spårvagn för att de gillar sitt yrke. Men betänk också att en stor del av personalen gör det för att de vill ha/måste ha ett yrke. Då får man också en kår efter detta där omdömet inte alltid är det bästa. Så är det inom alla yrken. Göteborgs spårvägar är knappast något undantag. Och räknar man samman olyckorna under årens gång har det hänt mer än vad som borde fått hända.
Spårvagnarna är älskade i Göteborg sägs det. Men samtidigt anses de vara jumbo där endast 47 procent är nöjda med kollektivtrafiken.
Man kan inte bortse från sådant. Köra huvudet i sanden är ingen lösning. Förbättra det befintliga istället för utbyggnad. Och beträffande hastigheten så bör den förbättras där det går. Men i själva i citymiljön bör den sänkas. Speciellt på avenyn och Brunnsparken och dylikt. Som jag skrev i förra inlägget. Det är flera faktorer som spelar in. Men att det finns brister kan ingen bortförklara.
Alla spårvagnsolyckor i Göteborg 2001-2006
2001: 665 (varav 2 dödade)
2002: 729
2003: 802 (varav 2 dödade)
2004: 771 (varav 1 dödad)
2005: 692 (varav 4 dödade)
2006: 652 (varav 2 dödade)
Källa: Göteborgs Spårvägar
Mikael
Sedan är det väl också så att Slagpåse med flera här på forumet kör spårvagn för att de gillar sitt yrke. Men betänk också att en stor del av personalen gör det för att de vill ha/måste ha ett yrke. Då får man också en kår efter detta där omdömet inte alltid är det bästa. Så är det inom alla yrken. Göteborgs spårvägar är knappast något undantag. Och räknar man samman olyckorna under årens gång har det hänt mer än vad som borde fått hända.
Spårvagnarna är älskade i Göteborg sägs det. Men samtidigt anses de vara jumbo där endast 47 procent är nöjda med kollektivtrafiken.
Man kan inte bortse från sådant. Köra huvudet i sanden är ingen lösning. Förbättra det befintliga istället för utbyggnad. Och beträffande hastigheten så bör den förbättras där det går. Men i själva i citymiljön bör den sänkas. Speciellt på avenyn och Brunnsparken och dylikt. Som jag skrev i förra inlägget. Det är flera faktorer som spelar in. Men att det finns brister kan ingen bortförklara.
Alla spårvagnsolyckor i Göteborg 2001-2006
2001: 665 (varav 2 dödade)
2002: 729
2003: 802 (varav 2 dödade)
2004: 771 (varav 1 dödad)
2005: 692 (varav 4 dödade)
2006: 652 (varav 2 dödade)
Källa: Göteborgs Spårvägar
Mikael
Ett förtydligande: Jag slutade köra spårvagn i Februari 2007 av ett par anledningar som ingen på forumet har med att göra, men jag gillade jobbet förutom kanske dom 2 - 3 sista månaderna, det finns en del inom GS som tycker det var synd att jag försvann samtidigt finns det dom som är glada med
.
Statistiken Du visar, Mikael, visar att olyckstalen ökade när trafiken ökade i början på 2000-talet för att nå kulmen 2003, sedan skedde något som du ser själv, dom har minskat men det har inte trafiken gjort utan den har fortsatt öka, speciellt helgtrafiken, dessutom är det där totala olycksstatistiken där fall i vagn och alla andra olycksstopp som registrerats, inte enbart VTO, dödsfallen är även inräknat sådana dödsfall som blev en orsak av fall i vagn tex.
I mina ögon är egentligen en olycka en olycka för mycket.
Men det spelar ingen roll hur Du framför ditt fordon när Du har folk i din trafikmiljö som gör vad som helst för att tjäna 3-5 sekunder och därmed sätta sig i total livsfara, jag vet inte vad Du har för erfarenheter av att framföra större fordon än en 1500kg personbil, jag vet inte heller om Du har den erfarenheten.
Jag har den erfarenheten att jag har framfört 30ton spårvagn i drygt 8½år av mitt yrkesliv plus att jag innan dess kört 60tons 24meters långtradare och det senare så lärde man sig att ske skillnaderna. I Stockholm så slog man på blinkersen på sitt 24meters fordon och vipps finns luckan där, Göteborg slår Du på blinkersen men ingen lucka bildas och Du får preja dig in i filen med den olycksrisk det medför, liiiiite skillnad på hur olika folk tänker.
Det jag vill ha sagt att olyckorna beror i 99% av fallen på orsaker som spårvagnsföraren inte kunnat förutse. Visst det finns spårvagnsförare som inte har möjlighet att byta jobb beroende på sin ålder och liknande men kollar man statistiken så är inte äldre förare som är mest inblandade i trafikolyckorna utan yngre förmågor som inte har den erfarenheten som en äldre har.

Statistiken Du visar, Mikael, visar att olyckstalen ökade när trafiken ökade i början på 2000-talet för att nå kulmen 2003, sedan skedde något som du ser själv, dom har minskat men det har inte trafiken gjort utan den har fortsatt öka, speciellt helgtrafiken, dessutom är det där totala olycksstatistiken där fall i vagn och alla andra olycksstopp som registrerats, inte enbart VTO, dödsfallen är även inräknat sådana dödsfall som blev en orsak av fall i vagn tex.
I mina ögon är egentligen en olycka en olycka för mycket.
Men det spelar ingen roll hur Du framför ditt fordon när Du har folk i din trafikmiljö som gör vad som helst för att tjäna 3-5 sekunder och därmed sätta sig i total livsfara, jag vet inte vad Du har för erfarenheter av att framföra större fordon än en 1500kg personbil, jag vet inte heller om Du har den erfarenheten.
Jag har den erfarenheten att jag har framfört 30ton spårvagn i drygt 8½år av mitt yrkesliv plus att jag innan dess kört 60tons 24meters långtradare och det senare så lärde man sig att ske skillnaderna. I Stockholm så slog man på blinkersen på sitt 24meters fordon och vipps finns luckan där, Göteborg slår Du på blinkersen men ingen lucka bildas och Du får preja dig in i filen med den olycksrisk det medför, liiiiite skillnad på hur olika folk tänker.
Det jag vill ha sagt att olyckorna beror i 99% av fallen på orsaker som spårvagnsföraren inte kunnat förutse. Visst det finns spårvagnsförare som inte har möjlighet att byta jobb beroende på sin ålder och liknande men kollar man statistiken så är inte äldre förare som är mest inblandade i trafikolyckorna utan yngre förmågor som inte har den erfarenheten som en äldre har.
- Reimersholme71
- Kontakt:
Re: Stomlinjekarta gbg
Har du en större version? Du kanske till och med har gjort en likadan med spårvägen på också?Zella skrev:

För att kommentera diskussionen som följde på din bild måste jag säga att det är helt obegripligt att Göteborg, stan som har Sveriges bästa och mest utbygda spårvägsnät, satsar på "fattigmans spårvagn", det vill säga stombuss. Stombuss är ju bara vad man tar till om man har råkat riva upp all spårvägsräls man haft (Stockholm, Malmö. Jönköping...) - i Göteborg finns ju rälsen kvar!
Om det är värt att bygga bussfiler och köra 25 metersbussar så är det för länge sedan tillräckligt underlag för att bygga vidare på en befintlig spårväg. Linje 16 som nästan helt körs med gummihjul på spåvägens spår är ju rent idiotisk som busslinje.
Martin
Byt politik - inte klimat!
Idag har jag avvärjt minst tre olyckor, vilka samtliga hade kommit att bero på bristande uppmärksamhet hos motparten.Mikael Karlsson skrev:Ja, nu läser man som ju som man vill. Finns ingen anledningen att ta åt sig kritiken när jag säger att det behövs bättre utbildning. Som ni själva säger har ni ett säkerhetsarbete, vilket kräver ett stort ansvar av personalen.
Är det jag som skall ha utbildning eller är det min motpart?
//Tony
Vad hjälper det att utfärda färre körkort när motparten samtliga fall var gångtrafikanter? Dessutom skall tilläggas att inget av fallen var i Brunnsparken.daniel_s skrev:Det är motparten. Utfärda färre körkort, dra in fler, inför obligatoriska regelbundna hälso- och kompetenskontroller för förare i vägtrafiken och sluta betrakta bilkörning som en mänsklig rättighet.TonyM skrev:Är det jag som skall ha utbildning eller är det min motpart?
Obs! Jag är helt allvarlig!
//Tony
På tal om gångtrafikanter och spårvägar, hur ska man som gångtrafikant korsa "innerstadsmässiga" spårvägsspår? Jag var nu i helgen i Göteborg och la märke till att det ej fanns några tydliga egentliga övergångsställen på många platser, däribland kring just Brunnsparken.
Och för att hålla sig till ämnet: riktigt trevligt med geografiskt korrekta linjekartor som omväxling.
Och då jag var i Göteborg la jag märke till att linjekartan över spårvagnslinjer och stombusslinjer som Västtrafik har på sin webbplats är av undermålig kvalité, så suddig att man knappt kan se vad det står på den... http://www.vasttrafik.se/sv/Startsida/l ... atskartor/ samt nerladdningsbara PDF-versionen är än värre. Brukar kvalitetssäkringen vara så usel hos Västtrafik att de ofta lägger upp så här uselt material eller är det här bara något "tillfälligt"?
Och för att hålla sig till ämnet: riktigt trevligt med geografiskt korrekta linjekartor som omväxling.

- Kronobergarn
- Kontakt:
Övergångarna är markerade lite beroende var i Gbg du är... men oavsett var du är så har du som fotgängare väjningsplikt mot spårvagn... och det gör lika ont att bli påkörd av en buss så lika bra att släppa den också... taxi och alla andra bilar tvingas stanna för en massiv klunga som ska gå över... och när ett kollektivtrafikfordon närma sig så plingar det och blinka gult (Gult=Rött)... 

Man kanske kan kräva gångkort av dem som går på gatorna, som kommissarie Karlsson hotade med någon gång (Påminner inte Ankeborg lite om Göteborg för övrigt?) och sedan dra in dem vid förseelser.TonyM skrev:Vad hjälper det att utfärda färre körkort när motparten samtliga fall var gångtrafikanter? Dessutom skall tilläggas att inget av fallen var i Brunnsparken.
Hur många av motparterna hade inte mp3-spelare, mobiltelefoner eller annat skräp i öronen förresten?
- Pwer med ölmagen
Nu handlade ju den här tråden om stombussnätet, men ok då!
Den har ju svävat ut.
Jag tycker det är rent underligt när en underliggande syn framförs som någonstans måste baseras på att vissa av de som framför spårvagn som sitt yrke, tycker det är ok att mosa människor och bilar.
Jag skall berätta en hemlighet! Så är inte fallet!
Själv har jag aldrig varit inblandad i en personolycka, men jag har flertalet kollegor jag känner som till och med varit med om dödsolyckor.
Skall avslöja en till hemlighet! De mådde illa, dåligt, pyton, SKIT och några av dem klarade inte ens av att arbeta under en lång tid.
Vi tar den tredje hemligheten! Det är människor bakom den där statistiken som presenteras. Människor och inte onda, illsinta, okompetenta galningar.
Har fortfarande till idag inte träffat en kollega som inte i alla lägen gör sitt absolut yttersta för att undvika olyckor i Göteborgs stad.
Minns fortfarande det första halvåret när jag började köra spårvagn.
Det tog jag mig igenom i ett tillstånd av halv chock och ilska.
För så många dumhuvuden med uppenbar dödslängtan som rör sig i trafiken trodde jag inte existerade.
Funderar ibland på om man inte skulle börja samla material och så småningom ge ut en bok.
Det är lätt att tycka och tänka om saker och ting när man sitter på avstånd och tittar på statistik samt tidningsartiklar.
Dessutom florera många rykten och skrönor på stan om spårvagnarna och dess djävulska, illsinta robotar till förare.
Den finaste jag har hört är tjejen som påstod att hon blivit jagad av en spårvagn i Brunnsparken. Om nu så var fallet
Varför klev hon inte bara några meter åt sidan
Nu vet jag inte om möjligheten finns för gemene man att titta på utredningsmaterial om de enskilda dödsolyckorna. Där avslöjas vad som verkligen har inträffat och att det på något vis skulle vara pgr av en ond, inkompetent förare är nog någonting som man får leta efter i en sagobok istället.
Den har ju svävat ut.
Jag tycker det är rent underligt när en underliggande syn framförs som någonstans måste baseras på att vissa av de som framför spårvagn som sitt yrke, tycker det är ok att mosa människor och bilar.
Jag skall berätta en hemlighet! Så är inte fallet!
Själv har jag aldrig varit inblandad i en personolycka, men jag har flertalet kollegor jag känner som till och med varit med om dödsolyckor.
Skall avslöja en till hemlighet! De mådde illa, dåligt, pyton, SKIT och några av dem klarade inte ens av att arbeta under en lång tid.
Vi tar den tredje hemligheten! Det är människor bakom den där statistiken som presenteras. Människor och inte onda, illsinta, okompetenta galningar.
Har fortfarande till idag inte träffat en kollega som inte i alla lägen gör sitt absolut yttersta för att undvika olyckor i Göteborgs stad.
Minns fortfarande det första halvåret när jag började köra spårvagn.
Det tog jag mig igenom i ett tillstånd av halv chock och ilska.
För så många dumhuvuden med uppenbar dödslängtan som rör sig i trafiken trodde jag inte existerade.
Funderar ibland på om man inte skulle börja samla material och så småningom ge ut en bok.
Det är lätt att tycka och tänka om saker och ting när man sitter på avstånd och tittar på statistik samt tidningsartiklar.
Dessutom florera många rykten och skrönor på stan om spårvagnarna och dess djävulska, illsinta robotar till förare.
Den finaste jag har hört är tjejen som påstod att hon blivit jagad av en spårvagn i Brunnsparken. Om nu så var fallet

Nu vet jag inte om möjligheten finns för gemene man att titta på utredningsmaterial om de enskilda dödsolyckorna. Där avslöjas vad som verkligen har inträffat och att det på något vis skulle vara pgr av en ond, inkompetent förare är nog någonting som man får leta efter i en sagobok istället.
Perra-Spårvagnsförare!
Käre Per!
Tack för en genomlysande bild av verkligheten! Du kan verkligen formulera hur den krassa verkligheten är!
Jag hoppas bara att de som finns här runt i kring och som behöver förstå läser ovanstående.
Tror ni inte på detta? Ställ er strategiskt vid någon form av arbete eller konfliktpunkt i en timme eller två och bestäm er för säkerhets skull för att skratta åt alla dråpligheter ni kommer att få se. För annars kan ni komma att behöva psykologhjälp, jag lovar.
//Tony
Tack för en genomlysande bild av verkligheten! Du kan verkligen formulera hur den krassa verkligheten är!
Jag hoppas bara att de som finns här runt i kring och som behöver förstå läser ovanstående.
Tror ni inte på detta? Ställ er strategiskt vid någon form av arbete eller konfliktpunkt i en timme eller två och bestäm er för säkerhets skull för att skratta åt alla dråpligheter ni kommer att få se. För annars kan ni komma att behöva psykologhjälp, jag lovar.
//Tony