Kontrollanter
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- Martin Andersson
Ingen vila...
När jag gick min spx-kurs 2001 berättade min handledare bl.a om sin tid som kontrollant och då i synnerhet om när dom gjorde kontroller på nattbussar helgnätter. Och ja, han tyckte det var ordentligt jobbigt....
Martin
- Stundom även kallad bl.a. "kontrollantjävel" av patienterna / resenärerna....att de inte kan skilja på "konduktörsjävlar" och "kontrollantjävlar", ack och ve!
Martin
- Stundom även kallad bl.a. "kontrollantjävel" av patienterna / resenärerna....att de inte kan skilja på "konduktörsjävlar" och "kontrollantjävlar", ack och ve!
Under Midsommarhelgen observerade jag tre grönjackeklädda kontrollanter på Västtrafiks linje 381.
381 är passagerarbåten "M/F Ylva" som trafikerar sträckan Hällevikstrand (på Orust) - Käringön.
Med ledning av denna observation får man ju då förmoda att man aldrig kan känna sig säker på att inte bli kontrollerad, vilken tid på dygnet eller på året eller på "udda linjer" det än är.
Bj.
(Under tiden jag haft semester är det nåon som spillt kaffe eller någonting annat i mitt tangentbord, så om det fattas en och annan bokstav beror det på detta, man måste trycka väldigt hårt på tangenterna för att det skall bli någonting, ungefär som på en skrivmaskin av typen "Halda Norden".)
Bj igen.
381 är passagerarbåten "M/F Ylva" som trafikerar sträckan Hällevikstrand (på Orust) - Käringön.
Med ledning av denna observation får man ju då förmoda att man aldrig kan känna sig säker på att inte bli kontrollerad, vilken tid på dygnet eller på året eller på "udda linjer" det än är.
Bj.
(Under tiden jag haft semester är det nåon som spillt kaffe eller någonting annat i mitt tangentbord, så om det fattas en och annan bokstav beror det på detta, man måste trycka väldigt hårt på tangenterna för att det skall bli någonting, ungefär som på en skrivmaskin av typen "Halda Norden".)
Bj igen.
Vadå jag dyster?
-
Re: Ingen vila...
Igår blev jag kallad "tågkonstapel" när jag helt fredligt gick runt i området där jag bor. Han gjorde honnör också... jag gjorde inte det tillbaka då jag inte får upp högerarmen så långt än...Martin Andersson skrev: ...
Bantekniker
Tågkonstapel, tjusig titel!Bobjörk skrev:Igår blev jag kallad "tågkonstapel" när jag helt fredligt gick runt i området där jag bor. Han gjorde honnör också... jag gjorde inte det tillbaka då jag inte får upp högerarmen så långt än...Martin Andersson skrev: ...
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
-
Ja visst är det...bruse skrev:Tågkonstapel, tjusig titel!Bobjörk skrev:Igår blev jag kallad "tågkonstapel" när jag helt fredligt gick runt i området där jag bor. Han gjorde honnör också... jag gjorde inte det tillbaka då jag inte får upp högerarmen så långt än...Martin Andersson skrev: ...
Bantekniker
Här i Washington så har lokaltrafiken (WMATA) sin egen polismyndighet ("Metro Transit Police" - http://www.wmata.com/about/mtpd.cfm ), som man kunde kalla tågkonstapel (d v s "train constable" eller "transit police officer" som man kallar dessa poliser).Igår blev jag kallad "tågkonstapel" när jag helt fredligt gick runt i området där jag bor. Han gjorde honnör också... jag gjorde inte det tillbaka då jag inte får upp högerarmen så långt än...
Nej, berätta!
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Jag vet, jag vet, jag vet (tror jag).Björn J. skrev:"Tensonligan" kallas de här, gissa varför?
Bj.
Kontrollanterna har av sin arbetsgivare erhållit jackor av märket Tenson, som de har på sig när de "civilklätt" är ute och kontrollerar. Jag antar att dettta gör dem väl igenkända, så alla med orent mjöl i påsen vidtar för situationen lämplig åtgärd - kliver av snabbt som attan, löser eller stämplar biljett i närmaste automat eller liknande.
mvh/ Jörgen G
Såg en som stämplade framför ögonen på en kontrollant i Oslo häromsistens. Denne fick med besked veta att om du inte stämplar när du går på vagnen så skall du inte stämpla när du ser en kontrollant, för böter får du ändå!Jörgen Gustavsson skrev: ...kliver av snabbt som attan, löser eller stämplar biljett i närmaste automat eller liknande.
/Tony
Med reservation för tyckfel.
Just det, jackor av ett av arbetarstyrelsen godkännt snitt, inga arbetstagare som vistas utomhus får ju frysa.
Nu vet jag inte om nuvarande jacka är från just Tenson, men tidigare modeller var därifrån. Jackan med tillhörande byxa innehåller iallafall en hel del fickor där penna och bötesblock liksom taxebestämmelser kan förvaras.
Det förekommer även att kontrollanter kommer utan denna uniform, i något som ser ut som civila vardagskläder.
Jag blev dock misstänksam när tre herrar klev på vagnen genom var sin dörr i likadana shorts och mycket snarlika kortärmade skjortor, hade dom möjligtvis varit på samma rea på Dressman... nej, dom var biljettkontrollörer.
Tyvärr måste det ju finnas kontrollanter, men måsta arbetsgivaren förse alla med samma tråkiga "uniform"?
Kan man inte dressa upp dem på ett annat sätt? eller vill man visa att minsann här kommer tre myndighetsauktoritära kontrollanter, ta er i akt jäkla fuskåkare!
Så var det biljettkontroll, kan jag få se på färdbeviset?
Bj.
Nu vet jag inte om nuvarande jacka är från just Tenson, men tidigare modeller var därifrån. Jackan med tillhörande byxa innehåller iallafall en hel del fickor där penna och bötesblock liksom taxebestämmelser kan förvaras.
Det förekommer även att kontrollanter kommer utan denna uniform, i något som ser ut som civila vardagskläder.
Jag blev dock misstänksam när tre herrar klev på vagnen genom var sin dörr i likadana shorts och mycket snarlika kortärmade skjortor, hade dom möjligtvis varit på samma rea på Dressman... nej, dom var biljettkontrollörer.
Tyvärr måste det ju finnas kontrollanter, men måsta arbetsgivaren förse alla med samma tråkiga "uniform"?
Kan man inte dressa upp dem på ett annat sätt? eller vill man visa att minsann här kommer tre myndighetsauktoritära kontrollanter, ta er i akt jäkla fuskåkare!
Så var det biljettkontroll, kan jag få se på färdbeviset?
Bj.
Vadå jag dyster?
Varför inte i frack med assecoarer (hur det nu stavas) samt givetvis hög stetsonhatt. Speciellt för festliga tillfällen, som en lördagskväll.Björn J. skrev: Kan man inte dressa upp dem på ett annat sätt? eller vill man visa att minsann här kommer tre myndighetsauktoritära kontrollanter, ta er i akt jäkla fuskåkare!
Annars skulle det vara kul att se biljettkontrollanter i danska Garderhusarregimentets paraduniform.
/T
Med reservation för tyckfel.
Alltså:
Om det kommer på en person i frack och stetsonhatt så ta er i akt!
Aningen en kontrollant, eller om jag får dra vissa slutsatser; en återvändande permitent till någon av stadens decimerade psykiatriska kliniker...
(hoppas kunna använda solglasögon idag, men det blir nog paraply istället.)
Bj.
Om det kommer på en person i frack och stetsonhatt så ta er i akt!
Aningen en kontrollant, eller om jag får dra vissa slutsatser; en återvändande permitent till någon av stadens decimerade psykiatriska kliniker...

Bj.
Vadå jag dyster?