SL bussarnas nya biljettmaskiner...

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
aik_putte
Kontakt:

SL bussarnas nya biljettmaskiner...

Inlägg av aik_putte »

...heter TP 5000 enligt en informationsblad jag såg idag som förklarade hur dom nya Access-korten fungerar och man fick se en pytteliten bild på maskinen.

Någon här kanske kan förklara vad det är för sorts maskin, vad den kan göra, dålig eller bra etc.
Byggare Bob

Inlägg av Byggare Bob »

Funderar du på att byta ut kameran mot en TP 5000, eller? :roll:

Tror nog ingen här på forumet ens har "testat maskinen" i SL-land i skarpt läge...

Skulle vara "Ruggige Ragge" isåfall...

Men hittade lite citat ur ett fackligt PDF-dokument:
http://www.bussklubb11.se/mini/nummer/2006.pdf

SL-Access Utbildningsgruppen
I denna grupp har vi varit på studiebesök i Göteborg för att se hur maskinen fungerar i
verkligheten. Det skiljer sig en del med hur den ska fungera i Stockholm då föraren
i Göteborg sitter innanför en glasskiva. Vi har pratat om utförandet och vad en utbildning
skall innehålla; vilka krav som ställs på oss förare och övriga som skall visera biljetter.
Gruppen består av representanter från samtliga SLs entreprenörer samt SL själva.
Utbildningen är på 8 timmar och kommer att sätta igång under hösten -07 och allt ska vara
klart våren -08.

Så någon Göteborgare borde kunna svara (nu vände tråden dit, å vad ni blev glada... :wink: )
rojje

Re: SL bussarnas nya biljettmaskiner...

Inlägg av rojje »

aik_putte skrev:...heter TP 5000 enligt en informationsblad jag såg idag som förklarade hur dom nya Access-korten fungerar och man fick se en pytteliten bild på maskinen.

Någon här kanske kan förklara vad det är för sorts maskin, vad den kan göra, dålig eller bra etc.
Finns lite att läsa hos tillverkaren, om det nu är samma maskin vi talar om. -->> TP5000 Ticket Processor. TP5000 finns lite längre ned på sidan.
Användarens profilbild
aik_putte
Kontakt:

Re: SL bussarnas nya biljettmaskiner...

Inlägg av aik_putte »

rojje skrev:
aik_putte skrev:...heter TP 5000 enligt en informationsblad jag såg idag som förklarade hur dom nya Access-korten fungerar och man fick se en pytteliten bild på maskinen.

Finns lite att läsa hos tillverkaren, om det nu är samma maskin vi talar om. -->> TP5000 Ticket Processor. TP5000 finns lite längre ned på sidan.
Japp, det är samma maskin.
Acela

Inlägg av Acela »

tog denna bild på jobbet igår, Dvs. Rådmansgatan

Bild
Ägare till en Canon S3, Nikon D40- 18-55 / 55-200
Chaufför hos Sundsvalls Expressbyrå AB
Användarens profilbild
Magnus_J
Kontakt:

Inlägg av Magnus_J »

vad jag hört från de som gick på utbildning för att utbilda andra var det väldigt krångligt. för att ta ut en kontantbiljett skulle det behövas 13 knapptryckningar och det tog nästan 1 minut.

Dock skulle programvaran göras om så detskulle bli någon av snabbknapparna som syns på bilden.

under aug kommer alla SL anställda attfå hem ett test kort till Access så man kan prova i spärrarna, och det gäller BARA tillsammans med annat giltigt färdbevis.

andra saker som man hört är att man kan bara använda kortet 1 gång och sen är det "blockerat" i 5 min, så man inte ska tex. kasta ut det genom fönstret och låta kompisen åka. kan ställa till det kanske om man knappar fel och måste göra om.

man kan väl tro att det skabli någon funktion som man ska kunna upphäva det också.

vet att när vi väl får maskinerna i Bussarna och gått utbildningen ska vi kunna låna ett förarkort i Trafikledningen och sitta och knappa på tidsregleringar mm.
Slagpåse

Inlägg av Slagpåse »

Gbg kör TP 5000 även kallad "Hajen" ett tag nu :wink:
Användarens profilbild
Fredrik E
Kontakt:

Inlägg av Fredrik E »

En enkelbiljett tar cirka 5 sekunder att knappa fram på TP5000, är man väl inloggad som användare är det 3-4 knapptryckningar för en enkelbiljett.

Kanske läge att SL snackar med Västtrafik om buggar och annat innan man lägger ner energi och pengar i ett så stort projekt?
Användarens profilbild
Magnus_J
Kontakt:

Inlägg av Magnus_J »

Grovsnus skrev:En enkelbiljett tar cirka 5 sekunder att knappa fram på TP5000, är man väl inloggad som användare är det 3-4 knapptryckningar för en enkelbiljett.

Kanske läge att SL snackar med Västtrafik om buggar och annat innan man lägger ner energi och pengar i ett så stort projekt?
som jag skrev jag sskrev så hadedet sagts att programvaran skulle göras om. man kan ju dock undra varförman har utbildning med folk om man ändå ska göra om programvaran. :roll:
poktirity

Inlägg av poktirity »

Enligt SL tog det 9 månader att installera "Smart Card"-läsare på 1200 tunnelbanespärrar. Om de nu ska hinna med 2100 bussar på dryga 5 månader innan systemet ska vara igång så är det till att börja jobba. Ligger inte arbetet med installation av övervakningskameror efter i tiden redan?
Användarens profilbild
Daniel L

Inlägg av Daniel L »

poktirity skrev:Enligt SL tog det 9 månader att installera "Smart Card"-läsare på 1200 tunnelbanespärrar. Om de nu ska hinna med 2100 bussar på dryga 5 månader innan systemet ska vara igång så är det till att börja jobba. Ligger inte arbetet med installation av övervakningskameror efter i tiden redan?
På alla bussar som jag har åkt med (Norrtälje) sitter det redan ett bord som man kan gissa hör till TP5000, det har små snabbkontakter på baksidan. Frågan är väl om bordet är inkopplat och klart eller om det bara är monterat?
Alla bussar på Lidingö skall tydligen vara klara redan!?
/Daniel
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

Bläää vad klumpig och ful den är. :oops:
poktirity

Inlägg av poktirity »

Grovsnus skrev:En enkelbiljett tar cirka 5 sekunder att knappa fram på TP5000, är man väl inloggad som användare är det 3-4 knapptryckningar för en enkelbiljett.

Hur fungerar det exakt? Har hört att man kan ladda ett kort både kontant och för en period på samma gång? Hur gör man vid köp av biljett då? Hur köper man en enkelbiljett, trodde det skulle fungera som 100-kortet, stämpling och ange zon?
Ekonomisk

Inlägg av Ekonomisk »

Är det klart med enkelbiljetter på blå kortet? Trodde bara det var periodkort man använde fortfarande. Eller finns det några kommuner det används för enkelbiljett?
- Det finns inget så praktiskt som en bra teori
Användarens profilbild
Fredrik E
Kontakt:

Inlägg av Fredrik E »

Kortet ska så småningom kunna innehålla både periodkort och en så kallad "börs" där man laddar valfri summa, I VT-området tror jag inte det är igång efter en del strul med systemet(vad vet jag inte i nuläget).

Kortet läses av TP-enheten eller kortläsare samt vet var det finns via GPS och om kortet inte befinner sig i den zonen periodkortet gäller dras pengar från börsen istället.

Meningen är att man inte ska behöva knappa in manuellt var man befinner sig zonmässigt utan det sköter TP-enheten själv, man knappar dock in varje tur man ska köra från A till B.
poktirity

Inlägg av poktirity »

Idag såg jag en person använda sig av ett smart-card vid södra station. Han la bara plånboken på läsaren och den spärren öppnades. Kul att veta att systemet åtminstone nästan är klart.
Saabare

Inlägg av Saabare »

De maskinerna e jobbiga när man ska visa kortet. Ibland e man tvungen o visa kortet 3 ggr. O att skriva ut biljett med denna maskin kan vara jobbig.
Användarens profilbild
Magnus_J
Kontakt:

Inlägg av Magnus_J »

Den ska ju kopplas ihop med BussPC systemet, så om jag inte fattat fel ska kan inte behöva mer än logga in på systemet,

meningen är attman ska kunna dra pengar från kortet och ta ut en enkel biljett.

att man ska kunna ladda på kortet, från Insatt summa tex.via internet.
Användarens profilbild
BosseW
Kontakt:

Zoner och länsgränser

Inlägg av BosseW »

Det jag inte riktigt förstår är hur jag ska göra om jag har både tid ("periodkort") och pengar på kortet och t.ex. ska åka till Bålsta och därmed betala tillägg. Hur "talar jag om" för automaten på exempelvis Karlberg att jag ska åka till Bålsta och inte bara till Jakobsberg. På de automater jag sett uppmonterade på tunnelbanestationerna (har inte tänkt på om de satt upp dessa även på pendeltågsstationerna) så finns det vad jag kan se inga knappar eller dylikt som man kan trycka på.

För det är ju vad jag förstår f.n. inte aktuellt med någon kontroll vid utpassering, då hade det ju gått att lösa.

Och om jag enbart har pengar på kortet så måste jag ju kunna tala om hur långt jag ska åka. På en buss förmodar jag att jag berättar det för föraren som knappar in det nånstans men hur gör man med automaterna?
Användarens profilbild
Fredrik E
Kontakt:

Inlägg av Fredrik E »

När du ska resa på kontant resa visar du kortet när du går på/in, sen visar du kortet igen för maskinen när du går av och då regleras beloppet till det egentliga för resan.
Skriv svar