SL bussarnas nya biljettmaskiner...
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
- aik_putte
- Kontakt:
SL bussarnas nya biljettmaskiner...
...heter TP 5000 enligt en informationsblad jag såg idag som förklarade hur dom nya Access-korten fungerar och man fick se en pytteliten bild på maskinen.
Någon här kanske kan förklara vad det är för sorts maskin, vad den kan göra, dålig eller bra etc.
Någon här kanske kan förklara vad det är för sorts maskin, vad den kan göra, dålig eller bra etc.
Ägare av http://www.sjisjka.se och http://www.phbuss.se
-
Funderar du på att byta ut kameran mot en TP 5000, eller?
Tror nog ingen här på forumet ens har "testat maskinen" i SL-land i skarpt läge...
Skulle vara "Ruggige Ragge" isåfall...
Men hittade lite citat ur ett fackligt PDF-dokument:
http://www.bussklubb11.se/mini/nummer/2006.pdf
SL-Access Utbildningsgruppen
I denna grupp har vi varit på studiebesök i Göteborg för att se hur maskinen fungerar i
verkligheten. Det skiljer sig en del med hur den ska fungera i Stockholm då föraren
i Göteborg sitter innanför en glasskiva. Vi har pratat om utförandet och vad en utbildning
skall innehålla; vilka krav som ställs på oss förare och övriga som skall visera biljetter.
Gruppen består av representanter från samtliga SLs entreprenörer samt SL själva.
Utbildningen är på 8 timmar och kommer att sätta igång under hösten -07 och allt ska vara
klart våren -08.
Så någon Göteborgare borde kunna svara (nu vände tråden dit, å vad ni blev glada...
)

Tror nog ingen här på forumet ens har "testat maskinen" i SL-land i skarpt läge...
Skulle vara "Ruggige Ragge" isåfall...
Men hittade lite citat ur ett fackligt PDF-dokument:
http://www.bussklubb11.se/mini/nummer/2006.pdf
SL-Access Utbildningsgruppen
I denna grupp har vi varit på studiebesök i Göteborg för att se hur maskinen fungerar i
verkligheten. Det skiljer sig en del med hur den ska fungera i Stockholm då föraren
i Göteborg sitter innanför en glasskiva. Vi har pratat om utförandet och vad en utbildning
skall innehålla; vilka krav som ställs på oss förare och övriga som skall visera biljetter.
Gruppen består av representanter från samtliga SLs entreprenörer samt SL själva.
Utbildningen är på 8 timmar och kommer att sätta igång under hösten -07 och allt ska vara
klart våren -08.
Så någon Göteborgare borde kunna svara (nu vände tråden dit, å vad ni blev glada...

Re: SL bussarnas nya biljettmaskiner...
Finns lite att läsa hos tillverkaren, om det nu är samma maskin vi talar om. -->> TP5000 Ticket Processor. TP5000 finns lite längre ned på sidan.aik_putte skrev:...heter TP 5000 enligt en informationsblad jag såg idag som förklarade hur dom nya Access-korten fungerar och man fick se en pytteliten bild på maskinen.
- aik_putte
- Kontakt:
Re: SL bussarnas nya biljettmaskiner...
Japp, det är samma maskin.rojje skrev:Finns lite att läsa hos tillverkaren, om det nu är samma maskin vi talar om. -->> TP5000 Ticket Processor. TP5000 finns lite längre ned på sidan.aik_putte skrev:...heter TP 5000 enligt en informationsblad jag såg idag som förklarade hur dom nya Access-korten fungerar och man fick se en pytteliten bild på maskinen.
Ägare av http://www.sjisjka.se och http://www.phbuss.se
vad jag hört från de som gick på utbildning för att utbilda andra var det väldigt krångligt. för att ta ut en kontantbiljett skulle det behövas 13 knapptryckningar och det tog nästan 1 minut.
Dock skulle programvaran göras om så detskulle bli någon av snabbknapparna som syns på bilden.
under aug kommer alla SL anställda attfå hem ett test kort till Access så man kan prova i spärrarna, och det gäller BARA tillsammans med annat giltigt färdbevis.
andra saker som man hört är att man kan bara använda kortet 1 gång och sen är det "blockerat" i 5 min, så man inte ska tex. kasta ut det genom fönstret och låta kompisen åka. kan ställa till det kanske om man knappar fel och måste göra om.
man kan väl tro att det skabli någon funktion som man ska kunna upphäva det också.
vet att när vi väl får maskinerna i Bussarna och gått utbildningen ska vi kunna låna ett förarkort i Trafikledningen och sitta och knappa på tidsregleringar mm.
Dock skulle programvaran göras om så detskulle bli någon av snabbknapparna som syns på bilden.
under aug kommer alla SL anställda attfå hem ett test kort till Access så man kan prova i spärrarna, och det gäller BARA tillsammans med annat giltigt färdbevis.
andra saker som man hört är att man kan bara använda kortet 1 gång och sen är det "blockerat" i 5 min, så man inte ska tex. kasta ut det genom fönstret och låta kompisen åka. kan ställa till det kanske om man knappar fel och måste göra om.
man kan väl tro att det skabli någon funktion som man ska kunna upphäva det också.
vet att när vi väl får maskinerna i Bussarna och gått utbildningen ska vi kunna låna ett förarkort i Trafikledningen och sitta och knappa på tidsregleringar mm.
som jag skrev jag sskrev så hadedet sagts att programvaran skulle göras om. man kan ju dock undra varförman har utbildning med folk om man ändå ska göra om programvaran.Grovsnus skrev:En enkelbiljett tar cirka 5 sekunder att knappa fram på TP5000, är man väl inloggad som användare är det 3-4 knapptryckningar för en enkelbiljett.
Kanske läge att SL snackar med Västtrafik om buggar och annat innan man lägger ner energi och pengar i ett så stort projekt?

På alla bussar som jag har åkt med (Norrtälje) sitter det redan ett bord som man kan gissa hör till TP5000, det har små snabbkontakter på baksidan. Frågan är väl om bordet är inkopplat och klart eller om det bara är monterat?poktirity skrev:Enligt SL tog det 9 månader att installera "Smart Card"-läsare på 1200 tunnelbanespärrar. Om de nu ska hinna med 2100 bussar på dryga 5 månader innan systemet ska vara igång så är det till att börja jobba. Ligger inte arbetet med installation av övervakningskameror efter i tiden redan?
Alla bussar på Lidingö skall tydligen vara klara redan!?
/Daniel
Hur fungerar det exakt? Har hört att man kan ladda ett kort både kontant och för en period på samma gång? Hur gör man vid köp av biljett då? Hur köper man en enkelbiljett, trodde det skulle fungera som 100-kortet, stämpling och ange zon?Grovsnus skrev:En enkelbiljett tar cirka 5 sekunder att knappa fram på TP5000, är man väl inloggad som användare är det 3-4 knapptryckningar för en enkelbiljett.
Kanske läge att SL snackar med Västtrafik om buggar och annat innan man lägger ner energi och pengar i ett så stort projekt?
Kortet ska så småningom kunna innehålla både periodkort och en så kallad "börs" där man laddar valfri summa, I VT-området tror jag inte det är igång efter en del strul med systemet(vad vet jag inte i nuläget).
Kortet läses av TP-enheten eller kortläsare samt vet var det finns via GPS och om kortet inte befinner sig i den zonen periodkortet gäller dras pengar från börsen istället.
Meningen är att man inte ska behöva knappa in manuellt var man befinner sig zonmässigt utan det sköter TP-enheten själv, man knappar dock in varje tur man ska köra från A till B.
Kortet läses av TP-enheten eller kortläsare samt vet var det finns via GPS och om kortet inte befinner sig i den zonen periodkortet gäller dras pengar från börsen istället.
Meningen är att man inte ska behöva knappa in manuellt var man befinner sig zonmässigt utan det sköter TP-enheten själv, man knappar dock in varje tur man ska köra från A till B.
Zoner och länsgränser
Det jag inte riktigt förstår är hur jag ska göra om jag har både tid ("periodkort") och pengar på kortet och t.ex. ska åka till Bålsta och därmed betala tillägg. Hur "talar jag om" för automaten på exempelvis Karlberg att jag ska åka till Bålsta och inte bara till Jakobsberg. På de automater jag sett uppmonterade på tunnelbanestationerna (har inte tänkt på om de satt upp dessa även på pendeltågsstationerna) så finns det vad jag kan se inga knappar eller dylikt som man kan trycka på.
För det är ju vad jag förstår f.n. inte aktuellt med någon kontroll vid utpassering, då hade det ju gått att lösa.
Och om jag enbart har pengar på kortet så måste jag ju kunna tala om hur långt jag ska åka. På en buss förmodar jag att jag berättar det för föraren som knappar in det nånstans men hur gör man med automaterna?
För det är ju vad jag förstår f.n. inte aktuellt med någon kontroll vid utpassering, då hade det ju gått att lösa.
Och om jag enbart har pengar på kortet så måste jag ju kunna tala om hur långt jag ska åka. På en buss förmodar jag att jag berättar det för föraren som knappar in det nånstans men hur gör man med automaterna?