Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
A32 skrev:Jaha jag ser att herr Sparkfot har fått en tidig UT tjänst.. Går allt bra?
Björkhagen har endast en spärr.. och utgången ligger mitt på plattformen, om dom inte har byggt något nytt sen 90 talet.
/a32
Tidig? Sen, börjar 16.55 i Kät till 20.00 Rast, 20.40 ska jag sitta i Bjh till 25.15..
Men nu är den stora frågan fortfarande vart ligger nattbussens hållplats?
Alltså Hpl Björkhagen på linje 194.
Sx gup menar du väl? Tack för länken bob, iannatfall får man ta ps tåget från SNK till GUP å sen vidare med buss eller taxi.
SX? Heter det inte TrafikeXpedition längre???
Vad står SX GUP för? Stationsexpedition???
Inkonsekvent benämning isåfall, (även fast förare och spärrpersonal alltid har separerats sedan urminnes tider, då förare anses vara en "finare art" av trafikpersonalen)
(ja nu får jag väl på käften för det med, men det är ett faktum att förare och spärrpersonal sällan umgås i fikarummen...)
A32 skrev:Jaha jag ser att herr Sparkfot har fått en tidig UT tjänst.. Går allt bra?
Björkhagen har endast en spärr.. och utgången ligger mitt på plattformen, om dom inte har byggt något nytt sen 90 talet.
/a32
Björkhagen hade bara en utgång respektive spärrkiosk i mitten på plattformen i höstas när jag hade stationen som tillfällig hemstation och såvitt jag vet har det inte förändrats något.
/Martin. Spårväg och kontanter, ja tack.
Besök gärna min blogg, hemsida, eller Instagram
Om du slutar så sent kan du nog ringa trafikledningen och fråga om du inte kan lifta med sista tåget mot gullmars, det är ju i Skarpnäck vid 2513 och måste vända i gullmarsplan för vidare färd mot depån. Så slipper du stå och vänta i Björkhagen, menar jag. Det är inte ovanligt att sådant sker.
Du har uppenbarligen inte jobbat på Tunnelbanan de senaste 10 åren?
SX (Stationsexpedition) hette det redan när jag började som spärrexpeditör år 1998. För övrigt ska Gullmarsplan förkortas GP och inte Gup när man talar om SX och TX - Gup är däremot förkortningen för själva stationen. (På motsvarande sätt förkortas placeringsorterna Alvik AL, Liljeholmen LI, Västra skogen VN, Bromma BM osv.)
/a32
Tidig? Sen, börjar 16.55 i Kät till 20.00 Rast, 20.40 ska jag sitta i Bjh till 25.15..
Men nu är den stora frågan fortfarande vart ligger nattbussens hållplats?
Alltså Hpl Björkhagen på linje 194.
Måndag -torsdag och söndag går det ett personal tåg från SNK 25.19. På fredag och lördag går personaltåget SNK kl 27.49 mot Gup och efter vädning mot HÖD. Glöm bara inte att beställa resa genom TLC.
Du har uppenbarligen inte jobbat på Tunnelbanan de senaste 10 åren?
SX (Stationsexpedition) hette det redan när jag började som spärrexpeditör år 1998. För övrigt ska Gullmarsplan förkortas GP och inte Gup när man talar om SX och TX - Gup är däremot förkortningen för själva stationen. (På motsvarande sätt förkortas placeringsorterna Alvik AL, Liljeholmen LI, Västra skogen VN, Bromma BM osv.)
Nu kanske jag minns fel från min tid inom tunnelbanan, men var inte SX (stationsexpedition) för spärrexpeditörerna vad TX (trafikexpedition) är för tunneltågsförarna? Alltså de som lägger tjänsterna, sköter bemanningsfrågor och andra löpande resursfrågor?
Jag körde ju tåg och hade bara med TX att göra, aldrig med SX.
37368 skrev:Nu kanske jag minns fel från min tid inom tunnelbanan, men var inte SX (stationsexpedition) för spärrexpeditörerna vad TX (trafikexpedition) är för tunneltågsförarna? Alltså de som lägger tjänsterna, sköter bemanningsfrågor och andra löpande resursfrågor?
Jo, just så är det. Där arbetar bland annat personalledaren (ple) som är den "jourhavande" arbetsledaren för ett eller flera områden.