Nekad att köpa nytt SL säsongskort!

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
bruse

Nekad att köpa nytt SL säsongskort!

Inlägg av bruse »

Hur ska man göra för att slippa planka in i tunnelbanan? Skulle idag, visst sista dan, men så är det ibland... köpa nytt säsongskort. Men Pressbyrån hade inga ämnen att tillverka biljetter av. Någon tid att åka in till stan å hem igen hade jag ej idag (lördag). Men i morgon (den 1:e) har jag tid, men har då ingen biljett att åka på...

Helt enkelt: hur ska man bära sig åt för att köpa biljett när försäljaren inte har nån att sälja?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Odd

Man köper en 10-remsa

Inlägg av Odd »

Enkelt. Man köper en 10 eller 20-remsa, så har man en i reserv ifall man skulle glömma sitt kort, eller för andra oförutsedda situationer. Svärmor eller någon annan oönskad typ kan ju dyka upp...
bruse

Inlägg av bruse »

Frågade idag igen i Pressbyrån hur det kan komma sig. Han berättade att SL vägrat skicka honom fler biljettämnen, han hade fått så han klarade sig, sa de på SL. Enligt han i Pressbyrån.

Hur tolkar man det om det är sant? Att SL vägrar se till att det finns biljetter till alla kunderna?

OCh avrför ska jag då köpa remsor? SL vill ju tydligen ha ett visst antal begränsade kunder från varje stadsdel.

Eller?
Urban Fredriksson

Inlägg av Urban Fredriksson »

bruse skrev:Frågade idag igen i Pressbyrån hur det kan komma sig. Han berättade att SL vägrat skicka honom fler biljettämnen, han hade fått så han klarade sig, sa de på SL. Enligt han i Pressbyrån.
Det kan nog vara så att de fall när många ämnen stulits gör att man vill ha så få som möjligt på samma ställe.
bruse skrev:Att SL vägrar se till att det finns biljetter till alla kunderna?
Kanske inte med flit, men där jag bor händer det ofta att remsorna är slut i spärren, så det har jag lärt mig att man bör köpa dem nånstans inne i city i stället. Det tyder på att nåt i ledet rapportering om när de tar slut och prognos om hur många som är "lagom" brister.
Daniel Sundström

I sista minuten

Inlägg av Daniel Sundström »

Det finns väl mer än ett försäljningsställe i länet?

Om affären har slut på tvättmedel så kan man inte tvätta. Trist va? Men det finns ett sätt att komma runt detta: Man köper mer tvättmedel i god tid, i stället för att vänta till tvättdagen. På så sätt hinner man upptäcka att det inte finns i den första affären, och kan i lugn och ro gå vidare till nästa.

Man måste ju inte nödvändigtvis förlita sig på att alla små lokalhandlare skall ha fullt sortiment för jämnan.
bruse

Inlägg av bruse »

Men för att ta mig till nästa försäljningstället måste jag ju ha en biljett? Eller ska jag tjuvåka till Gullmarsplan? Jo, det gjorde jag, för att köpa biljett.
Hr J

Inlägg av Hr J »

Och möjligheten att köpa kontantkuponger har förstås inte beaktats som ett alternativ?

/Hr J[/list]
Cecil Bergsteen
Spammer
Spammer

Mobilen!!

Inlägg av Cecil Bergsteen »

Kan man inte betala med mobilen nu för tiden??
M.V.H
CB.
Användarens profilbild
BosseW
Kontakt:

Re: Mobilen!!

Inlägg av BosseW »

Cecil Bergsteen skrev:Kan man inte betala med mobilen nu för tiden??
M.V.H
CB.
Visst kan man det, kostnaden är 26 kr + ev trafikavgift. Det innebär i princip att man får betala minst 646 kr för sitt periodkort i stället för 620 som är det ordinarie priset. Visserligen är det inte mycket pengar att bråka om men principen är fel. Det är väl helt OK om man faktiskt har glömt bort att periodkortet skulle förnyas men inte om man har försökt köpa.

Och även om en stor majoritet idag har mobiltelefon så kan man inte förutsätta att ALLA har det. Själv har jag för övrigt en tjänstetelefon som jag kan ringa privat i genom att slå ett prefix. Det fungerar när det gäller samtal men inte SMS. Jag misstänker därför att den här tjänsten är spärrad eftersom jag tror att min arbetsgivare är måttligt intresserad av att betala mina kollektivresor.

Och den här SMS-tjänsten fungerar väl endast om man har en svensk operatör. Det är kanske lite off topic men det kan väl ställa till problem för turister. Kortautomater finns ju inte på alla hållplatser.

De första en eller två månaderna så fungerade det dessutom inte ens med alla svenska operatörer. Själv stod jag tillsammans med en kompis vid Jarlaplan (har jag för mig det var). Själv har jag periodkort men det har inte han och på automatens display stod det bara att den var ur funktion och han hade en av de mobiloperatörer som inte fungerade då. Det blev till att traska till närmaste pressbyrå vilket innebar att vi missade en buss och fick vänta till nästa.

Varför väntade man inte med att ta bort kontanthanteringen åtminstone tills man hade avtal/tekniska lösningar med samtliga svenska operatörer?
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Fråga idio... tjänstemännen på Arbetsmiljöverket!
poktirity

Inlägg av poktirity »

Cecil Bergsteen skrev:Kan man inte betala med mobilen nu för tiden??
M.V.H
CB.
Snälla gräv inte upp 5 år gamla trådar helt i onödan. Gör det inte överhuvudtaget förresten.
Coppas

Inlägg av Coppas »

BosseW skrev:Varför väntade man inte med att ta bort kontanthanteringen åtminstone tills man hade avtal/tekniska lösningar med samtliga svenska operatörer?
Vad spelar det för roll. Kontantförsäljningen/hanteringen är ju till större delen fortfarande kvar. Visst hade det kanske varit bra om man även där kunde haft något kvar (typ en kassa på 5 uddabiljetter á 100 kr st) att sälja i vissa fall. Däremot är troligen de flesta av oss bussförare ytterst tacksamma för vi slipper den kontanthantering som gällde i samband med enhetstaxan.

I övrigt kan man nog undra om SMS-biljetter verkligen är en sådan succé som vissa vill ha det till?! Själv kan jag erkänna att jag i stort sett inte ser vad som står på de ganska minimala displayerna eller rättare sagt. Jag hinner oftast inte (och får inte heller i normalfallen) se vad som står när de på en halvmeters avstånd flashar förbi mitt nylle i dubbla ljushastigheten.... :roll:
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio«
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
Användarens profilbild
BosseW
Kontakt:

Inlägg av BosseW »

Coppas skrev:
BosseW skrev:Varför väntade man inte med att ta bort kontanthanteringen åtminstone tills man hade avtal/tekniska lösningar med samtliga svenska operatörer?
Vad spelar det för roll. Kontantförsäljningen/hanteringen är ju till större delen fortfarande kvar. Visst hade det kanske varit bra om man även där kunde haft något kvar (typ en kassa på 5 uddabiljetter á 100 kr st) att sälja i vissa fall. Däremot är troligen de flesta av oss bussförare ytterst tacksamma för vi slipper den kontanthantering som gällde i samband med enhetstaxan.
Att det är bra för förarna att slippa kontanthanteringen förstår jag. För mig som har periodkort är det ingen förändring. Men för de passagerare som inte känner till att man inte kan betala på bussen (i första hand turister, både svenska och utländska) är det ju en klar försämring.

Och fanns det inte möjligheter att installera kortautomater på bussarna i stället? De allra flesta har ju någon form av bankkort. Det går ju t.ex. att betala med kort på SJ:s (och övriga tågbolags) bistrovagnar, så det finns ju uppenbarligen tekniska lösningar även för fordon i rörelse.
Coppas

Inlägg av Coppas »

BosseW skrev:
Coppas skrev:
Att det är bra för förarna att slippa kontanthanteringen förstår jag. För mig som har periodkort är det ingen förändring. Men för de passagerare som inte känner till att man inte kan betala på bussen (i första hand turister, både svenska och utländska) är det ju en klar försämring.

Och fanns det inte möjligheter att installera kortautomater på bussarna i stället? De allra flesta har ju någon form av bankkort. Det går ju t.ex. att betala med kort på SJ:s (och övriga tågbolags) bistrovagnar, så det finns ju uppenbarligen tekniska lösningar även för fordon i rörelse.
Visst borde det nog ha funnits möjlighet till att installera automater på bussarna. Tekniskt sett är det inga problem med trådlös betalning. Inom taxi har det funnits i över 15 år och även på t.ex. flygbussarna så togs k-kort emot redan för runt 10 år sedan. Problemet hos SL är väl dock tvåfalt. Dels det att man var tvungna att snabbt göra något åt kontanthanteringen samtidigt som man å andra sidan inte vill investera för mycket i ett system som är tänkt att försvinna ganska snart.

Vad gäller t.ex. turister m.fl. så är det sällan några problem då den kategorin av kunder/trafikanter normalt sett tar reda på detaljer av denna typ i förväg. Antingen innan avresan eller genom att fråga på hotellet etc. Jämför själv... inte åker någon av oss till Bologna, Istanbul eller Miami och förväntar oss att det ska fungera på samma vis som hemma...eller? Normalt sett så tar vi istället reda på hur det fungerar på ett ungefär innan vi kliver iväg till en busshållplats. :wink:
Användarens profilbild
BosseW
Kontakt:

Inlägg av BosseW »

Coppas skrev: Vad gäller t.ex. turister m.fl. så är det sällan några problem då den kategorin av kunder/trafikanter normalt sett tar reda på detaljer av denna typ i förväg. Antingen innan avresan eller genom att fråga på hotellet etc. Jämför själv... inte åker någon av oss till Bologna, Istanbul eller Miami och förväntar oss att det ska fungera på samma vis som hemma...eller? Normalt sett så tar vi istället reda på hur det fungerar på ett ungefär innan vi kliver iväg till en busshållplats. :wink:
Nej, men däremot tror jag att många åker från t.ex. Piteå, Falkenberg eller Trelleborg och förväntar sig att betalningen på kollektivtrafiken i Stockholm ska fungera ungefär som hemma (nu vet jag iofs inte hur det fungerar i just de städer jag räknade upp). Rätta mig om jag har fel, men det här beslutet på Arbetsmiljöverket gäller väl inte hela Sverige, eller...?
Coppas

Inlägg av Coppas »

BosseW skrev:
Coppas skrev: Vad gäller t.ex. turister m.fl. så är det sällan några problem då den kategorin av kunder/trafikanter normalt sett tar reda på detaljer av denna typ i förväg. Antingen innan avresan eller genom att fråga på hotellet etc. Jämför själv... inte åker någon av oss till Bologna, Istanbul eller Miami och förväntar oss att det ska fungera på samma vis som hemma...eller? Normalt sett så tar vi istället reda på hur det fungerar på ett ungefär innan vi kliver iväg till en busshållplats. :wink:
Nej, men däremot tror jag att många åker från t.ex. Piteå, Falkenberg eller Trelleborg och förväntar sig att betalningen på kollektivtrafiken i Stockholm ska fungera ungefär som hemma (nu vet jag iofs inte hur det fungerar i just de städer jag räknade upp). Rätta mig om jag har fel, men det här beslutet på Arbetsmiljöverket gäller väl inte hela Sverige, eller...?
Nej, det är väl bara i SL-området det gäller. Att kollektivtrafikens betalsystem skiljer mellan olika städer även inom Sverige är inte heller alltför ovanligt (även om man troligen kan betala kontant på de flesta håll) och något som bör beaktas. Tumregeln bör nog vara att man inte ska ta något för givet. Om sedan folk ändå gör så är det beklagligt, men man måste ju även använda huvudet till mera än att sätta mössan på. Lite eget ansvar måste till.

Annars så är detta troligen inte något större problem utan de enstaka som försöker hävda att de inte hade en aning om detta är, som jag uppfattat det, oftast infödingar som chansar på att man ska köpa valsen. Själv brukar jag hellre fria än fälla, men man går på känsla och ibland så nekar jag. I vissa av de lägen (de allra flesta faktiskt för min del) när man gett en vink om att det lutar åt att det är promenad som gäller så har det faktiskt kommit fram en remsa eller motsvarande. :wink:
P_G_E

Inlägg av P_G_E »

Naturligtvis skall Svenska pengar i form av kontanter gälla som betalning på Svenska färdmedel - ÖVERALLT!

Allt annat är och förblir ren idioti!

"Med hänsyn till rån-risken..." heter det. - Alltså har "buset" segrat?
Så fasen heller att det skall få bli så, dags att ta hänsyn till TRAFIKANTERNA i Stockholm istället!

/ P
Uppväxt före "dagen H", när innerstadsresor helst företogs i en A25...
Coppas

Inlägg av Coppas »

P_G_E skrev:Naturligtvis skall Svenska pengar i form av kontanter gälla som betalning på Svenska färdmedel - ÖVERALLT!

Allt annat är och förblir ren idioti!

"Med hänsyn till rån-risken..." heter det. - Alltså har "buset" segrat?
Så fasen heller att det skall få bli så, dags att ta hänsyn till TRAFIKANTERNA i Stockholm istället!

/ P
Kan bara undra varför... finns det någon gyllene regel för just 'svenska färdmedel'? :twisted: :wink: :P

Rånrisken var en förevändning, men det fanns flera. Det överlägset största problemet var den överdrivna kontanthanteringen som som var en följd av avsaknaden på prisskillnad mellan förköp och ombordköp. Själv hade jag dock gärna sett biljettautomater ombord, gärna med kortköpsmöjlighet. Tror i övrigt dock inte att trafikanterna har några större problem för det har inte direkt varit några direkta mankemang efter bytet. Det finns ju som sagt även alternativ och det stora flertalet resenärer har insett att man faktiskt kan och får tänka lite själv ibland.

Sedan så gällde inte heller kontanter fullt ut ens tidigare. Detta då högsta beloppsgräns som man som förare var skyldig att kunna växla uppgick till 100 kronor. Sedlar på högre belopp var alltså implicit inte giltiga som betalningsmedel. Att välja hur och i vilken form betalning ska ske är nog snarast en fråga för trafikhuvudmannen. Då inget är helt lika överallt så får man nog acceptera att det kan förekomma lokala skillnader. En sådan kan då vara att kontant betalning är något som man gärna undviker.
RVR

Inlägg av RVR »

Säg inte det då jag känner till [knasigt] folk som rest till Thailand, Bulgarien, Tanzania, Guatemala mfl. och förväntat sig allt ska vara precis likadant som i gamla Svedala...
Användarens profilbild
BosseW
Kontakt:

Inlägg av BosseW »

Coppas skrev: Rånrisken var en förevändning, men det fanns flera. Det överlägset största problemet var den överdrivna kontanthanteringen som som var en följd av avsaknaden på prisskillnad mellan förköp och ombordköp. Själv hade jag dock gärna sett biljettautomater ombord, gärna med kortköpsmöjlighet. Tror i övrigt dock inte att trafikanterna har några större problem för det har inte direkt varit några direkta mankemang efter bytet. Det finns ju som sagt även alternativ och det stora flertalet resenärer har insett att man faktiskt kan och får tänka lite själv ibland.
Jag tror fortfarande att SL är ganska ensamma i Sverige att inte ta emot kontanter på bussarna.

Däremot anser jag att det hade varit helt OK att minska kontanthanteringen genom att öka prisskillnaden mellan förköp och köp ombord.

Men om det nu är Arbetsmiljöverket som har beslutat det här, varför särbehandlar de just kollektivtrafiken? Är inte rånrisken minst lika stor hos t.ex. 7-Eleven?
Skriv svar