Zontaxan och utpassagekontroll inom spårtrafiken

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Christer J

Zontaxan och utpassagekontroll inom spårtrafiken

Inlägg av Christer J »

I samband med diskussionen om namn på Citybanans centrala station nämndes att pendeln och tunnelbanan kommer att få gemensam spärrlinje. Detsamma kommer även att gälla Odenplan om jag minns rätt från planritningarna.

Då uppstår ett problem om man har kontaktlösa kort som är zonberoende. Med nuvarande zongränser är det inga problem att inte ha utpassagekontroll i tunnelbanan då hela nätet ligger inom en zon. Pendeln går genom flera zoner och här måste man då ha utpassagekontroll för att rätt avgift skall kunna dras.

Varför? Jo, idag gäller korten över hela länet och är alltså alltid giltiga var man än är i länet. Kuponger/biljetter valideras manuellt av personal vid resans början varvid man uppger slutdestinationen och rätt antal kuponger kan stämplas.

Med kontaktlösa kort förändras valideringsprocessen. På bussar kan detta lösas genom att valideraren har flera knappar för de olika zonerna (så fungerar det idag med magnetkort på andra håll). I tunnelbana och på pendeln har man bara installerat kortläsare för inpassage (rätta mig om jag har fel om pendeln), men ingen möjlighet finns att ange till vilken zon man ska till. I London fungerar systemet genom att man aktiverar kortet vid inpassage och kontrollen sker vid utpassagen att kortet är giltigt alternativt att rätt avgift drages från kortet.

På automatspärrarnas datorer finns det kontakter för att ansluta kortläsare för utpassagekontroll. Men det är nu inte gjort.

På pendeln skulle det kunna lösas genom att installera dessa kortläsare på insidan av automatspärrarna. Men hur gör man senare om man skall ha gemensam spärrlinje för pendeln och tunnelbanan på de gemensamma stationerna (när Citybanan invigs) vid Odenplan och Centralen? Skall man installera kortläsare där för utpassagekontroll? Och hur gör man med dem som byter direkt från pendel till tunnelbana utan att passera spärrlinjen och åker till en annan tunnelbanestation utan utpassagekontroll.

Det är min uppfattning att man bland SL:s tjänstemän är fullt medvetna om detta problem. Man försökte skyla över detta misstag genom att föreslå enhetstaxa senhösten 2005. Man fick med sig trafiklandstingsrådet Anna Kettner på det - trots att hon två år tidigare klart sagt att man skulle behålla den gamla taxestrukturen tills man såg att det nya Access-systemet med kontaktlösa kort fungerade utan problem. Man gjorde alltså en dygd utav nödvändigheten.

När man med den nya majoriteten skulle återinföra zontaxan lade man hela tunnelbanan inom en zon - alltså kunde man därigenom fortsätta att inte ha utpassagekontroll i tunnelbanan. Däremot måste det så vitt jag förstår krävas på pendeln som går genom flera zoner. Men hur skall man hantera detta om man inte inför automatisk utpassagekontroll? Eller har man börjat installera kortläsare på insidan av automatspärrarna på pendeln?

Man har angivit sociala skäl till att hålla tunnelbanan inom en zon (norra Botkyrka och Järvafältet i första hand) men då borde man väl även gjort samma med Fisksätra? Så är det ett genuint skäl eller har man återigen gjort en dygd utav nödvändigheten?

Men varför installerar man inte kortläsare för utpassagekontroll nu då? Tja, för ett par år sedan talade jag med en reparatör från Modulsystem (som sköter underhållet av automatspärrarna). Han sade - när vi talade om det nya systemet - att brandmyndigheterna inte hade tillåtit att man har utpassagekontroll på underjordsstationerna. Orsaken? Jo, när man upphandlade Accessystemet gjordes det med förutsättningen att tunnelbanans stationer inte skulle vara bemannade hela tiden. Man skulle dessutom bara ha folk i biljetthallarna - ingen manuell försäljning skulle ske av stationspersonalen utan bara genom försäljning i biljettautomater.

Med andra ord - stationerna skulle tidvis vara obemannade. Vid en nödsituation på en obemannad station under jord fick det inte finnas hinder i vägen i det fall man behövde nödutrymma stationen (med kanske två fulla tåg på stationen). Utpassagekontrollen är ett sådant hinder - om man till exempel åkt längre med ett periodkort än man betalt för eller man inte har tillräckligt med pengar kvar på kortet eller har plankat eller att en automatspärr felar.

Pendelns enda underjordsstation är idag Södra Station och i framtiden kommer även City och Odenplan - dessa är dock så stora att där kan man komma undan genom att ha dem ständigt bemannade. På ytstationerna kan man ju fly över spåren i en nödsituation? Eller hur man nu resonerat - om nu Järnvägsstyrelsen känner till detta?
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad

"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Jag noterade det här för en tag sedan: http://www.sl.se/Templates/Article.aspx?id=5246
SL skrev:2007-06-04] Det ska bli svårare att smita från betalningen när man reser med SL.

SLs styrelse har beslutat om en rad åtgärder mot fuskåkningen.

* SL ska påskynda arbetet med att införa så kallade slutna spärrlinjer vid alla stationer i tunnelbanan och försöket med öppen spärrlinje vid Slussen avbryts.
* Allt fler biljettautomater ska placeras ut i biljetthallarna och spärrarna ställs om så att det blir svårare att ta sig igenom dem utan biljett.
* SL kommer att sträva efter incitamentsavtal med trafikoperatörerna så att personalen stimuleras att sälja och kontrollera biljetter och samtidigt kommer biljettkontrollens omfattning och effektivitet att stärkas.

Möjligheterna att införa en utpasseringskontroll kommer att utredas.

– Det kan finnas stora fördelar att hämta i ett ”check in/check out” –system. Dels skulle det bli svårare för dem som vill fuska, men samtidigt enklare för alla resenärer som betalar för sig, säger SLs vd Ingemar Ziegler.
Det verkar som om dubbelriktade spärrar fortfarande kan vara aktuellt.
Användarens profilbild
Christer J

Inlägg av Christer J »

NerdBoy skrev:Jag noterade det här för en tag sedan: http://www.sl.se/Templates/Article.aspx?id=5246
SL skrev:2007-06-04] Det ska bli svårare att smita från betalningen när man reser med SL.

SLs styrelse har beslutat om en rad åtgärder mot fuskåkningen.

* SL ska påskynda arbetet med att införa så kallade slutna spärrlinjer vid alla stationer i tunnelbanan och försöket med öppen spärrlinje vid Slussen avbryts.
* Allt fler biljettautomater ska placeras ut i biljetthallarna och spärrarna ställs om så att det blir svårare att ta sig igenom dem utan biljett.
* SL kommer att sträva efter incitamentsavtal med trafikoperatörerna så att personalen stimuleras att sälja och kontrollera biljetter och samtidigt kommer biljettkontrollens omfattning och effektivitet att stärkas.

Möjligheterna att införa en utpasseringskontroll kommer att utredas.

– Det kan finnas stora fördelar att hämta i ett ”check in/check out” –system. Dels skulle det bli svårare för dem som vill fuska, men samtidigt enklare för alla resenärer som betalar för sig, säger SLs vd Ingemar Ziegler.
Det verkar som om dubbelriktade spärrar fortfarande kan vara aktuellt.
Ja, men argumentet för detta är inte att zonsystemet kräver utpassagekontroll utan för att förhindra fuskåkare. Om de är för att återigen göra en dygd av nödvändigheten förtäljer inte historien. Sen måste man ta sig genom brandmyndighetens granskning också innan det går att genomföra.

Jag tror inte våra betalande resenärer kommer att tycka det är enklare att slita fram färdbeviset även vid utgången ur systemet.

"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Christer J skrev: Jag tror inte våra betalande resenärer kommer att tycka det är enklare att slita fram färdbeviset även vid utgången ur systemet.
Det kommer i alla fall vara lättare att få kortet avläst med de nya korten! På vilket avstånd kan de nya blåa läsarna känna av korten? Förmodligen kommer de som har kortet i en handväska bara att behöva lära sig att vifta med den över avkännaren!

Har för övrigt märkt att spärrarna numera kvitterar magnetkortsdragningen med ett litet pip-ljud, förutom med grön pil eller två gröna "lampor".

Gör brandmyndigheterna i t.ex. London andra bedömningar än de i Stockholm?

Och apropå utpasseringskontroll så har vi haft det förr i T-banan. Och dessa utpasseringskiosker fanns kvar ett bra tag efter att de slutade användas. (De var betydligt mindre än inpasseringskioskerna!)
Användarens profilbild
Christer J

Inlägg av Christer J »

LÅ1 skrev:
Christer J skrev:Jag tror inte våra betalande resenärer kommer att tycka det är enklare att slita fram färdbeviset även vid utgången ur systemet.
Det kommer i alla fall vara lättare att få kortet avläst med de nya korten! På vilket avstånd kan de nya blåa läsarna känna av korten? Förmodligen kommer de som har kortet i en handväska bara att behöva lära sig att vifta med den över avkännaren!
Svårt att säga hur det blir. Vid en test i slutet av 90-talet med kontaktlösa kort (Gullmarsplan, Fridhemsplan och vissa bussar på 4:an så var man tvungen att lägga kortet mot avkännaren. När jag frågade en av de ansvariga tjänstemännen så ville man inte ha för starka microvågssignaler från avkännaren. Styrkan ökar med kvadraten på avståndet. Men vi har ju biltullstekniken där sändeffekten måste vara bra mycket högre. Så vi får se vad man väljer för styrka.
LÅ1 skrev:Har för övrigt märkt att spärrarna numera kvitterar magnetkortsdragningen med ett litet pip-ljud, förutom med grön pil eller två gröna "lampor".
Ja det är en del av den nya utrustningen. Förutom grön pil och rött kryss kommer en gul kvadrat (öppen på ena sidan) som skall varna när man bara har litet tid/pengar kvar på kortet.
LÅ1 skrev:Gör brandmyndigheterna i t.ex. London andra bedömningar än de i Stockholm?
Svårt att säga. Men jag vet att om man inte har bemanning på en underjordsstation så måste stationen stängas och tågen kör förbi. Detta hände litet då och då på Angel förr (när den var en sömning enkelrörsstation i ett bostadsområde). Troligen hade man bara en person där som bemannade staionen, när han/hon inte var där (sjukdom, personalbrist mm) så var man tvungen att stänga stationen. Det ansåg man vara ok ända till det började växa upp en massa kontor kring stationen. Då byggde man dels till ett nytt plattformsrör dels ökade man bemanningen så man inte skulle råka ut för bemanningsproblem.

Dessutom så har man efter Kings Crossbranden ökat brandkunskaperna och övningarna kraftigt. Här i Stockholm (på Velia) har vi en som varit stationschef på Liverpool Street Station (dvs tunnelbanestationen) han berättade att man efter några övningar klarade av att urrymma stationen på fem minuter från det larmet gick.

Dessutom misstänker jag att man har en större bemanning i London än i Stockholm på stationer med likvärdigt resandeunderlag. Enligt vad jag sett så är det bara Victoria station som överträffar T-Centralen i antalet resande (London har ju så många fler stationer att sprida sina resande på).
LÅ1 skrev:Och apropå utpasseringskontroll så har vi haft det förr i T-banan. Och dessa utpasseringskiosker fanns kvar ett bra tag efter att de slutade användas. (De var betydligt mindre än inpasseringskioskerna!)
Jo de så kallade nickspärrarna. De användes till slutet av 70-talet för invisering av periodkort (som då fortfarande inte hade magnetremsa) under rusningstid - man satt bara där på en stol och nickade åt alla som passerade viftande med sina kort. Det var först i samband med införandet av kort med magnetremsa som dessa avbemannades och ersattes av automatspärrarna. De få kvarvarande finns på station Globen och används då vid evenemang på Globen. Eventuellt finns de även på Solna Centrum Norra (har inte varit där på år och dag).

Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Korten fungerar och läses av om du lägger det i plånboken/handväskan och håller denna nära avläsaren. Det är samma teknik som finns och används i Västtrafikområdet och här fungerar just den biten av tekniken.

Om man klarar av att ha check-in-check-out på buss så borde det inte vara så himla svårt att ha det i tunnelbanan.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
BosseW
Kontakt:

Inlägg av BosseW »

En liten följdfråga bara: Hur lagras information om hur mycket tid/pengar som finns kvar på kortet?

Anledningen till min fråga är att vad jag har förstått så ska man kunna betala via Internet eller autogiro. Om informationen lagras i ett chip på kortet - vilket jag misstänker - så måste man ju i så fall ha någon apparat kopplad till datorn som kan skriva dit informationen, ungefär som man kunde med cashkorten. Hur fungerar i så fall autogiro? Eller är det tänkt att man efter betalning ska ladda kortet i någon apparat på stan?

Den andra möjligheten är ju att informationen lagras centralt i en dator (som kontantkort till mobilen) vilket i så fall kräver att samtliga spärrar/bussar/tunnelbanor/pendeltåg är anslutna till denna. Och alla dessa fordon kan ju dessutom hamna i radioskugga.
Användarens profilbild
Christer J

Inlägg av Christer J »

TonyM skrev:Korten fungerar och läses av om du lägger det i plånboken/handväskan och håller denna nära avläsaren. Det är samma teknik som finns och används i Västtrafikområdet och här fungerar just den biten av tekniken.

Om man klarar av att ha check-in-check-out på buss så borde det inte vara så himla svårt att ha det i tunnelbanan.

//Tony
Som jag sade innan är det upp till operatören att välja sändarstyrkan och därmed vilket avstånd som kortet är läsbart. vid förra testen ville man inte ha någon hög styrka vilket innebar att man var tvungen att lägga kortet direkt mot avläsaren. Samma sak gäller för övrigt två andra kontaktlösa kort jag använder. Dels i jobbet (tunnelbanan) - entrédörrarna till personallokaler dels vändkorsen vid Försäkringskassans kontor (politiskt uppdrag) i gamla Esseltehuset vid Centralen.

Jag har inte påstått att det är svårt att göra in- och utvisering rent praktiskt. Det som är problemet är brandmyndighetens inställning till utvisering på underjordsstationer - och SL:s intresse att redovisa acceptabla förslag för sagda myndighet om hur en panikutrymning av stationen inte försvåras av detta system. Även fuskare, darriga och stapplande tant Agda samt barnvagnsförare m fl skall kunna ta sig ut utan problem.

Användarens profilbild
Christer J

Inlägg av Christer J »

BosseW skrev:En liten följdfråga bara: Hur lagras information om hur mycket tid/pengar som finns kvar på kortet?

Anledningen till min fråga är att vad jag har förstått så ska man kunna betala via Internet eller autogiro. Om informationen lagras i ett chip på kortet - vilket jag misstänker - så måste man ju i så fall ha någon apparat kopplad till datorn som kan skriva dit informationen, ungefär som man kunde med cashkorten. Hur fungerar i så fall autogiro? Eller är det tänkt att man efter betalning ska ladda kortet i någon apparat på stan?

Den andra möjligheten är ju att informationen lagras centralt i en dator (som kontantkort till mobilen) vilket i så fall kräver att samtliga spärrar/bussar/tunnelbanor/pendeltåg är anslutna till denna. Och alla dessa fordon kan ju dessutom hamna i radioskugga.
Svaret blir ofullständigt

Om det skall fungera lika bra som Oystercard i London (leverantör Cubic) så kan man betala på internet eller autogiro som vilken annan betalning. När sedan betalningen är bokförd hos operatören så laddas kortet automatisk nästa gång man använder det i någon spärr eller buss. SL har inte beställt denna funktion i anbudsunderlaget - så vi får se hur det blir.

En annan praktisk funktion som är möjlig men inte specifikt fanns i anbudsunderlaget var den om maxuttag per tidsperiod. Dvs kortet slutar debiteras (utgående från dagens taxa) när man rest kupongmässigt för värdet av ett dygnskort inom 24 timmar. Och så vidare med gränserna för 3-dygn, vecko, månad, säsong och årskort. Men jag tror inte att kortets tekniska konstruktion skall vara ett hinder för detta utan det är nog mer hur taxestrukturen är beslutad och uppbyggd.

Däremot är jag inte på det klara om varje enskild kontakt mellan kort och avläsare förs vidare till centraldatorn innan kortet debiteras/godkänns (med följande insläpp). Jag tvivlar på det för det skulle nog inget system klara av idag så snabbt som det skulle krävas ske - och så många transaktioner samtidigt över hela nätet. Men det är väl så att varje transaktion (elektroniskt biljettköp) enligt god redovisningsstandard måste redovisas vilket ju borde kunna ske i efterhand utan att det inverkar på systemets funktionalitet för brukaren.

Men kortet och systemet skall ju följa den specifikation som SLTF har ställt upp för hela landet (troligen finns det någon EU-standard i bakgrunden). Har ej kollat om den finns på nätet eller tillgänglig i pappersform för vanliga dödliga.

Här kanske någon annan kan ge besked - jag kan visserligen svamla om olika möjligheter, men det gör säkert ingen glad att få läsa. 8)

oberoende

Re: Zontaxan och utpassagekontroll inom spårtrafiken

Inlägg av oberoende »

Christer J skrev:Men varför installerar man inte kortläsare för utpassagekontroll nu då? Tja, för ett par år sedan talade jag med en reparatör från Modulsystem (som sköter underhållet av automatspärrarna). Han sade - när vi talade om det nya systemet - att brandmyndigheterna inte hade tillåtit att man har utpassagekontroll på underjordsstationerna. Orsaken? Jo, när man upphandlade Accessystemet gjordes det med förutsättningen att tunnelbanans stationer inte skulle vara bemannade hela tiden. Man skulle dessutom bara ha folk i biljetthallarna - ingen manuell försäljning skulle ske av stationspersonalen utan bara genom försäljning i biljettautomater.

Med andra ord - stationerna skulle tidvis vara obemannade. Vid en nödsituation på en obemannad station under jord fick det inte finnas hinder i vägen i det fall man behövde nödutrymma stationen (med kanske två fulla tåg på stationen). Utpassagekontrollen är ett sådant hinder - om man till exempel åkt längre med ett periodkort än man betalt för eller man inte har tillräckligt med pengar kvar på kortet eller har plankat eller att en automatspärr felar.

Pendelns enda underjordsstation är idag Södra Station och i framtiden kommer även City och Odenplan - dessa är dock så stora att där kan man komma undan genom att ha dem ständigt bemannade. På ytstationerna kan man ju fly över spåren i en nödsituation? Eller hur man nu resonerat - om nu Järnvägsstyrelsen känner till detta?
Jag har svårt att tro att brandmyndigheterna skulle ha något att invända mot utpassagekontroll eftersom det inte innebär en försämring av dagens situation.

Om en verklig nödsituation uppstår idag och en station måste utrymmas kommer en stor klunga människor rusa mot närmaste utgång. Det är ofrånkomligt att en del av dessa rör sig snabbare än den snigelfart spärrarna är byggda att passeras i. Därmed kommer spärrarna att "haka upp sig" och personerna som har fastnat i spärren måste backa för att "låsa upp" spärren. Detta går dock inte eftersom tusentals människor trycker på bakifrån. En katastrof med många ihjälklämda blir det ganska förutsägbara resultatet.
poktirity

Inlägg av poktirity »

Det skulle väl ändå innebära en kraftig försämring jämför med idag? Plexiglas-spärrarna slår väl inte igen om det kommer en strid ström utpasserande? Sen har vi ju äldre och rörelsehindrade, som förmodligen inte klarar av att hoppa över en spärr i nödsituation.
Användarens profilbild
bark
Kontakt:

Inlägg av bark »

poktirity skrev:Det skulle väl ändå innebära en kraftig försämring jämför med idag? Plexiglas-spärrarna slår väl inte igen om det kommer en strid ström utpasserande? Sen har vi ju äldre och rörelsehindrade, som förmodligen inte klarar av att hoppa över en spärr i nödsituation.
Är det där någonting du vet eller gissar? Är det någon här som verkligen vet hur spärrarna uppför sig vid utrymningar?
Byggare Bob

Inlägg av Byggare Bob »

bark skrev:
poktirity skrev:Det skulle väl ändå innebära en kraftig försämring jämför med idag? Plexiglas-spärrarna slår väl inte igen om det kommer en strid ström utpasserande? Sen har vi ju äldre och rörelsehindrade, som förmodligen inte klarar av att hoppa över en spärr i nödsituation.
Är det där någonting du vet eller gissar? Är det någon här som verkligen vet hur spärrarna uppför sig vid utrymningar?
Ja, enligt krav från brandmyndigheterna skall vid en eventuell utrymning spärrarna bli strömlösa och därmed (kunna) ställas i öppet läge.
Hur detta sker numera (centralt ifrån TLC elller spärrkioskerna vet jag däremot ingenting om) men på min tid som spärrvakt för ca 15 år sedan, med de gamla "trebensvändkorsspärrarna", så var det spärrvaktens ansvar vid en eventuell utrymning. Fast då fanns det ju även de gamla utgångsgrindarna med stålram och plastlaminat, som inte fick ha fotocellås efter kraven...

Fast numera verkar det farligare att gå på gym och sola solarium än att en brand i tunnelbanan skall inträffa...
Så sluta träna och åk kollektivt... :D
oberoende

Inlägg av oberoende »

Byggare Bob skrev:
bark skrev:
Ja, enligt krav från brandmyndigheterna skall vid en eventuell utrymning spärrarna bli strömlösa och därmed (kunna) ställas i öppet läge.
Hur detta sker numera (centralt ifrån TLC elller spärrkioskerna vet jag däremot ingenting om) men på min tid som spärrvakt för ca 15 år sedan, med de gamla "trebensvändkorsspärrarna", så var det spärrvaktens ansvar vid en eventuell utrymning. Fast då fanns det ju även de gamla utgångsgrindarna med stålram och plastlaminat, som inte fick ha fotocellås efter kraven...

Fast numera verkar det farligare att gå på gym och sola solarium än att en brand i tunnelbanan skall inträffa...
Så sluta träna och åk kollektivt... :D
Mitt inlägg syftade givetvis inte på plexiglasspärrarna utan på den "nyare" trebenstypen, som jag definitivt uppfattar som en fara vid situationer där en nödutrymning sker. Nödutrymningar är inte alltid styrda från SL, hjälpta av spärrvakter och orsakade av brand. De kan lika gärna ske spontant som en följd av kollision, sarin, idiot med automatkarbin, explosion och dylikt. En panikartad utrymning bör kunna ske säkert även om SL centralt inte vet vad som försiggår och spärrvakten har tagit rökpaus.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

oberoende skrev:Mitt inlägg syftade givetvis inte på plexiglasspärrarna utan på den "nyare" trebenstypen, som jag definitivt uppfattar som en fara vid situationer där en nödutrymning sker. Nödutrymningar är inte alltid styrda från SL, hjälpta av spärrvakter och orsakade av brand. De kan lika gärna ske spontant som en följd av kollision, sarin, idiot med automatkarbin, explosion och dylikt. En panikartad utrymning bör kunna ske säkert även om SL centralt inte vet vad som försiggår och spärrvakten har tagit rökpaus.
Vad menar du att felet är då? Vändkorsspärrarna går väl alltid att gå ut genom?
oberoende

Inlägg av oberoende »

daniel_s skrev:
oberoende skrev:Mitt inlägg syftade givetvis inte på plexiglasspärrarna utan på den "nyare" trebenstypen, som jag definitivt uppfattar som en fara vid situationer där en nödutrymning sker. Nödutrymningar är inte alltid styrda från SL, hjälpta av spärrvakter och orsakade av brand. De kan lika gärna ske spontant som en följd av kollision, sarin, idiot med automatkarbin, explosion och dylikt. En panikartad utrymning bör kunna ske säkert även om SL centralt inte vet vad som försiggår och spärrvakten har tagit rökpaus.
Vad menar du att felet är då? Vändkorsspärrarna går väl alltid att gå ut genom?
Nej. De spärrar jag syftar på har en fotocell nära golvet på insidan av spärren. Endast om denna fotocell känner av att någon är på väg ut låses vändkorset upp och personen kan passera ut. Om man har bråttom och går snabbare än genomsnittet hinner fotocellen och den elektriska styrningen inte med och man går rätt in i stålpinnen som är "låst". Detta är mycket smärtsamt. Har detta hänt måste man sluta trycka på spärren (backa), sedan aktivera fotocellen och därefter passera. Vid en panikartad utrymning kommer folk att glömma att man måste sakta ner i spärren och spärren kommer låsas. Det kommer inte finnas möjlighet att backa eftersom många trycker på bakifrån. Resultat ihjälklämda människor.

Konstruktionen är gjord för att förhindra att människor smiter in genom spärren genom att vrida vändkorset 60 grader (i utriktningen) och klämma sig mellan pinnarna och väggen. Detta hinder fungerar inte eftersom fuskåkarna inom några timmar upptäckte att man kan sticka fram foten in i spärren och aktivera fotocellen, därefter vrida vändkorset och smita in.

Dessa spärrar är en dyr, helt meningslös och vid nödutrymningar livsfarlig investering.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

oberoende skrev:Dessa spärrar är en dyr, helt meningslös och vid nödutrymningar livsfarlig investering.
Det har du rätt i! Jag var lite trög där, men nu förstår jag precis vad du menar, som väl alla andra redan gjort...

SL:s kramande av vändkorsen har varit så envist att det är rent löjligt. Men jag förutsätter att man har övergett dem nu och endast installerar andra typer av automatspärrar i fortsättningen?
oberoende

Inlägg av oberoende »

daniel_s skrev:
oberoende skrev:Dessa spärrar är en dyr, helt meningslös och vid nödutrymningar livsfarlig investering.
Det har du rätt i! Jag var lite trög där, men nu förstår jag precis vad du menar, som väl alla andra redan gjort...

SL:s kramande av vändkorsen har varit så envist att det är rent löjligt. Men jag förutsätter att man har övergett dem nu och endast installerar andra typer av automatspärrar i fortsättningen?
Jo. Eller tar bort spärrarna och ökar mängden kontroller.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

oberoende skrev:Jo. Eller tar bort spärrarna och ökar mängden kontroller.
Inte för att vara oförskämd men tror du på det där själv eller? :wink:
oberoende

Inlägg av oberoende »

daniel_s skrev:
oberoende skrev:Jo. Eller tar bort spärrarna och ökar mängden kontroller.
Inte för att vara oförskämd men tror du på det där själv eller? :wink:
Detta är inte rätt tråd för den diskussionen. Det var dumt att nämna möjligheten överhuvud taget. Vill bara nämna att det systemet fungerar på många ställen.
Skriv svar