Röd signal

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Daniel

Röd signal

Inlägg av Daniel »

Är det någon som känner till om man kan backa förbi en signal i stopp på bana 1 med ATP utan att "rödköra"? Är det isåfall alltid telegramläsarna längst fram i tåget i tågets färdriktning som inte får passera en röd signal?

/Daniel
tutf tub 3

Inlägg av tutf tub 3 »

Nu ska vi se, så fort ett tåg passerar en röd signal, framåt eller bakåt så är det mot rött. Nu kan ju tågen backa mer än 2 meter. Så om ett tåg kört förbi en station med mer än 2 meter så finns det ingen signal bakom som kan vara i riskzonen. Det ska vara mellan ett par stationer då, men då finns det sällan skäl till att backa. Skall vara vid speciella tillfällen. Men då tror jag att finns folk som har reda på allt.

Men till frågan.
Nej, HS spolarna som tar emot signalbeskeden (telegrammen, som det heter på ATP språk) sitter ju i fronten av första vagnen. Därför logiskt sett bör ju inte sista vagnen registrera något.
Dock registrerar signalsystemet en rödkörning, samt ger indikation på ställverkstavlorna. Men tåget registerar en backning på max 2 meter. (fast det blir betydligt mer, nästan upp till 5 meter. Beroende på HUR man backar och NÄR.)
Daniel

Inlägg av Daniel »

tutf tub 3 skrev:Nu ska vi se, så fort ett tåg passerar en röd signal, framåt eller bakåt så är det mot rött. Nu kan ju tågen backa mer än 2 meter. Så om ett tåg kört förbi en station med mer än 2 meter så finns det ingen signal bakom som kan vara i riskzonen. Det ska vara mellan ett par stationer då, men då finns det sällan skäl till att backa. Skall vara vid speciella tillfällen. Men då tror jag att finns folk som har reda på allt.

Men till frågan.
Nej, HS spolarna som tar emot signalbeskeden (telegrammen, som det heter på ATP språk) sitter ju i fronten av första vagnen. Därför logiskt sett bör ju inte sista vagnen registrera något.
Dock registrerar signalsystemet en rödkörning, samt ger indikation på ställverkstavlorna. Men tåget registerar en backning på max 2 meter. (fast det blir betydligt mer, nästan upp till 5 meter. Beroende på HUR man backar och NÄR.)
Egentligen kom min tanke upp idag i Råcksta söderut där det står en signal precis bakom tåget och om jag börjar backa med full karriär och det är halt på spåret (vilket det är varenda j*vla dag med C20) så är det ganska enkelt att passera den signalen baklänges. Så visst finns det signaler som är i riskzonen.

Med andra ord så kan man "rödköra" utan att ens veta om det.

/Daniel
AGR
Kontakt:

Backa

Inlägg av AGR »

Det går inte att backa mer än 2m sedan går tåget i nödbroms.
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Daniel

Re: Backa

Inlägg av Daniel »

17AGR skrev:Det går inte att backa mer än 2m sedan går tåget i nödbroms.
Självklart. Men när hjälpte en nödbroms mot snorhal räls när det precis börjat regna senast?
AGR
Kontakt:

Nödbroms

Inlägg av AGR »

Om tåget kommer upp i sådan hastighet vid backning att det glider flera meter efter nödbroms, så ska du nog fundera över din körteknik Daniel. Förslag 2: Om snöbromslampan blinkar vid start, så räkna med halt spår vid nästa station, utnytja detta så slipper du backa.
AGR
Daniel

Re: Nödbroms

Inlägg av Daniel »

17AGR skrev:Om tåget kommer upp i sådan hastighet vid backning att det glider flera meter efter nödbroms, så ska du nog fundera över din körteknik Daniel. Förslag 2: Om snöbromslampan blinkar vid start, så räkna med halt spår vid nästa station, utnytja detta så slipper du backa.
Det är väldigt sällan jag backar överhuvudtaget och dom gångerna jag backar är det knappast så att jag kommer upp i sådana hastigheter att jag glider flera meter efter nödbroms. Men helt uppenbart, 17AGR, så finns möjligheten att glida flera meter även efter nödbroms och det är vid ett sådant tillfälle jag tyckte det vore intressant att veta hur tekniken reagerar på en baklänges-"rödkörning".

Förslag 2 - används flitigt, men tack ändå.

/Daniel
AGR
Kontakt:

Nödbromsfrågor

Inlägg av AGR »

Det var ett intresant hypotetiskt fall. Eftersom tåget redan gått i nödbroms p.g av backningen så händer inget mer med "ditt" tåg men stoppunkten flyttas för efterföljande tåg. Om vi tar Råcksta s-ut som ex så blir inte signalen norr om RÅC grön förän föregående tåg lämmnat RÅC plf så där ändras inte signalen för det efterföljande tåget p.g av backningen.
AGR
tutf tub 3

Inlägg av tutf tub 3 »

Vist går det, detta är ju inte tillåtet, inte heller rekomenderbart. ATP systemet tillåter tåget backa 2 meter. Men ta 3 kontakter bakåt så av röresleenergin så fyttas tåget många meter bakåt. Är det sedan som i Råcksta lite nedför samt halt. Då kan det bli stora problem. Jag förstår vad du menar med Råcksta.
Men sådana saker har inte testats i praktiken.....

Men givetvis tar man bara en kontakt och bara backar 1½ meter så man undviker nödstopp, P-knapp tryck, plattor, traffikanternas ilskna blickar....
Provtågsförare

Inlägg av Provtågsförare »

tutf tub 3 skrev:
Vist går det, detta är ju inte tillåtet, inte heller rekomenderbart. ATP systemet tillåter tåget backa 2 meter. Men ta 3 kontakter bakåt så av röresleenergin så fyttas tåget många meter bakåt. Är det sedan som i Råcksta lite nedför samt halt. Då kan det bli stora problem. Jag förstår vad du menar med Råcksta.
Men sådana saker har inte testats i praktiken.....
Jodå, det har visst testats i praktiken. T o m med 4 st 20-liters dunkar såplösning uthälld över rälsen. Som bäst lyckades vi få tåget att hoppa omkring fyra-fem meter bakåt, med såpat nedförslut. I praktiken ingen skillnad mellan C20, C14 eller C12-13 i det här fallet. Med andra ord är "Råcksta-scenariot" ingenting man behöver ligga sömnlös över.

/Provtågsförare
Jan Bengtsson

Inlägg av Jan Bengtsson »

Daniel F skrev:
17AGR skrev:Om tåget kommer upp i sådan hastighet vid backning att det glider flera meter efter nödbroms, så ska du nog fundera över din körteknik Daniel. Förslag 2: Om snöbromslampan blinkar vid start, så räkna med halt spår vid nästa station, utnytja detta så slipper du backa.
Det är väldigt sällan jag backar överhuvudtaget och dom gångerna jag backar är det knappast så att jag kommer upp i sådana hastigheter att jag glider flera meter efter nödbroms. Men helt uppenbart, 17AGR, så finns möjligheten att glida flera meter även efter nödbroms och det är vid ett sådant tillfälle jag tyckte det vore intressant att veta hur tekniken reagerar på en baklänges-"rödkörning".

Förslag 2 - används flitigt, men tack ändå.

/Daniel
Diskussionen berör den på olika håll olika bedömda avvägningen om t.ex. ett ATC/ATP-system endast ska vara ett stöd och ett skydd vid misstag, eller om systemet även ska hindra den som med avsikt bryter mot reglerna och gör dumma saker.

Synen härvidlag skiljer sig något hos SL och t-banan jämfört med järnvägens.
Provtågsförare

Inlägg av Provtågsförare »

Jan Bengtsson skrev:
Diskussionen berör den på olika håll olika bedömda avvägningen om t.ex. ett ATC/ATP-system endast ska vara ett stöd och ett skydd vid misstag, eller om systemet även ska hindra den som med avsikt bryter mot reglerna och gör dumma saker.

Synen härvidlag skiljer sig något hos SL och t-banan jämfört med järnvägens.
Och där har vi väl pudelns kärna i mångt och mycket. Tyvärr har SL och sedermera Connex/Tågia/alla de andra bolagen haft väldigt lätt att snurra på i en självuppfyllande spiral, där man tycker att det är för dyrt att utbilda personalen ordentligt, varefter de handhavandfel som naturligtvis uppstår får någon paniklösning i form av en hastigt hopsnickrad teknisk funktion som ibland t o m råder bot på det problem den skall bota, men ofta för med sig en lång rad nya pikanta problem, varefter man konstaterar att personalen är idioter, så det är lika bra att inte ge dem något ansvar, så då behöver man inte heller utbilda dem, så då...

Man blir lätt cynisk efter "några" år en våning ner.

/Provtågsföraren igen
Användarens profilbild
TimK
Kontakt:

Inlägg av TimK »

Bra att veta! Så när jag lämnar Kista och snöbromslampan blinkar, vilket jag kan meddela att den ALLTID gör när man lämnar Kista, även på snustorrt spår, så kan jag räkna med halt spår i Hallonbergen respektive Husby?

;-)

Mvh Tim
AGR
Kontakt:

Inlägg av AGR »

TimK skrev:
Bra att veta! Så när jag lämnar Kista och snöbromslampan blinkar, vilket jag kan meddela att den ALLTID gör när man lämnar Kista, även på snustorrt spår, så kan jag räkna med halt spår i Hallonbergen respektive Husby?

;-)

Mvh Tim
Snälla Tim inlägget handlar om T-bana som går utomhus och använder Siemenssystemet ,och inte innomhusbanan.
AGR
Användarens profilbild
TimK
Kontakt:

Inlägg av TimK »

17AGR skrev:
TimK skrev:

;-)

Mvh Tim
Snälla Tim inlägget handlar om T-bana som går utomhus och använder Siemenssystemet ,och inte innomhusbanan.
Snälla Anders, vet du inte vad det här betyder: :wink: ?

Får man inte skämta eller?

Mvh Tim
Daniel

Inlägg av Daniel »

TimK skrev: Snälla Anders, vet du inte vad det här betyder: :wink: ?

Får man inte skämta eller?

Mvh Tim

Tyvärr Tim, jag trodde också man fick skämta när jag först kom till det här forumet. Men nu vet jag bättre.. det är blodigt allvar som gäller - annars jävlar. :wink: :?
tutf tub 3

Inlägg av tutf tub 3 »

Jag körde på bana ett i dag. DET var ett skämt!
Fredrik Klint

Inlägg av Fredrik Klint »

Det finns ju faktiskt vagnar som inte går i nödbroms, antingen ej ombyggda så de ska gå i nödbroms efter 2m eller så har denna funktion pajat! Observera också att denna grej försvinner när tåget kommit in på depåområde (okodat område) då det går att backa hur långt som helst. (Detta får man ju inte men med förarbiträde så är det ju tillåtet att backa "behövlig sträcka")
Skriv svar