Röd signal
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Röd signal
Är det någon som känner till om man kan backa förbi en signal i stopp på bana 1 med ATP utan att "rödköra"? Är det isåfall alltid telegramläsarna längst fram i tåget i tågets färdriktning som inte får passera en röd signal?
/Daniel
/Daniel
Nu ska vi se, så fort ett tåg passerar en röd signal, framåt eller bakåt så är det mot rött. Nu kan ju tågen backa mer än 2 meter. Så om ett tåg kört förbi en station med mer än 2 meter så finns det ingen signal bakom som kan vara i riskzonen. Det ska vara mellan ett par stationer då, men då finns det sällan skäl till att backa. Skall vara vid speciella tillfällen. Men då tror jag att finns folk som har reda på allt.
Men till frågan.
Nej, HS spolarna som tar emot signalbeskeden (telegrammen, som det heter på ATP språk) sitter ju i fronten av första vagnen. Därför logiskt sett bör ju inte sista vagnen registrera något.
Dock registrerar signalsystemet en rödkörning, samt ger indikation på ställverkstavlorna. Men tåget registerar en backning på max 2 meter. (fast det blir betydligt mer, nästan upp till 5 meter. Beroende på HUR man backar och NÄR.)
Men till frågan.
Nej, HS spolarna som tar emot signalbeskeden (telegrammen, som det heter på ATP språk) sitter ju i fronten av första vagnen. Därför logiskt sett bör ju inte sista vagnen registrera något.
Dock registrerar signalsystemet en rödkörning, samt ger indikation på ställverkstavlorna. Men tåget registerar en backning på max 2 meter. (fast det blir betydligt mer, nästan upp till 5 meter. Beroende på HUR man backar och NÄR.)
Egentligen kom min tanke upp idag i Råcksta söderut där det står en signal precis bakom tåget och om jag börjar backa med full karriär och det är halt på spåret (vilket det är varenda j*vla dag med C20) så är det ganska enkelt att passera den signalen baklänges. Så visst finns det signaler som är i riskzonen.tutf tub 3 skrev:Nu ska vi se, så fort ett tåg passerar en röd signal, framåt eller bakåt så är det mot rött. Nu kan ju tågen backa mer än 2 meter. Så om ett tåg kört förbi en station med mer än 2 meter så finns det ingen signal bakom som kan vara i riskzonen. Det ska vara mellan ett par stationer då, men då finns det sällan skäl till att backa. Skall vara vid speciella tillfällen. Men då tror jag att finns folk som har reda på allt.
Men till frågan.
Nej, HS spolarna som tar emot signalbeskeden (telegrammen, som det heter på ATP språk) sitter ju i fronten av första vagnen. Därför logiskt sett bör ju inte sista vagnen registrera något.
Dock registrerar signalsystemet en rödkörning, samt ger indikation på ställverkstavlorna. Men tåget registerar en backning på max 2 meter. (fast det blir betydligt mer, nästan upp till 5 meter. Beroende på HUR man backar och NÄR.)
Med andra ord så kan man "rödköra" utan att ens veta om det.
/Daniel
Backa
Det går inte att backa mer än 2m sedan går tåget i nödbroms.
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Nödbroms
Om tåget kommer upp i sådan hastighet vid backning att det glider flera meter efter nödbroms, så ska du nog fundera över din körteknik Daniel. Förslag 2: Om snöbromslampan blinkar vid start, så räkna med halt spår vid nästa station, utnytja detta så slipper du backa.
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Re: Nödbroms
Det är väldigt sällan jag backar överhuvudtaget och dom gångerna jag backar är det knappast så att jag kommer upp i sådana hastigheter att jag glider flera meter efter nödbroms. Men helt uppenbart, 17AGR, så finns möjligheten att glida flera meter även efter nödbroms och det är vid ett sådant tillfälle jag tyckte det vore intressant att veta hur tekniken reagerar på en baklänges-"rödkörning".17AGR skrev:Om tåget kommer upp i sådan hastighet vid backning att det glider flera meter efter nödbroms, så ska du nog fundera över din körteknik Daniel. Förslag 2: Om snöbromslampan blinkar vid start, så räkna med halt spår vid nästa station, utnytja detta så slipper du backa.
Förslag 2 - används flitigt, men tack ändå.
/Daniel
Nödbromsfrågor
Det var ett intresant hypotetiskt fall. Eftersom tåget redan gått i nödbroms p.g av backningen så händer inget mer med "ditt" tåg men stoppunkten flyttas för efterföljande tåg. Om vi tar Råcksta s-ut som ex så blir inte signalen norr om RÅC grön förän föregående tåg lämmnat RÅC plf så där ändras inte signalen för det efterföljande tåget p.g av backningen.
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Re: Backa
Vist går det, detta är ju inte tillåtet, inte heller rekomenderbart. ATP systemet tillåter tåget backa 2 meter. Men ta 3 kontakter bakåt så av röresleenergin så fyttas tåget många meter bakåt. Är det sedan som i Råcksta lite nedför samt halt. Då kan det bli stora problem. Jag förstår vad du menar med Råcksta.17AGR skrev:Det går inte att backa mer än 2m sedan går tåget i nödbroms.
Men sådana saker har inte testats i praktiken.....
Men givetvis tar man bara en kontakt och bara backar 1½ meter så man undviker nödstopp, P-knapp tryck, plattor, traffikanternas ilskna blickar....
Re: Backa
Jodå, det har visst testats i praktiken. T o m med 4 st 20-liters dunkar såplösning uthälld över rälsen. Som bäst lyckades vi få tåget att hoppa omkring fyra-fem meter bakåt, med såpat nedförslut. I praktiken ingen skillnad mellan C20, C14 eller C12-13 i det här fallet. Med andra ord är "Råcksta-scenariot" ingenting man behöver ligga sömnlös över.tutf tub 3 skrev:Vist går det, detta är ju inte tillåtet, inte heller rekomenderbart. ATP systemet tillåter tåget backa 2 meter. Men ta 3 kontakter bakåt så av röresleenergin så fyttas tåget många meter bakåt. Är det sedan som i Råcksta lite nedför samt halt. Då kan det bli stora problem. Jag förstår vad du menar med Råcksta.17AGR skrev:Det går inte att backa mer än 2m sedan går tåget i nödbroms.
Men sådana saker har inte testats i praktiken.....
/Provtågsförare
-
- Inlägg: 117
- Blev medlem: måndag 09 september 2002 13:27
Re: Nödbroms
Diskussionen berör den på olika håll olika bedömda avvägningen om t.ex. ett ATC/ATP-system endast ska vara ett stöd och ett skydd vid misstag, eller om systemet även ska hindra den som med avsikt bryter mot reglerna och gör dumma saker.Daniel F skrev:Det är väldigt sällan jag backar överhuvudtaget och dom gångerna jag backar är det knappast så att jag kommer upp i sådana hastigheter att jag glider flera meter efter nödbroms. Men helt uppenbart, 17AGR, så finns möjligheten att glida flera meter även efter nödbroms och det är vid ett sådant tillfälle jag tyckte det vore intressant att veta hur tekniken reagerar på en baklänges-"rödkörning".17AGR skrev:Om tåget kommer upp i sådan hastighet vid backning att det glider flera meter efter nödbroms, så ska du nog fundera över din körteknik Daniel. Förslag 2: Om snöbromslampan blinkar vid start, så räkna med halt spår vid nästa station, utnytja detta så slipper du backa.
Förslag 2 - används flitigt, men tack ändå.
/Daniel
Synen härvidlag skiljer sig något hos SL och t-banan jämfört med järnvägens.
Re: Nödbroms
Och där har vi väl pudelns kärna i mångt och mycket. Tyvärr har SL och sedermera Connex/Tågia/alla de andra bolagen haft väldigt lätt att snurra på i en självuppfyllande spiral, där man tycker att det är för dyrt att utbilda personalen ordentligt, varefter de handhavandfel som naturligtvis uppstår får någon paniklösning i form av en hastigt hopsnickrad teknisk funktion som ibland t o m råder bot på det problem den skall bota, men ofta för med sig en lång rad nya pikanta problem, varefter man konstaterar att personalen är idioter, så det är lika bra att inte ge dem något ansvar, så då behöver man inte heller utbilda dem, så då...Jan Bengtsson skrev:
Diskussionen berör den på olika håll olika bedömda avvägningen om t.ex. ett ATC/ATP-system endast ska vara ett stöd och ett skydd vid misstag, eller om systemet även ska hindra den som med avsikt bryter mot reglerna och gör dumma saker.
Synen härvidlag skiljer sig något hos SL och t-banan jämfört med järnvägens.
Man blir lätt cynisk efter "några" år en våning ner.
/Provtågsföraren igen
- TimK
- Inlägg: 1368
- Blev medlem: söndag 18 augusti 2002 10:41
- Ort: Jackson i Mississippi, USA
- Kontakt:
Re: Nödbroms
Bra att veta! Så när jag lämnar Kista och snöbromslampan blinkar, vilket jag kan meddela att den ALLTID gör när man lämnar Kista, även på snustorrt spår, så kan jag räkna med halt spår i Hallonbergen respektive Husby?17AGR skrev:Om tåget kommer upp i sådan hastighet vid backning att det glider flera meter efter nödbroms, så ska du nog fundera över din körteknik Daniel. Förslag 2: Om snöbromslampan blinkar vid start, så räkna med halt spår vid nästa station, utnytja detta så slipper du backa.

Mvh Tim
Re: Nödbroms
Snälla Tim inlägget handlar om T-bana som går utomhus och använder Siemenssystemet ,och inte innomhusbanan.TimK skrev:Bra att veta! Så när jag lämnar Kista och snöbromslampan blinkar, vilket jag kan meddela att den ALLTID gör när man lämnar Kista, även på snustorrt spår, så kan jag räkna med halt spår i Hallonbergen respektive Husby?17AGR skrev:Om tåget kommer upp i sådan hastighet vid backning att det glider flera meter efter nödbroms, så ska du nog fundera över din körteknik Daniel. Förslag 2: Om snöbromslampan blinkar vid start, så räkna med halt spår vid nästa station, utnytja detta så slipper du backa.
Mvh Tim
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
- TimK
- Inlägg: 1368
- Blev medlem: söndag 18 augusti 2002 10:41
- Ort: Jackson i Mississippi, USA
- Kontakt:
Re: Nödbroms
Snälla Anders, vet du inte vad det här betyder:17AGR skrev:Snälla Tim inlägget handlar om T-bana som går utomhus och använder Siemenssystemet ,och inte innomhusbanan.TimK skrev:Bra att veta! Så när jag lämnar Kista och snöbromslampan blinkar, vilket jag kan meddela att den ALLTID gör när man lämnar Kista, även på snustorrt spår, så kan jag räkna med halt spår i Hallonbergen respektive Husby?17AGR skrev:Om tåget kommer upp i sådan hastighet vid backning att det glider flera meter efter nödbroms, så ska du nog fundera över din körteknik Daniel. Förslag 2: Om snöbromslampan blinkar vid start, så räkna med halt spår vid nästa station, utnytja detta så slipper du backa.
Mvh Tim

Får man inte skämta eller?
Mvh Tim
Re: Nödbroms
TimK skrev: Snälla Anders, vet du inte vad det här betyder:?
Får man inte skämta eller?
Mvh Tim
Tyvärr Tim, jag trodde också man fick skämta när jag först kom till det här forumet. Men nu vet jag bättre.. det är blodigt allvar som gäller - annars jävlar.


-
- Inlägg: 251
- Blev medlem: fredag 20 december 2002 19:19
- Ort: Brandbergen - Haninge
Det finns ju faktiskt vagnar som inte går i nödbroms, antingen ej ombyggda så de ska gå i nödbroms efter 2m eller så har denna funktion pajat! Observera också att denna grej försvinner när tåget kommit in på depåområde (okodat område) då det går att backa hur långt som helst. (Detta får man ju inte men med förarbiträde så är det ju tillåtet att backa "behövlig sträcka")