Citybanans järnvägsplan ställs ut 25 juni -14 september

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Tågbäver

Citybanans järnvägsplan ställs ut 25 juni -14 september

Inlägg av Tågbäver »

Kartor, ritningar, montage, filmer och den ca 200-sidiga järnvägsplanen ställs ut på Tekniska nämndhuset i Stockholm och platskontoret i Sundbyberg.

Trevligt folk från Banverket var även där och berättade om projektet och svarade på frågor. När jag var där så var det 6st från Banverket och 2 besökare (inklusive mig själv) så dom borde ha tid för alla möjliga frågor.
Klart värt ett besök!

http://www.banverket.se/sv/Amnen/Aktuel ... beren.aspx
poktirity

Inlägg av poktirity »

Vad innebär en järnvägsplan? Finns den på internet eller tar det för mkt hårddisk att lägga upp den? Var det några spännande filmer och montage? Kanske t.om. en modell? Vad frågade du om?
Användarens profilbild
Tågbäver

Inlägg av Tågbäver »

poktirity skrev:Vad innebär en järnvägsplan? Finns den på internet eller tar det för mkt hårddisk att lägga upp den? Var det några spännande filmer och montage? Kanske t.om. en modell? Vad frågade du om?
Utställningen är till för att informera allänheten och hämta upp synpunkter. Dock finns det mesta på nätet. Men jag tror det blir mer utförligt om man ser stora foton på skärmar än bläddara i en massa pdf-dokument på datorn hemma.

Järnvägsplanen: http://www.banverket.se/sv/Amnen/Aktuel ... -2007.aspx

Dom visade nån film där man gick upp från perrongen upp till ytan på de olika stationerna.

Bildmontage över stationernas och dess entréers utformning.

Behövde inte ställa så mycket frågor eftersom dom kom själva fram och pratade. Bland annat om hur området där jag bodde skulle påverkas

Mina frågor var bland annat:
? Kommer stationenen verkligen heta City?
! Inte klart, Järnvägsstyrelsen bestämmer det. Går ganska formellt till.

? Kommer spår och platsformar finnas kvar på Karlberg?
! Ja, kommer troligtvis användas till service och vändningar av tåg.

? När blir etapp 2 klar?
! Banverket vill ha det tidigare, men pengarna finns tidigast 2030.

Plus lite detaljfrågor om ritningarna. Som förövrigt inte är uplagda på nätet.
Johan Eriksson

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den fredag 17 juni 2011 19:48, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Tågbäver

Inlägg av Tågbäver »

Johan Eriksson skrev:Vad redovisas som inte redan finns på nätet (sedan länge) och vad kan någon människa öht göra som vill överklaga eller kritisera, tillägga (inte för att jag är inne på nåt sånt) på det här mycket sena stadiet?
-Inte särskilt demokratiskt med "samrådsmöten" när alla större och avgörande beslut redan har fattats? :idea: :cry:
Järnvägsplanen kom ju upp nyligen...

Sedan tror jag också möjligheten att påverka Banverket i det här stadiumet är lika med noll :(

Får hoppas att det blir bra ändå.
Ahh...ser fram emot att i framtiden vandra omkring nere i de stora och för hoppningsvis monumentala tunnlarna i station City :D
Användarens profilbild
Christer J

Inlägg av Christer J »

Johan Eriksson skrev:Vad redovisas som inte redan finns på nätet (sedan länge) och vad kan någon människa öht göra som vill överklaga eller kritisera, tillägga (inte för att jag är inne på nåt sånt) på det här mycket sena stadiet?
-Inte särskilt demokratiskt med "samrådsmöten" när alla större och avgörande beslut redan har fattats? :idea: :cry:
Håller med om att den demokratiska processen i sådana här stora planärenden kan verka krånglig. Den består i verkligheten av en mer informell del och en mer formell del. Ofta blir allmänheten inte uppmärksam på det förrän man börjar med formalian (här Järnvägsplanen). Men Johan vi har ju debatterat ett otal förslag och utkast till olika dragningar på ytan och under jord sedan början av 90-talet då Dennispaketet syddes ihop. Varje gång Banverket utrett saken och lagt fram alternativ till olika dragningar. Sedan har vi Sigurdsenutredningen som gav än mer idéer om lösningar - även för biltrafiken. Vid varje utredning har allmänheten haft möjlighet att lämna sina synpunkter i remissrundan.

När man till slut funnit att det är reellt möjligt att genomföra förslaget slutar det i några få principlösningar (här station vid Slussen eller ej samt Södra Station eller ej) som man har att välja på - även här har man samråd där alla får vara med.

Slutligen har det då varit ett antal turer om finansieringen. Där den största konflikten legat mellan regering och län/region - detta oavsett politisk färg på de olika parterna. Länet har hela tiden varit enigt vilket har varit mycket besvärande för regeringen - och riksdagens förenade landsbygdsparti. Det är först när hela Mälarregionen (med nära hälften av landets befolkning) gått in och helhjärtat stött Citybanans byggande (två gånger) som regering och riksdag vikt sig.

Nu har vi kommit till Järnvägsplanen och väl sista samrådsrundan. Nu är man inne på detaljnivå (i relation till tidigare samråd). Då verkar det som om det största intresset hos allmänheten gäller hur man kommer att märka av byggnadsarbetet (sprängningar, ytetableringar och transporter av sprängsten och byggnadsmaterial). Det kan nog vara möjligt att påverka hur dessa lösningar skall gestaltas. Min uppfattning här är att det även är viktigt hur man löser den slutliga utformningen av entréerna. Speciellt är jag orolig för att man kommer riva det mycket speciella taket på station Odenplan.

Jag har svårt att se hur vi skall kunna förbättra allmänhetens påverkan av planprocessen utan att den skall bli fullständingt hämmande för all utveckling. Tänk på att det har varit möjligt att påverka processer tidigare i ett sent skede (Norra Länken och Bottniabanans infat till Umeå).

Angående själva samrådsproceduren så är det min uppfattning att kommuner och statliga myndigheter arbetar seriöst med dem. Efter utvärderingen av remissvaren kan man få ut en fullständig redovisning av alla som har lämnat remissytranden (inklusive enskilda personer och grupper) vad de lämnat för svar och tjänstemännens kommentarer kring dessa. De enda som har misskött sig är SL. SL:s tjänstemän gör visserligen en utvärdering av remissvaren, men svarar rätt summariskt och utan större underbyggnad. Detta gäller speciellt de som inte tillhör de förutvalda i remissrundan - där händer det ofta att man inte över huvud taget bryr sig om att redovisa eller svara.

Nej jag har tyvärr inte samma åsikt om att det är svårt att påverka, men man måste vara en någorlunda aktiv medborgare för att känna att man varit med i processen. Här har media en viktig roll att fylla. Men även vi som har sakkunskaper. Det arbete som har skett de senaste åren Spårvägssällskapets kontaktgrupp för politiker tror jag har varit till stor hjälp när vi nu ser den beslutsamhet som finns i SL:s politiska ledning att satsa på utbyggnader av kollektivtrafiken. Men man bör nog även satsa på att informera journalisterna. Lobbying är nog en ofrånkomlig del av dagens politiska värld. Men den kan även gå andra vägen som till exempel att Jan Björklund var vida berömd inom journalistkåren för sitt "faxfinger". Han var den som sände flest fax av alla borgarråd till tidningar och media. Det blev inte mycket skrivet av det, men han fick journalisterna att förstå hans syn och argument genom dessa fax - för de lästes av journalisterna trots allt. Det gäller att få journalisterna att bli mer kunniga i ämnet, se vilka alternativ som finns samt varför just "våra" lösningar är de bästa. Lyckas man med det så har man mycket vunnet. För då kan de ställa de rätta frågorna till politikerna sedan.
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad

"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Ekonomisk

Inlägg av Ekonomisk »

Tågbäver skrev: Mina frågor var bland annat:
? Kommer stationenen verkligen heta City?
! Inte klart, Järnvägsstyrelsen bestämmer det. Går ganska formellt till.
Järnvägsstyrelsen bestämmer vad stationen skall betecknas för järnvägens egen skull. Vad den sen kommer få för namn på skyltarna till allmänheten behöver inte alls vara samma.
- Det finns inget så praktiskt som en bra teori
Skriv svar