Pengar till punktliga tågförare på seg linje

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Christer J

Re: Pengar till punktliga tågförare på seg linje

Inlägg av Christer J »

Det vore vettigare att skaffa ett signalsystem som klarar av det som man beställde på 90-talet. Alltså det som det levererade systemet inte klarar av!
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad

"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
David

Inlägg av David »

Trots allt gnäll om gröna linjen så är det den linje med klart störst andel nöjda resenärer. Se sid 17 i årsrapporten

Tycker denna bonus verkar vara en bra sporre. På Kallhällsgaraget får vi gratis kaffe om vi inte krockar så mycket....
Sätt igång bygget av citybanan och förbifarten nu!
Lägg ner skönhetsrådet!
Användarens profilbild
Christer J

Inlägg av Christer J »

David skrev:Trots allt gnäll om gröna linjen så är det den linje med klart störst andel nöjda resenärer. Se sid 17 i årsrapporten
Den där typen av undersökningar visar ju bara hur man relaterar sin nöjdhet i förhållande till vad man förväntar sig. Om man förväntar sig att bli försenad kan man väl bara vara nöjd om man kommer fram i tid de flesta gångerna. Sen har man väl glömt vad man kunde förvänta sig innan man bytte signalsystem.
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad

"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Byggare Bob

Inlägg av Byggare Bob »

David skrev: Tycker denna bonus verkar vara en bra sporre. På Kallhällsgaraget får vi gratis kaffe om vi inte krockar så mycket....

Tycker du verkligen att pengar är en bra muta?

Jag gissar på att det kommer bli ännu mer stressigt för förarna på gröna linjen...

Nä, ge 6.000 kronor till de trafikanter som kan "uppföra sig" i trafiken istället;
d v s lämna plats för de avstigande, inte ta upp onödigt mycket sittplats med väskor och skor, förutom sin egen.
Då skulle man också kunna hålla tidtabellen.
För det är just stationsuppehållen som idag tar den mesta tiden av förseningarna...
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Byggare Bob skrev:
David skrev: Tycker denna bonus verkar vara en bra sporre. På Kallhällsgaraget får vi gratis kaffe om vi inte krockar så mycket....

Tycker du verkligen att pengar är en bra muta?

Jag gissar på att det kommer bli ännu mer stressigt för förarna på gröna linjen...

Nä, ge 6.000 kronor till de trafikanter som kan "uppföra sig" i trafiken istället;
d v s lämna plats för de avstigande, inte ta upp onödigt mycket sittplats med väskor och skor, förutom sin egen.
...och de 6.000 kr kan tas som böter från dem som rycker i dörrar när dörrarna stängts. Språngmarsch borde förbjudas på perrongen. (Nåja kanske inte...) Det lönar sig så sällan att springa ifatt tåget när dörrarna stängts, det borde inte heller löna sig att rycka i stängda dörrar för att (ibland under flera minuter) höra från t-banetågsföraren "Släpp dörrarna, tåget går inte förrän dörrarna stängts". Ta mig katten det är just det önskade, att tåget ska stå stilla. Eller så står någon i dörröppningen för att "kompisen som inte hittade sitt busskort ska hinna med samma tåg". Släpp dörrbromsen och kör!

Usch, nu röt kantorn igen...
Byggare Bob skrev: Då skulle man också kunna hålla tidtabellen.
För det är just stationsuppehållen som idag tar den mesta tiden av förseningarna...
Det tror jag att du har helt rätt i.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Daniel L

Inlägg av Daniel L »

Christer J skrev:
Det vore vettigare att skaffa ett signalsystem som klarar av det som man beställde på 90-talet. Alltså det som det levererade systemet inte klarar av!
För den oinvigde, vad är det som Siemens LZB730 inte klarar utav, som det borde klara av?
/Daniel
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Byggare Bob skrev:
Det är ta mig fn sorgligt... :cry:
Tvärt om - att sporra sin personal till att göra ett gott arbete är en allt för sällan beprövad metod. Arbetsgivaren visar att han satsar på och vill engagera sin personal!

Att tala om "mutor" är befängt i detta fall. Det tyder bara på att du är avunsjuk på att inte just du får möjligheten. ;-)

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Slagpåse

Inlägg av Slagpåse »

Jag får "mutor" (beskattat) på mitt nya jobb om jag och min kollega gör ett bra jobb, ekonomiskt :roll:
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Jag tycker att det är ganska lustigt att en ersättning på (upp till) 6000 kr, motsvarande 500 kr per månad (om det nu slås ut på hela året), kan orsaka ett sådant rabalder. Beakta att karensdagsavdraget vid korttidsfrånvaro uppgår till över 1000 kr per tillfälle, så förstår ni proportionerna.

Mig veterligen är detta första gången någonsin som man erkänner personalens betydelse för produktionen genom en åtgärd i lönekuvertet (åt endera hållet). Då arbetsgivare från tid till annan tenderar att glömma bort att personalens insatser också beror på arbetsgivarens uppträdande tycker jag att det är glädjande att man visar aldrig så liten insikt om detta. Man betalar ju inte personalen för att VARA PÅ jobbet utan för att GÖRA jobbet, eller hur?
Användarens profilbild
Pwer med ölmagen

Inlägg av Pwer med ölmagen »

Som vanligt så verkar det som att man skyller förarna för det som inte fungerar. Vet att pengarna skall ses som en sporre, men eftersom att det är just förarna som skall lockas så borde detta innebära att man anser att de inte sköter sitt jobb tillräckligt bra :!:

Vilken förare tror ni det är som medvetet mesar sig så att tidtabellen inte kan hållas :?: I och för sig så finns det säkert någon lysande stjärna i kåren som är en mesig förare, men det torde vara ett eller fåtalet undantag.

Snacka om att ansa trädtopparna istället för att ta itu med rotsystemet.
Typiskt tjänstemannatänkande! Ursäkta mig om det nu finns tjänstemän här, men detta är ett faktum.
Man ser bara det man vill se! Kanske var det ett billigare alternativ med denna relativt lilla bonus än att välja det beska alternativet, att ta itu med de verkliga problemen!

Nu jobbar inte jag i tuben i stockholm, men jag tycker mig kunna se ett klart rövmönster i denna logik.

Jobbade inom en en stor verkstads koncern i 8 år och där genomförde de sifo-undersökningar vart annat år för att se vart i produktionen flaskhalsarna satt. År efter år pekade det på samma sak, men man valde hela tiden att stöka om allting annat som redan fungerade på produktionsidan.

Behöver jag nämna att flaskhalsen som undersökningarna hela tiden pekade på låg på tjänstemannasidan :roll:
Perra-Spårvagnsförare!
tutf

Inlägg av tutf »

Att personalen får en liten "kaffepeng" om det går bra för firman är väl inte mycket att orda om.
Borde vara betydligt mer pengar än så som går tillbaks till dem som gör jobbet.
Dessvärre är det inte mycket en stackars tågförare kan påverka rättidigheten.
Strunta i toabesöket kanske :roll: Men, vem sitter och kniper i november för att det kanske kan bi en liten bonusdusös i februari ?

[/b]
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Pwer med ölmagen skrev:Vilken förare tror ni det är som medvetet mesar sig så att tidtabellen inte kan hållas :?: I och för sig så finns det säkert någon lysande stjärna i kåren som är en mesig förare, men det torde vara ett eller fåtalet undantag.
Det räcker faktiskt att en (1) förare kör mesigt för att trafiken skall braka ihop totalt! Detta skall inte till alltför stor del skyllas på signalsystemet, det är precis likadant på tunnelbana 2. Ettans tidtabell är dock mer komplicerad vilket leder till större efterverkningar. Men det handlar inte bara om förarna; även en kortvarig uppmärksamhetslucka hos en trafikledare kan omedelbart medföra en fånig tvåminutersförsening som fortplantar sig genom systemet genom att två tåg kommer i fel ordning, varvid ett tåg får för kort vändtid vid ändstationen, varvid det får stå och vänta för länge på att komma ut i rätt lucka åt andra hållet, varvid nästa tåg inte kommer in på vändspåret, varvid tåget bakom försenas, osv osv. Snart nog är tio tåg försenade, tjugo förare irriterade och några hundra trafikanter missnöjda. Detta kostar pengar både i form av badwill, viten och rena ersättningar för övertid och förkortade pauser.

Som du ser ÄR detta i stor utsträckning en fråga om den operativa personalens yrkesskicklighet. Du har en poäng i att man borde "ta itu med de verkliga problemen" i stället, fast jag är inte säker på att någon förstår vilka dessa är. Att man diskuterar bonusmedel till den operativa personalen tycker jag är ett steg i rätt riktning, eftersom det visar att man i alla fall är intresserad av att jobbet blir ordentligt gjort.

Sen kan man förstås ha en massa synpunkter på de tekniska anläggningarna, avtalstillämpning och varför inte på själva trafikuppdraget. Men detta hindrar inte enligt min uppfattning att man vidtar de lätta åtgärderna först!
Byggare Bob

Inlägg av Byggare Bob »

TonyM skrev:
Byggare Bob skrev:
Tvärt om - att sporra sin personal till att göra ett gott arbete är en allt för sällan beprövad metod. Arbetsgivaren visar att han satsar på och vill engagera sin personal!

Att tala om "mutor" är befängt i detta fall. Det tyder bara på att du är avunsjuk på att inte just du får möjligheten. ;-)

//Tony
Inte ett dugg avundsjuk på skitföretaget Velia...

Men dessa pengar skall tas någonstans, och du är väl inte rätt man med det bankkontot att betala ut dessa???

Nä, tänkte väl det. :roll:
Och denna "bonus" tas inte från trängselskattepengarna heller, utan vilka får betala???
Jo de som reser med SL, och det är nog så dyrt som det är...
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Byggare Bob skrev:
TonyM skrev:
Byggare Bob skrev:

//Tony
Inte ett dugg avundsjuk på skitföretaget Velia...

Men dessa pengar skall tas någonstans, och du är väl inte rätt man med det bankkontot att betala ut dessa???

Nä, tänkte väl det. :roll:
Och denna "bonus" tas inte från trängselskattepengarna heller, utan vilka får betala???
Jo de som reser med SL, och det är nog så dyrt som det är...
Pengarna tas ur veolias budget. Trängselskatter/Biljettpriser o.dyl. råder väl ändå inte veolia på! Det här lär inte Veolia få någon ersättning från SL för, däremot kanske man lyckas få en sänkning av förseningsböterna och vem gagnar det? Jo SL och SL:s resenärer - som kanske till och med får en billigare produkt. Dyrare för SL lär det INTE bli.

Verklighetens samband är inte så enkla som vissa vill göra gällande.

//Tony
Byggare Bob

Inlägg av Byggare Bob »

TonyM skrev:Pengarna tas ur veolias budget. Trängselskatter/Biljettpriser o.dyl. råder väl ändå inte veolia på! Det här lär inte Veolia få någon ersättning från SL för, däremot kanske man lyckas få en sänkning av förseningsböterna och vem gagnar det?

//Tony
Och vem finansierar Veolia's budget???
Manna från himlen?
Nä, det är biljettintäkter och landstingsskatterna...
TonyM skrev: Verklighetens samband är inte så enkla som vissa vill göra gällande.

//Tony
Jo, det är just det det gör...
Vakna, för 17... :?
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Byggare Bob skrev:Och vem finansierar Veolia's budget???
Manna från himlen?
Men ge dig! En del av upplägget med privatiserad trafikutövning är att trafikföretaget får ta ut vinst ur verksamheten och om de väljer att betala en mindre del av den som bonus till personalen så är det väl inget att klaga över! :P
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Byggare Bob skrev: Och vem finansierar Veolia's budget???
Manna från himlen?

Du verkar glömma att:

Veolia och SL inte är samma organisation, Veolia kan inte direkt påverka vilka ersättningar man får för att köra trafiken.

I de fall då man får in pengar från en trafikhuvudman finns det ett avtal mellan THM och entreprenören som bestämmer hur ersättningen ser ut.
I detta avtal ingår också "böter" för förseningar och trafikinställelser (dvs THM får inte den produkt han har betalt för och då får han ersättning för förlusten)

Det är ingen hemlighet att en trafikentreprenör ägnar sig åt vinstdrivande verksamhet, det gäller även Veolia. Ibland kan en investering i personalen löna sig rent ekonomiskt. (Annars hade det inte varit praxis med vinstbonusar till anställda i det privata näringslivet)

//Tony
Lars Ödlund

Inlägg av Lars Ödlund »

Incitamentspengar!

Om man uppfyller en viss förutbestämd rätttidighet är det bra, om man dessutom är bättre än denna är det bättre + att man får ut ett visst belopp = incitament.
Om man inte kommer upp till normalgränsen får man istället betala.

Om nu trafikutövaren i syfte att 1 klara minigränsen och kanske även 2 överträffa denna istället för att betala vite betalar en ytterst liten summa till personalen tycker jag inte att detta är något felaktigt, huvudmålet är ju att få trafiken att gå i tid, incitamentspengarna har olika trafikutövare använt så de på olika sätt kommit personalen tillgodo under lång tid.

//Lars
Senast redigerad av Lars Ödlund den onsdag 27 juni 2007 21:29, redigerad totalt 1 gånger.
Traesk

Inlägg av Traesk »

Jag tycker det här är en dum idé. Risken finns ju att fokus fråntas säkerheten i tunnelbanan.
Skriv svar