Det är ta mig fn sorgligt...

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Det vore vettigare att skaffa ett signalsystem som klarar av det som man beställde på 90-talet. Alltså det som det levererade systemet inte klarar av!
Den där typen av undersökningar visar ju bara hur man relaterar sin nöjdhet i förhållande till vad man förväntar sig. Om man förväntar sig att bli försenad kan man väl bara vara nöjd om man kommer fram i tid de flesta gångerna. Sen har man väl glömt vad man kunde förvänta sig innan man bytte signalsystem.David skrev:Trots allt gnäll om gröna linjen så är det den linje med klart störst andel nöjda resenärer. Se sid 17 i årsrapporten
David skrev: Tycker denna bonus verkar vara en bra sporre. På Kallhällsgaraget får vi gratis kaffe om vi inte krockar så mycket....
...och de 6.000 kr kan tas som böter från dem som rycker i dörrar när dörrarna stängts. Språngmarsch borde förbjudas på perrongen. (Nåja kanske inte...) Det lönar sig så sällan att springa ifatt tåget när dörrarna stängts, det borde inte heller löna sig att rycka i stängda dörrar för att (ibland under flera minuter) höra från t-banetågsföraren "Släpp dörrarna, tåget går inte förrän dörrarna stängts". Ta mig katten det är just det önskade, att tåget ska stå stilla. Eller så står någon i dörröppningen för att "kompisen som inte hittade sitt busskort ska hinna med samma tåg". Släpp dörrbromsen och kör!Byggare Bob skrev:David skrev: Tycker denna bonus verkar vara en bra sporre. På Kallhällsgaraget får vi gratis kaffe om vi inte krockar så mycket....
Tycker du verkligen att pengar är en bra muta?
Jag gissar på att det kommer bli ännu mer stressigt för förarna på gröna linjen...
Nä, ge 6.000 kronor till de trafikanter som kan "uppföra sig" i trafiken istället;
d v s lämna plats för de avstigande, inte ta upp onödigt mycket sittplats med väskor och skor, förutom sin egen.
Det tror jag att du har helt rätt i.Byggare Bob skrev: Då skulle man också kunna hålla tidtabellen.
För det är just stationsuppehållen som idag tar den mesta tiden av förseningarna...
För den oinvigde, vad är det som Siemens LZB730 inte klarar utav, som det borde klara av?Christer J skrev:Det vore vettigare att skaffa ett signalsystem som klarar av det som man beställde på 90-talet. Alltså det som det levererade systemet inte klarar av!
Tvärt om - att sporra sin personal till att göra ett gott arbete är en allt för sällan beprövad metod. Arbetsgivaren visar att han satsar på och vill engagera sin personal!Byggare Bob skrev:
Det är ta mig fn sorgligt...
Det räcker faktiskt att en (1) förare kör mesigt för att trafiken skall braka ihop totalt! Detta skall inte till alltför stor del skyllas på signalsystemet, det är precis likadant på tunnelbana 2. Ettans tidtabell är dock mer komplicerad vilket leder till större efterverkningar. Men det handlar inte bara om förarna; även en kortvarig uppmärksamhetslucka hos en trafikledare kan omedelbart medföra en fånig tvåminutersförsening som fortplantar sig genom systemet genom att två tåg kommer i fel ordning, varvid ett tåg får för kort vändtid vid ändstationen, varvid det får stå och vänta för länge på att komma ut i rätt lucka åt andra hållet, varvid nästa tåg inte kommer in på vändspåret, varvid tåget bakom försenas, osv osv. Snart nog är tio tåg försenade, tjugo förare irriterade och några hundra trafikanter missnöjda. Detta kostar pengar både i form av badwill, viten och rena ersättningar för övertid och förkortade pauser.Pwer med ölmagen skrev:Vilken förare tror ni det är som medvetet mesar sig så att tidtabellen inte kan hållasI och för sig så finns det säkert någon lysande stjärna i kåren som är en mesig förare, men det torde vara ett eller fåtalet undantag.
Inte ett dugg avundsjuk på skitföretaget Velia...TonyM skrev:Tvärt om - att sporra sin personal till att göra ett gott arbete är en allt för sällan beprövad metod. Arbetsgivaren visar att han satsar på och vill engagera sin personal!Byggare Bob skrev:
Det är ta mig fn sorgligt...
Att tala om "mutor" är befängt i detta fall. Det tyder bara på att du är avunsjuk på att inte just du får möjligheten.
//Tony
Pengarna tas ur veolias budget. Trängselskatter/Biljettpriser o.dyl. råder väl ändå inte veolia på! Det här lär inte Veolia få någon ersättning från SL för, däremot kanske man lyckas få en sänkning av förseningsböterna och vem gagnar det? Jo SL och SL:s resenärer - som kanske till och med får en billigare produkt. Dyrare för SL lär det INTE bli.Byggare Bob skrev:Inte ett dugg avundsjuk på skitföretaget Velia...TonyM skrev:Tvärt om - att sporra sin personal till att göra ett gott arbete är en allt för sällan beprövad metod. Arbetsgivaren visar att han satsar på och vill engagera sin personal!Byggare Bob skrev:
Det är ta mig fn sorgligt...
Att tala om "mutor" är befängt i detta fall. Det tyder bara på att du är avunsjuk på att inte just du får möjligheten.
//Tony
Men dessa pengar skall tas någonstans, och du är väl inte rätt man med det bankkontot att betala ut dessa???
Nä, tänkte väl det.![]()
Och denna "bonus" tas inte från trängselskattepengarna heller, utan vilka får betala???
Jo de som reser med SL, och det är nog så dyrt som det är...
Och vem finansierar Veolia's budget???TonyM skrev:Pengarna tas ur veolias budget. Trängselskatter/Biljettpriser o.dyl. råder väl ändå inte veolia på! Det här lär inte Veolia få någon ersättning från SL för, däremot kanske man lyckas få en sänkning av förseningsböterna och vem gagnar det?
//Tony
Jo, det är just det det gör...TonyM skrev: Verklighetens samband är inte så enkla som vissa vill göra gällande.
//Tony
Men ge dig! En del av upplägget med privatiserad trafikutövning är att trafikföretaget får ta ut vinst ur verksamheten och om de väljer att betala en mindre del av den som bonus till personalen så är det väl inget att klaga över!Byggare Bob skrev:Och vem finansierar Veolia's budget???
Manna från himlen?
Nä, det är biljettintäkter och landstingsskatterna...
Byggare Bob skrev: Och vem finansierar Veolia's budget???
Manna från himlen?
Nä, det är biljettintäkter och landstingsskatterna...