Apropå viss göteborgssemester: Hur ÄR Balder?

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Jörgen_G

Apropå viss göteborgssemester: Hur ÄR Balder?

Inlägg av Jörgen_G »

Tja - hela inlägget rymdes i rubriken...

mvh/ Jörgen G
Användarens profilbild
bruse

Re: Apropå viss göteborgssemester: Hur ÄR Balder?

Inlägg av bruse »

Jörgen Gustavsson skrev:Tja - hela inlägget rymdes i rubriken...

mvh/ Jörgen G
Jag åkte ej, finns andra sätt att må illa på, men Klonen gjorde. Å han gjorde det först av allt på Liseberg, så allat anant var ju bara blahablaha i jämförelse...

Han var väl lika salig som när han fick köra spårvagn...
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Mr. Burns

Inlägg av Mr. Burns »

Makalöst skön. Ta vara på första åket. Var något alldeles extra att åka första gången utan att veta något om var de spännande bitarna fanns. Överraskningar och spänning mest hela färden. Enda smolket i glädjebägaren var den ringlande kön. Över en timme när vi var där.
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

75 graders lutning i första backen...
Häftigt! Jag har inte upplevt något värre sedan en kompis och fd Viggenpilot "bjöd" mig på avancerat flygning i ett Learjetliknande plan på låg höjd över Anholt och Läsö.....
Ett råd, ät inte innan!
Det är ett himla sug i backarna. Förstapositionen rekommenderas.

Bj.
Vadå jag dyster?
Användarens profilbild
Jörgen_G

Inlägg av Jörgen_G »

Björn J. skrev:/.../ Jag har inte upplevt något värre sedan en kompis och fd Viggenpilot "bjöd" mig på avancerat flygning /.../
Så illa kan det väl inte vara. Det är ju trots allt inte en viggenpilot och före detta kompis...

Det är nu spikat när jag ska få min första baldertur. Det ger ett par följdfrågor - om det nu är någon av skribenterna som åkt Balder många gånger och kan svara:

- Är det någon skillnad på det röda och blå tåget? I så fall vilket är bäst, det vill säga snabbast.
- Var är bäst att sitta i tåget? Fram, bak eller i mitten? Skillnad mellan tågen?

mvh/ Jörgen G
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

bruse skrev:
Jörgen Gustavsson skrev:Tja - hela inlägget rymdes i rubriken...

mvh/ Jörgen G
Jag åkte ej, finns andra sätt att må illa på, men Klonen gjorde. Å han gjorde det först av allt på Liseberg, så allat anant var ju bara blahablaha i jämförelse...

Han var väl lika salig som när han fick köra spårvagn...
Hmmm,Balder, låter inressant.
Jag som har varit så mycket i Göteborg de senaste 11 åren har aldrig varit på Liseberg.
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Bussmicke skrev:Jag som har varit så mycket i Göteborg de senaste 11 åren har aldrig varit på Liseberg.
Har du något emot vårt kommunala nöjesfält???

/T
Med reservation för tyckfel.
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

Jörgen Gustavsson skrev:
- Är det någon skillnad på det röda och blå tåget? I så fall vilket är bäst, det vill säga snabbast.
- Var är bäst att sitta i tåget? Fram, bak eller i mitten? Skillnad mellan tågen?

mvh/ Jörgen G
Således de STORA frågorna.

Troligtvis ingen skillnad på tågen förutom färgen.
Jag satt längst fram, försöker att alltid göra det i berg och dalbanor, det tycker jag är bäst.

Ett tips, kön till Balder är ibland över en timma lång.
Var på Nöjes fältet när dom öppnar, helst en regnig vardag, se till att komma in snabbt och spring till en kiosk där dom säljer åkbiljetter eller åkpass, där kan det också bli väldigt lååååång kö.

Trots Lisebergsledningesn vetskap om att Liseberg är nordens största turistattraktion, så har man inte fattat att man behöver mer folk i biljettkassorna, och fler sådana kassor.

Dyrt som fasdiken är det också, tag med matsäck eller fasta.
Balder kostar fem åkbiljetter, och om man köper dom i "lösvikt" så kostar dom 10 kr styck.

Bj.
Vadå jag dyster?
Användarens profilbild
Jörgen_G

Inlägg av Jörgen_G »

Björn J. skrev:/.../Var på Nöjes fältet när dom öppnar, helst en regnig vardag, /.../
De två faktorer jag kan göra något åt har jag redan tänkt på. Således hänger jag på låset en onsdag.

Regnet hoppas jag naturligtvis på, det går fortast då. Liseberg har inte den egendomliga vanan att stänga Balder när det regnar?

För övrigt är det fasta och åkband som gäller.

mvh/ Jörgen G
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

Jörgen Gustavsson skrev:
Björn J. skrev:/.../Var på Nöjes fältet när dom öppnar, helst en regnig vardag, /.../
De två faktorer jag kan göra något åt har jag redan tänkt på. Således hänger jag på låset en onsdag.

Regnet hoppas jag naturligtvis på, det går fortast då. Liseberg har inte den egendomliga vanan att stänga Balder när det regnar?

För övrigt är det fasta och åkband som gäller.

mvh/ Jörgen G
Tror inte dom stänger unde regn.
"åkband" heter åkpass på Liseberg.

Bj.
Vadå jag dyster?
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

TonyM skrev:
Bussmicke skrev:Jag som har varit så mycket i Göteborg de senaste 11 åren har aldrig varit på Liseberg.
Har du något emot vårt kommunala nöjesfält???

/T

Nej nej !
Micke har nog inget emot Liseberg.
Han har bara inte tid, han måste ju fotografera...........

//Leif D
Användarens profilbild
Jörgen_G

Inlägg av Jörgen_G »

Björn J. skrev:
Jörgen Gustavsson skrev:/.../Liseberg har inte den egendomliga vanan att stänga Balder när det regnar?/.../
Tror inte dom stänger unde regn./.../
Ättelägget har svikit mig och besökte L-berg i tisdag... Det spöregnade och var alldeles utmärkt. Allt öppet och inga köer.

Balder fick för övrigt högsta betyg.

mvh/ Jörgen G
Låst