Typ alltså...
Littererades inte den stora 25 ton tunga Långedragsvagnen 208 som typ Mb01 ett tag?
Eller rättare sagt fortfarande.. i alla fall enligt Trafikhandboken.
"20 år utan typbeteckningar är att ta i i underkant"
Jo jag var faktisk snäll i mitt tyckande härvidlag.
Jag hade först tänkt skriva ungefär "...den totala avsaknaden..." men det hade ju inte varit helt korrekt.
Enligt mina anteckningar kom "Partytrikken" Tatran, M30 till Göteborg och GS hösten 1998, och till SSR i början av december 1998.
I samma anteckningar har jag också skrivit att vagen lämnade Oslo redan 1997, någonstans har jag ju skrivit fel, det är klart, frågan är bara var. Denna skulle enligt samma anteckningar ha kommit till Oslo 1991 02 och hyrdes till och med 1992 08.
Vad som sedan hände i Oslo vet jag ej, men en av vagnen blev iallafall ombyggd till "Partytrikk" 1999 och gick där som sådan i två år.
Rätta mig då jag troligtvis någonstans har fel.
Bj.
Göteborgs vagnsbrist
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Nopp, tror jag ej den gjorde:
http://www.ss.se/djurgardslinjen/fordon ... gastvagnar
http://www.ss.se/djurgardslinjen/fordon ... gastvagnar
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Vad jag menade var att den var i ordinarie utförande, alltså inte en partyvagn.
Jag vet jag åkte med den och den betedde sej precis som PCC vagnarna som gick på City Subway i Newark, New Jersey. Den hade snarlika knappar vid föraren.
m.v.h. Dennis
ps: Bruce, du är uppe ganska sent. Här är det bara 19.30.....
Jag vet jag åkte med den och den betedde sej precis som PCC vagnarna som gick på City Subway i Newark, New Jersey. Den hade snarlika knappar vid föraren.
m.v.h. Dennis
ps: Bruce, du är uppe ganska sent. Här är det bara 19.30.....
Jodå M21(1) hade typ Mb01 från 1947-1959, dessutom har SSR gjort den bedömningen att det är olämpligt att ha två vagntyper med samma typbeteckning, SSS använder sedan Sannaplan Mb01 som typbeteckning gentemot spårvägen och även andra myndigheter - exempelvis J. SSS däremot använder IM och kallar därmed vagnen för M7Björn J. skrev:Typ alltså...
Littererades inte den stora 25 ton tunga Långedragsvagnen 208 som typ Mb01 ett tag?
Eller rättare sagt fortfarande.. i alla fall enligt Trafikhandboken.
Övriga vagnar med Mb typ är:
Mb01 M21
Mb02 vagn 210
Mb03 M22
Mb04 M23 (1-58)
Mb05 M24/M23 59-63
Mb06 M25
Under samma tid hade övrig vagnpark också annorlunda typer den typ som idag benämns M5/M20 Hette M1 mellan -47 och -53 och M11 mellan -53 och -59 Övriga typer, dvs M2/M12, M3/M13 och eventuellt ytterligare någon kan jag inte utantill.
Om man någon gång dyker på S23 så är det också rätt, om jag inte är helt ute på smalspårsdressin mellan haparanda och tornio så är det samma som S26, det vill säga en limpa.
För övrigt kan GS 100/OS 321/OS 200 omöjligen ha byggts om så sent som 1999 - ombyggnaden gjordes ju i Oslo samtidigt med att den numrerades om. Till Oslo bör den dock ha kommit 1990 eftersom dess typ i den staden är SM 90.
/Tony
Med reservation för tyckfel.