Hamnade på bild för en gång skull på väg till min bil.
Här är orsaken till det just nu pågående stoppet mellan Lana och Mölndals centrum.
Personalbrist bland luftledningspersonalen då man haft ett nattarbete inatt och vilotiden ska hållas men det verkar som man ska klara av uppgiften till ikväll.
Med tanke på hur ofta detta händer kan man ställa sig frågan om det inte är dags att höja spårvägens ledningar 1,5 till 2 meter upp. Nuvarande höjd måsta ha bestämts 1902 när spårvägen elektrifierades och då fanns inga höga lastfordon och inga kranbilar eller liftar
AJ aj sicken otur för 4:an... vad är det dära blåa man ser på marken... har märkt att det är rondeller fyllda med krossat glas i olika färger... detta är väll kanske inte så smart med tanke på gummihjulsverksamheten som sker runt & i en rondell...
Staffan A skrev:Med tanke på hur ofta detta händer kan man ställa sig frågan om det inte är dags att höja spårvägens ledningar 1,5 till 2 meter upp. Nuvarande höjd måsta ha bestämts 1902 när spårvägen elektrifierades och då fanns inga höga lastfordon och inga kranbilar eller liftar
Och hur högt ska man sätta den då tycker du? Redan idag sitter den minst 4.5 meter över backen där spårvagnar har med annan trafik att göra.
Nu vet jag inte hur hög den högsta kranen är på en lastbil, men 30 meters kranar finns det juh.. Kanske bäst att sätta den nånstans på 30 meter då... Så kan man ha kraftledningsstolpar som fundament...
Varför skulle kontaktledningarna behöva sitta högre än tingstadstunneln? Och är det problem där med att kranar stångas med den. Nej troligen inte, för de flesta vet att det gör ont... Och smärta är trots allt en bra lärobok...
Hoppas dock att det blir dyrt för lastbilsföretagen så kanske de lär sig och kanske lär kollegorna.
En stund efter bilden är tagen börjar kranens hydralolja läcka ut och sanering fick beställas, Tungbärgare fick bogsera bort den så förutom skadorna han orsakat ingick det även en liten bonus i sammanhanget, då är inte reparationsarbetet, indragningskostnaderna, polisinsatsen medräknade ännu.
Ledningen blev skadad ner mellan hållplatserna Mölndals sjukhus till Krokslätts frabriker.
Zella skrev:AJ aj sicken otur för 4:an... vad är det dära blåa man ser på marken...
Det blå man ser på marken är blått "konstgräs" av samma typ som det gröna som ligger runt kanterna. Tanken var, när man byggde om rondellen, att det skulle se ut som att vagnen kör genom en vattenfylld damm.
Zella skrev:AJ aj sicken otur för 4:an... vad är det dära blåa man ser på marken...
Det blå man ser på marken är blått "konstgräs" av samma typ som det gröna som ligger runt kanterna. Tanken var, när man byggde om rondellen, att det skulle se ut som att vagnen kör genom en vattenfylld damm.
...Något som jag inte precis tycker de lyckats med...
Ägare av Olympus FE160 och Sony DCR-HC24E.
Någon som är interesserad av lite hållplatsutrop? Titta här då...