Tub-nytt!

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Fredrik Klint
Inlägg: 251
Blev medlem: fredag 20 december 2002 19:19
Ort: Brandbergen - Haninge

Tub-nytt!

Inlägg av Fredrik Klint »

Det verkar hända både det ena och det andra beträffande Cx-vagnar... Fler C6:or till skrot, det första C8-paret till skrot(?!) och äntligen en lista på de C13-vagnar som ska sparas...

Den 12 juni fanns följande C13 kvar, placerade på bana 2 om annat ej anges:

1168
1174
1178
1180
1182
1186
1192
1198 (bana 1) Såg den i verkstan i Högdalen, vad händer egentligen???
1200
1204
1218 (bana 3, vad jag förstår ersättare till 1198 som ny transportvagn, men 1218 hade förut ingen radio = mellanvagn, men den kanske har fått radio igen...?)
1220
1224
1230
1232
1238
1240
1246
1250 (bana 3, transportvagn)
1252

Nyboda ska också spara två vagnar att använda till transporter, det blir 1186 & 1200. Åtta stycken vagnar ska sparas i Hammarby och användas till snöblåsaren, det blir väl två snöblåsartåg, ett till ettan resp. tvåan. De utvalda är: 1174, 1178, 1180, 1204, 1230, 1232, 1238 & 1246.
Övriga vagnar ska enligt planerna vara skrotade senast vecka 27; 1168, 1182, 1192, 1220, 1224, 1240 & 1252. (1198...???)
Obs! 1170 står ej med, men jag har sett den i Hammarbyverkstan. Men den verkade inte bli plockad på användbara delar, den stod bredvid C14-vagnar som blir renoverade och hela inredningen i 1170 var urriven, nästan så man undrar om vagnen ska genomgå någon revision...? Skrotvagnar brukar enbart bli plundrade på säten invändigt, inte hela "sofforna".

Förutom C6H 2742 och 2780 har följande försvunnit; 2786 (partner till 2780) samt 2660. Den 12.e juni tillhörde 149st C6:or bana 2 och enbart 2813-14 var kvar på trean. Men jag tror jag sett även detta vagnpar på tvåan...

Såg idag 2837 i Hammarby, partnern 2838 syntes inte till... Stod tillsammans med skrotvagnarna 2742 och 2780, första C8 till skrot?!

Såg igår C14 1280-81 i Högdalen, nyrenoverat ("C19"). Något underligt var att vagnparet är ommärkt så man tror att det blivit hyttombyggt, så är icke fallet, fortfarande fjäderspakar. För tillfället finns 94st C14 på bana 1, resten på trean.
Ettan = 1274-1277, 1280, 1281, 1284-1291, 1294-1307, 1312-1317, 1320, 1321, 1326-1333, 1336-1349, 1352, 1353, 1356-1359, 1362-1365, 1370-1379, 1382-1391, 1394-1399.
Trean = 1278, 1279, 1282, 1283, 1292, 1293, 1308-1311, 1318, 1319, 1322-1325, 1334, 1335, 1350, 1351, 1354, 1355, 1360, 1361, 1366-1369, 1380, 1381, 1392, 1393.

C15 1260-1267 rullar på trean, övriga bana 1.

C20, bana 1: 2001-2089, 2091, 2092, 2094, 2096, 2109, 2110, 2129, 2130, 2135, 2139, 2141, 2149, 2157, 2200-2238 = 141st
Bana 2: 2095, 2099, 2102, 2103, 2105, 2111, 2115, 2119, 2121-2128, 2131, 2133, 2134, 2136-2138, 2140, 2148, 2150-2155, 2158-2160, 2165-2199 = 68st
Bana 3: 2090, 2093, 2097, 2098, 2100, 2101, 2104, 2106-2108, 2112-2114, 2116-2118, 2120, 2132, 2142-2147, 2156, 2161-2164 = 29st
Användarens profilbild
Kvarne
Inlägg: 800
Blev medlem: lördag 23 november 2002 16:53

Inlägg av Kvarne »

Bild

C13H 1218 "mätvagnen" gick som ledarvagn i detta tåg som var vagntransport...i andra änden gick C13H 1250 tror ja d var..vad var det som transporterades? Jo C14 som förmodligen skulle revideras....

Tyvärr har jag inte nummer på de C14...sorry...men kul att återse 1218 som ledarvagn..även om det kanske bara var en engångs förteelse... :shock: :P

Men usch så den ser ut...några *** som har ****** :x

Bra lista du fått ihop Fredrik!
Tackar och bugar och bockar! Mycket intressant! :wink:
Senast redigerad av Kvarne den torsdag 19 juni 2003 21:06, redigerad totalt 1 gånger.
Mvh: Kvarne
Äger fd SL H22 6431.
Mikael R
Inlägg: 386
Blev medlem: söndag 24 november 2002 16:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Mikael R »

Kvarne skrev:Bild

C13H 1218 "mätvagnen" gick som ledarvagn i detta tåg som var vagntransport...i andra änden gick C13H 1168 tror ja d var..vad var det som transporterades? Jo C14 som förmodligen skulle revideras....

Tyvärr har jag inte nummer på de C14...sorry...men kul att återse 1218 som ledarvagn..även om det kanske bara var en engångs förteelse... :shock: :P

Men usch så den ser ut...några *** som har ****** :x

Bra lista du fått ihop Fredrik!
Tackar och bugar och bockar! Mycket intressant! :wink:
I andra änden gick 1250.
Hälsningar Mikael Ringmarck - Besök gärna min hemsida: http://ringmarck.fateback.com/
Användarens profilbild
Kvarne
Inlägg: 800
Blev medlem: lördag 23 november 2002 16:53

Inlägg av Kvarne »

Har ändrat nu.

I andra änden gick som sagt C13H 1250 och inget annat..... :oops: :wink:
Mvh: Kvarne
Äger fd SL H22 6431.
Användarens profilbild
Kvarne
Inlägg: 800
Blev medlem: lördag 23 november 2002 16:53

Inlägg av Kvarne »

Hej!

Fredrik: Vet du om 1218 kommer att sparas?

Slakten har synbart gått riktigt hårt åt mot släktet C13H :cry: :(
Mvh: Kvarne
Äger fd SL H22 6431.
Användarens profilbild
Kvarne
Inlägg: 800
Blev medlem: lördag 23 november 2002 16:53

Inlägg av Kvarne »

Var vid "helvetes-spåret"(skrotspåret) idag och en bit från själva skrotspåret stod C13H 1182(blå), 1182(blå) & 1240(grön) ihopkopplade och aktiverade...

De väntade förmodligen på att bli "plockade" och sedan körda till skrotspåret....

Det var ju i jättebra skick, förstår verkligen inte varför man ska skrota dem...

PÅ skrotspåret stod 2 C6or och 4 C8or. En av C8orna, 2858, var påväg upp på en trailer....Usch för SL!

Det verkar som om de skrotar bara för att ha nått att skrota....uschlibushli på dem! Skrota C20 istället då vettja....

C8 till skrot
2837
2838
2857
2858

C6 till skrot
2740
Nån som jag för tillfället inte har numret på...

Nej nu måste SL ha fått solsting...
Ta 1240 som exempel..den var i mycket bra skick vad vi(Mikael R va med) kunde se. Varför skrota dem?!

Man kan ju med enkla medel bygga om C13H så att de blir bättre..varför inte revision på dem?

Näää istället slösar SL bort pengarna på annat...som tex "Musik i högtalarna" -egentligen helt onödigt
Eller att man byter ut färgen på plattformsskyltarna som visar linjerna...
Varför i hela fina härjedalen göra det? Har det någon betydelse om färgen är röd eller gul?

Faast...å andra sidan...man kan ju inte spara allt..men jag tycker i alla fall personligen att C13H kunde tjänat för oss passagerare minst 2 år till..
:? :roll: :x :cry:
Mvh: Kvarne
Äger fd SL H22 6431.
Mr. Burns
Inlägg: 1883
Blev medlem: måndag 02 september 2002 13:40
Ort: Framsidan

Inlägg av Mr. Burns »

Kvarne skrev:Det var ju i jättebra skick, förstår verkligen inte varför man ska skrota dem...
Hur mycket av det tekniska kunde du bedöma skicket på? Med spackel och färg går det att få det mesta att se fint ut.
Kvarne skrev:Det verkar som om de skrotar bara för att ha nått att skrota....uschlibushli på dem! Skrota C20 istället då vettja....
C20 har inneburit en revolution för tunnelbanan. I ett slag förnyades standarden med nästan femtio år. Det är inte så konstigt att många Cx går till skrot redan innan de faller ihop.
Mikael R
Inlägg: 386
Blev medlem: söndag 24 november 2002 16:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Mikael R »

Spårvagnsmicke skrev:
Kvarne skrev:Det är inte så konstigt att många Cx går till skrot redan innan de faller ihop.
Men C20 då? De är bara några år gamla men håller redan på att falla ihop :twisted:



Nä det var väl en liten överdrift, men faktum är att städning och underhåll är eftersatt på vissa vagnar. Inte bra.
Hälsningar Mikael Ringmarck - Besök gärna min hemsida: http://ringmarck.fateback.com/
Gäst

Inlägg av Gäst »

Ska bli skönt att slippa det där skräpet.
Tacka vet jag moderna vagnar! 8)
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej!

Det märks tydligt hur lättlurade resenärer är! Alla tror att C20 är världens bästa tunnelvagn men dom är ju rena skräpet, ta bara stolarna! :evil: Vilket skräp! Det rullar C20 som inte är mer än ett par månader gamla men som sittdynorna redan är helt slut på. Dörrarna är bland det värsta som jag sett, minns C4:orna! Där kan man snacka om dörrar, under mina år som rep i Nyboda var det nästan aldrig några C4:or inne för akuta fel.

C4 är dom bästa vagnarna som rullat i Sthlms t-bana, inget snack!

MVH

Daniel :D
Gäst

Inlägg av Gäst »

Så småningom har jag börjat lära mig C20 och leva med de fel och brister som finns. Att jag till att börja med ogillade vagnen berodde nog på att jag hade svårt att acceptera att denna sprillans vagn faktiskt hade just fel och brister.

Tyvärr är felen alltför vanligt förekommande och alltför allvarliga. Det vore roligt om ni kunde dela med er av lite udda eller vanliga problem med C20! Jag kan redovisa för tre:

1) Danderyds sjukhus söderut. Dörrarna vägrar gå igen. Ingen knapp som fastnat, ingen säkring som fallit. Jag re-bootar tåget, trafikantdörrarna stängs och belysningen slocknar. Trots att jag noga förklarat för trafikanterna vad som ska hända hör jag ett oroligt sorl från dem. Antagligen är de förvånade över att den nya fina "vagn 2000" krånglar. Efter omstarten fungerar tåget perfekt och jag passar på att rulla meddelandet: "Välkommen ombord på vagn 2000 - ert nya tunnelbanetåg"

2) Mellan Vårby gård och Masmo kikar jag i tågstatus (är uttråkad). Där står att dörr A5 är nödöppnad och ovillkorlig driftsbroms ansatt. Jaha, det har jag inte märkt... Klarsignalen lyser som den ska... I Masmo går jag för säkerhets skull och kikar. Mycket riktigt - dörr A5 i vagn 2155 står öppen. Hade jag inte tittat i tågstatus hade den antagligen förblivit öppen hela vägen till Norsborg. Undra hur många skolklasser som hade hunnit dö på vägen.

3) Infart Tekniska och bromsarna tar inte alls. Håller fortfarande 80 vid halva plattformen och nödbromsar. Stannar 50 meter norr om stationen. Orsaken var inte det vanliga slirskyddet, utan någon tillfällig C20-nyck.

De tre fallen ovan kan tyckas olika, men på något sätt sammanfatter de på ett bra sätt de allvarliga fel som C20 faktiskt har. Visserligen hade även de gamla vagnarna sina brister som kunde åtgärdas med en omaktivering eller ett välriktat slag på reläskåpet eller väggen. Men: Ska verkligen en ny vagn (C20) ha den här typen av fel?

/Manne
ragge
Inlägg: 201
Blev medlem: tisdag 18 mars 2003 7:36

Inlägg av ragge »

Anonymous skrev:2) Mellan Vårby gård och Masmo kikar jag i tågstatus (är uttråkad). Där står att dörr A5 är nödöppnad och ovillkorlig driftsbroms ansatt. Jaha, det har jag inte märkt... Klarsignalen lyser som den ska... I Masmo går jag för säkerhets skull och kikar. Mycket riktigt - dörr A5 i vagn 2155 står öppen. Hade jag inte tittat i tågstatus hade den antagligen förblivit öppen hela vägen till Norsborg. Undra hur många skolklasser som hade hunnit dö på vägen.

3) Infart Tekniska och bromsarna tar inte alls. Håller fortfarande 80 vid halva plattformen och nödbromsar. Stannar 50 meter norr om stationen. Orsaken var inte det vanliga slirskyddet, utan någon tillfällig C20-nyck.
Dessa två låter ju mycket allvarliga, och nummer 2 borde väl vara tillräckligt för körförbud eller iallafall kraftigt ändrade rutiner tills felet hittats.
Jag antar att du anmält dem och att en ordentlig utredning har gjorts?
När hände detta?

/ragge
Gäst

Inlägg av Gäst »

Nr 2 hände i helgen, 1 och 3 tidigare i år respektive i höstas. Och: Jodå, självklart är det rapporterat. Man kan dock märka att en del förare verkar ha tröttnat på att rapportera (allt allvarligare) brister.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Anonymous skrev:Nr 2 hände i helgen, 1 och 3 tidigare i år respektive i höstas. Och: Jodå, självklart är det rapporterat. Man kan dock märka att en del förare verkar ha tröttnat på att rapportera (allt allvarligare) brister.
Angående nr 2:

Vad hände sedan? Togs tåget ur trafik? Och fick du veta senare hur och varför felet uppkom? Trodde inte det var möjligt att köra omkring med ett öppet dörrpar, och om det är sant som du säger så är det ju väldigt allvarligt.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Till er som gillar äldre vagnar kan jag meddela en nyhet; På saltsjöbananen rullar enbart äldre vagnar med en stor bit charm. Alldeles underbara att köra om man vet hur just den enhet man kör beter sig. Finns många fina knep för att få dessa vagnar att gå många gånger mjukare än c20.

//Lokf sb+rb
Användarens profilbild
Bussmicke
Inlägg: 8019
Blev medlem: söndag 01 september 2002 1:38
Ort: Hammarby, Västerås
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

Såg C8 2835-36 i Nyboda när jag passerade med Busslinje 24 Fruängen-Liljeholmen, vad gör de där?
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Skriv svar