Riktig vinter, för inte så länge sedan.

Övriga lokaltrafikbilder som exempelvis båtar här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga lokaltrafikbilder som exmpelvis båtar här!
Allmänna forumregler
Daniel Nordling
Inlägg: 54
Blev medlem: söndag 01 september 2002 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Riktig vinter, för inte så länge sedan.

Inlägg av Daniel Nordling »

Bild

Minnet om den snö som föll i fjol är kort (appropå tråden "ett klassiskt fotoställe"). Den senaste vintern kvalificerar sig lungt bland de "riktiga" vintrarna. På bilden ses ett Cx-tåg vid Farsta Kyrka med C14 1294 främst den 30 december 2001.

Det ser ganska idylliskt ut, men betänk att det är första dagen då trafiken fungerade någorlunda problemfritt. Snökaoset hade dessförinnan orsakat mer eller mindre totalstopp i trafiken under flera dagar!

/Daniel
Användarens profilbild
TimK
Inlägg: 1368
Blev medlem: söndag 18 augusti 2002 10:41
Ort: Jackson i Mississippi, USA
Kontakt:

Re: Vilken vinter!

Inlägg av TimK »

Hej Daniel,

Jag undrar om det du skriver. Har läst på annat håll att det var problem i tunnelbanan förrän den 29 december (lördagen) men det har jag inget minne av -- och det borde jag verkligen ha, det var min första vecka i tunnelbanan på egen hand. Jobbade fr.o.m. den 21 december på egen hand och var med om en del störningar då, men ingenting som egentligen kunde hänföras till vädret förrän den 29 december.

Den dag du beskriver som "någorlunda problemfri[...]" är däremot den dag som fick mig att bestämma mig för en flytt till Tub3.

Vilka problem var det med snön tidigare under den veckan?

Mvh Tim
Daniel Nordling
Inlägg: 54
Blev medlem: söndag 01 september 2002 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Daniel Nordling »

Minnet är bra, men kort...

Du har naturligtvis rätt, problemen inleddes på lördagen den 29/12 då trafiken inställdes på den Gröna linjen. Jag skulle själv till Star Trek utställningen på Tekniska museet, men gav upp försöket efter att ha väntat en timme i halvmeterdjup snö i väntan på en ersättningsbuss som aldrig kom (att få tag i en taxi för att utnyttja resegarantin var lönlöst).

Efter en enorm insats från snöröjningen kunde begränsad trafik köras under söndagen den 30/12 (Odenplan-Farsta), det är ett av dessa tåg som syns på bilden. Problemen fortsatte sedan i varierande grad under den första Januariveckan 2002.

Som plåster på såren bjuder jag på ett par andra bilder tagna vid Gubbängen samma dag som den tidigare.

Bild

Bild

Bild

Säga vad man vill om kaoset, men det är ändå vackert med snö...

/Daniel
Användarens profilbild
TimK
Inlägg: 1368
Blev medlem: söndag 18 augusti 2002 10:41
Ort: Jackson i Mississippi, USA
Kontakt:

Re: Riktig vinter 2001-02

Inlägg av TimK »

Hej Daniel,

Ville bara säga att jag tycker dina bilder är utomordentligt fina!

Mvh Tim
Daniel Nordling
Inlägg: 54
Blev medlem: söndag 01 september 2002 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Daniel Nordling »

Man tackar för berömmet.

/Daniel
Användarens profilbild
Bussmicke
Inlägg: 8017
Blev medlem: söndag 01 september 2002 1:38
Ort: Hammarby, Västerås
Kontakt:

Re: Riktig vinter, för inte så länge sedan.

Inlägg av Bussmicke »

Daniel Nordling skrev: Minnet om den snö som föll i fjol är kort (appropå tråden "ett klassiskt fotoställe"). Den senaste vintern kvalificerar sig lungt bland de "riktiga" vintrarna. På bilden ses ett Cx-tåg vid Farsta Kyrka med C14 1294 främst den 30 december 2001.

Det ser ganska idylliskt ut, men betänk att det är första dagen då trafiken fungerade någorlunda problemfritt. Snökaoset hade dessförinnan orsakat mer eller mindre totalstopp i trafiken under flera dagar!

/Daniel
Daniel, jag friskade upp minnet lite som synes på följande bilder.
Någon skribent här i församlingen känner nog väl igen destinationen och vad han fick resa med... om han inte satt hemma vid datorn i stf. att gå ut...

Bild
Bild
Bild

//Micke, en som bodde vid en hela tiden fungerande Tub2....
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Användarens profilbild
TimK
Inlägg: 1368
Blev medlem: söndag 18 augusti 2002 10:41
Ort: Jackson i Mississippi, USA
Kontakt:

Re: Riktig vinter

Inlägg av TimK »

Hej Micke,

Upplevde du aldrig några problem på Tub2? Jag minns att jag lördag den 29/12 stod i Alvik och försökte förklara för folk hur de kunde ta sig in till stan. Tvärbanan gick, så jag ringde till TLC2 för att fråga om de hade några problem där, och jag tror mig minnas att jag fick svaret att de hade vissa snöproblem men att trafiken gick någorlunda -- alltså inte normalt.

Men jag kanske minns fel.

(Vid denna tidpunkt hade vi enkelspårstrafik förbi Alvik p.g.a. ett tåg som stod på spår 1 och inte kunde ta sig därifrån, det kom varken norrut eller söderut. Ujujujujuj vilken dag det var....)

Mvh Tim
AGR
Inlägg: 2124
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 19:15
Ort: Högdalen
Kontakt:

Vinter

Inlägg av AGR »

Om man tittar på Daniels bilder ex den där C20 lämnar Gubbängen, så syns en orsak till problemen, Utrymet mellan ström och farskena är ej avröjt. Detta resulterar i att snö från tåget landar på strömskenan och fryser till is.
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Skriv svar