Tror vi på M32, inte jag! Den vagnen kommer att bli ett problem.
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Exakt vad är det för sanning? Västtrafik/GS har aldrig förnekat vagnbristen. Tvärtom har man tämligen aktivt gått ut med den offentligt. Att utskrotningen av M28 är avhängig leveransen av M32 är väl också rätt uppenbart och just därför finns inga spikade datum. Även om nu M32 blir ett halvår försenad bör leveranserna vara i full gång andra halvan av 2004 och därmed borde M28 kunna börja rangeras ut under 2005 efter att eventuell vagnbrist eliminerats.gunnar nordström skrev:I vintras skrev jag om, att det saknades vagnar, plus att italienarna skulle bli försenade. Nu har Västtrafik meddelat att så är fallet, de har kommit ikapp sanningen, plus de som mötte mig med motargument, att de skulle finnas vagnar tillräckligt, så vi kunde börja skrota de de gamla vagnarna med början år 2005.
Tämligen oseriöst att tro i detta fall. Finns inga som helst tecken på att M32 kommer bli ett problem och låt oss nu inte börja spekulera i djävelskap innan vagnen ens rullat en meter.gunnar nordström skrev:Tror vi på M32, inte jag! Den vagnen kommer att bli ett problem.
Nu tar du väl ändå i - Sirio rullar ju redan i Milano så de värsta barnsjukdomarne skulle ju gärna vara avhjälpta redan.Spårvagnsmicke skrev:Tämligen oseriöst att tro i detta fall. Finns inga som helst tecken på att M32 kommer bli ett problem och låt oss nu inte börja spekulera i djävelskap innan vagnen ens rullat en meter.gunnar nordström skrev:Tror vi på M32, inte jag! Den vagnen kommer att bli ett problem.
Ett märkligt fenomen vill jag lova !gunnar nordström skrev:Hej, när det gäller vagnsbristen. var en av planerana på Västtrafik mer än förvånad, när jag påpekade att det gick enkelvagnar på flera linjer och NÄSTAN alltid på linje 10. Detta är dock ett tag sedan.
Lugn du, det kommer säkert att stå vagnar kvar länge, spårvagnar jhar den egenheten och så länge inte annat finns att sätta ut i trafiken, så lär de ju bli kvar, det är vad man kan kalla "den hårda vägen".gunnar nordström skrev:Ett av inläggen skriver, att vi bör behålla de gamla vagnarna ett par år tills vi vet att M32 funkar. Det tycks mig vara vist.
Självklart lär det dyka upp problem, men i den här affären så har väl problem varit uppe på bordet, redan i ett _mycket_ tidigt skede, varför man väl ska förvänta sig att det hanteras med hög prioritet på alla plan.gunnar nordström skrev:Ang M32 på andra håll. Det är en ny konstruerad vagn, så mycket erfarenheter finns nog inte, men i ett inlägg skrivs att de funkar i Milano.
Det finns delade meningar, om hur de funkar i de få städer de nu kör.
Jag tänker själv mest på vinter och snö!
Tog nog i där ja. Lite tröttsamt med inlägg om hur illa M32 kommer funka bara för att vissa av Ansaldos tidigare typer har krånglat. Roligt att höra att Sirio verkar fungera i Milano.TonyM skrev:Nu tar du väl ändå i - Sirio rullar ju redan i Milano så de värsta barnsjukdomarne skulle ju gärna vara avhjälpta redan.
Efter vad jag har hört har inte heller problemen i Milano varit något som avskräckt. Bussmicke har ju till och med lyckats ta bilder av dem![]()
/Tony
Och jag förstår inte detta. Västtrafik var högst delaktig i planeringen av omloppen efter linjeomläggningarna. Att tian skulle rulla med enkelvagn gick man ut med både på nätet och på infosidan i Metro. Som sagt undrar jag varifrån du fått att Västtrafik skulle ha mörklagt vagnbristen?gunnar nordström skrev:Hej, när det gäller vagnsbristen. var en av planerana på Västtrafik mer än förvånad, när jag påpekade att det gick enkelvagnar på flera linjer och NÄSTAN alltid på linje 10. Detta är dock ett tag sedan.
Linje 10 är tursatt med enkel pedalvagn, det är meningen och det är planerat så.Leif D skrev:Ett märkligt fenomen vill jag lova !gunnar nordström skrev:Hej, när det gäller vagnsbristen. var en av planerana på Västtrafik mer än förvånad, när jag påpekade att det gick enkelvagnar på flera linjer och NÄSTAN alltid på linje 10. Detta är dock ett tag sedan.
Vad har Västtrafik för personal igentligen ??
Är aldrig planerarna ute på fältet och "kollar läget" ??
Har Västtrafik inte någon kontroll alls på att det som beställs, sedan också levereras ??
Vanlig missuppfattning, Oslos vagnar är levererade från "Ansaldo Firema" och Göteborg/Milano samt även några till är levererade från Ansaldo Breda" Bredas folk skakar på huvudet när de tittar på vad Firema sysslar med. Det är som att jämföra Trabant med Jaguar.LeifD skrev:Självklart lär det dyka upp problem, men i den här affären så har väl problem varit uppe på bordet, redan i ett _mycket_ tidigt skede, varför man väl ska förvänta sig att det hanteras med hög prioritet på alla plan.gunnar nordström skrev:Ang M32 på andra håll. Det är en ny konstruerad vagn, så mycket erfarenheter finns nog inte, men i ett inlägg skrivs att de funkar i Milano.
Det finns delade meningar, om hur de funkar i de få städer de nu kör.
Jag tänker själv mest på vinter och snö!
Sedan tycker inte jag det finns annledning att "måla fan på väggen", bara för att Oslo och Boston haft problem med den här tillverkaren.
Tror väl att det i mångt och mycket handlar om hur upphandling och kontroll av det som levereras går till, samt självklart samarbete under produktionen.
Vad gäller drift i snö, är ju det inte bara ett vagnproblem. Även väghållningen (spårhållningen) och personalen är viktiga delar i detta.
Nu tar du väl ändå i - Sirio rullar ju redan i Milano så de värsta barnsjukdomarne skulle ju gärna vara avhjälpta redan.TonyM skrev:Tämligen oseriöst att tro i detta fall. Finns inga som helst tecken på att M32 kommer bli ett problem och låt oss nu inte börja spekulera i djävelskap innan vagnen ens rullat en meter.gunnar nordström skrev:te="gunnar nordström"]Tror vi på M32, inte jag! Den vagnen kommer att bli ett problem.
Men vi vet ju inte så mycket om funktionen.TonyM skrev:Nu tar du väl ändå i - Sirio rullar ju redan i Milano så de värsta barnsjukdomarne skulle ju gärna vara avhjälpta redan.
Efter vad jag har hört har inte heller problemen i Milano varit något som avskräckt. Bussmicke har ju till och med lyckats ta bilder av dem![]()
/Tony
När ett nytt system tas idrift så finns det s.k. barnsjukdomar - det är naturligt.Per Lind skrev:Men vi vet ju inte så mycket om funktionen.TonyM skrev:Nu tar du väl ändå i - Sirio rullar ju redan i Milano så de värsta barnsjukdomarne skulle ju gärna vara avhjälpta redan.
/Tony
Ja, vi såg vagnar i trafik och ja man tycker bättre om Sirio är Eurotram'en men en fråga kvarstår:
Varför ställer man in alla nya vagnar under lågtrafik och bara kör under högtrafik?
Det glkömde vi fråga när vi var i Milano.
-Per
M24 är pedalvagnsutförandet av M23, dvs 59-63. Dock har M24 aldrig använts som typbeteckning, det har däremot Mb05 vilket var typbeteckning vid leverans. M24 är dock den "gällande" tybeteckningenThomas Åkerblad skrev:Nu måste jag erkänna att mina kunskaper tryter, men vilken vagn hade littera M24? Vilket också föder följdfrågan: Vad döljer sig bakom överhoppade littera M26 och M27? Någon som kan detta som ett rinnande vatten?
Thomas Å
Hej Thomas.Thomas Åkerblad skrev:Tack för det uttömmande svaret. En fråga kvarstår som jag inte riktigt får fram av ditt svar - Gävlevagnarna 61-63, hade de samma elutrustning som 59 eller 60?
Thomas Å
20 år utan typbeteckningar är att ta i i underkant. Det finns för mig fyra kända system det äldsta är från 1947, det reviderades 1952. 1959 kom som jag har skrivit det nuvarande (Även om jag tycker att 1952 års system var bättre) Under 60-talet blandades SSS-G aktiva med industrimuséet och kartlade spårvägshistorien. Vilket föranledde ett typbeteckingssystem som skulle täcka den äldsta delen av vagnparken.Björn J. skrev:Vad anledningen till det något bristfälliga eller rättare sagt avsaknaden av littera under de första 20-30 åren hos GS är, får vi nog aldrig veta.
Men som tillägg till Tonys svar kan jag väl tillfoga att en helt annan instans, nämligen Göteborgs museér, eller Industrimuseét retroaktivt littererade de älsta vagnarna, sedan har väl en viss museiespårvägsförening i staden haft sin syn på hur litterat skulle sett ut...