
Klokken 1430 i dag var det innkalt til pressekonferanse på Mannsverk. Begivenheten var innvielsen av den første nye trolleybussen som har fått navnet "Hans Wiers-Jenssen", og internnummer 6334. Det ble holdt taler av blant annet Gaias adm.dir. Arne Buanes og byrådsleder Anne-Grethe Strøm-Erichsen, samt MAN-sjefen, med innslag om så vel fortid som fremtid. Nettopp fortiden var tungt representert på Mannsverk i dag, med Sputniken fra 1957, skodaen fra 1973 og en 1980-modell MAN leddtrolleybuss på utstilling side om side med nykomlingen.
Etter talene ble snoren over fordørene klippet av Strøm-Erichsen, og gjestene fra presse m.v. bedt om å stige på. Vi skulle ta en runde ned til sentrum og opp "for å vise at den går også" som direktøren sa! Fra turen kan jeg referere følgende: Bussen er ekstremt støysvak ved stillstand, kun på hengeren er det litt surring fra styreservoen som går når det ikke er turtall på hovedmotoren. Under kjøring høres ikke elektronikkstøy i det hele tatt, kun drevlyd av det lyse slaget og litt tilsvarende lyd fra hovedmotoren. Fra førerplass høres kun fartsvinden som tar i dørene! På vei nedover mot sentrum møtte vi etter hvert en del overraskede blikk på holdeplassene, samt en del nærmest sjokkerte nakkevridende mennesker i biler og rundt omkring. Som dere ser av bildet ser ikke dette kjøretøyet ut som en hvilken som helst annen buss!
Innvendig er derimot utførelsen nokså konvensjonelt tysk, med unntak for setene som er ganske gode å sitte i. En ny finesse for Bergen er de automatiske dørene som passasjerene selv må betjene enten med trykknapp fra utsiden, eller med stoppknapp fra innsiden. Systemet er ganske likt det på trikken, trykk på stoppknappen bestiller automatisk døråpning når sjåføren setter på frigjøringen. Om det er klarsignal på samme måte som på sporvogn vet jeg ikke. Dørene står kun åpen i tre sekunder før de piper og lukker seg, med mindre noen aktiverer den takmonterte fotocellen. En egen barnevogn-knapp er tilgjengelig og virker på vanlig måte. Ved dør 2 er det montert en rullestol-lem. I taket er det montert lystavler for automatisk visning av holdeplasser. Dette er foreløpig ikke omprogrammert for linje 2, og viste på Mannsverk Oslo-destinasjonen "Nationaltheatret"! Bilde kommer... Overvåkingskamera skal monteres for å holde øye med sittegruppen helt bak. Dette er Bergens og kanskje landets første firedørs leddbuss, og samtlige er utstyrt med kortlesere for påstigning.
Samtidig med innvielsen av denne bussen lanseres også linje 2 som "Landåslinjen" med egen logo påklistret bussene, samt foldere til passasjerene med info og rutetider. Antakelig skal dette "konseptet" også inkludere de gjenværende eldre trolleybussene, uten at nærmere opplysninger er tilgjengelig for øyeblikket.
Som tidligere nevnt fikk 6334 navnet "Hans Wiers-Jenssen". Resten av bussene skal få disse navnene: "Sofus Madsen", "Adolph Berg", "Nordahl Rolfsen", "Kristofer Janson" og "Gerhard Gran". Felles for disse mennene er samtlige har gater eller veier oppkalt etter seg på Landås, samt historisk tilknytning med videre.
Tekniske data:
Reg.nr.: EL 10898
Leverandør chassis: MAN
Leverandør karosseri: Neoplan
Leverandør elektrisk: Kiepe Elektrik
Karosseritype: N6221 PG Centroliner
Chassisnummer: WAG36221X3PT34066
Lengde: 17.95 m
Bredde: 2.55 m
Høyde over nedsenket str.avt.: 3.55 m
Akselavstand: 5.1/6.8 m
Hovedmotor: Skoda ML 3550 K/4
Motoreffekt: 210 kW
Hjelpemotor: Iveco Diesel 95 kW
Totalvekt: 28.000 kg
Sitteplasser: 41
Ståplasser: 57
Innstigningshøyde fordør: 32 cm (kan kneeles til 25 cm)
Om ledningskrysset på Mannsverk
Det nye vekselstyresystemet på Mannsverk tillater i prinsipp gjennomkjøring i 50 km/t rett frem og 30 km/t i avvik, noe som er prøvd og funnet i orden. Under avvikskjøringen føltes det visst som om bussen holdt på å velte, nettet tålte det men ikke bussen! Allikevel oppstår det tidvis en del klabb og babb, som i dag når to busser kom ned fra Birkelundstoppen samtidig og skulle hver sin vei. Antakelig har nummer to trykket på fjernkontrollen sin for tidlig, slik at den første bussen sporet av i 30-40 km/t. Det smalt og ristet og bråkte, men det datt heldigvis ikke noe ned. Etter litt gymnastikk bakpå kunne sjåføren kjøre videre.
Vekselsignalene kan vise to aspekter (så langt jeg har observert), hvit vertikal strek for "rett frem" og blå pil for avvik. Under omlegging blinker signalet for å bekrefte at retning er lagt (omtrent som "terningkast fem" i Oslo). For å tillate gjennomkjøring i stor hastighet er også hjertestykkene i motvekslene motorisert. Medveksler har vanlige tunger som slår over når strømavtageren berører dem, hjerstestykkene er liknende oppbygd.
In other news...
Grunnen til at sputniken (Sunbeam/Munck) fra 1957 befinner seg på Mannsverk er ikke bare et pr-stunt. Gaia skal nå begynne arbeidet med å gjøre bussen kjørbar som museumsvogn, dvs. komplettere det arbeidet som allerede er utført. Tidsramme for dette er ukjent, men det er i hvert fall noe å glede seg til!
MAN Gräf & Stift nr. 6327 ble sist onsdag tauet til huggeplasssen i Rådalen etter 23 års lang og tro tjeneste. Den direkte årsaken var manglende EU-kontroll er utløpt godkjenning/forlengelse av godkjenning fra biltilsynet. 6325 ventes å gå samme vei innen kort tid, og var i dag utstilt sammen med de andre vognene uten skilter. 6326 er fortsatt i drift og ventes å være det en stund.
->JiSC