Djurgårdslinjen nämt i Tv4

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Bobjörk

Djurgårdslinjen nämt i Tv4

Inlägg av Bobjörk »

Ja... nu springer ledaren i spåren som "byggdes för några år sen"...

Ja, det stämmer väl ganska bra... eller vad sägs om följande kommentar "Kenyanen har ingen tanke på att ta spårvägen till stan"...
Bantekniker
Användarens profilbild
HE-E
Kontakt:

Inlägg av HE-E »

Vilken tid? Vilket program?

Mvh: Henrik E-E
Medlem i:FSS, BHSF
Bobjörk

Inlägg av Bobjörk »

Stockholm Marathon...
Bantekniker
Användarens profilbild
Jörgen_G

Re: Djurgårdslinjen nämt i Tv4

Inlägg av Jörgen_G »

Bobjörk skrev:Ja... nu springer ledaren i spåren som "byggdes för några år sen"... /.../
Det var fortsättningen på en smärre utläggning om spårvagnarna i Stockholm som referenten påbörjade några minuter tidigare, när ledaren i tävlingen för kvinnor passerade Hakberget. Då gavs upplysningen om att linje 4 vänt därstädes, att spårvagnarna försvann från Stockholm 1967 och att det nu börjar byggas spårväg i Stockholm på nytt.

Mycket spårväg i ett sportprogram av en väl underrättad sportjournalist!

mvh/ Jörgen G

PS
Jag tror det är mer än vad SVT har förmått att producera i ämnet i det program som enligt titeln skall vara ett trafikmagasin som gått i sisådär femton år vid det här laget... /DS
Bobjörk

Inlägg av Bobjörk »

Ja... han var mycket välunderrättad, och det var ju trevligt... kan ju bli lite långtråkigt att bara titta på en snubbe som springer... så här blev det mycket intressantare... plus att DJ får gratisreklam...
Tur att de inte sprang uppför Bellmansrobacken utan sprang i vänstertrafik istället...

För övrigt och Off Topic:
Det är mycket att fixa innan man kan sända marathon... en god vän till mig jobbar på Prisma Outside Broadcast och dom hade varit där sen i onsdags... två OB-bilar och en hel uppsjö med Terracombilar + en mastbil...

När kommer OB-spårvagnar?

http://www.teamjelbe.se
Bantekniker
Användarens profilbild
Jörgen_G

Inlägg av Jörgen_G »

Bobjörk skrev:/.../För övrigt och Off Topic:
Det är mycket att fixa innan man kan sända marathon... /.../
Jo, jag vet. Jag bor nere vid Rålambshovsparken och ser hur förberedelserna börjar om tordagen och sedan accelererar fram till sändning. Teknikfordon placeras ut, tält av olika slag reses med mera. Det mest spektakulära är den TV-kamera som placeras ut på taket till "Erlanderhuset" uppe på Fyrverkarbacken. Den kameran fångar många av de ovanligare perspektiven av stan under marathonsändningen.
Och efter sändningen slutat är allt borta på en halvtimme...

Mer off topic:
"Erlanderhuset" har under våren fått en uppsnyggning och ser åter ut som när det var nybyggt. Det vet jag eftersom huset finns avbildat på Stockholms trafikalmanackas blad för innevarande månad. Den bilden är från 1963.

mvh/ Jörgen G
Ulf__

Inlägg av Ulf__ »

Mer off topic:
"Erlanderhuset" har under våren fått en uppsnyggning och ser åter ut som när det var nybyggt. Det vet jag eftersom huset finns avbildat på Stockholms trafikalmanackas blad för innevarande månad. Den bilden är från 1963.
Mm.. berätta mer! jag bor på fyrverkarbacken, men vet inte ett skit om de gigantiska kåkarna här!
Användarens profilbild
2763

Re: Djurgårdslinjen nämt i Tv4

Inlägg av 2763 »

Jörgen Gustavsson skrev:PS
Jag tror det är mer än vad SVT har förmått att producera i ämnet i det program som enligt titeln skall vara ett trafikmagasin som gått i sisådär femton år vid det här laget... /DS
Första trafikmagasinet sändes 15/3 1978, det ger 25 år.

Detta program sände dessutom någon gång under 1980-talet en specialare om spårvagnar i Göteborg där Carl-Ingemar Perstad var ute och provkörde - av icke oväntad anledning provades vagnen inte på den klassiska grussträckan, där - får jag förmoda - alla andra provkörda fordon prövats.

Däremot minns jag tydligt att det påpekades om både pedalmanövrering och att vagnarna hade blinkers. Detta eftersom jag fantiserade om hur det hela såg ut och eftersom familjen vid tillfället hade en brun volvo 245 så kan ni försöka förmå er att förstå hur jag trodde pedalställen såg ut.

(Undrar om det var gas broms och kopplingspedal där med....)

/Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Jörgen_G

Inlägg av Jörgen_G »

Ulf__ skrev: Mm.. berätta mer! jag bor på fyrverkarbacken, men vet inte ett skit om de gigantiska kåkarna här!
Jag antar att du sett att stora gråa huset håller på att bli vitt igen. I det huset bodde framlidne statsministern Tage Erlander på sextio- och en bit in på sjuttiotalet - när huset var nybyggt. Därför kallas det för "erlanderhuset" av en hel del kungsholmsbor. Det bodde visst en hel del honoratiores från s-märkta rörelser i huset när det begavs sig. Vilka dessa var utöver statsministern har jag emellertid inte kläm på.

Huset är för övrigt ett av de bästa exemplen jag känner till på god arkitektur från det sena femtio- och tidiga sextiotalet. Ett välbalanserat vitt utropstecken på Maribergsklippan. För oss som bor på lite avstånd är huset förförande vackert i solupp och -nedgångar då solen färgar det i koppar och apelsin.

Grannhuset "Bacon Hill", däremot, ser ut som en grisskär randig baconskiva i kolossalformat på högkant, som brutalt tar bort Mariebergs naturliga former och ger stadsdelen intryck av blåsigt betonggetto. Ett intryck som åtminstone jag får förstärkt när man kommer upp på Fyrverkarbacken. Men utsikten därifrån är förförande, så jag har en viss förståelse för att man ville bygga huset med så många lägenheter som möjligt med denna utsikt.

mvh/ Jörgen G
Ulf

Inlägg av Ulf »

Grannhuset "Bacon Hill", däremot, ser ut som en grisskär randig baconskiva i kolossalformat på högkant, som brutalt tar bort Mariebergs naturliga former och ger stadsdelen intryck av blåsigt betonggetto. Ett intryck som åtminstone jag får förstärkt när man kommer upp på Fyrverkarbacken. Men utsikten därifrån är förförande, så jag har en viss förståelse för att man ville bygga huset med så många lägenheter som möjligt med denna utsikt.
Haha, det är i "bacon hill" jag bor! Stans minsta 1:a utan kök eller kokvrå. Men en bedårande utsikt! "Likkistan" eller "Stockholms svar på Petersburgs förorter" är några kommentarer jag fått på mitt hem.. Det är inte vackert, men jag trivs!

Tack för infon! Vet du något mer får du gärna dela med dig!
Skriv svar