Nytt fiasko hos GS
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Vad bygger du ditt antagande om en generell 10-årsregel på? Skulle vara intressant att se.Jupiter skrev: 10-årsregeln kan säkert överträdas om det finns synnerliga skäl, t.ex. fordonsbrist eller liknande. I det fallet så bör trafikoperatören ha avtalat detta med Västtrafik.
Läser man i spårvägens personaltidning som kom i veckan anges att det inte finns någon generell regel för hur gamla bussarna får vara utan detta varierar mellan de olika avtalen.
Intressant. I en tråd som handlar om vad du anser vara bristande underhåll och servicenivå på spårvägens bussar tar du upp en felbedömning som en spårvagnsförare gjort utifrån ett regelverk.
Är det så att du fattas verkliga argument? Det verkar så.
//Tony
Med reservation för tyckfel.
-
- Inlägg: 1229
- Blev medlem: onsdag 10 december 2003 9:33
Det har nog ingen större betydelse vem som kör trafiken. Det kan vara lika bra, lika dåligt i alla läger.
I Malmö lär Veolias bussar vara under all kritik och värre ändå. Detsamma hörs om Swebus bussar i Stockholm. Jag minns de sista åren med Busslink i Norrköping. De hade gamla Neoplan som tidigare rullat i Örebro och Linköping. Det var rena skräcken om man fick åka med en sådan buss.
Så entreprenören spelar nog ingen större roll. Det är istället många andra faktorer som spelar in. Därtill ska man inte glömma bort att Göteborg är så mycket mer storstad när det gäller kollektivtrafiken. Vagnparken slits hårdare än vad den görs i lite mindre städer.
I Malmö lär Veolias bussar vara under all kritik och värre ändå. Detsamma hörs om Swebus bussar i Stockholm. Jag minns de sista åren med Busslink i Norrköping. De hade gamla Neoplan som tidigare rullat i Örebro och Linköping. Det var rena skräcken om man fick åka med en sådan buss.
Så entreprenören spelar nog ingen större roll. Det är istället många andra faktorer som spelar in. Därtill ska man inte glömma bort att Göteborg är så mycket mer storstad när det gäller kollektivtrafiken. Vagnparken slits hårdare än vad den görs i lite mindre städer.
Men blev det bättre när Veolia Transport tog över i Norrköping o Linköping?Mikael Karlsson skrev:Det har nog ingen större betydelse vem som kör trafiken. Det kan vara lika bra, lika dåligt i alla läger.
I Malmö lär Veolias bussar vara under all kritik och värre ändå. Detsamma hörs om Swebus bussar i Stockholm. Jag minns de sista åren med Busslink i Norrköping. De hade gamla Neoplan som tidigare rullat i Örebro och Linköping. Det var rena skräcken om man fick åka med en sådan buss.
Så entreprenören spelar nog ingen större roll. Det är istället många andra faktorer som spelar in. Därtill ska man inte glömma bort att Göteborg är så mycket mer storstad när det gäller kollektivtrafiken. Vagnparken slits hårdare än vad den görs i lite mindre städer.
-
- Inlägg: 2689
- Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
- Ort: Roslagen
77xx-seriens Neoplanare? Dessa flyttades till SL-land, lackades röda och rullar ännu i Stockholm Söderort, men de skär och brinner upp en efter en... så antalet blir färre.Mikael Karlsson skrev:Det har nog ingen större betydelse vem som kör trafiken. Det kan vara lika bra, lika dåligt i alla läger.
I Malmö lär Veolias bussar vara under all kritik och värre ändå. Detsamma hörs om Swebus bussar i Stockholm. Jag minns de sista åren med Busslink i Norrköping. De hade gamla Neoplan som tidigare rullat i Örebro och Linköping. Det var rena skräcken om man fick åka med en sådan buss.

-
- Inlägg: 1229
- Blev medlem: onsdag 10 december 2003 9:33
I Norrköping blev det nya bussar. Både biogas och diesel. Så där är vagnparken i mycket gott skick.Saabare skrev:Men blev det bättre när Veolia Transport tog över i Norrköping o Linköping?Mikael Karlsson skrev:Det har nog ingen större betydelse vem som kör trafiken. Det kan vara lika bra, lika dåligt i alla läger.
I Malmö lär Veolias bussar vara under all kritik och värre ändå. Detsamma hörs om Swebus bussar i Stockholm. Jag minns de sista åren med Busslink i Norrköping. De hade gamla Neoplan som tidigare rullat i Örebro och Linköping. Det var rena skräcken om man fick åka med en sådan buss.
Så entreprenören spelar nog ingen större roll. Det är istället många andra faktorer som spelar in. Därtill ska man inte glömma bort att Göteborg är så mycket mer storstad när det gäller kollektivtrafiken. Vagnparken slits hårdare än vad den görs i lite mindre städer.
Dock finns det väl några enstaka bussar man hämtat från andra orter som kanske inte är i sin bästa glans. Men om de används i den ordinarie trafiken eller bara som ersättning för spårvagnarna ska jag låta vara osagt. Hur det är i Linköping vet jag inte.
I Linköping tog Linjebuss över efter LITA (Linköpings trafikaktiebolag) efter att Näckrosbuss hade bildats och det är ganska många år sedan nu. Hur det var innan har jag ingen aning om eftersom jag i stor sett aldrig åkte buss innan jag började plugga i Linköping.Saabare skrev:Men blev det bättre när Veolia Transport tog över i Norrköping o Linköping?Mikael Karlsson skrev:Det har nog ingen större betydelse vem som kör trafiken. Det kan vara lika bra, lika dåligt i alla läger.
I Malmö lär Veolias bussar vara under all kritik och värre ändå. Detsamma hörs om Swebus bussar i Stockholm. Jag minns de sista åren med Busslink i Norrköping. De hade gamla Neoplan som tidigare rullat i Örebro och Linköping. Det var rena skräcken om man fick åka med en sådan buss.
Så entreprenören spelar nog ingen större roll. Det är istället många andra faktorer som spelar in. Därtill ska man inte glömma bort att Göteborg är så mycket mer storstad när det gäller kollektivtrafiken. Vagnparken slits hårdare än vad den görs i lite mindre städer.
De flesta stadsbussarna i Linköping är för sin ålder i rätt hyfsat skick. Det finns ett antal gamla B10L från 1996-1999 som är ganska skabbiga men med tanke på åldern så är det inte så konstigt. De nyinflyttade föredetta göteborgarna ser i alla fall ut att vara rätt fräscha och de är hela och rena invändigt...
Bussarna som går på expess och landsortslinjerna är överlag i ganska bra skick även om det tyvärr förekommer en del skadegörelse i bakre delen på dem.
Neoplanbussarna som kom till Norrköping har jag bara hört elaka saker om, men de ska vara borta sedan förra upphandlingen vilket är ett rätt bra tag sen nu.
Nej, detta var en generation tidigare om jag förstått saken rätt.Verspieder skrev:77xx-seriens Neoplanare? Dessa flyttades till SL-land, lackades röda och rullar ännu i Stockholm Söderort, men de skär och brinner upp en efter en... så antalet blir färre.Mikael Karlsson skrev:Det har nog ingen större betydelse vem som kör trafiken. Det kan vara lika bra, lika dåligt i alla läger.
I Malmö lär Veolias bussar vara under all kritik och värre ändå. Detsamma hörs om Swebus bussar i Stockholm. Jag minns de sista åren med Busslink i Norrköping. De hade gamla Neoplan som tidigare rullat i Örebro och Linköping. Det var rena skräcken om man fick åka med en sådan buss.
Bussmicke har en bild på en av dem här:
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bus ... 40408.html
Biogasneoplanerna som finns/fanns i Linköping har de flesta vandrat iväg österut om jag förstått saken rätt. Det kan finnas nån enstaka kvar i trafik men jag tror att även 3482 är avställd nu.
Men hur e det med 08XX i Norrköping. Asså de B7LA som finns där?Mikael Karlsson skrev:I Norrköping blev det nya bussar. Både biogas och diesel. Så där är vagnparken i mycket gott skick.Saabare skrev:Men blev det bättre när Veolia Transport tog över i Norrköping o Linköping?Mikael Karlsson skrev:Det har nog ingen större betydelse vem som kör trafiken. Det kan vara lika bra, lika dåligt i alla läger.
I Malmö lär Veolias bussar vara under all kritik och värre ändå. Detsamma hörs om Swebus bussar i Stockholm. Jag minns de sista åren med Busslink i Norrköping. De hade gamla Neoplan som tidigare rullat i Örebro och Linköping. Det var rena skräcken om man fick åka med en sådan buss.
Så entreprenören spelar nog ingen större roll. Det är istället många andra faktorer som spelar in. Därtill ska man inte glömma bort att Göteborg är så mycket mer storstad när det gäller kollektivtrafiken. Vagnparken slits hårdare än vad den görs i lite mindre städer.
Dock finns det väl några enstaka bussar man hämtat från andra orter som kanske inte är i sin bästa glans. Men om de används i den ordinarie trafiken eller bara som ersättning för spårvagnarna ska jag låta vara osagt. Hur det är i Linköping vet jag inte.
Åkte me de B10LA gasbussarna(med den justerbara panelen o förarAC). Den va ok. Iallafall så ryckte de inte så mycke som GS B10LA. De föredetta Göteborgarna var ganska hela eftersom det fanns kameror då Swebus hade dem.OSkar000 skrev:I Linköping tog Linjebuss över efter LITA (Linköpings trafikaktiebolag) efter att Näckrosbuss hade bildats och det är ganska många år sedan nu. Hur det var innan har jag ingen aning om eftersom jag i stor sett aldrig åkte buss innan jag började plugga i Linköping.Saabare skrev:Men blev det bättre när Veolia Transport tog över i Norrköping o Linköping?Mikael Karlsson skrev:Det har nog ingen större betydelse vem som kör trafiken. Det kan vara lika bra, lika dåligt i alla läger.
I Malmö lär Veolias bussar vara under all kritik och värre ändå. Detsamma hörs om Swebus bussar i Stockholm. Jag minns de sista åren med Busslink i Norrköping. De hade gamla Neoplan som tidigare rullat i Örebro och Linköping. Det var rena skräcken om man fick åka med en sådan buss.
Så entreprenören spelar nog ingen större roll. Det är istället många andra faktorer som spelar in. Därtill ska man inte glömma bort att Göteborg är så mycket mer storstad när det gäller kollektivtrafiken. Vagnparken slits hårdare än vad den görs i lite mindre städer.
De flesta stadsbussarna i Linköping är för sin ålder i rätt hyfsat skick. Det finns ett antal gamla B10L från 1996-1999 som är ganska skabbiga men med tanke på åldern så är det inte så konstigt. De nyinflyttade föredetta göteborgarna ser i alla fall ut att vara rätt fräscha och de är hela och rena invändigt...
Bussarna som går på expess och landsortslinjerna är överlag i ganska bra skick även om det tyvärr förekommer en del skadegörelse i bakre delen på dem.
Neoplanbussarna som kom till Norrköping har jag bara hört elaka saker om, men de ska vara borta sedan förra upphandlingen vilket är ett rätt bra tag sen nu.
Nyköpta när Linjebuss/Connex/Veolia tog över.Saabare skrev:Men hur e det med 08XX i Norrköping. Asså de B7LA som finns där?Mikael Karlsson skrev:I Norrköping blev det nya bussar. Både biogas och diesel. Så där är vagnparken i mycket gott skick.Saabare skrev: Men blev det bättre när Veolia Transport tog över i Norrköping o Linköping?
Dock finns det väl några enstaka bussar man hämtat från andra orter som kanske inte är i sin bästa glans. Men om de används i den ordinarie trafiken eller bara som ersättning för spårvagnarna ska jag låta vara osagt. Hur det är i Linköping vet jag inte.
Vad det gäller biogasbussarna i Linköping så verkar de ha rätt bra ordning på dem nu, det var länge sedan jag åkte med någon som gick riktigt illa. Antar att de fått tag i nån gubbe på verkstan som har lärt sig att prata vänligt med dem
