Nytt fiasko hos GS

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6855
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Inlägg av Odd »

Här tänkte jag skriva ett inlägg om hur det skulle bli om Veolia Transport skulle ta över den i inlägg ovan nämnda busstrafiken.. men det kommer jag inte att göra eftersom det skulle kunna ses som att jag var illojal mot arbetsgivaren... så därför skriver jag inte det.
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Inlägg av 2763 »

Jupiter skrev: 10-årsregeln kan säkert överträdas om det finns synnerliga skäl, t.ex. fordonsbrist eller liknande. I det fallet så bör trafikoperatören ha avtalat detta med Västtrafik.
Vad bygger du ditt antagande om en generell 10-årsregel på? Skulle vara intressant att se.

Läser man i spårvägens personaltidning som kom i veckan anges att det inte finns någon generell regel för hur gamla bussarna får vara utan detta varierar mellan de olika avtalen.
Intressant. I en tråd som handlar om vad du anser vara bristande underhåll och servicenivå på spårvägens bussar tar du upp en felbedömning som en spårvagnsförare gjort utifrån ett regelverk.

Är det så att du fattas verkliga argument? Det verkar så.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Mikael Karlsson
Inlägg: 1229
Blev medlem: onsdag 10 december 2003 9:33

Inlägg av Mikael Karlsson »

Det har nog ingen större betydelse vem som kör trafiken. Det kan vara lika bra, lika dåligt i alla läger.
I Malmö lär Veolias bussar vara under all kritik och värre ändå. Detsamma hörs om Swebus bussar i Stockholm. Jag minns de sista åren med Busslink i Norrköping. De hade gamla Neoplan som tidigare rullat i Örebro och Linköping. Det var rena skräcken om man fick åka med en sådan buss.

Så entreprenören spelar nog ingen större roll. Det är istället många andra faktorer som spelar in. Därtill ska man inte glömma bort att Göteborg är så mycket mer storstad när det gäller kollektivtrafiken. Vagnparken slits hårdare än vad den görs i lite mindre städer.
Saabare
Inlägg: 228
Blev medlem: onsdag 24 januari 2007 23:07

Inlägg av Saabare »

Mikael Karlsson skrev:Det har nog ingen större betydelse vem som kör trafiken. Det kan vara lika bra, lika dåligt i alla läger.
I Malmö lär Veolias bussar vara under all kritik och värre ändå. Detsamma hörs om Swebus bussar i Stockholm. Jag minns de sista åren med Busslink i Norrköping. De hade gamla Neoplan som tidigare rullat i Örebro och Linköping. Det var rena skräcken om man fick åka med en sådan buss.

Så entreprenören spelar nog ingen större roll. Det är istället många andra faktorer som spelar in. Därtill ska man inte glömma bort att Göteborg är så mycket mer storstad när det gäller kollektivtrafiken. Vagnparken slits hårdare än vad den görs i lite mindre städer.
Men blev det bättre när Veolia Transport tog över i Norrköping o Linköping?
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Inlägg av Verspieder »

Mikael Karlsson skrev:Det har nog ingen större betydelse vem som kör trafiken. Det kan vara lika bra, lika dåligt i alla läger.
I Malmö lär Veolias bussar vara under all kritik och värre ändå. Detsamma hörs om Swebus bussar i Stockholm. Jag minns de sista åren med Busslink i Norrköping. De hade gamla Neoplan som tidigare rullat i Örebro och Linköping. Det var rena skräcken om man fick åka med en sådan buss.
77xx-seriens Neoplanare? Dessa flyttades till SL-land, lackades röda och rullar ännu i Stockholm Söderort, men de skär och brinner upp en efter en... så antalet blir färre. :roll:
Mikael Karlsson
Inlägg: 1229
Blev medlem: onsdag 10 december 2003 9:33

Inlägg av Mikael Karlsson »

Saabare skrev:
Mikael Karlsson skrev:Det har nog ingen större betydelse vem som kör trafiken. Det kan vara lika bra, lika dåligt i alla läger.
I Malmö lär Veolias bussar vara under all kritik och värre ändå. Detsamma hörs om Swebus bussar i Stockholm. Jag minns de sista åren med Busslink i Norrköping. De hade gamla Neoplan som tidigare rullat i Örebro och Linköping. Det var rena skräcken om man fick åka med en sådan buss.

Så entreprenören spelar nog ingen större roll. Det är istället många andra faktorer som spelar in. Därtill ska man inte glömma bort att Göteborg är så mycket mer storstad när det gäller kollektivtrafiken. Vagnparken slits hårdare än vad den görs i lite mindre städer.
Men blev det bättre när Veolia Transport tog över i Norrköping o Linköping?
I Norrköping blev det nya bussar. Både biogas och diesel. Så där är vagnparken i mycket gott skick.
Dock finns det väl några enstaka bussar man hämtat från andra orter som kanske inte är i sin bästa glans. Men om de används i den ordinarie trafiken eller bara som ersättning för spårvagnarna ska jag låta vara osagt. Hur det är i Linköping vet jag inte.
OSkar000
Inlägg: 169
Blev medlem: torsdag 17 februari 2005 10:44
Ort: Åtvidaberg
Kontakt:

Inlägg av OSkar000 »

Saabare skrev:
Mikael Karlsson skrev:Det har nog ingen större betydelse vem som kör trafiken. Det kan vara lika bra, lika dåligt i alla läger.
I Malmö lär Veolias bussar vara under all kritik och värre ändå. Detsamma hörs om Swebus bussar i Stockholm. Jag minns de sista åren med Busslink i Norrköping. De hade gamla Neoplan som tidigare rullat i Örebro och Linköping. Det var rena skräcken om man fick åka med en sådan buss.

Så entreprenören spelar nog ingen större roll. Det är istället många andra faktorer som spelar in. Därtill ska man inte glömma bort att Göteborg är så mycket mer storstad när det gäller kollektivtrafiken. Vagnparken slits hårdare än vad den görs i lite mindre städer.
Men blev det bättre när Veolia Transport tog över i Norrköping o Linköping?
I Linköping tog Linjebuss över efter LITA (Linköpings trafikaktiebolag) efter att Näckrosbuss hade bildats och det är ganska många år sedan nu. Hur det var innan har jag ingen aning om eftersom jag i stor sett aldrig åkte buss innan jag började plugga i Linköping.

De flesta stadsbussarna i Linköping är för sin ålder i rätt hyfsat skick. Det finns ett antal gamla B10L från 1996-1999 som är ganska skabbiga men med tanke på åldern så är det inte så konstigt. De nyinflyttade föredetta göteborgarna ser i alla fall ut att vara rätt fräscha och de är hela och rena invändigt...

Bussarna som går på expess och landsortslinjerna är överlag i ganska bra skick även om det tyvärr förekommer en del skadegörelse i bakre delen på dem.

Neoplanbussarna som kom till Norrköping har jag bara hört elaka saker om, men de ska vara borta sedan förra upphandlingen vilket är ett rätt bra tag sen nu.
OSkar000
Inlägg: 169
Blev medlem: torsdag 17 februari 2005 10:44
Ort: Åtvidaberg
Kontakt:

Inlägg av OSkar000 »

Verspieder skrev:
Mikael Karlsson skrev:Det har nog ingen större betydelse vem som kör trafiken. Det kan vara lika bra, lika dåligt i alla läger.
I Malmö lär Veolias bussar vara under all kritik och värre ändå. Detsamma hörs om Swebus bussar i Stockholm. Jag minns de sista åren med Busslink i Norrköping. De hade gamla Neoplan som tidigare rullat i Örebro och Linköping. Det var rena skräcken om man fick åka med en sådan buss.
77xx-seriens Neoplanare? Dessa flyttades till SL-land, lackades röda och rullar ännu i Stockholm Söderort, men de skär och brinner upp en efter en... så antalet blir färre. :roll:
Nej, detta var en generation tidigare om jag förstått saken rätt.

Bussmicke har en bild på en av dem här:
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bus ... 40408.html

Biogasneoplanerna som finns/fanns i Linköping har de flesta vandrat iväg österut om jag förstått saken rätt. Det kan finnas nån enstaka kvar i trafik men jag tror att även 3482 är avställd nu.
Slagpåse
Inlägg: 1846
Blev medlem: måndag 12 april 2004 16:33
Ort: Öckerö - Fin ö, året om :-)

Inlägg av Slagpåse »

Vill kommentera det hela, I andra artikkeln säger Odelberg att han inte ens kommer att ta emot en miljon kronor när han erbjuds 20 000:- nu tar han förlikningen på 30k, ja en del glömmer fort :wink:
Saabare
Inlägg: 228
Blev medlem: onsdag 24 januari 2007 23:07

Inlägg av Saabare »

Mikael Karlsson skrev:
Saabare skrev:
Mikael Karlsson skrev:Det har nog ingen större betydelse vem som kör trafiken. Det kan vara lika bra, lika dåligt i alla läger.
I Malmö lär Veolias bussar vara under all kritik och värre ändå. Detsamma hörs om Swebus bussar i Stockholm. Jag minns de sista åren med Busslink i Norrköping. De hade gamla Neoplan som tidigare rullat i Örebro och Linköping. Det var rena skräcken om man fick åka med en sådan buss.

Så entreprenören spelar nog ingen större roll. Det är istället många andra faktorer som spelar in. Därtill ska man inte glömma bort att Göteborg är så mycket mer storstad när det gäller kollektivtrafiken. Vagnparken slits hårdare än vad den görs i lite mindre städer.
Men blev det bättre när Veolia Transport tog över i Norrköping o Linköping?
I Norrköping blev det nya bussar. Både biogas och diesel. Så där är vagnparken i mycket gott skick.
Dock finns det väl några enstaka bussar man hämtat från andra orter som kanske inte är i sin bästa glans. Men om de används i den ordinarie trafiken eller bara som ersättning för spårvagnarna ska jag låta vara osagt. Hur det är i Linköping vet jag inte.
Men hur e det med 08XX i Norrköping. Asså de B7LA som finns där?
Saabare
Inlägg: 228
Blev medlem: onsdag 24 januari 2007 23:07

Inlägg av Saabare »

OSkar000 skrev:
Saabare skrev:
Mikael Karlsson skrev:Det har nog ingen större betydelse vem som kör trafiken. Det kan vara lika bra, lika dåligt i alla läger.
I Malmö lär Veolias bussar vara under all kritik och värre ändå. Detsamma hörs om Swebus bussar i Stockholm. Jag minns de sista åren med Busslink i Norrköping. De hade gamla Neoplan som tidigare rullat i Örebro och Linköping. Det var rena skräcken om man fick åka med en sådan buss.

Så entreprenören spelar nog ingen större roll. Det är istället många andra faktorer som spelar in. Därtill ska man inte glömma bort att Göteborg är så mycket mer storstad när det gäller kollektivtrafiken. Vagnparken slits hårdare än vad den görs i lite mindre städer.
Men blev det bättre när Veolia Transport tog över i Norrköping o Linköping?
I Linköping tog Linjebuss över efter LITA (Linköpings trafikaktiebolag) efter att Näckrosbuss hade bildats och det är ganska många år sedan nu. Hur det var innan har jag ingen aning om eftersom jag i stor sett aldrig åkte buss innan jag började plugga i Linköping.

De flesta stadsbussarna i Linköping är för sin ålder i rätt hyfsat skick. Det finns ett antal gamla B10L från 1996-1999 som är ganska skabbiga men med tanke på åldern så är det inte så konstigt. De nyinflyttade föredetta göteborgarna ser i alla fall ut att vara rätt fräscha och de är hela och rena invändigt...

Bussarna som går på expess och landsortslinjerna är överlag i ganska bra skick även om det tyvärr förekommer en del skadegörelse i bakre delen på dem.

Neoplanbussarna som kom till Norrköping har jag bara hört elaka saker om, men de ska vara borta sedan förra upphandlingen vilket är ett rätt bra tag sen nu.
Åkte me de B10LA gasbussarna(med den justerbara panelen o förarAC). Den va ok. Iallafall så ryckte de inte så mycke som GS B10LA. De föredetta Göteborgarna var ganska hela eftersom det fanns kameror då Swebus hade dem.
OSkar000
Inlägg: 169
Blev medlem: torsdag 17 februari 2005 10:44
Ort: Åtvidaberg
Kontakt:

Inlägg av OSkar000 »

Saabare skrev:
Mikael Karlsson skrev:
Saabare skrev: Men blev det bättre när Veolia Transport tog över i Norrköping o Linköping?
I Norrköping blev det nya bussar. Både biogas och diesel. Så där är vagnparken i mycket gott skick.
Dock finns det väl några enstaka bussar man hämtat från andra orter som kanske inte är i sin bästa glans. Men om de används i den ordinarie trafiken eller bara som ersättning för spårvagnarna ska jag låta vara osagt. Hur det är i Linköping vet jag inte.
Men hur e det med 08XX i Norrköping. Asså de B7LA som finns där?
Nyköpta när Linjebuss/Connex/Veolia tog över.


Vad det gäller biogasbussarna i Linköping så verkar de ha rätt bra ordning på dem nu, det var länge sedan jag åkte med någon som gick riktigt illa. Antar att de fått tag i nån gubbe på verkstan som har lärt sig att prata vänligt med dem :)
Saabare
Inlägg: 228
Blev medlem: onsdag 24 januari 2007 23:07

Inlägg av Saabare »

Men vet ingen någon sida där jag kan se bilder från interiören i Norrköpings B7LA? Tacksam för svar. Jag ska inte tvinga någon att ta bilder från insidan bara för att jag vill det.
Skriv svar