Rimbo: Carrus Fifty
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
-
- Andreas Ljungqvist
- Kontakt:
-
Faktiskt är det manuell låda även i dessa. En 7-växlad manuell Scanialåda för övrigt. Automat är det sällan man beställer till förortsbussar i Norrbotten som dessa båda gamla Pitevagnar
Det kan dock inte vara alltför vanligt med manuell låda på rödvita bussar som går i daglig linjetrafik för SL.
Fast liten skulle jag inte kalla dem. Långa är de trots sina två axlar. Vågar man gissa på 13,5 meter? De har alltid varit för långa för att gå inne i Stockholm city iaf, även när de hade rätt till miljözonen.
Swebus Uppsala har dock några få uppflyttade gula Skåningar lika motivet på dina bilder, Carrus Fifty fast med med automatlåda.

Fast liten skulle jag inte kalla dem. Långa är de trots sina två axlar. Vågar man gissa på 13,5 meter? De har alltid varit för långa för att gå inne i Stockholm city iaf, även när de hade rätt till miljözonen.
Swebus Uppsala har dock några få uppflyttade gula Skåningar lika motivet på dina bilder, Carrus Fifty fast med med automatlåda.
- Andreas Ljungqvist
- Kontakt:
Vad skådar mitt högra öga?? SCANIA??? Oj nu blev jag lite snällare genast, man kan ju inte mobba ett så fint märke. Manuell dessutom, är det tryckluftsassistace??Verspieder skrev:Faktiskt är det manuell låda även i dessa. En 7-växlad manuell Scanialåda för övrigt. Automat är det sällan man beställer till förortsbussar i Norrbotten som dessa båda gamla PitevagnarDet kan dock inte vara alltför vanligt med manuell låda på rödvita bussar som går i daglig linjetrafik för SL.
14,75 är dessa 6 Carrusar enligt SBR o SBH, kan det inte i huvudet..
Carrus Fifty är en stadig buss det kan jag bara konstatera..
Mvh
Andreas
Andreas
- Andreas Ljungqvist
- Kontakt:
-
- Andreas Ljungqvist
- Kontakt:
De e grejjer de.. Samma som i den jag visade fast det är just Volvo..Verspieder skrev:Inte nog med att det är Scania, det är dessutom "tryckluft i växelspaken" a'la Volvos G8-låda.Andreas Ljungqvist skrev:Vad skådar mitt högra öga?? SCANIA??? Oj nu blev jag lite snällare genast, man kan ju inte mobba ett så fint märke. Manuell dessutom, är det tryckluftsassistace?
Mvh
Andreas
Andreas
- simonbertilsson
Förklara G8 för oss dödliga.Verspieder skrev:Inte nog med att det är Scania, det är dessutom "tryckluft i växelspaken" a'la Volvos G8-låda.Andreas Ljungqvist skrev:Vad skådar mitt högra öga?? SCANIA??? Oj nu blev jag lite snällare genast, man kan ju inte mobba ett så fint märke. Manuell dessutom, är det tryckluftsassistace?
Ta gärna en titt på min fotoblogg simonbertilsson.wordpress.com
Re: Rimbo: Carrus Fifty
Hmmmm....de bilderna känner jag igen....Det var ett tag sedan...Verspieder skrev:

Mvh: Kvarne
Äger fd SL H22 6431.
Äger fd SL H22 6431.
- Andreas Ljungqvist
- Kontakt:
De tycker du.. Glöm de...simonbertilsson skrev:Förklara G8 för oss dödliga.Verspieder skrev:Inte nog med att det är Scania, det är dessutom "tryckluft i växelspaken" a'la Volvos G8-låda.Andreas Ljungqvist skrev:Vad skådar mitt högra öga?? SCANIA??? Oj nu blev jag lite snällare genast, man kan ju inte mobba ett så fint märke. Manuell dessutom, är det tryckluftsassistace?
Mvh
Andreas
Andreas
-
7-växlad manuell Volvo-låda med en överväxel (8:an). Kort spak som styr lådan med elektronik och tryckluft. Den återfinns på i stort sett alla större Volvobussar (t.ex Carrus Star) av modell 1990-tal. Vet inte om den är mer eller mindre ersatt av I-shiften numera.simonbertilsson skrev:Förklara G8 för oss dödliga.
- simonbertilsson
Öööh. Va?Andreas Ljungqvist skrev:De tycker du.. Glöm de...simonbertilsson skrev:Förklara G8 för oss dödliga.Verspieder skrev: Inte nog med att det är Scania, det är dessutom "tryckluft i växelspaken" a'la Volvos G8-låda.

Tack!Verspieder skrev:7-växlad manuell Volvo-låda med en överväxel (8:an). Kort spak som styr lådan med elektronik och tryckluft. Den återfinns på i stort sett alla större Volvobussar (t.ex Carrus Star) av modell 1990-tal. Vet inte om den är mer eller mindre ersatt av I-shiften numera.simonbertilsson skrev:Förklara G8 för oss dödliga.

Jag fick för mig att Volvo haft samma låda på bussar som på lastbilar, på de som varit manuella. Alltså en treväxlad låda + kryp och back, med en rangetillsats och en splittillsats (ger sammanlagt 12 växlar framåt + 2 kryp och 2 back).
Ta gärna en titt på min fotoblogg simonbertilsson.wordpress.com
-
Det får vi fråga de äldre herrarna om. Jag tillhör den yngre generationen som tog busskort när jag fick åldern inne 2001, och då skedde utbildningen i långa Carrus Star-bussar av 2001 års modell med just G8-låda. I barndomens skolbussar av märket Scania med Ajokki- och DeltaPlan-karosser tillverkade på 80-talet fanns det dock andra typer av längre växelspakar, någon med en knapp på "knoppens" sida. Sådana har jag dock tyvärr aldrig kört.simonbertilsson skrev:Tack!
Jag fick för mig att Volvo haft samma låda på bussar som på lastbilar, på de som varit manuella. Alltså en treväxlad låda + kryp och back, med en rangetillsats och en splittillsats (ger sammanlagt 12 växlar framåt + 2 kryp och 2 back).