Varning till er som fotar Sthlmns T-bana RÖD Linje

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
NB

Inlägg av NB »

DrMartin skrev::shock: Skulle det bli lättare att känna igen en "afrikan"? En kontinent med över 40 länder där man kan se väldigt olika ut.

Det jag irriterar mig på är att man ofta skriver ickerelavanta saker om människor. Typ "kl-ttr- misshandlade man på gatan", "invandrargäng slog ned blabla". Varför gör media det? Vad i ligger det intressanta att den som misshandlar är en kl-ttr-? När samma grej sker 20 ggr per dag skriker tidningarna ut detta. För att vända opinionen mot dessa grupper. Detta fenomen odlar och gror svennerasismen i landet.

Okej, det skulle vara ett signalament, men jag tycker att det är skittrist att så fort någon avviker ifrån normen i samhället så måste anmärka det. Antingen skriver man ut "lönnfet vit typisk svenneutseende man misshandlade blablabla" eller så låter man bli det med alla.
Skinnskallar misshandlade N.N.
Polis slog man medvetslös.
Kvinna våldtagen av yngling bosatt i Djursholm

Allt irrelevant och borde ersättas med:

Grupp personer misshandlade person
Person slog person medvetslös
Person våldtog person

Jag utgår ifrån att ovanstående i konsekvensens namn även är Din åsikt.
Man vill bara se det man vill se - mina tre förstnämnda katregorier förekommer lika ofta. Och det vore tämligen meningslöst med rapporter som man till sist kan skala ned till statistiska sammanställningar för att man enligt vissa direkt utpekar en hel grupp när man nämner en persons signfikanta drag.

Skulle jag klubba ned någon i ett sydafrikanskt land skulle det stå "Vit man slog ned ..." för att det är ett drag som utmärker mig. Dock skulle det förmodligen bara stå "Man slog ned ..." om det vore en mörkhyad som begick dådet - varför - för att den mörka hyn inte är ett utmärkande drag i sydafrika.
Så sluta tolka allt som angrepp mot en grupp, det är en ren och skär information för att beskriva gärningsmannen. Och en beskrivning som inte tar upp särdragen ger ingen information. (Sedan finns det naturligtvis vissa grupper i samhället som oftare anger den ena eller andra sidan, framförallt i debatten invandrare/svenskar, men att påstå att t.ex. det signalement som angavs i hursprungsinlgget är det, är bara ett billigt försök att plocka poäng)

/NB
formellt sett invandrare
Anders Norén

Inlägg av Anders Norén »

Jisses vad den här tråden har spårat ur.

Jag citerar ur tidigare nämnda tidningsartikel:
``In general, we do not report the race of criminal suspects unless their ethnic background is 1) part of a description including as many details as possible that helps to identify them, or 2) an important part of the story (e.g., the crime was a hate crime). Crime stories should not omit racial identification of white suspects, if applicable (as with other races).''
Consider this example from January 1995, when I was the Chronicle's East Bay bureau chief. A serial rapist had recently attacked three women in their homes in the Oakland hills. The police description, parroted in the Oakland Tribune the next day, was of ``an African American, 25 to 35 years old, between 5 feet 8 and 6 feet tall, weighing between 175 and 200 pounds.'' Just in case that might actually narrow things a bit much, the cops added that he has ``a neat appearance'' and ``occasionally wears a mustache.''

In contemplating whether to print that description, I suggested to our reporter that we try a little experiment. We looked out the window of our second-floor office in downtown Oakland toward the handful of pedestrians on the sidewalk.

``There he is!''

``No, that's him.''

``Or maybe he's the one.''

We decided not to print the police description, noting in our Jan. 5, 1995, story that it was ``broad enough to include thousands of Bay Area men.''
Tydligare än så kan det väl inte bli.

Anders
Daniel

Inlägg av Daniel »

Jag ställer mig själv frågan om vem det är som egentligen är rasist. Den som nämner en persons faktiska ursprung eller den som förutsätter att den tidigare personen är rasist för att han nämner någons afrikanska ursprung.

Det är ungefär som när jag fick frågan om jag var rasist för att jag är snaggad (vilket är högsta mode just nu). Jag frågade personen i fråga om det egentligen inte var hon som var rasist som kom med sådana förutfattade meningar.

Jag talade i telefon med min flickvän för några timmar sedan och jag berättade om en utskällning jag fått av en kvinna idag på jobbet. Jag beskrev henne faktiskt som "en svensk kvinna med barnvagn", utan att egentligen reflektera särskilt mycket över det. Förrän nu, när jag skriver och läser detta.
Användarens profilbild
Kvarne

Inlägg av Kvarne »

DrMartin skrev::shock: Skulle det bli lättare att känna igen en "afrikan"? En kontinent med över 40 länder där man kan se väldigt olika ut.

Det jag irriterar mig på är att man ofta skriver ickerelavanta saker om människor. Typ "kl-ttr- misshandlade man på gatan", "invandrargäng slog ned blabla". Varför gör media det? Vad i ligger det intressanta att den som misshandlar är en kl-ttr-? När samma grej sker 20 ggr per dag skriker tidningarna ut detta. För att vända opinionen mot dessa grupper. Detta fenomen odlar och gror svennerasismen i landet.

Okej, det skulle vara ett signalament, men jag tycker att det är skittrist att så fort någon avviker ifrån normen i samhället så måste anmärka det. Antingen skriver man ut "lönnfet vit typisk svenneutseende man misshandlade blablabla" eller så låter man bli det med alla.
Hallåååå!
Vadåå icke relevanta saker?! Det där var ju relevant...jag ser inget fel i att skriva att det är en afrikan då det var det. Hade det varit en vit man hadde jag skrivit "Typ vithyad svensk"
Jag skrev inte det för att på något sätt vara rasistisk utan för att man skulle ha ett något hum om hur personen ifråga ser ut...skärp dig!

Och vaddå aviker från normen?! Det finns en salig blandning av tunnelbaneförare och många är "ickesvenskar"
Sluta nu.... :? :shock: :x
Mvh: Kvarne
Äger fd SL H22 6431.
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

Ok, Afrika är väldigt stort.
Afrikaners hudfärg är ju väldigt olika om man bor i norr, söder, väst eller ost... Om nu färgskalan inte väcker allt för starka känsor så omspänmner den flera nyanser mellan blåsvart och brunt.
Liksom ví européer har alltifrån kritvitt till ljusbrunt.

Bj.
Vadå jag dyster?
Anders Norén

Inlägg av Anders Norén »

Här ger jag upp och inser att få någonsin kommer att reflektera över denna fråga.

Anders
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tycker att denna tråd borde rensas på alla onödiga inlägg som inte har någonting med tråden att göra!!!
Idag är jag faktiskt mera trött på alla antirasister som ska klaga på minsta lilla än grovrasister som springer runt på stan!

LÄGG NER FÖR HEL***TE, Vem bryr sig, väx upp! Livet är varken rättvist eller lika för alla!!
Gäst

Inlägg av Gäst »

PS. har ingen användare så det handlar inte om att jag inte "vågar" visa vad jag tycker.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Anonymous skrev:PS. har ingen användare så det handlar inte om att jag inte "vågar" visa vad jag tycker.
Registrera dig då! :idea:
annar kan man om man vill vara oanonym, skriva under med sitt namn.
Då du ej gör det, tar jag absolut ingen notis om det du skriver. Vill man vara seriös, å vågar stå för sina sikter, undertecknar man sina inlägg. Punkt.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Gyllis

Inlägg av Gyllis »

bruse skrev:
Anonymous skrev:PS. har ingen användare så det handlar inte om att jag inte "vågar" visa vad jag tycker.
Registrera dig då! :idea:
annar kan man om man vill vara oanonym, skriva under med sitt namn.
Då du ej gör det, tar jag absolut ingen notis om det du skriver. Vill man vara seriös, å vågar stå för sina sikter, undertecknar man sina inlägg. Punkt.
Är det inte så fiffigt att man kan rätta stavfel och dylikt om är registrerad?
Gäst

Inlägg av Gäst »

ojoj bruse bryr sig inte om vad oregisterade skriver hoppsan hoppsan.. nu måste man ta o registera sig här.... puhh.. varför svarade du på mitt inlägg.. svara inte på denna, tänker inte läsa :P
Låst