Skinnskallar misshandlade N.N.DrMartin skrev:Skulle det bli lättare att känna igen en "afrikan"? En kontinent med över 40 länder där man kan se väldigt olika ut.
Det jag irriterar mig på är att man ofta skriver ickerelavanta saker om människor. Typ "kl-ttr- misshandlade man på gatan", "invandrargäng slog ned blabla". Varför gör media det? Vad i ligger det intressanta att den som misshandlar är en kl-ttr-? När samma grej sker 20 ggr per dag skriker tidningarna ut detta. För att vända opinionen mot dessa grupper. Detta fenomen odlar och gror svennerasismen i landet.
Okej, det skulle vara ett signalament, men jag tycker att det är skittrist att så fort någon avviker ifrån normen i samhället så måste anmärka det. Antingen skriver man ut "lönnfet vit typisk svenneutseende man misshandlade blablabla" eller så låter man bli det med alla.
Polis slog man medvetslös.
Kvinna våldtagen av yngling bosatt i Djursholm
Allt irrelevant och borde ersättas med:
Grupp personer misshandlade person
Person slog person medvetslös
Person våldtog person
Jag utgår ifrån att ovanstående i konsekvensens namn även är Din åsikt.
Man vill bara se det man vill se - mina tre förstnämnda katregorier förekommer lika ofta. Och det vore tämligen meningslöst med rapporter som man till sist kan skala ned till statistiska sammanställningar för att man enligt vissa direkt utpekar en hel grupp när man nämner en persons signfikanta drag.
Skulle jag klubba ned någon i ett sydafrikanskt land skulle det stå "Vit man slog ned ..." för att det är ett drag som utmärker mig. Dock skulle det förmodligen bara stå "Man slog ned ..." om det vore en mörkhyad som begick dådet - varför - för att den mörka hyn inte är ett utmärkande drag i sydafrika.
Så sluta tolka allt som angrepp mot en grupp, det är en ren och skär information för att beskriva gärningsmannen. Och en beskrivning som inte tar upp särdragen ger ingen information. (Sedan finns det naturligtvis vissa grupper i samhället som oftare anger den ena eller andra sidan, framförallt i debatten invandrare/svenskar, men att påstå att t.ex. det signalement som angavs i hursprungsinlgget är det, är bara ett billigt försök att plocka poäng)
/NB
formellt sett invandrare