Vad är det för skillnad på V10 och V25 på bussarna.
Finns det samma motor i dessa bussar.
Drar dom ligga mycket liter bensin Arriva 6167 Scania Vest V25
Skillnaden ligger i höjden främst, titta i fronten så finns det ungefär en decimeter extra mellan lysena och nedre delen på fronten på v25. Det är svårt att se om det gäller hela bussen, men v25orna ser högre ut även baktill. Förarplatsen verkar sitta högre upp i V25 också.
V25 finns dessutom med normalgolv i hela bussen vilket inte går att få på V10.
Både V10 och V25 går som landsvägsbussar i sverige även om V25 är absolut vanligast.
Både V10 och V25 finns i sverige med volvo eller scaniachassi, dock är Scania överlägset vanligast. Motorerna är i scania-fallet vad jag kan se utan undantag Scanias 9-liters motor på mellan 230 och 300 hk.
Vilka? - o rullar de isf? - spenderat bra lång tid i Spånga/Upplands väsby och Danderyds sjukhus de senaste veckorna under rusning utan att ha sett en enda!
Obligatorisk nördfakta - Ägare av: Nikon D80, Canon EOS400D, Sony DSC-W1, Sony DSC-T9, Panasonic DMC-FZ30, Panasonic DMC-TZ2
Vilka? - o rullar de isf? - spenderat bra lång tid i Spånga/Upplands väsby och Danderyds sjukhus de senaste veckorna under rusning utan att ha sett en enda!
Det har sedan i vintras stått två, tre trycklösa Scania Vest V10:or och sett allmänt sorgsna ut nere på A-rampens höga nummer i Råsta. Har dock inte brytt mig om att kolla numren, kan ju göra det vid tillfälle. Ytterligare en (tror det var 4842 eller 4843) står på uppställningen i Rissne. Ingen av vagnarna har dock tursatts i ordinarie SL-trafik på ett par månader nu och det ska nog mycket till för att så ska ske. Om de inte sätts ut i trafik på andra håll i landet där Veolia har kontrakt så lär de nog säljas. I vilket fall som helst kommer de troligen att försvinna från Råsta snart och allra senast i augusti då Busslink knappast är intresserade av att ta över dessa uddavagnar.
Det har alltså sin naturliga förklaring att dessa vagnar inte syns i vare sig Spånga eller vid Danderyds sjh på senare tid. Vad gäller Väsby så rullade väl kanske någon enstaka Kallhälls-Vest där, men de försvann ju på annat håll när Swebus tog över och det är ju ett tag sedan. Råstas Vestar måste även de sägas ha varit sällsynta i Väsby då Råsta inte har några vanliga linjer i området. Högtrafiklinjen 565 körs ju normalt på entreprenad fastän linjen tillhör Råsta. Sedan finns för Råstas del bara nattlinjerna 592 och 598 i Väsby och här har det vid enstaka tillfällen rullat Vestar. Hade t.ex. själv en Vest, efter vagnbyte, i höstas på en avslutande tur en vardagsnatt på 592.
Mvh // Nico
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio« For I am a bear of very little brain, and long words bother me
OSkar000 skrev:Skillnaden ligger i höjden främst, titta i fronten så finns det ungefär en decimeter extra mellan lysena och nedre delen på fronten på v25.