Ordlistan med bilder

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Björn J.
Inlägg: 2624
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 22:30
Ort: Härlanda

Inlägg av Björn J. »

bruse skrev:
Kolla innan du skriver Björn, långspett finns med:
http://www.ss.se/ordlistan/index.php?sok=l%E5ngspett
Det vet jag väl!
Men ville ju änna liksom typ, belysa skillnaderna mellan växelspett och långspett.
Börjar att likna ornitologi... Vi är alla gröngölingar flaxar bra själva, kolla bara den rara pippin på bilden...

Bild


Langspettus martinus Den långspettade gröngölingen, på bilden ses en hane i typisk arbetsdräkt, betendet är dock något atypiskt då vanligtvis hannar av denna art har större precision i växlingsrörelserna.
Arten är ungefär 179 cm lång, ofta i blåbyxer med M59 skjorta. I vissa sammanhang kan även reglementsenlig uniform från GS i strikt 60-tals skick förekomma, då med hvit hjässa.
På vissa forum besservitsigt tillrättaläggande, lätet är svårdefinierbart, något dialektalt som liknar "skånska light" med inslag av götebosska.
Lokaler: Ses ofta också i Danamark och vardagar på Hisingen. Vintertid kan utflykter företagas till det iskallaste Norrland.
Numera också ringmärkt.

"Holken" på bilden är ett mycket bra exempel på hur denna art vill bo.
Nyare typer av ornitologiska bostäder duger också, men M31 är sällan något lyckat alternativ, då detta mest ses som ett transportmedel utan ännu berättigat diggabelt värde.

Personangrepp? nja, jag tror att "pippin" på bilden tål detta och ger igen!

Bj.
Vadå jag dyster?
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Inlägg av bruse »

Diggare
Bild
(vet inte vem mannen på bilden är, man han å jag stod båda å väntade på cafévagn 618, å då frågade jag om jag fick ta kort på en "diggare".)
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9753
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Inlägg av 2763 »

bruse skrev:Sant, men om folk postar en jädrans massa fakta här, tenderar det bli en diskussion kring ämnet. Se det där med spårförslingring/flätade spår osv. Vad ska jag då ta mig till, när det finns flera vbersioner?

Den som mailar mig först får in det! :D
Förlåt att jag inte tycker som du i det här fallet.
Genom att låta folk debattera om begrepp kan man komma fram till någon form av konsensus. Visst det är svårare, men jag anser det för rättare.

Förvisso leder det till att den begreppsvärld som finns här skiljer sig från den som används i verkligheten: Norrköping, Göteborg och Stockholm.
Ett exempel på detta är debatten om spår som ligger i varandra. Facktermen i Göteborg är tvillingspår, efter vad jag förstått verkar det vara så även i Norrköping. Däremot verkar det som om man beslutat sig för att här skall det minsann heta flätade spår eller spårförslingring.

Om vi inte får debattera sakfakta kan felaktiga fakta komma in i databaserna - det är inte på något sätt bra. Det är ur forskningssynpunkt i efterhand svårt att hitta fel i dem och att sedan bevisa desamma. Om vi gemensamt bemödar oss om att vara källkritiska och hitta eventuella fel i varandras kunnskap bidrar vi till att historien blir bättre dokumenterad. och jag tror nog - möjligen naivt - att något om detta står under punkten syfte i en viss förenings stadgar.

Å andra sidan förstår jag ditt ställningstagande - det blir mer jobb och fritiden blir inte en större del av dagen bara för att ens ambitioner är höga.

Tack för ordet
/Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Inlägg av bruse »

Jag har väl inte på något sätt sagt att vi inte ska diskustera saken? :evil: Det är väl liksom därför jag postar frågeställningarna här, eller hur?

Tvärtom, så vill jag då dementera alla antydningar till dylika! Självklart ska vi diskutera saker å ting! :D

Däremot så som du påpekar, kanske diskussionen utmynnar i ett konsensus, men för att det resultatet på ska komma in i databsen, så rekomenderar jag er att maila mig dom. Jag ska exempelvis snart ha semester, och jag kommer inte vid hemkomsten sitta å läsa alla inlägg flera veckor tillbaka!!! Så skriver ni det här, så finns ingen garanti för att jag läser det!

Sammantfattning:
* diskutera här
* maila förslag till mig
(enkelt) :idea:
Senast redigerad av bruse den tisdag 03 juni 2003 9:01, redigerad totalt 1 gånger.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9753
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Inlägg av 2763 »

Björn J. skrev: Langspettus martinus Den långspettade gröngölingen, på bilden ses en hane i typisk arbetsdräkt, betendet är dock något atypiskt då vanligtvis hannar av denna art har större precision i växlingsrörelserna.
Stämmer, stannade c:a 4 dm för långt från växeln den dan - lat som man är ger man sig *** på att det skall funka ändå. Antingen fick jag väl göra förflyttning med vagnen eller också tog jag slutligen lilla spettet och nedsteg från den upphöjda förarpositionen.
Björn J. skrev: Arten är ungefär 179 cm lång, ofta i blåbyxer med M59 skjorta. I vissa sammanhang kan även reglementsenlig uniform från GS i strikt 60-tals skick förekomma, då med hvit hjässa.
Jag är 183, även båtmössa förekommer till både sommar- och vinteruniform
Björn J. skrev: På vissa forum besservitsigt tillrättaläggande, lätet är svårdefinierbart, något dialektalt som liknar "skånska light" med inslag av götebosska.
Lokaler: Ses ofta också i Danamark och vardagar på Hisingen. Vintertid kan utflykter företagas till det iskallaste Norrland.
Numera också ringmärkt.
Skånska light? Du missar inslag av småländska och halmstadsdialekt, icke att förty är det dock nordvästskånska, närmare bestämt kulladialekt som strömmar från min strupe när jag talar - även om den inte är så markant som den var en gång i världen.

Har inte varit på Hisingen på flera veckor - det är länge sedan jag jobbade på Gabrielsons automobilmanufaktur. Sitter just nu har utsikt över ett beryktat tvillingspår som inte ligger i Norrköping.

Förvisso har jag flickvän/sambo och jag äger hus ihop med denna underbara kvinna - men ringmärkt är jag faktiskt inte!
Björn J. skrev: "Holken" på bilden är ett mycket bra exempel på hur denna art vill bo.
Nyare typer av ornitologiska bostäder duger också, men M31 är sällan något lyckat alternativ, då detta mest ses som ett transportmedel utan ännu berättigat diggabelt värde.

Personangrepp? nja, jag tror att "pippin" på bilden tål detta och ger igen!
Jag måste nog försöka låta bli att rekommendera dig som reporter för Se & Hör för det där med koll på läget verkar du inte riktigt ha :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :D :D 8) :lol: :lol: :lol: :oops:

För övrigt så behöver 129 snyggas upp om den skall vara värdig bostad - vilket å andra sidan kanske inte är så bra eftersom den har en väldigt fin patina som veteranvagn.

/Pippin, dock inte Took.
Senast redigerad av 2763 den tisdag 03 juni 2003 9:37, redigerad totalt 1 gånger.
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Inlägg av bruse »

TonyM skrev:Jag måste nog försöka låta bli att rekommendera dig som reporter för Se & Hör för det där med koll på läget verkar du inte riktigt ha :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :D :D 8) :lol: :lol: :lol: :oops:
Tvärtom! Ju mindre koll på verkligheten en "reporter" har, desto mer lämpad för kvalitetstidningen Se & hör! :D
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9753
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Inlägg av 2763 »

bruse skrev:Jag har väl inte på något sätt sagt att vi inte ska diskustera saken? :evil: Det är väl liksom därför jag postar frågeställningarna här, eller hur?

Tvärtom, så vill jag då dementera alla antydningar till dylika! Självklart ska vi diskutera saker å ting! :D
Jag fick intrycket av att du sa lite både ock och ville därför ställa saken på sin spets - Vad skönt att du tycker som du tycker! Då är vi överens.
bruse skrev:...
och jag kommer inte vid hemkomsten sitta å läsa alla inlägg flera veckor tillbaka!!! Så skriver ni det här, så finns ingen garanti för att jag läser det!
Det räcker att vara fyra dagar på näraliggande 25-årsjubilerande spårvägsmuseum och träffa Stockholmare som koncentrerar sig på rälsbussfärder. Vem orkar väl läsa igenom ett så digert material?

/Tony
Senast redigerad av 2763 den tisdag 03 juni 2003 9:38, redigerad totalt 1 gånger.
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9753
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Inlägg av 2763 »

bruse skrev: Tvärtom! Ju mindre koll på verkligheten en "reporter" har, desto mer lämpad för kvalitetstidningen Se & hör! :D
Eller som min kära mormor (80½ år gammal) säger om tidningens danska motsvarighet "Se & Hør" - Se & Hor!

Du har förvisso rätt - jag ringer genast till redaktionen och lämnar Björns namn....

/Tony
Med reservation för tyckfel.
Björn J.
Inlägg: 2624
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 22:30
Ort: Härlanda

Inlägg av Björn J. »

Som Papparatatzi har jag aldrig platsat, men ty såväl Carl XVI hans gemål och barnen när de var små på min film fastna, i Kolmården, vid apberget.... Även Mäte-Marit i gult samt Olof Palme.... innan han föllo.

Men man kan ju inte allt veta, om ringar och bilbyggarfabriker som inaktuellt inte vara, eller ej.

Förlovningsfest på 208 kanska kan ordnas?

Bj.
Vadå jag dyster?
Bobjörk
Inlägg: 1779
Blev medlem: torsdag 19 september 2002 15:58
Ort: Blocksignal 1L3, km 11+611 (Fsä)

Inlägg av Bobjörk »

TonyM skrev: Det räcker att vara fyra dagar på näraliggande 25-årsjubilerande spårvägsmuseum och träffa Stockholmare som koncentrerar sig på rälsbussfärder. Vem orkar väl läsa igenom ett så digert material?

/Tony
Nu förstår jag inte vem (vilka) du syftar på :roll: :lol:
Bantekniker
Skriv svar