Stockholmskartor
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Stockholmskartor
Jag har kommit över Stockholmskartor utgivna av SS/SL från åren 1952-57, 1959, 1962, 1967, 1972, 1974 och 1977-78. DEssutom två ex av "tunnelbanekartan" från 1957. Har dessa skrifter något samlingsvärde? Det är hursomhelst fantastiskt att sitta å bläddra i.. Kände knappt till linje 0, och att den sedan passerat förbi där jag bor nu! Och T-banestationer som Kyrkogården, Hammarby, Slakthusen, Johhanneshov, Färjestatsvägen etc. har fått sina förklaringar! Mys!
Det är intressant att läsa dessa äldre kartor. Speciellt när man får reda på stationers äldre/ ursprungliga namn. Tex Finn Malmgrens torg.
Station Slakthuset är nog en av de få som ändrat namn tre gånger. Slakthuset-Isstadion-Globen. Jag tycker att Slakthuset är det bästa, ty det var ett enormt slakteri komplex som låg där 1900- 1980, fast i desa tider vet man inte hur länge det namnet hade fått vara i fred.
Om du gillar lite nutids historia, så rekomenderar jag Spårväg och Buss tidningarna från 1941 och frammåt. Står mycket matnyttigt i dessa.
Station Slakthuset är nog en av de få som ändrat namn tre gånger. Slakthuset-Isstadion-Globen. Jag tycker att Slakthuset är det bästa, ty det var ett enormt slakteri komplex som låg där 1900- 1980, fast i desa tider vet man inte hur länge det namnet hade fått vara i fred.

Om du gillar lite nutids historia, så rekomenderar jag Spårväg och Buss tidningarna från 1941 och frammåt. Står mycket matnyttigt i dessa.
Slakthuset och kartor
Busshållplatsen i Palmfältsvägen i höjd med Globens södra utgång heter Slakthuset (linje 168). Slakthusområdet används numera till främst livsmedelsindustri, men nödslakt av kor mm förekommer av och till.
Håll i alla SS/SL-kartor, nya lär dröja.
Ett starkt försenat projekt att med "ny teknik" framställa kartor (billigare?) gör att SL under tiden i ett slags panik kommer att ersätta nuvarande linjekartor på hållplatserna med stockholmskartor utan linjenät.
Senaste kartorna uppdaterades var hösten 2000.
Vilken annan trafikhuvudman i en huvudstad behandlar sina turister och invånare på detta snåla vis?
/Ted
Håll i alla SS/SL-kartor, nya lär dröja.
Ett starkt försenat projekt att med "ny teknik" framställa kartor (billigare?) gör att SL under tiden i ett slags panik kommer att ersätta nuvarande linjekartor på hållplatserna med stockholmskartor utan linjenät.
Vilken annan trafikhuvudman i en huvudstad behandlar sina turister och invånare på detta snåla vis?
/Ted
-
- Ulrik Berggren
- Kontakt:
Det är den s k GIS-piloten som tydligen varit sällsamt dåligt utformad. Ingen(Johan Eriksson skrev:Till och med under 2a världskriget (1940-1 undantaget) utkom Stockholmskartan! -varför skulle det inte gå nu? Vad är det för "ny teknik"? SkandalHåll i alla SS/SL-kartor, nya lär dröja.
Vilken annan trafikhuvudman i en huvudstad behandlar sina turister och invånare på detta snåla vis?![]()

/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...