PCC_Vagnen

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Lasse från Malmköping

PCC_Vagnen

Inlägg av Lasse från Malmköping »

Jag har varit medlem i SSS från och till. Har de senaste åren läst debatten om att bygga om PCC vagnen till högertrafik. För mig är det viktigast att man kan använda föremålen att se en kanske udda vagn inte bli renoverad på grund av att man inte vill ändra den så att den fungerar i högertrafik är enligt mitt tycke idioti. Jag tycker att det är en utveckling i stället. I all museitrafik kör man med vagnar som renoverats och byggts om utan att återställa dessa till orginalskick. Jag tycker det är dags att även när museitrafiken kan göra de förändringar som behövs för att kunna använda vagnarna i trafik. Jag vet att man i Norrköping funderar på att ta upp en dörr i M51 för att kunna använda den i musetrafiken. Gör man inte det så blir den stående i vagnhallen till vilken nytta? I Malmköping skulle det vara bättre att bli av med en vagn som förmodligen aldrig blir renoverad för att i stället kanske kunna renovera en vagn från en stad som inte är representerad i trafiken. Exempelvis Karlskrona Gävle eller Sundsvall.
Användarens profilbild
BaardB
Inlägg: 1765
Blev medlem: fredag 06 september 2002 7:19
Ort: Oslo, utflyttet fra Trondheim!
Kontakt:

Inlägg av BaardB »

Jeg kan ikke annet gjøre enn å si meg 100% enig med deg!
Användarens profilbild
Per Lind
Inlägg: 2543
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:50
Ort: Åsbro

PCC

Inlägg av Per Lind »

Äntligen!
Att bygga om PCC'n till högertrafik är väl inte värre än att återskapa en fd blåsvagn till "originalskick". Går det i ena fallet borde det gå i andra.
Vi bedriver ju ett trafikföretag år 2003 så som vi hoppades att SS skulle sett ut om det funnits kvar.
Ett trafikföretag måste utvecklas o9ch följa tidens anda och göra det bästa av situationen.
Enligt bevararna skall man väl köra vänstertrafik på Djurgårdslinjen också!
Spåna, vad hade hänt om spårvägen funnits kvar efter 1967?
Alla Mustanger hade byggts om till högertrafik och en del hade säkert ännu rullat i trafik.
PCC-vagnen hade säkert byggts om, eller skrotats för att ersättas med annan serietillverkad vagn av liknande snitt. Det är dyrt att ha en udda vagn i boet.
Hade vi inte gått över till högertrafik kanske inte Rickard & Co träffats och bildat föreningen och då hade definitivt inte en del vagnar bevarats. Men, om de ändå bildat föreningen hade man säkert tagit hand om vissa äldre vagnar och byggt om även dessa så de gick att köra efter 1967.
Man måste se framåt, även när man samlar historia.
-Per
Användarens profilbild
Thomas Lange
Inlägg: 2256
Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
Ort: Stockholm - Lidingö

Inga problem ...

Inlägg av Thomas Lange »

Mina herrar (och naturligtvis eventeuella damer som kan tänkas intressera sig för frågan)

All dörrar är öppna! Ni behöver inte ödsla energi på att slå in dem.

Sätt i stället igång och samla in den första miljonen av de tre som fordras för projektet.

I den styrelse i Stockholmsavdelningen som jag var ordförande i för ett par år sedan var vi synnerligen aktiva och fick med hjälp av eldsjälen Richard Grönstedt fram en synnerligen professionell ombyggnadsoffert från ett företag i Polen.

Från vagnägaren Svenska Spårvägssällskapet restes inte längre några hinder för en ombyggnad.

Tyvärr var inte tajmingen den bästa. Vi var vid tiden uppsagda från trafikeringsavtalet med spårägaren och styrelsen kunde därför inte ta ansvar för att lånefinansiera en sådan renovering, hur attraktiv den än tedde sig. Vad skulle vi med en högerdörrad A28 till om vi inte hade något spår att köra på?

I dag är läget ett annat. Vi har visserligen bara årsvisa trafikeringsavtal, men seriösa förhandlingar pågår om att överföra Djurgårdslinjens spår till SL Infrateknik och i det sammanhanget är avsikten att vi ska återfå en långsiktig trafikeringsrätt.

Tyvärr är läget ett annat även i Polen och en försiktig uppskattning är att renoveringsarbetet kostar ytterligare en miljon jämfört med slutet på 1990-talet när frågan av aktuell.

Men vi välkomnar varje initiativ att hjälpa till. Sätt igång att samla in någon miljon så tar vi upp frågan igen. Jag lovar!


Thomas Lange
Ju förr dess bättre.
Användarens profilbild
BaardB
Inlägg: 1765
Blev medlem: fredag 06 september 2002 7:19
Ort: Oslo, utflyttet fra Trondheim!
Kontakt:

Inlägg av BaardB »

Tja, dreier det seg om svenske rubler kan vel ikke det være såååå stort problem, Thomas. Det kan da ikke være så mange norske kronene som skal til...
Kanskje jeg har med en når jeg kommer i juli (hvis ikke kursen blir dårligere da) :lol:

/Baard
Användarens profilbild
KSE
Inlägg: 544
Blev medlem: söndag 01 september 2002 14:47
Ort: Segeltorp/Stockholm

Inlägg av KSE »

Jag borde egentligen inte ge mig in i den här diskussionen men kan inte låta bli att komma med några synpunkter:
PCC SS11 är en av de få PCC kopior som byggdes för vänstertrafik och har ett historiskt värde som just sådan.
Även om PCC konstruktionen numera är gammal, så byggde den på dåtidens högteknologi. Det finns ingen egentlig ram utan hela korgen är del av den bärande konstruktionen. Dessutom var man så klurig att många bärande delar är 4kantsprofiler där utrymmet innuti används som kabelkanaler eller (VIKTIGAST) som lufttrummor från den stora fläkten vid omformaren till traktionsmotorer.
Hela konstruktionen bygger på en vänstertrafiksvagn. Allt ifrån vindrutornas form och lutning till placering av enstaka detaljer under vagnen.
Som jag ser det går det inte att jämföra den ombyggnad till högertrafik som gjordes av Malmös Mustanger med att bygga om PCC SS11 till högertrafik.

Jag föreslog för många år sedan att vi borde köpa några PCCvagnar från något lämpligt land och "Stockholmifiera" dom för bruk på Djurgårdslinjen samtidigt som vi då kunde få ett förråd av slitdelar både till djurgårdsvagnarna samt till Malmköpingsvagnen.

/Kenny
Johan Eriksson
Inlägg: 4460
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den söndag 26 juni 2011 19:20, redigerad totalt 1 gånger.
Mr. Burns
Inlägg: 1883
Blev medlem: måndag 02 september 2002 13:40
Ort: Framsidan

Inlägg av Mr. Burns »

Johan Eriksson skrev:
PCC SS11 är en av de få PCC kopior som byggdes för vänstertrafik och har ett historiskt värde som just sådan.
Till priset att den blir stående orenoverad och rostar sönder! Vad är poängen med det?
Varför måste det vara alternativet? När man har en potentiell musievagn bestämmer man sig för om den har ett stort historiskt värde och bör bevaras i befintligt skick eller om det är viktigare att få en trafikerbar vagn och då tillåter mindre eller större modifieringar.

Har inte fokus inom musiespårvägsbranschen hamnat lite väl mycket på att få ut vagnar i trafik om man inte ens kan diskutera ett vänsterbevarande utan kommentarer som din? Bara för att spårvagnar är mobila objekt måste inte varje vagntyp finnas i rullande skick för högertrafik. I detta fall verkar det dessutom inte vara någon som motsätter sig att vagnen ska rulla, bara att vagnen ska förvanskas till ett utseende den aldrig haft i sitt verksamma liv.


/Michael
ragge
Inlägg: 201
Blev medlem: tisdag 18 mars 2003 7:36

Inlägg av ragge »

Jag borde kanske absolut inte lägga mig i eftersom jag inte ens vet hur vagnen i fråga ser ut eller något om dess historia, men jag gör det iallafall.

Om jag förstår rätt finns det upp till 3 skäl till att inte bygga om den:
- Det kostar multum
- Den är i sin konstruktion en vänstervagn vilket dels kanske gör det svårt att konvertera den, dels kanske ger den ett konstigt utseende, rutor mm nämndes
- Det finns ett historiskt värde i att det är just en vänstertrafiksvagn

Så:
Hur svårt och dyrt vore det att inrätta en körplats i bakänden av vagnen och alltså låta den backa omkring, och låta den vara just den vänstertrafikvagn den är?
Denna körplats behöver ju inte vara autentisk på något vis, och kanske också kan göras ganska kompakt. Man kanske kan överföra eventuella erfoderliga spakar till andra änden av vagnen med hjälp av elektronik (ev med servon) eller vajer eller axlar.

Utan att ha någon egentlig aning om vad jag pratar om tycker jag att det är en ganska tilltalande idé.

/ragge s (som hoppas att jag inte blir utslängd från forumet :-)
Bjørn A.

PCC

Inlägg av Bjørn A. »

Jeg forstår ikke hvorfor det er så himla viktig å bygge om den dere vogna? Den er nå den absolutt eneste klassiske venstre-PCC i hele verden. Det har i bunn og grunn bare vært de to A28-ene, de andre venstre PCC-ene har hatt lokale vognkasser uten det typiske PCC-utseende, og enda viktigere, man må i realiteten bygge en helt ny vogn.
SSS har altså verdens eneste venstrestyrte PCC men vil bygge den om til høyrekjøring? ja, ja...
Mvh Bjørn
Thomas Åkerblad

Inlägg av Thomas Åkerblad »

Varför inte köra den baklänges efter en inköpt M25 från Göteborg. Det är ju samma princip man använde i Göteborg under många år tills vagnarna var ombyggda?

Dessutom borde man ju kunna få loss statliga medel till detta fråm vår Stockholmsfientliga riksdag! Tänk på symboliken - Landsorten drar Stockholm framåt!

Thomas Å
Johan Eriksson
Inlägg: 4460
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den söndag 26 juni 2011 19:20, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Per Lind
Inlägg: 2543
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:50
Ort: Åsbro

Nytänkande

Inlägg av Per Lind »

Hejsan,
Jag har framfört följande åsikt muntligen för ett tag sedan och återkommer nu skriftligen:
Varför inte leta upp en snarlik PCC-vagn någonstans i världen som är i högerutförande och modifiera denna till Stockholmsutförande.
Det måste finnas flera tänkbara aspiranter, kanske i meterutförande för att erhålla den smala, slanka typen som Stockholmsvagnarna hade. Sätta nya boggier på vagnen borde inte vara så stort problem.
Vips har vi kvar originalet och en fullgod kopia som inte behöver kosta så mycket.
Var i världen finns aspiranter?
-
Men, viktigare är kanske att leta efter ett tänkbart ombyggnadsalternativ till Mustangen - om Malmö bygger sin slinga och vill ha tillbaka skönheten.
-Per
Användarens profilbild
KSE
Inlägg: 544
Blev medlem: söndag 01 september 2002 14:47
Ort: Segeltorp/Stockholm

Inlägg av KSE »

Per!

Att hitta en annan vagn med inte för bred korg tycker jag oxå vore bäst (se mitt tidigare inlägg).
För tillfället kan jag inte säga mer än att jag helst skulle se SS PCC 11 tursatt i Malmköping med mig som förare. ;-)
Thomas Åkerblad

Inlägg av Thomas Åkerblad »

Enda smala vagnarna med klassiskt PCC-utseende i Europa är väl de meterspåriga vagnarna till belgiska SNCV som sedermera hamnade i Belgrad. Eller den stora flottan i Haag (dessutom normalspåriga). Övriga europeiska PCC-vagnar är ju ganska annorlunda utseendemässigt, t ex Bryssels fyrkantiga version eller de som BN byggt åt andra belgiska städer och till Frankrike. Även de tjeckiska PCC-kopiorna är ju ganska olika till utseendet.

Så Haag-versionen vore kanske något att tänka på?

Thomas Å
Användarens profilbild
KSE
Inlägg: 544
Blev medlem: söndag 01 september 2002 14:47
Ort: Segeltorp/Stockholm

Inlägg av KSE »

Annars kan vi väl lägga några spänn var och beställa ett gäng A25 kopior från Bombardier.
Markus Eisler

Inlägg av Markus Eisler »

Revidera A28 11 i vänstertrafikutförande och låt den rulla i trafik på Djurgårdslinjen mellan Norrmalmstorg - Skansen utan mellanliggande stopp. Då blir alla nöjda.
Mr. Burns
Inlägg: 1883
Blev medlem: måndag 02 september 2002 13:40
Ort: Framsidan

Inlägg av Mr. Burns »

Markus Eisler skrev:Revidera A28 11 i vänstertrafikutförande och låt den rulla i trafik på Djurgårdslinjen mellan Norrmalmstorg - Skansen utan mellanliggande stopp. Då blir alla nöjda.
Utan att känna till något om vagnen förutom det jag hört här giver jag Markus stora applåder för det förslaget.
Thomas Åkerblad

Inlägg av Thomas Åkerblad »

En ytterligare variant är att ta upp ett extra par med mittdörrar på högersidan och för övrigt låta vagnen vara intakt. Detta förfarande var inte speciellt ovanligt i USA när man hade tunnelsträckor med mittperrong. Högertrafikvagnarna hade då ett par extra mittdörrar på vänstersidan. Jag tror att åtminstone Boston och Cleveland gjorde på det sättet.

Thomas Å
Användarens profilbild
BaardB
Inlägg: 1765
Blev medlem: fredag 06 september 2002 7:19
Ort: Oslo, utflyttet fra Trondheim!
Kontakt:

Inlägg av BaardB »

Thomas Åkerblad skrev:Högertrafikvagnarna hade då ett par extra mittdörrar på vänstersidan. Jag tror att åtminstone Boston och Cleveland gjorde på det sättet.
Morsom variant :!: Har noen ett bilde på det?
Ellers tror jeg ikke løsningen egner seg spesielt godt for Djurgårdslinjen. Det er en bysporvei, og f.eks. A24 er ikke spesielt tilpasset trafikken på denne linjen.


/Baard
Skriv svar