Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare) Allmänna forumregler
Blev en till kvällsrunda under gårdagen. Eftersom att mina kvällsbilder tydligen är uppskattade så fortsätter jag. Hoppas att dessa är lika är lika uppskattade. Skriver ingen info om bildera men fyra kyrkor syns. Klara, Riddarholms, Stor samt Tyska kyrkan.
Puggen skrev:Klara, Riddarholms, Stor samt Tyska kyrkan.
Lade just märke till att kyrkorna är i oordning (eller strikt bokstavsordning), bilderna bör väl vara Klara-, Stor-, Tyska och Riddarholmskyrkan.
Puggen skrev:Stativ och en bra fotoplats är väl istortsett det viktigaste;)
samt ett bra sinne för bildkomposition, en åtm. hygglig kamera och en i allt övrigt åtm. hygglig fotograf. Alla vi andra behöver nämligen också en stor portion tur:)
Puggen skrev:Klara, Riddarholms, Stor samt Tyska kyrkan.
Lade just märke till att kyrkorna är i oordning (eller strikt bokstavsordning), bilderna bör väl vara Klara-, Stor-, Tyska och Riddarholmskyrkan.
Puggen skrev:Stativ och en bra fotoplats är väl istortsett det viktigaste;)
samt ett bra sinne för bildkomposition, en åtm. hygglig kamera och en i allt övrigt åtm. hygglig fotograf. Alla vi andra behöver nämligen också en stor portion tur:)
Gällandes ordningen så tog jag helt enkelt från vänster till höger och då blev det denna ordning
Klarakyrka har för övrigt stockholms högsta kyrktorn. 105 meter hög. Största kupolen har Vasa kyrka vid Odenplan. Odenplan by night är ett kommande fotoprojekt.
Själv är jag inte religiös men jag gillar kyrkor ändå för de är så vackra, respektingivande och pampiga
Ett kul sätt att fotografera Hedvig Eleonoras torn måste vara ta en bild på armemuseet så att tornkupolen ser ut att sitta på det huset! Kan kanske vara svårt med vinklarna, eftersom armemuseet är ganska brett!
Armemuseet ligger vid Riddargatan, bakom hovstallet ungefär, och Hedvig Eleonora vid Storgatan, nära Östermalmstorg.
mickeb skrev:Hedvig Eleonora måste jag säga är allmänt svårfotad [med standardzoom], inklämd som hon är. Antagligen är bästa möjligheten från Östermalmstorg.
mvh /M, som erkänner sig som praktiserande kyrkofotograf. Med tron i övrigt är det väl lite si och så.
Ja, den kyrkan är nog svår att få in i sökaren! (Eller på displayen heter det kanske numera?)
Ibland har jag i samband med rivningar tänkt att där finns ett unikt tillfälle att fotografera det eller det ur en ovanlig (normalt omöjlig) vinkel. Gjorde den reflektionen nyligen, men kommer nu inte ihåg var! Minnet är bra, men ibland för kort!