Stombusslinje 2
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Stombusslinje 2
Är det någon som vet hur länge det dröjer innan 2:an kommer igång? Om jag förstått saken rätt ska den dras som 46:an men endast till Odenplan.
Var det förresten inte 2:an som först föreslogs till Karlbergs Stn för att sedan avkortas till S:t Eriksplan efter protester, och nu alltså avkortas ytterligare till Odenplan? Varför inte till Norrtull som 46:an? Är resandeunderlaget där verkligen för lågt? Verkar lite konstigt med tanke på att området har långt till T-bana, medan avsnittet Odenplan-S:t Eriksplan är rikligt täckt av såväl T-bana som 4:an m fl bussar. Hur hade SL tänkt betjäna Norrtull ifall 46:an försvinner?
Och vad hände egentligen med 5:an? Är den definitivt lagd i malpåse? Vilken exakt sträckning var tänkt för 5:an? Det var så längesen jag hörde talas om den nu så jag har helt glömt av.
Varför dröjer det egentligen så länge innan dessa linjer kommer igång? Vad finns att förbereda egentligen förutom nya hpl-tavlor? Övriga stombusslinjer tycks ju hur som helst inte givits särskilt mycket egna körfält och signalprioritering.
Mvh Kristian Andersson
Var det förresten inte 2:an som först föreslogs till Karlbergs Stn för att sedan avkortas till S:t Eriksplan efter protester, och nu alltså avkortas ytterligare till Odenplan? Varför inte till Norrtull som 46:an? Är resandeunderlaget där verkligen för lågt? Verkar lite konstigt med tanke på att området har långt till T-bana, medan avsnittet Odenplan-S:t Eriksplan är rikligt täckt av såväl T-bana som 4:an m fl bussar. Hur hade SL tänkt betjäna Norrtull ifall 46:an försvinner?
Och vad hände egentligen med 5:an? Är den definitivt lagd i malpåse? Vilken exakt sträckning var tänkt för 5:an? Det var så längesen jag hörde talas om den nu så jag har helt glömt av.
Varför dröjer det egentligen så länge innan dessa linjer kommer igång? Vad finns att förbereda egentligen förutom nya hpl-tavlor? Övriga stombusslinjer tycks ju hur som helst inte givits särskilt mycket egna körfält och signalprioritering.
Mvh Kristian Andersson
-
Har svårt att se någon annan sträckning till Norrtull än 46:ans nuvarande, dvs Upplandsg-Vanadisv-Norrtullsg-och runt i vändslingan. Alternativet att ta Norrtullsgatan direkt medges knappast med SL:s nuvarande trafiklösning vid Odenplan, och man vill nog dessutom helst ha samdragning med 40 och 65 så långt det går.
Att dra vidare 2:an till KS är verkligen ingen dum idé. Såväl 3:an som 52:an är ju kraftigt överbelastade under högtrafik på just det avsnittet, och det tycks dessutom rimligare att mata T-banan vid Odenplan med de som skall vidare söderut, idag tar nog de flesta 3:an till S:t Eriksplan. En förutsättning är dock givetvis att 2:an matchar alternativen tidsmässigt.
Problemet är bara den fortsatta dragningen till KS. Det vore definitivt önskvärt att slippa en omväg via Sveaplan. Det optimala vore väl om det gick att bara fortsätta norrut från Norrtullsgatan, men detta tycks i nuläget inte möjligt i någondera riktningen utan diverse ingrepp i nuvarande trafikstruktur vid Norrtull. Även om tillåtna körvägar kan ändras, refuger flyttas, signaler omprogrammeras etc skulle gfk/vv knappast gå med på några ingrepp som minskar flödet/kapaciteten i Norrtullsapparaten, i alla fall inte innan trängselavgifter och/eller Bellevuetunnel minskar trycket tillräckligt.
Om någon tillfredsställande sträckning går att finna borde givetvis 2:an dras ända till KS.
Mvh Kristian
Att dra vidare 2:an till KS är verkligen ingen dum idé. Såväl 3:an som 52:an är ju kraftigt överbelastade under högtrafik på just det avsnittet, och det tycks dessutom rimligare att mata T-banan vid Odenplan med de som skall vidare söderut, idag tar nog de flesta 3:an till S:t Eriksplan. En förutsättning är dock givetvis att 2:an matchar alternativen tidsmässigt.
Problemet är bara den fortsatta dragningen till KS. Det vore definitivt önskvärt att slippa en omväg via Sveaplan. Det optimala vore väl om det gick att bara fortsätta norrut från Norrtullsgatan, men detta tycks i nuläget inte möjligt i någondera riktningen utan diverse ingrepp i nuvarande trafikstruktur vid Norrtull. Även om tillåtna körvägar kan ändras, refuger flyttas, signaler omprogrammeras etc skulle gfk/vv knappast gå med på några ingrepp som minskar flödet/kapaciteten i Norrtullsapparaten, i alla fall inte innan trängselavgifter och/eller Bellevuetunnel minskar trycket tillräckligt.
Om någon tillfredsställande sträckning går att finna borde givetvis 2:an dras ända till KS.
Mvh Kristian
-
Om dagens flöde klaras av med signalreglering så torde det funka med en cirkulationsplats. Minus röran under byggtiden...Kristian skrev:Problemet är bara den fortsatta dragningen till KS. Det vore definitivt önskvärt att slippa en omväg via Sveaplan. Det optimala vore väl om det gick att bara fortsätta norrut från Norrtullsgatan, men detta tycks i nuläget inte möjligt i någondera riktningen utan diverse ingrepp i nuvarande trafikstruktur vid Norrtull. Även om tillåtna körvägar kan ändras, refuger flyttas, signaler omprogrammeras etc skulle gfk/vv knappast gå med på några ingrepp som minskar flödet/kapaciteten i Norrtullsapparaten, i alla fall inte innan trängselavgifter och/eller Bellevuetunnel minskar trycket tillräckligt.
Anders
Det är beslutat att 2:an kommer att gå som 46:an till norrtull. Hpl. Sveaplan kommer att "förlängas" bakåt runt hörnet för att få tillräklig uppstälningsplats för ledbussar. Ett tag var tanken att lägga om 40:an och köra extrabussar Odenplan - Norrtull men så blir det inte.
För att kunna köra med ledbussar krävs vissa gatuombyggnader, typ flyttning av refuger och justering av trotoarer, och det är en anledning till att det drar ut på tiden.
Norrtull är överbelastat redan i dag och omloppstiden i trafiksignalerna lär ska vara den lägsta i Sverige (ju längre omloppstid desto högre kapacitet, men längre väntetider) så någon extra tillfart är nog inte möjligt om man inte accepterar låååånga köer.... Korsningen är snedbelastad och signalsamordnad med sveaplan, så en cirkulationsplats fungerar nog inte nåvidare innan norra länken byggts.
/Johan
För att kunna köra med ledbussar krävs vissa gatuombyggnader, typ flyttning av refuger och justering av trotoarer, och det är en anledning till att det drar ut på tiden.
Norrtull är överbelastat redan i dag och omloppstiden i trafiksignalerna lär ska vara den lägsta i Sverige (ju längre omloppstid desto högre kapacitet, men längre väntetider) så någon extra tillfart är nog inte möjligt om man inte accepterar låååånga köer.... Korsningen är snedbelastad och signalsamordnad med sveaplan, så en cirkulationsplats fungerar nog inte nåvidare innan norra länken byggts.
/Johan
Jag har svårt att se att de skulle bygga om hela korsningen för en busslinjes skull. Dessutom är jag osäker på om kapaciteten genom Norrtull kan ökas med en cirk.plats. Jag misstänker också att man vill ha kontroll över hur mycket trafik som släpps in på respektive vägar eftersom en flaskhals längre bort annars riskerar att sprida sig in i cirk.platsen med totalstopp som följd.
Det handlar om en trevägskorsning med åtskilliga filer från alla håll. Nu vet jag inte exakt hur signalerna är programmerade. Det är väl noga uträknat med utgångspunkt i de exakta flödena mellan alla anslutande vägar. E4-Sveavägen och v.v. lär nog dominera kraftigt.
I princip borde det inte vara något problem att öppna Norrtullsg för busstrafik söderut, då bussen kan medfölja flödet E4-Sveav utan att hindra något annat flöde, men åt motsatt håll blir det problem eftersom det i så fall måste betraktas som fyrvägskorsning. Norrgående buss hindrar med nödvändighet något annat flöde, och kapaciteten minskar.
Möjligen kan det gå att programmera signalerna så att alternativkostnaden för att släppa på en norrgående buss från Norrtullsg är noll, vilket tycks förutsätta att samtliga alternativa flöden begränsas av andra trånga sektioner och inte av kapaciteten genom Norrtull. Huruvida så är fallet lär kräva konsultation av trafiktekniska experter med nödvändiga data, men de enligt utsago långa omloppstiderna tycks ju tala för betydande kapacitetsproblem.
Mvh Kristian
Det handlar om en trevägskorsning med åtskilliga filer från alla håll. Nu vet jag inte exakt hur signalerna är programmerade. Det är väl noga uträknat med utgångspunkt i de exakta flödena mellan alla anslutande vägar. E4-Sveavägen och v.v. lär nog dominera kraftigt.
I princip borde det inte vara något problem att öppna Norrtullsg för busstrafik söderut, då bussen kan medfölja flödet E4-Sveav utan att hindra något annat flöde, men åt motsatt håll blir det problem eftersom det i så fall måste betraktas som fyrvägskorsning. Norrgående buss hindrar med nödvändighet något annat flöde, och kapaciteten minskar.
Möjligen kan det gå att programmera signalerna så att alternativkostnaden för att släppa på en norrgående buss från Norrtullsg är noll, vilket tycks förutsätta att samtliga alternativa flöden begränsas av andra trånga sektioner och inte av kapaciteten genom Norrtull. Huruvida så är fallet lär kräva konsultation av trafiktekniska experter med nödvändiga data, men de enligt utsago långa omloppstiderna tycks ju tala för betydande kapacitetsproblem.
Mvh Kristian
-
- Stefan Isaksson
Snyft. Och jag som hade hoppats på vit (eller till nöds svart) linje, och linje 5 som gul linje.Citat:
Vilka bytesmöjligheter kommer 2:an ha med övriga stombussar och t-bana/pendeltåg?
Kommer den att passera Fridhemsplan? Den enda punkt idag där alla stombusslinjer möts.
Vilken färg kommer den att ha? Får man gissa på gul med tanke på att 1=grön, 3=röd och 4=blå.
2an kommer att gå exakt som buss 46 gör idag! Finns inget egenvärde i att dra alla stomlinjer till Fridhemsplan!
2an kommer att få gul färgkod

Varför jag tycker det? Enkelt, då hade SNS gamla linjefärgssystem återuppstått efter nästan 90 år i träda.
Vilket reser en fråga: ÄR det en slump att de gamla linjefärgerna återuppstått, eller har någon på trafikplaneringen haft rent förbaskat roligt?
Om någon undrar:
Grönt - linje 1
Vitt - linje 2
Rött - linje 3
Blått - linje 4
Gult - linje 5
Röd/Grön - linje 6 (kortlivad sak ersatt av en förlängd linje 5).
Gul/Blå - linje 7, fö identisk med dagens linje 7.
Dessutom hade SSB färger på sina linjer, men de är jag lite osäker på.
Eventuellt var det (hyfsat säker på blå linje)
Vit - Hornsgatslinjen (internt linje 1, efter sammanslagningen med SS 10)
Grön - Danvikslinjen (internt linje 2 efter sammanslagningen med SS 9)
Röd - Skanstullslinjen (internt linje 3, efter sammanslagningen med SS

Blå - vet inte vad den hette (internt 4, efter sammanslagningen 6)
Slutligen hade Södra förstadsbanan några färger (inte säker här heller):
Gul - linjen till Mälarhöjden (internt linje 1)
Röd, Grön - linjerna till Tellusborg respektive Midsommarkransen (kommer absolut inte ihåg vilken som var vilken.
Nå lite mer seriöst och aktuellt: om man vill dra 2:an till Karolinska är det möjligt att dra den över Vanadisplan och S:t Eriksgatan, lämpligen i båda riktningarna även om det skulle gå att köra södergående bussar via Norrtullsgatan.
SI[/quote]
-
Kanske skulle färgkoderna användas om man som i Göteborg, Norrköping och Jönköping lät färgerna återkomma på vagnarnas/bussarnas destinationsskyltar.Johan Eriksson skrev:Är det någon vits med färgkoder på stomlinjerna när de är de samma som på T-banan + Tvärbanan? Är det någon som använder dem?
/BS
- Stefan Isaksson
Nu blir jag nyfiken - det första förslaget på stomnät påminde på ett väldigt påtagligt sätt det gamla spårvägslinjenätet med linjenummer och allt. Jag fann det då väldigt svårt att tro att de som gjort det förslaget var okunniga om Stockholms gamla spårvägsnät."Det är kul med någonting nytt" hette det när jag frågade dem om linjenumreringen (alltså varför man numrerar 1-4 och inte tar någon historisk hänsyn även om det skulle underlätta identifieringen).
Jag skulle tro att det var i den vevan som de ensiffriga numren för stomlinjerna knäsattes, att det sedan bara är linje 4 som i dagsläget svarar mot gamla linje 4 är en annan historia (och kanske en ganska klok sådan dessutom).
Det gör att motiveringen "Det är kul med någonting nytt" inte låter helt initierad i mina öron. Men, för all del, kontinuitet i planeringen är ju inte SLs bästa gren, så den gamla motiveringen kan ju ha blivit bortglömd.
Visst kan det vara en slump, men för närvarande är det 100% överensstämmelse eller 3 rätt av 3 möjliga. Det är i sådana lägen som man börjar söka efter andra anledningar - t ex SNS spårvägskarta från 1906 som trycktes i faksimil av spårvägsmuseum och som därför var lättillgänglig i alla fall på hela 70-talet (när den såldes slut, eller om den ens är slutsåld vet jag inte).Jag tror knappast att SLs trafikplanerare tänkt på de (jättegamla) linjefärgerna när man knappt vill veta av någon spårväg i innerstan, ny eller gammal såvida de inte är i museal form.
<snip>
Om nu några av färgkoderna råkar stämma är det nog en slump.
För er som inte sett den: det är en karta i fyrfärgstryck över stadsdelarna norr om Slussen där varje spårvägslinje är utritad i sin färg (utom linje 2 som av -eh- tekniska skäl ritas svart och inte vit). En vacker karta som hopvikt är i ungefär samma format som SL:s helgfoldrar.
SI
Då jag häromdagen hade vägarna förbi, passade jag givetvis med anledning av frågeställningarna ovan på att studera förhållandena i Norrtullskorsningen (såsom de var en onsdag i eftermiddagsrusningen). Till min stora förvåning
visade det sig att min tidigare hypotes var felaktig, det är fullt möjligt att dra även norrgående bussar mot KS via Norrtull direkt från Norrtullsgatan utan att hämma det övriga flödet i korsningen. (Att det fungerar i södergående riktning har konstaterats tidigare, dvs bussen kan medfölja flödet E4/E20-Sveav/E20 men svänga in på Norrtullsg.)
Orsaken till att det skulle fungera är som följer: Det noterades att tillfarten till korsningen mot E4 från Norra Stationsg(/S:t Eriksg) består utav tre filer, varav den längst till höger endast kan användas för trafik mot Stallmästaregården, dvs in på Annerovägen som löper parallellt med E4 öster om densamma. Denna fil är kraftigt underutnyttjad.
Det vore därför möjligt att släppa på en buss från Norrtullsg någon gång under signalfasen Norra stationsg-E4. Antingen särreglerar man denna tredje fil med en egen signal eller så låter man bussen ha väjningsplikt mot eventuell övrig trafik i filen. Filen bör vidare genom korsningen avgränsas tydligare mot den angränsande med en heldragen linje, så att det understryks att filbyte i själva korsningen ej medges. Det är också nödvändigt att trafiken Norra Stationsg-Sveav är stoppad då bussen släpps på, men det är inget problem då denna trafik är av mindre omfattning. Således skulle befintligt flöde ej minskas, då endast i nuläget outnyttjad kapacitet tas i anspråk. Någon signalprioritering kan det givetvis inte bli fråga om, utan synkronisering med övrig trafik vore nödvändig, såsom beskrivet.
Lösningen förutsätter en dragning via Annerovägen/Haga Forum, såsom för linje 52 (dvs ej E4 direkt), åtminstone norrut, men detta vore kanske hur som helst önskvärt. Nuvarande vändslinga inkl hpl Sveaplan skulle få slopas iom dragningen rakt norrut.
Lösningen skulle i övrigt kräva diverse flyttningar av refuger samt signalstolpar på platsen, för att Norrtullsg skall kunna öppnas mot korsningen och plats beredas genom densamma för såväl norr- som södergående trafik. Vidare skulle gång- och cykelöverfarter behöva flyttas något, men det finns förvisso även en gångbro. Anslutningen borde i båda riktningarna givetvis endast få användas av bussar i linjetrafik, och nitisk kontroll vore antagligen nödvändig då i annat fall den skulle komma att begagnas av bilister som effektiv smitväg.
Restiden Odenplan-KS torde bli i storleksordningen 8-11 min och därvid matcha 3:an tidsmässigt för trafikanter söderifrån (S:t Eriksplan/Karlbergsv-KS 7-10 min + en extra T-stn 1-2 min). Detta vore inte möjligt med någon annan dragning till KS, vare sig via Sveaplan eller Vanadisplan/S:t Eriksg (den senare dessutom via ett område där stombuss skulle medföra kraftig överkapacitet).
Så mao tycks när allt kommer kring inga väsentliga tekniska hinder ligga i vägen för en förlängning av 2:an till KS.
Mvh Kristian Andersson

Orsaken till att det skulle fungera är som följer: Det noterades att tillfarten till korsningen mot E4 från Norra Stationsg(/S:t Eriksg) består utav tre filer, varav den längst till höger endast kan användas för trafik mot Stallmästaregården, dvs in på Annerovägen som löper parallellt med E4 öster om densamma. Denna fil är kraftigt underutnyttjad.

Lösningen förutsätter en dragning via Annerovägen/Haga Forum, såsom för linje 52 (dvs ej E4 direkt), åtminstone norrut, men detta vore kanske hur som helst önskvärt. Nuvarande vändslinga inkl hpl Sveaplan skulle få slopas iom dragningen rakt norrut.
Lösningen skulle i övrigt kräva diverse flyttningar av refuger samt signalstolpar på platsen, för att Norrtullsg skall kunna öppnas mot korsningen och plats beredas genom densamma för såväl norr- som södergående trafik. Vidare skulle gång- och cykelöverfarter behöva flyttas något, men det finns förvisso även en gångbro. Anslutningen borde i båda riktningarna givetvis endast få användas av bussar i linjetrafik, och nitisk kontroll vore antagligen nödvändig då i annat fall den skulle komma att begagnas av bilister som effektiv smitväg.
Restiden Odenplan-KS torde bli i storleksordningen 8-11 min och därvid matcha 3:an tidsmässigt för trafikanter söderifrån (S:t Eriksplan/Karlbergsv-KS 7-10 min + en extra T-stn 1-2 min). Detta vore inte möjligt med någon annan dragning till KS, vare sig via Sveaplan eller Vanadisplan/S:t Eriksg (den senare dessutom via ett område där stombuss skulle medföra kraftig överkapacitet).
Så mao tycks när allt kommer kring inga väsentliga tekniska hinder ligga i vägen för en förlängning av 2:an till KS.
Mvh Kristian Andersson
Detta kan kanske åtgärdas med hjälp av en nedsänkning med spång i gatan där bara bussar kan passera?Kristian skrev:Anslutningen borde i båda riktningarna givetvis endast få användas av bussar i linjetrafik, och nitisk kontroll vore antagligen nödvändig då i annat fall den skulle komma att begagnas av bilister som effektiv smitväg.
/BS