Problem i spårvagnstrafiken idag?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Problem i spårvagnstrafiken idag?
Stod på svingeln (göteborg för er som inte vet
) och hörde en som snacka i sin mobil om att spårvagnarna stod stilla inne i centrala delarna av stan, nån som vet något om detta? vagnarna gick iaf vid svingeln...

Alternativt att föräldrarna till stadens alla studenter i år bestämt sig för att låta de unga åka lyxfordon (spårvagn) hem från utsläppet. Ska det lövas och pyntas blir vagnarna ståendes ett tag vid skolorna.Q skrev:det va nått tji på grönsakstorget ngn gång vid 14.15 tiden hörde jag av hpl.utropen. Senare på dagen så stog det "Stora förseingar i kollektivtrafiken pga studentfirande". Vad de menade med det vet jag inte, men gissar på en massa lövade bilar som stog ivägen.
//Q
Inte bara på dagen var det problem med spårvagnstrafiken. Vagnarna till Bergsjön stoppades ett på kvällen (vet inte när) och började rulla igen vid halv åtta-tiden. När jag och flickvännen kom ner till Galileis gata var det trafikledare, ambulanser, räddningstjänst och polis på plats. Enligt rykten vi hörde på platsen hade någon försökt ta genvägen över kopplet mellan vagnarna samtidigt som de började åka.
Som utomstående (även om jag snart blir Göteborgare) förstår jag inte den brist på respekt som verkar finnas för spårvagnarna. Folk verkar tycka att det är jätteviktigt att passera korsningarna innan spårvagnen hinner fram, och att vänta de 5-10 sekunder som det tar att låta vagnen passera verkar i många fall totalt omöjligt.
Som utomstående (även om jag snart blir Göteborgare) förstår jag inte den brist på respekt som verkar finnas för spårvagnarna. Folk verkar tycka att det är jätteviktigt att passera korsningarna innan spårvagnen hinner fram, och att vänta de 5-10 sekunder som det tar att låta vagnen passera verkar i många fall totalt omöjligt.
Så vitt jag vet var det bara ett lövat spårvagnståg ute i går, det mar M1 15 med sommarsläpet 507.Spårvagnsmicke skrev:
Alternativt att föräldrarna till stadens alla studenter i år bestämt sig för att låta de unga åka lyxfordon (spårvagn) hem från utsläppet. Ska det lövas och pyntas blir vagnarna ståendes ett tag vid skolorna.
Sedan var 208 ute med ett ab. av annan karaktär.
De gånger SSR´s vagnar skall lövas eller utrustas på annat sätt sker detta vid vagnhallen.
De som hyrt vagnen blir mycket noga intsruerade i att vagnen avgår från en viss hållplats exakt klockan si eller så.
Om abonnemangssällskapet inte finns på hållplatsen denna tid blir de akterseglade. Ofta går det till på ungefär följande vis, den abonnerade vagnen står i närbelägen vändslinga. Den ansvarige för abonnemanget ringer upp föraren/konduktören/annan person, på mobiltelefon och berättar om det är klart eller inte.
Bj.
Vadå jag dyster?