Under de senaste månaderna har det hänt ett och annat vad det gäller Helsingfors spårvägar. Därmed är tiden rätt att kolla situationen nu.
Det som intresserar entusiaster mest är att fyraxliga vagnarna försvinner snart från ordinarie trafiken. Enligt planerna är 30 maj den sista trafikdagen för dessa vagnar. Vagnarna 8, 9, 10, 13 och 14 kan fortfarande ses i trafiken på linje 2, sju andra vagnar står avställda på Forsby depå (den sista RM3-vagnen i trafik var vagn 30 någon gång i slutet av april eller i början av maj).
Förstås är även det möjligt att man inte följer ursprungliga planer och fyraxliga vagnar fortsätter i tjänst ett par månader till. Om detta är fallet, är det till och med möjligt att någon av avställda vagnar kommer tillbaka i trafik. Detta är nog knappast längre sannolikt eftersom man har redan 28 st. låggolvsvagnar i trafik på linjerna 4, 6 och 10.
En annan aktuell fråga är linje 9, som på grund av kostnadsskäl inte kommer att byggas i närmaste framtiden. Trots protester från trafikverket vill staden inte ge pengar för bygget förrän år 2009.
Johannes Erra
Aktuellt i Helsingfors
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
- Inlägg: 169
- Blev medlem: torsdag 14 november 2002 16:48
- Ort: Helsingfors, Finland
Helsingfors
Är inte lågolvsvagnarna inte levererade i nummerordning. Såg vagn 237 i trafik den 20/5. Varför är de älsta 4axliga vagnarna i trafik och inte RM3?
Vagn 13 i trafik var något risig men har intresant nog den äldre strömavtagaren kvar.
Ett klipp från YLE när läggs linje 2 ner?
Nämnden för kollektivtrafiken har godkänt HST förberedande förslag enligt vilket spårvagnslinjen 2 och busslinjerna 79V och 54B läggs ner. Antalet turer på spårvagnslinjen 1 ska minskas betydligt.
Vagn 13 i trafik var något risig men har intresant nog den äldre strömavtagaren kvar.
Ett klipp från YLE när läggs linje 2 ner?
Nämnden för kollektivtrafiken har godkänt HST förberedande förslag enligt vilket spårvagnslinjen 2 och busslinjerna 79V och 54B läggs ner. Antalet turer på spårvagnslinjen 1 ska minskas betydligt.
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
-
- Inlägg: 4460
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46
-
- Inlägg: 169
- Blev medlem: torsdag 14 november 2002 16:48
- Ort: Helsingfors, Finland
Låggolvsvagnarna är säkert inte levererade i nummerordningen. Först levererades vagnar ur 20x- och 22x-serierna. Så är det i större grad fortfarande, av vagnarna 211-220 är bara vagn 215 levererad. (I trafik är alltså 201-210, 215, 221-237 = 28 st.)
De fyraxliga vagnarna som är i trafik är faktiskt från den yngre serien. Av någon anledning numrerades Valmet-vagnarna 16-30 och Karia-vagnarna 1-15 fast de flesta Valmet-vagnarna levererades först. (Valmet-vagnarna mellan februari och juni, Karia-vagnarna mellan april och october 1959, vagnarna 8-14 är/var yngre än vagn 30.)
En orsak till att RM3 slopades först är också det att i april fanns det sex Karia-vagnar (3, 8-10, 13, 14) och bara två Valmet-vagnar (25 och 30) i trafik. Det var väl lättare att behålla en enhetlig serie längre i trafik.
Vad det gäller strömavtagaren i vagn 13 har man sagt att denna vagn är faktiskt i bättre skick än många andra vagnar, även om den ser väldigt sliten ut.
Det som gäller nedläggning av linje 2 stämmer, tyvärr. Beslutet fattades idag, men planen har varit aktuell redan åtminstone en månad. Det är ganska beklagligt att man vill lägga ned en spårvägslinje med 6000 trafikanter varje vardag när man har många, många mera olönsamma busslinjer, i synnerhet servicelinjer, som man är villig att bevara. Man kan vara säker på det, att helsingforsarna vill behålla spårvägen. Men när det är dags att spara, finns det också instanser som hellre lägger ned spårvägslinjer än gör andra besparingar.
Johannes Erra
De fyraxliga vagnarna som är i trafik är faktiskt från den yngre serien. Av någon anledning numrerades Valmet-vagnarna 16-30 och Karia-vagnarna 1-15 fast de flesta Valmet-vagnarna levererades först. (Valmet-vagnarna mellan februari och juni, Karia-vagnarna mellan april och october 1959, vagnarna 8-14 är/var yngre än vagn 30.)
En orsak till att RM3 slopades först är också det att i april fanns det sex Karia-vagnar (3, 8-10, 13, 14) och bara två Valmet-vagnar (25 och 30) i trafik. Det var väl lättare att behålla en enhetlig serie längre i trafik.
Vad det gäller strömavtagaren i vagn 13 har man sagt att denna vagn är faktiskt i bättre skick än många andra vagnar, även om den ser väldigt sliten ut.
Det som gäller nedläggning av linje 2 stämmer, tyvärr. Beslutet fattades idag, men planen har varit aktuell redan åtminstone en månad. Det är ganska beklagligt att man vill lägga ned en spårvägslinje med 6000 trafikanter varje vardag när man har många, många mera olönsamma busslinjer, i synnerhet servicelinjer, som man är villig att bevara. Man kan vara säker på det, att helsingforsarna vill behålla spårvägen. Men när det är dags att spara, finns det också instanser som hellre lägger ned spårvägslinjer än gör andra besparingar.
Johannes Erra
-
- Inlägg: 169
- Blev medlem: torsdag 14 november 2002 16:48
- Ort: Helsingfors, Finland
-
- Inlägg: 169
- Blev medlem: torsdag 14 november 2002 16:48
- Ort: Helsingfors, Finland