SL förändrar biljettsystemet 1 april

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
David

Inlägg av David »

Kristofer skrev:Nån som vet varför bägge Värmdöbussarna jag åkte med stämplade A2 resp B2? Vad betyder 2:an?
2:an betyder typ "Söder om stan". Uppe i Jakan stämplar vi B1, alltså zon B norr om stan. Detta gör man för att man inte ska kunna åka på en remsa stämplad med två kuponger i zon B söder om stan om man fått stämpeln norr om stan. För att komma från norr till söder måste man ju passera zon A varför man alltså behöver 3 kuponger även om man ska från zon B till B. Usch vad rörigt det där lät men det är egentligen inte så svårt.

Gissa om folk blir sneda när de ska åka 518 mellan Kista och Vällingby men måste betala för att åka genom Barkarby i zon B.

Att man råkar stämpla A1 eller A2 är mest för att man inte vill hålla på att snurra på siffergrejen på stämpeln. Risken är ju då att man glömmer att ställa tillbaka siffran när man kommer tillbaka til zon B.

A1 och A2 har alltså ingen betydelse. Det finns ju bara en zon A, inget norr eller söder.
Kristofer skrev:Har inte alla stämplar en stämpelidentitet? Stockholm C, Klarabergsviadukten stämplade utan stämpelnummer.
Jo det trodde jag iaf. Det råkade inte vara så att det var för lite bläck i stämplarna bara?
Sätt igång bygget av citybanan och förbifarten nu!
Lägg ner skönhetsrådet!
Jan_Bäckström
Kontakt:

Inlägg av Jan_Bäckström »

Kristofer skrev:Föraren på 474 hade i alla fall ingen aning om att man fick kompletteringsstämpla. Hon gjorde det ändå, av snällhet.

För övrigt tyckte föraren på 43:an att det var lämpligt att inte ha zonbokstav i sin stämpel. Undrar hur en sån stämpel räknas? Giltig inom en zon, vilken som helst, men inte över zongräns?

Kompletteringsfråga: Nån som vet varför bägge Värmdöbussarna jag åkte med stämplade A2 resp B2? Vad betyder 2:an?

Kompletteringsfråga 2: Har inte alla stämplar en stämpelidentitet? Stockholm C, Klarabergsviadukten stämplade utan stämpelnummer.
A, B eller C är zonen du betalat i, 1 eller 2 är om du betalat Norr om stan (1) eller Söder om stan (2). Det finns alltså inte 3 zoner som många tror utan 6 zoner.

Jo alla stämplar ska ha ett "ID nr" men beroende på kvalitet mm på stämpel och stämpeldyna så är det inte alltid det syns...
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Räknar man på det sättet så blir det väl snarare fem zoner, men det stämmer inte heller. Man kan möjligen tala om fem "zondelar" där dock en biljett för två zoner kan gälla i upp till fyra zondelar. (Tre kuponger stämplade B2 gäller, förutom i B1 och A, även i C2, och tre kuponger stämplade B1 gäller i B2, A och C2. Visserligen kommer taxeutbildarna med viss rätt att hävda att tre kuponger aldrig får användas för en resa i tre zoner, men att så har skett kan biljettförsäljare eller kontrollpersonal aldrig bevisa, vilket i praktiken innebär att det är fullt möjligt att resa så.)
Bobjörk

Inlägg av Bobjörk »

Tänkte bara tillägga att redan den 2/4 så kom man ut med en ändring angående komplettering, så nu får man komplettera.
Som det var formulerat lämpade man över hela ansvaret på trafikpersonalen så man skulle kunna skylla eventuella klagomål med att "föraren/spärrvakten/konduktören kunde ha gjort ett undantag och stämplat".

För övrigt måste jag säga att det har varit en ganska jobbig första vecka i trafiken. I varje vagn är det minst 2 stycken som anser sig veta bättre om zonsystemet och hur många stämplar jag ska stämpla (sen finns dom som anser att det kostar bara två förköpskuponger att åka från zon A till B eftersom det sade han i kiosken).

Således, SL:s regler höll i en, en och en halv dag, och jag kan inte påstå att jag följde den regeln alls de första varven, hade blivit himla liv att stämpla/ta betalt för en helt ny resa för 5 personer i varje vagn, med efterföljande diskussion. Bara påpekade att "du vet väl att du ska köpa hela resan när du påbörjar din resa"

/Jonas, än så länge konduktör.

Ps. Solsidan ligger tydligen i zon A
Bantekniker
Coppas

Inlägg av Coppas »

Nu har det hela som sagt bara varit igång i en vecka än så det är nog lite för tidigt att döma ut det. Ända sedan det gamla zonsystemet försvann så har man hållit på med olika kortsiktiga lösningar. Att det blir initiala problem med ännu ett nytt sätt att ta betalt är självklart. Fattas bara annat med tanke på hur det förra systemet fungerade, alltså där folk i vissa fall nästan åkte gratis. Med det som facit är det klart att majoriteten ville ha behållit det systemet och är sura på det nya och i vissa fall även obstruerar det hela. Man kan ju dock alltid undra över vem som skulle ha stått för fiolerna i slutänden för enhetstaxan om den hade fått vara kvar ett tag till? Att SL gick duktigt back på det hela stack man ju inte under stol med.

Själv tycker jag faktiskt att det nygamla zonzystemet fungerar någorlunda… och då stämplar jag ändå i ofta ganska ’krångliga’ områden där svenska sällan är modersmål. Försök då att förklara på ett smidigt och lättfattligt vis hur det fungerar med zongränser mm . Med lite smidighet så fungerar det oftast faktiskt. Gäller bara att folk vänjer sig vid det hela, att säga vart man ska och att förarna börjar fråga och omakar sig att ställa om stämpeln igen. Ett krux är att bokstavshjulen sitter på fel sida. Förr kunde man byta zon med tummen om stämpeln satt kvar i hållaren. Nu måste man lyfta upp den… om man inte låter den sitta upp och ned. vad gäller undvikande av betalning så kan jag för min del hävda att folk oftast smet lika friskt genom bakdörrarna även med enhetstaxan. :mrgreen:

Mvh // Nico
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio«
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
Användarens profilbild
Kristofer
Kontakt:

Inlägg av Kristofer »

Inser nu att han som stämplade tre kuponger märkta B2 åt hustrun och strax efteråt 4 kuponger märkta B2 åt mig gjorde fel i bägge fallen. Vi befann oss ju nämligen i Hemmesta, som ligger i zon C...

Ja det är inte lätt att stämpla rätt, verkar det som.

Och stämpeln på Cst N verkar inte ha någon stämpelidentitet alls. Det ser inte ut som det är för lite bläck i stämpeln. Jag kan skanna in remsan när jag kommer hem igen, om någon är intresserad.

Tack för all hjälp med mina frågor. I morgon börjar vardagen igen...
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Kristofer skrev:Och stämpeln på Cst N verkar inte ha någon stämpelidentitet alls. Det ser inte ut som det är för lite bläck i stämpeln. Jag kan skanna in remsan när jag kommer hem igen, om någon är intresserad.
Skicka bilden till SL (inte SL Kundtjänst) så ska du se att det blir fart. De ser allvarligt på fusk med intäktssäkringen...
Byggare Bob

Inlägg av Byggare Bob »

daniel_s skrev:Det är lite knasigt av SL att tro att den där till rekommendation gränsande regeln ska fungera. Det är lika bra att trafikanter och biljettförsäljare med gemensamma krafter saboterar den på en gång, den kommer aldrig att fungera. Gör om!
Eller skaffar periodkort... :wink:

(För det är det SL vill att vi skall göra, skaffa periodkort, och för att uppnå det målet, så krånglar man till det, med att "uppfinna" en taxa och en prissättning som ingen i praktiken, vare sig anställda eller resenärerna förstår sig på...)
Bobjörk

Inlägg av Bobjörk »

Coppas skrev:
Själv tycker jag faktiskt att det nygamla zonzystemet fungerar någorlunda… och då stämplar jag ändå i ofta ganska ’krångliga’ områden där svenska sällan är modersmål. Försök då att förklara på ett smidigt och lättfattligt vis hur det fungerar med zongränser mm .

Mvh // Nico
Jag hade nöjet igår att förklara pris och system för ett gäng danska turister som inte hade danska som modersmål...
Bantekniker
Coppas

Inlägg av Coppas »

Bobjörk skrev:
Coppas skrev:
Själv tycker jag faktiskt att det nygamla zonzystemet fungerar någorlunda… och då stämplar jag ändå i ofta ganska ’krångliga’ områden där svenska sällan är modersmål. Försök då att förklara på ett smidigt och lättfattligt vis hur det fungerar med zongränser mm .

Mvh // Nico
Jag hade nöjet igår att förklara pris och system för ett gäng danska turister som inte hade danska som modersmål...
Och det råkar du ut för nästintill dagligen eller? :P :wink:

Mvh // Nico
Bobjörk

Inlägg av Bobjörk »

Coppas skrev:
Och det råkar du ut för nästintill dagligen eller? :P :wink:

Mvh // Nico
Njae, inte till danskar, men ja, till svensktalande... det får man göra i princip dagligen, och så får man då höra att man har fel... (Vilket man ignorerar)
Bantekniker
Användarens profilbild
Magnus_J
Kontakt:

Inlägg av Magnus_J »

facinerande när folk frågar "Är du säker".
Vad tror de egentligen att man gör på jobbet?

:roll:
Användarens profilbild
bark
Kontakt:

Inlägg av bark »

Det verkar fortfarande vara vissa problem. Fick i morse följande berättelse av en bekant (jag har hans tillstånd att vidarebefordra texten här):
Det här är en skitfånig sak, men ändå omåttligt irriterande.

10:e juli klockan 02:35 stod jag väntade jag på buss 194 mot Gullmarsplan. Bussen anlände 03:20, jag klev på bussen och lämnade fram min remsa för att få den stämplad. Chauffören stämplade 3 kuponger vilket förvånade mig eftersom jag i normala fall bara behöver stämpla 2 kuponger för en resa mellan Medborgarplatsen och Blåsut. Jag påpekad e det och tyckte "det där är väl inte rätt?", men chauffören insisterade och jag var lite för trött för att orka argumentera om det.

När jag kom fram till Gullmarsplan så hoppade jag av och väntade på buss 193 mot Blåsut som skulle gå 02:50. Jag frågade den lite äldre chauffören på den bussen hur många kuponger det ska vara från Medborgarplatsen till Blåsut och han tyckte att det skulle vara två. Hans kvinnliga kollega som stod brevid sa att inom tunnelbanans gränser så ska det alltid vara två kuponger. Jag sa att det var lite konstigt att jag fick stämpla tre då och chauffören tyckte att det fick jag ta upp med någon annan och stämplade ytterligare en kupong och tyckte "jag är snäll och stämplar bara en kupong". Jag trodde han skämtade med mig och sa att nu gör du ännu mer fel, men han sa att biljetten var stämplad flera timmar tidigare, 22:30 den 9:e juli. Jag sa att nej, jag hoppade på bussen till Gullmarsplan för bara tio minuter sen. Det hjälpte inte alls då utan jag hade då fått stämpla fyra kuponger för en resa som borde kostat två kuponger.

Nu när jag tittat på kupongen igen så ser jag att den är stämplad 27:00 (sic) den 9:e vilket är så fel som det bara kan bli.

Så, ska jag orka bråka eller inte? Det känns som att inte nog med att den första chauffören gjorde fel, den andra läste ännu mer fel på biljetten och gjorde det ännu mer fel. *suckar*

Visst, det är bara 20 kronor, men jag är ruskigt irriterad nu ändå.
Han ska nu scanna remsan, hyfsa språket och skicka in det till SL.
David

Inlägg av David »

Nu när jag tittat på kupongen igen så ser jag att den är stämplad 27:00 (sic) den 9:e vilket är så fel som det bara kan bli.
Tyvärr kan man stämpla på det viset. SL-dygnet går till typ 30:00. Det intressanta som inte riktigt framgår i texten är om den första föraren verkligen stämplade 22:30 eller inte. I så fall tycker jag inte förare nr 2 gjorde något fel alls.
Lägg ner skönhetsrådet!
Användarens profilbild
bark
Kontakt:

Inlägg av bark »

David skrev:
Tyvärr kan man stämpla på det viset. SL-dygnet går till typ 30:00. Det intressanta som inte riktigt framgår i texten är om den första föraren verkligen stämplade 22:30 eller inte. I så fall tycker jag inte förare nr 2 gjorde något fel alls.
Här är den inscannade remsan
Coppas

Inlägg av Coppas »

Tittade på bilden med den inscannade remsan och man kan bryta ned det så här.

Förare 1 gjorde fel när han stämplade tre kuponger. Allt som ligger inom T-banans sträckning ligger mycket riktigt inom zon A och således är det bara två (och inte tre) kuponger som ska stämplas. Sedan är det även sagt (åtminstone på Råsta) att numera så ska vi i görligaste mån helst undvika att använda de ’udda’ tiderna på stämpeln även om man kan göra det om det anses befogat.

Datumet kan inte (vilket ju tiden kan) ändras med bara en enkel inställning med tummen utan kräver lite mer. Sitter man t.ex. och kör när klockan passerar midnatt så bör man fortsätta med det gamla datumet tills man får en chans att i lugn och ro ställa om stämpeln. Att hålla på ända fram till 27:00 eller längre (man kan ställa stämpeln fram till 29:45) ställer dock oftast bara till det. Det är en sak att använda dessa tidsangivelser internt på t.ex. tjänsterna och en annan ute i trafiken.

Förare 2 gjorde sedan i sin tur ett dubbelfel. Dels då för att han inte noterade tiden för nu stod det som sagt 9 VII 27:00 och inte 22:30. Att sedan dessutom stämpla en kupong till ställer bara till det ännu mer. Antingen skulle han ha kikat noggrannare och accepterat den första stämplingen där det tagits en kupong för mycket eller också (ifall det verkligen stått 22:30 från början) stämplat en helt ny giltig avgift om två kuponger. Enbart en kupong är ju inte giltig på detta vis så det var bara slöseri att ta den.

Överlag verkar dock samtliga avtryck på hela remsan vara ganska suddiga. Remsan i sig är inte heller det optimala då det ibland är det svårt att se vad det står. Ibland brukar det bero på att stämpelanvändarna är dåliga på att fylla på färg och ibland att innehavaren av remsan verkar tro att dessa är vattentäta osv. Speciellt avskyr jag olika stämpelmaskiner där typsnittet och färgen ofta är helt åt skogen. Är man osäker är det dock oftast bättre att fria än att fälla.
David

Inlägg av David »

Nu när jag ser den inscannade remsan kan jag inte annat än hålla med Coppas. Jag trodde det var förare 2 som stämplade 27:00.

Jag stämplar själv aldrig senare än 24:00 (om jag inte är mitt i en nattbusslinje och det inte finns någon möjlighet att ställa om datumet).
Lägg ner skönhetsrådet!
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

SL-dygnet går inte alls längre än till 24.00 precis som alla andra dygn, det är bara dumheter. Klockslag större än 24.00 förekommer i tjänstgöringslistor och kanske en och annan tjänstetidtabell (eller turlista, körspec eller vad de nu heter) men det gäller bara på natt-intjänster samt för sådana omlopp som börjar före midnatt. Åtminstone i tunnelbanans turlistor förekommer sedan många år inget klockslag senare än 23.59 (ankomst kl 24.00 kan dock förekomma).

Framförallt skall man, som redan konstaterats, inte sätta igång och stämpla sådana klockslag utan bara fram till 24.00, därefter 00.15. (Det är inte heller fel att stämpla 00.00 men då skall datumet ändras också) Om man stämplar 24.15 har man antagligen stannat bussen efter midnatt för att släppa ombord en passagerare (varför skulle man annars stämpla?) och då kan man ändra datumet när man ändå står still. En bussförare utan kulspetspenna vill jag inte höra talas om!
Lars Ödlund

Inlägg av Lars Ödlund »

daniel_s skrev:SL-dygnet går inte alls längre än till 24.00 precis som alla andra dygn, det är bara dumheter. Klockslag större än 24.00 förekommer i tjänstgöringslistor och kanske en och annan tjänstetidtabell (eller turlista, körspec eller vad de nu heter) men det gäller bara på natt-intjänster samt för sådana omlopp som börjar före midnatt. Åtminstone i tunnelbanans turlistor förekommer sedan många år inget klockslag senare än 23.59 (ankomst kl 24.00 kan dock förekomma).

Framförallt skall man, som redan konstaterats, inte sätta igång och stämpla sådana klockslag utan bara fram till 24.00, därefter 00.15. (Det är inte heller fel att stämpla 00.00 men då skall datumet ändras också) Om man stämplar 24.15 har man antagligen stannat bussen efter midnatt för att släppa ombord en passagerare (varför skulle man annars stämpla?) och då kan man ändra datumet när man ändå står still. En bussförare utan kulspetspenna vill jag inte höra talas om!
I praktiken sker dygnsskifte 04,30 om det inte har ändrats den senaste tiden, en biljett typ månadskort gäller alltid fram till 04,30 efter sista giltighetsdag.

Under alla år jag körde nattbuss (och det hann bli åtskilliga) var det bara under de sista åren på 2000 talet som det inte stämplades med dygnsbyte 04,30 alltså sista stämpeln 28,15 därefter datumbyte och ny tid 04,30.
Av gammal vana är det säkert många som ännu idag stämplar så och har ingen instruktion gått ut från centralt håll så...
Orkar inte leta fram en taxehandbok från vinden men så fungerade det i praktiken.
I tunnelbanan stämplades det lite hursomhelst beroende på spärr/station.
Vissa stationsexpeditörer hade "pippi" på att ringa TUC och tjafsa om stämplade remsor/kuponger från bussarna som om man inte hade vettigare saker att syssla med.

//Lars
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Lars Ödlund skrev:I praktiken sker dygnsskifte 04,30 om det inte har ändrats den senaste tiden, en biljett typ månadskort gäller alltid fram till 04,30 efter sista giltighetsdag.
Men det är också i stort sett det enda som händer kl 04.30! Jag vet inte hur ni gör i busstrafiken men i spårtrafiken är det lite olika från bana till bana. På Tunnelbanan fortsätter trafikdygnet tills tågen har gått in, fast då har det nya trafikdygnet redan börjat. På bl a Saltsjöbanan inträffar trafikdygnsskiftet per definition kl 03.00 och på Lidingöbanan är det ingen hemma så dags så där spelar det ingen roll alls, osv. I de allra flesta sammanhang tillämpas helt enkelt kalenderdygn, exempelvis den 28 januari kl 01.12.

Jag kan i och för sig tänka mig att Busslink kör vidare med en "hård" dygnsgräns kl 04.30, de verkar vara lite konservativa...
Av gammal vana är det säkert många som ännu idag stämplar så och har ingen instruktion gått ut från centralt håll så...
Räknas Taxehandboken? Suck... :roll:
Vissa stationsexpeditörer hade "pippi" på att ringa TUC och tjafsa om stämplade remsor/kuponger från bussarna som om man inte hade vettigare saker att syssla med.
Tja, tyvärr är det nog ofta så att man inte har så mycket vettigare saker att syssla med som spärrexpeditör mitt i natten... :wink:
Skriv svar