Järnvägen mellan Martigny i Schweiz och Chamonix i Frankrike.
Kuggstång och kontaktledning på den Schweiziska sidan och strömskena på den franska!
Klart diggabel järnväg med bl.a en tunnel gemensam för både järnvägs- och biltrafik!
/Bengt
Approaching the new Suburbia on light-rail track.
Återuppbygg VGJ nu !!
Bengt Jönsson skrev:Järnvägen mellan Martigny i Schweiz och Chamonix i Frankrike.
Kuggstång och kontaktledning på den Schweiziska sidan och strömskena på den franska!
Klart diggabel järnväg med bl.a en tunnel gemensam för både järnvägs- och biltrafik!
/Bengt
Ska man vara petig så går den faktiskt mellan Martigny och Saint Gervais/Le Fayet. Men helt klart en udda och sevärd järnväg!
Bilden ovan är tagen i Argentiere. Bilderna nedan i Chamonix:
.. och mellan Chamonix och St: Gervais så är det på en sträcka världens brantaste järnväg utan kuggstång!
Tack för "petimeterrättningen" ..
Till St: Gervais har jag för mig att det rullar TGV-tåg.
Återuppbygg VGJ nu !!
Den första bilden är tagen i riktning mot Schweiz och Martigny.
Själva stationsbyggnaden i Argentiere ligger bakom fotografen till vänster.
Som kuriosa kan jag nämna att jag har suttit på bänken i bild!
Återuppbygg VGJ nu !!
Bengt Jönsson skrev:Den första bilden är tagen i riktning mot Schweiz och Martigny.
Själva stationsbyggnaden i Argentiere ligger bakom fotografen till vänster.
Som kuriosa kan jag nämna att jag har suttit på bänken i bild!
Hehe - mer exakt beskrivning går knappast att ge
Skidliftarna ligger ca 5 minuters promenad därifrån, så järnvägen fungerar delvis som lokaltrafik för skidgäster i Chamonixdalen. Fast jag ska väl motvilligt erkänna att skidbussarna var klart smidigare att använda.
Bengt Jönsson skrev:.. och mellan Chamonix och St: Gervais så är det på en sträcka världens brantaste järnväg utan kuggstång!
Tyvärr åkte jag aldrig den sträckan, men såg den delvis från bussen till/från Geneve. Känner du till varför man använder strömskena?
Varför det är strömskena? Nope men jag skulle tro att det kanske har någonting att göra med franska säkerhetsbestämmelser specifikt en gång i tiden gynnande en fransk elektrisk firma..
Jag har en liten bildsvit från en resa på denna järnväg 1999 men dessa bilder ligger i diaformat och är inte inskannade tyvärr..
Vi fick byta tåg vid gränsstationen just pga att fordonen inte var kompatibla med kontaktledning resp. strömskena men det lär finnas fordon som har både pantograf och strömsko.
/Bengt
Yes! Riga med trådbussar och Tatra T3 i morgon!
Återuppbygg VGJ nu !!
kildor skrev:Känner du till varför man använder strömskena?
En gissning är att en normal kontaktledningsanläggning kan vara ofördelaktig i kombination med stora snömassor? (Har ingen aning om hur snöförhållandena är där men det är ju i alla fall berg...) I så fall blir det ju också enklare att sätta upp snögallerier om man nu har sådana.
Å andra sidan är ju strömskenedriften rätt känslig för snö den också, så det kanske inte var någon bra förklaring...
Här var det inte dalt med passagerarna. Folket uppfostras från det man är liten till att inte röra en strömskena.
Likadant är det i Hamburg vid vägövergångar där strömskenan ligger fullt fri.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Per Lind skrev:Här var det inte dalt med passagerarna. Folket uppfostras från det man är liten till att inte röra en strömskena.
Likadant är det i Hamburg vid vägövergångar där strömskenan ligger fullt fri.
-Per
Ja! Här i Sverige har vi kommit på att man kan använda 15 kV växelström i en tråd uppe i luften i stället, vilket innebär betydligt mindre överföringsförluster och därmed ett mer ekonomiskt fördelaktigt system!
Fast det vore väl smutt om man bara kunde ta och installera en strömskena på Saltsjöbanans yttre delar, gräva ner sista biten från Nacka till Kungsträdgården och få det överstökad för de som bor därute. Sedan kan de som bor längre in ta tvärbanan mellan Hammarby sjöstad och Slussen. Men nej, nån strömskena kan folk inte hantera. Om man är jätterädd så kan man fixa några kilometer stängsel och stänga av strömskenan vid övergångar när bommarna är uppe.
Anledningen till strömmskenan lär ska vara att det kan blåsa ordentligt och att kontaktledningen då kan komma i gungning och trassla in sig i bygeln. Eller att man var rädd för det när man elektrifierade iallafall.
Stömskena och plankorsningar är väll ingen höjdare säkerhetsmässigt, det funkar i befintliga instalationer (det finns ett flertal system på olika håll i värden) men verkar dummt att nybygga. Att koppla om mellan strömskena och luftledning är vettigare, tycker jag...