x
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Jasså, så det är människorna och cyklisterna som tar plats på gatorna? Trodde det var bilarna som tar plats. Men ok, gräv ner alla trottoarer å bygg 4-filiga motorvägar fram till varenda butiksdörr.
Skit i miljön, satsa abara på miljöförstörande fordon, hindra de miljövänligaste fordonen.
Fan, har vissa inte lärt sig ett skit de senaste 40 åren? Ska vi upprepa samma misstag som gjordes för 40 årsen?
Skit i miljön, satsa abara på miljöförstörande fordon, hindra de miljövänligaste fordonen.
Fan, har vissa inte lärt sig ett skit de senaste 40 åren? Ska vi upprepa samma misstag som gjordes för 40 årsen?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
- Erik Sandblom
- Inlägg: 2591
- Blev medlem: tisdag 20 juni 2006 13:42
daniel_s skrev:Har du inte läst lite slarvigt nu, Bruse? Vi diskuterar ju faktiskt hur man kan göra för att förbättra marknaden för förflyttningar på cykel!
Det tråkiga är att de som bestämmer, trafiknämnden, är inne på ett helt annat spår, vilket nog är det som Bruse är ledsen för (jag med).
Trafiknämnden tillsätts av majoriteten i kommunfullmäktige, eller?
-
- Inlägg: 4460
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46
-
- Inlägg: 264
- Blev medlem: torsdag 05 september 2002 17:36
- Ort: Åbo, Finland
Nyheten i DN var mycket trist att läsa.
Men, ni lever ju i en demokratiskt land, gör ni inte det?
Sådana förändringar behöver ju en trafikplan som man gör en beslut om.
Sådana beslut kan ju överklagas eller inte? Man har väl även i Sverige regel att trafikplaner måste presenteras till offentligheten och diskuteras? En principbeslut utan en officiell trafikplan kan väl inte verkställas utan vidare?
Eftersom det handlar om viktiga länkar i cykelnätet, man kan väl ordna en likadan kampanj som i Oslo några år sedan då man försökte stänga av hälften av spårvägsnätet.
Gör något i stället för att gnälla.
Men, ni lever ju i en demokratiskt land, gör ni inte det?
Sådana förändringar behöver ju en trafikplan som man gör en beslut om.
Sådana beslut kan ju överklagas eller inte? Man har väl även i Sverige regel att trafikplaner måste presenteras till offentligheten och diskuteras? En principbeslut utan en officiell trafikplan kan väl inte verkställas utan vidare?
Eftersom det handlar om viktiga länkar i cykelnätet, man kan väl ordna en likadan kampanj som i Oslo några år sedan då man försökte stänga av hälften av spårvägsnätet.
Gör något i stället för att gnälla.
- Erik Sandblom
- Inlägg: 2591
- Blev medlem: tisdag 20 juni 2006 13:42
Överklaga är säkert en god idé. Här är trafiknämndens hemsida.
http://www.insyn.stockholm.se/trn/insyn.asp?id=41
De argument som presenterats hittils i tråden kan kompletteras med följande utdrag från gatukontorets utredning "Utvärdering av cykelbanor och cykelfält 1998-2006" som kom i februari.
http://www.stockholm.se/upload/Fackforv ... 070214.pdf
Cyklingen förbi innerstadssnittet (vid tullarna bl.a Hornstull, Danvikstull och Skanstull) har fördubblats från 1991 till 2006, rullande femårsmedelvärden. Under perioden från 1998 till och med 2006 har ökningen vid innerstadssnittet varit 55 procent. (sidan tio)
Under hela perioden 1991-2004 har biltrafiken över innerstadssnittet legat i princip still, en ökning med totalt två procent för hela perioden. Andelen cyklister av den totala fordonstrafiken över innerstadssnittet har ökat från fyra till åtta procent. (sidan elva)
Förutsättningarna för en ytterligare ökning av cykeltrafiken i innerstaden har förbättrats väsentligt. (sidan två)
Påverkan på detaljhandeln är liten, bland kunderna är andelen cyklister ungefär lika stor som andelen bilister. (sidorna två och 22) De flesta kommer till fots eller kollektivt.
Cykeltrafiken har ökat med över 50 procent utan det har blivit stora negativa konsekvenser för biltrafikens eller kollektivtrafikens framkomlighet. Trafiksäkerheten för cyklisterna har förbättrats. Den samhällsekonomiska nyttan överstiger med råge investeringskostnaden. (sidan tio)
Min kommentar: På femton år har man dubblat cyklismen och dessutom ökat möjligheterna för ytterligare ökning. Det är mycket glädjande för miljö, hälsa, buller och trängsel. Målsättningen bör inte vara att nöja sig med detta, utan tvärtom borde man se vad som skulle krävas för att dubbla detta igen under kommande femton år. I Köpenhamn ligger målet enligt uppgift på hela 40%.
http://www.insyn.stockholm.se/trn/insyn.asp?id=41
De argument som presenterats hittils i tråden kan kompletteras med följande utdrag från gatukontorets utredning "Utvärdering av cykelbanor och cykelfält 1998-2006" som kom i februari.
http://www.stockholm.se/upload/Fackforv ... 070214.pdf
Cyklingen förbi innerstadssnittet (vid tullarna bl.a Hornstull, Danvikstull och Skanstull) har fördubblats från 1991 till 2006, rullande femårsmedelvärden. Under perioden från 1998 till och med 2006 har ökningen vid innerstadssnittet varit 55 procent. (sidan tio)
Under hela perioden 1991-2004 har biltrafiken över innerstadssnittet legat i princip still, en ökning med totalt två procent för hela perioden. Andelen cyklister av den totala fordonstrafiken över innerstadssnittet har ökat från fyra till åtta procent. (sidan elva)
Förutsättningarna för en ytterligare ökning av cykeltrafiken i innerstaden har förbättrats väsentligt. (sidan två)
Påverkan på detaljhandeln är liten, bland kunderna är andelen cyklister ungefär lika stor som andelen bilister. (sidorna två och 22) De flesta kommer till fots eller kollektivt.
Cykeltrafiken har ökat med över 50 procent utan det har blivit stora negativa konsekvenser för biltrafikens eller kollektivtrafikens framkomlighet. Trafiksäkerheten för cyklisterna har förbättrats. Den samhällsekonomiska nyttan överstiger med råge investeringskostnaden. (sidan tio)
Min kommentar: På femton år har man dubblat cyklismen och dessutom ökat möjligheterna för ytterligare ökning. Det är mycket glädjande för miljö, hälsa, buller och trängsel. Målsättningen bör inte vara att nöja sig med detta, utan tvärtom borde man se vad som skulle krävas för att dubbla detta igen under kommande femton år. I Köpenhamn ligger målet enligt uppgift på hela 40%.
-
- Inlägg: 4460
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46
Det har hänvisats till Köpenhamn några gånger i denna tråd!
Det är visserligen några år sedan jag var i den staden längre tid än några timmar, men en sak jag la märke till var att cykelbanan ofta gick mellan bussen och trotoaren även vid busshållplatsen! Cyklarna hade naturligtvis skyldighet att stanna för att släppa fram av- och påstigande bussresenärer. Och de stannade! Känner jag stockholmscyklisterna rätt så skulle de blåsa förbi i 40 km/tim ungefär! I värsta fall två dm från bussen, eller också på själva trotoaren!
Vet inte hur det fungerar i Köpenhamn numera!
Cykelbanorna var väl utmärkta med avvikande färg på asfalten! Om det var genomgående vet jag inte, men på många stora gator och korsningar!
I en park i den av Köpenhamn inringade komunen Fredriksberg hade man funnit anledning att sätta upp en stor tavla ca 3 meter in i parken där man hade en stor skylt med en cyckelåkning förbjudet-märke och en text där man ber parkbesökarna att verkligen följa förbudet! Och antalet cyckelåkare var tämligen lågt!
Det är visserligen några år sedan jag var i den staden längre tid än några timmar, men en sak jag la märke till var att cykelbanan ofta gick mellan bussen och trotoaren även vid busshållplatsen! Cyklarna hade naturligtvis skyldighet att stanna för att släppa fram av- och påstigande bussresenärer. Och de stannade! Känner jag stockholmscyklisterna rätt så skulle de blåsa förbi i 40 km/tim ungefär! I värsta fall två dm från bussen, eller också på själva trotoaren!
Vet inte hur det fungerar i Köpenhamn numera!
Cykelbanorna var väl utmärkta med avvikande färg på asfalten! Om det var genomgående vet jag inte, men på många stora gator och korsningar!
I en park i den av Köpenhamn inringade komunen Fredriksberg hade man funnit anledning att sätta upp en stor tavla ca 3 meter in i parken där man hade en stor skylt med en cyckelåkning förbjudet-märke och en text där man ber parkbesökarna att verkligen följa förbudet! Och antalet cyckelåkare var tämligen lågt!
- Erik Sandblom
- Inlägg: 2591
- Blev medlem: tisdag 20 juni 2006 13:42
Att cyklisterna i Köpenhamn beter sig på ett respektabelt sätt beror ju på att cyklisterna själva känner sig respekterade, med rimlig infrastruktur och rimliga regler som gör att dom kommer snabbt och smidigt genom stan.
Jag tycker mig skönja en liknande utveckling i Göteborg. En del cyklar fortfarande utan lyse om natten, vilket jag inte tycker om. Men i övrigt tycker jag såväl cyklister, fotgängare och bilister under de senaste 10 åren blivit väldigt mycket bättre på att visa hänsyn och bete sig förutsägbart. Och det beror i stor utsträckning på att cyklisterna fått en del bra (och enstaka dåliga) cykelbanor där man får hållas, och där man inte betraktas som en marodör för att man har mage att "dyka upp från ingenstans" i den svindlande överljudshastigheten på 25 km/h. (Dyka upp från ingenstans är skön omskrivning för att vissa inte ser sig för).
Sen tror jag att bra cykelbanor har den funktionen att dom lockar fram cyklister som annars inte skulle våga beblanda sig med bilar, och att detta i sin tur skapar en kritisk massa med cyklister. När man uppnåt den kritiska massan så blir övriga trafikanter mer vana vid cyklister, samtidigt som det kanske uppstår ett visst grupptryck bland cyklisterna som hindrar den värsta huligancyklingen.
Jag tycker mig skönja en liknande utveckling i Göteborg. En del cyklar fortfarande utan lyse om natten, vilket jag inte tycker om. Men i övrigt tycker jag såväl cyklister, fotgängare och bilister under de senaste 10 åren blivit väldigt mycket bättre på att visa hänsyn och bete sig förutsägbart. Och det beror i stor utsträckning på att cyklisterna fått en del bra (och enstaka dåliga) cykelbanor där man får hållas, och där man inte betraktas som en marodör för att man har mage att "dyka upp från ingenstans" i den svindlande överljudshastigheten på 25 km/h. (Dyka upp från ingenstans är skön omskrivning för att vissa inte ser sig för).
Sen tror jag att bra cykelbanor har den funktionen att dom lockar fram cyklister som annars inte skulle våga beblanda sig med bilar, och att detta i sin tur skapar en kritisk massa med cyklister. När man uppnåt den kritiska massan så blir övriga trafikanter mer vana vid cyklister, samtidigt som det kanske uppstår ett visst grupptryck bland cyklisterna som hindrar den värsta huligancyklingen.
- Erik Sandblom
- Inlägg: 2591
- Blev medlem: tisdag 20 juni 2006 13:42
Sämre för alla när cykelfält på Götgatan tas bort
Enligt ett mycket snabbt politiskt beslut i Stockholms stads trafik- och renhållningsnämnd den 15 maj, så ska 550 meter cykelfält på den hårt trafikerade Götgatan på Södermalm omedelbart tas bort.
http://www.ntf.se/Stockholm/default.asp?RecID=32161
Dom tror att framkomligheten ökar, men det är ganska dumt tänkt. Om fler bilister tar cykeln så ökar ju trafikutrymmet för de bilister som blir kvar.
Borgerlig cykelpolitik kräver cykelförbud
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=650369
http://ntfbloggen.blogspot.com/2007/05/ ... litik.html
Tråkigt att borgarna känner sig tvugna att ge så mycket presenter till vänstern.
Enligt ett mycket snabbt politiskt beslut i Stockholms stads trafik- och renhållningsnämnd den 15 maj, så ska 550 meter cykelfält på den hårt trafikerade Götgatan på Södermalm omedelbart tas bort.
http://www.ntf.se/Stockholm/default.asp?RecID=32161
Dom tror att framkomligheten ökar, men det är ganska dumt tänkt. Om fler bilister tar cykeln så ökar ju trafikutrymmet för de bilister som blir kvar.
Borgerlig cykelpolitik kräver cykelförbud
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=650369
http://ntfbloggen.blogspot.com/2007/05/ ... litik.html
Tråkigt att borgarna känner sig tvugna att ge så mycket presenter till vänstern.