Erik Sandblom skrev:Nej, en Volvo S40 mäter 4,5 x 2 meter, dvs nio kvadratmeter. Sen räknar jag med en halvmeter runt om för att kunna stiga i och ur bilen på båda sidor. Visserligen kan man tömma bilen på gatan och hasa sig ur soltaket, men då behövs ändå "terminalutrymmet".
http://www.volvocars.se/models/s40/techSpec.htm
Den är iofs bara knappt 1,8 meter bred på länkad spec (om man nu hamnar på rätt sida). Om man har trotoar/cykelbana vid vägen så duger den bra som plats att öppna dörrarna på ena sidan mot, och på andra sidan kan man öppna dörrarna så att de är ivägen för körbanan. Mer trafik än så har man normalt inte i ett villaområde.
Erik Sandblom skrev:mats skrev:Erik Sandblom skrev:Med bilpool skulle man kanske kunna slopa två tredjedelar av parkeringen. Man kan låta ett bolag sköta bilarna och boka bilar via internet.
http://www.bilpool.se/
Problemet med en bilpool är att bilarna måste vara bättre än om de ägs och körs av enskilda individer, och de slits antagligen värre. Poängen med att kunna säkerställa att stereon faktiskt fungerar och uppfyller hifi-normen enligt DIN 45 500 o.s.v. går dessutom förlorad.
Bilpoolar innebär i allmänhet fräscha bilar, av flera skäl.
1. Man bokar bilen, vilket gör att man planerar sina resor på ett naturligt sätt. Det minskar körandet. Det minskade bilåkandet gör att man får råd med finare bilar.
Det resonemanget förutsätter att man utgår från samma budget som om man skulle ha en egen bil. Då har nog många svårt att se några fördelar.
Erik Sandblom skrev:2. Man sprider användandet och kostnaderna på fler personer. Bilpoolen kanske har en familjebuss och en lättparkerad mindre bil.
Frågan är hur det blir när politikerna till slut insett att de ska lägga skatten på bränsle och inte en fast fordonskatt? (Min personliga åsikt är att en given andel av trafikförsäkringen, motsvarande kostnaden för de billigaste försäkringarna, också kunde bekostas av bränsleskatt. Stillastående bil = nästan gratis, rullande bil = dyr).
Erik Sandblom skrev:3. En vanlig familjebil står still nästan hela dagen, vilket innebär stor kapitalkostnad. Genom att öka körandet per bil från säg två timmar om dagen till fyra, så sprider man kapitalkostnaden.
Det beror väl iofs på hur dyr bil man har också? Folk som sköter sin bil vettigt råkar blir nästan aldrig stående trots att de har en så kallad "skrotbil" medan folk som missköter en nästan ny leasingbil kan bli stående med skuren motor. Däremot duger inte en "skrotbil" som socioeknomisk statussymbol.
Erik Sandblom skrev:4. Man kan man låta ett företag sköta om bilarna.
DET argumentet köper jag inte. Jag tycker att det är otroligt trist att meka med bilar, men jag har lärt mig det som ett nödvändigt ont efter att ha sett vad "proffs"-klåpare gjort med bilar som jag har/haft att göra med...
Erik Sandblom skrev:mats skrev:Erik Sandblom skrev:Här är ett villaområde intill Hjärups pendeltågstation. "Allt så nära men ändå bor Du i en trygg och lugn miljö där barnen kan springa runt och leka obehindrat." Påminner om Örgryte.
http://www.jakri.se/
Örgryte är väl å andra sidan ett av de spårvägförsörjda områden i Göteborg som har lägst underlag, eller har jag missat nåt?
Ja, det har jag också hört. Ändå har Örgryte ganska tätt med hus, tycker jag. Kan det bero på att många av dom som som bor där, inte vill åka spårvagn? Ibland får jag intrycket att många är stolta över sina karriärer, och vill gärna visa vilken livstil de har råd med. Samtidigt har Örgryte ingen sådär lysande kollektivtrafik heller, en spårvagn var tionde minut. De som bor i södra Örgryte har ganska långt till spårvagnen.
Den där förlängningen så att vagnarna som går på dagens linje 5 kan köra ända till östra sjukhuset är nog bra, den skulle ändra på detta. Om man står ut med byten så kan man ju kliva på en vagn åt valfritt håll då och få ungefär samma restid in till centrum.
Erik Sandblom skrev:mats skrev:En av de påprackade normer som villaägare i tätbebyggt område drabbas av är kravet att ha en "snygg trädgård". Om man kastar bort allt utom gräsmattan, eller kanske till och med grusar hela trädgården, så betraktas man antagligen som ett ufo av grannarna.
En stenlagd trädgård med buskar kräver väldigt lite underhåll, men är ändå väldigt snyggt tycker jag.
Verkligen, men hur vanligt är sånt och vad säger ryktena om man stenlägger hela sin gräsmatta? (personligen tycker jag att gräsklippandet är det minst jobbiga när det gäller trädgårdsskötsel, men jag tycker det är jobbigt nog för att jag ska ha gett upp även detta vid stugan på landet jag råkar äga).
Erik Sandblom skrev:Mikko Laaksonen skrev:Eftersom upptagningsradie av kollektivtrafik inte öker en centimeter pga. bilparkeringsnormer, så minskar underlaget för kollektivtrafik alltid med 1/3 om man har bilparkering för varje vuxen - även om viljan att åka kollektivt var detsamma.
Detta är mycket tänkvärt.
Det fungerar likadant för cyklister och fotgängare. Hur många skulle få jobbet på gång- eller cykelavstånd om avståndet minskade 33%?
Jag skulle vilja se en siffra på vad det skulle kosta att väderskydda cykelvägar