Den 27 maj 2007 är det regionalval i Spanien. Många politiker har gått till val på att stärka kollektivtrafiken. I Madrid har det sedan förra valet för fyra år sedan byggts 50 km tunnelbana, 30 km spårväg och 4 nya bytespunkter mellan regional busstrafik och tunnelbanan. Bytespunkterna är i storleksklassen 80-120 miljoner Euro (dvs runt 1 miljard kronor per st). Hur de blir så dyra - jo man bygger t ex två våningar busstation under jord - det finns inte plats på annat sätt. Den första nya spårvägen i Madrid öppnar den 11 maj - dvs i tid före valet!
I staden Parla söder om Madrid började man med en idéstudie om en spårväg i staden (ca 100 000 invånare) våren 2004. Våren 2005 hade man upphandlingsunderlaget framme och skickade ut anbudsförfrågan. I augusti 2005 skrevs kontrakt med leverantörerna och i maj 2007 invigs spårvägen. 3 år från idé till invigning! Spårvägen år 9,5 km lång och har 9 spårvagnar av samma typ som Madrid.
Även på Teneriffa är det lokala val och även där kommer spårvägen att invigas före valet. De senaste uppgifterna är den 5 maj, enligt mina föräldrar som varit där på vårsemester. Bilden nedan har jag fått av dem.
Valencia trodde jag bara var "temporärt" inställd men den (T4) visade sig inte ha rullat på 14 år
var finns den uppgiften? Som jag minns det, var det för cirka 14 - 15 år sedan som T4 kom till i sin nuvarande spårvägsskepnad. Innan dess hade den mer "lokaljärnvägsstandard", men trafikerades av halvgamla spårvagnar som övertagits från belgiska landsbygsspårvägsbolaget SNCV. Omläggningen innebar, att linjen på vissa sträckor flyttades från egen banvall till utrymme mitt i gatan, och att moderna spårvagnar sattes in.