Nya spanska spårvägar

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
PG
Inlägg: 211
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 22:31
Ort: Lund
Kontakt:

Nya spanska spårvägar

Inlägg av PG »

Den 27 maj 2007 är det regionalval i Spanien. Många politiker har gått till val på att stärka kollektivtrafiken. I Madrid har det sedan förra valet för fyra år sedan byggts 50 km tunnelbana, 30 km spårväg och 4 nya bytespunkter mellan regional busstrafik och tunnelbanan. Bytespunkterna är i storleksklassen 80-120 miljoner Euro (dvs runt 1 miljard kronor per st). Hur de blir så dyra - jo man bygger t ex två våningar busstation under jord - det finns inte plats på annat sätt. Den första nya spårvägen i Madrid öppnar den 11 maj - dvs i tid före valet!

Bild
Provkörning på linje ML3 i Madrid den 30 mars 2007. Foto ©PG Andersson

I staden Parla söder om Madrid började man med en idéstudie om en spårväg i staden (ca 100 000 invånare) våren 2004. Våren 2005 hade man upphandlingsunderlaget framme och skickade ut anbudsförfrågan. I augusti 2005 skrevs kontrakt med leverantörerna och i maj 2007 invigs spårvägen. 3 år från idé till invigning! Spårvägen år 9,5 km lång och har 9 spårvagnar av samma typ som Madrid.

Bild
Provkörning i Parla den 29 mars 2007. Foto ©PG Andersson

Även på Teneriffa är det lokala val och även där kommer spårvägen att invigas före valet. De senaste uppgifterna är den 5 maj, enligt mina föräldrar som varit där på vårsemester. Bilden nedan har jag fått av dem.

Bild
Provkörning på Tenneriffa (La Laguna-Santa Cruz). Foto ©Elvir Andersson

I samtliga tre fall är det Alsom som levererat vagnarna. De är monterade på deras fabrik i Barcelona.

/PG
PG Andersson (747)
trafikchef MSS, ordförande SSS:M
Johan Eriksson
Inlägg: 4460
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den måndag 20 juni 2011 23:02, redigerad totalt 1 gånger.
Johan Eriksson
Inlägg: 4460
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den måndag 20 juni 2011 23:02, redigerad totalt 1 gånger.
PG
Inlägg: 211
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 22:31
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av PG »

Enligt LRTA så ser den aktuella listan för Spanien ut enligt följande:

Soller: 1913
Valencia: 1988
A Coruña: Turistspårväg 1997
Alacant (Alicante): 1999
Bilbao: 2002
Barcelona: 2004 (turistspårväg från 1872)
Velez-Malaga: 2006
Madrid: 2007
Parla: 2007
Tenneriffa: 2007
Sevilla: under byggnad
Vitoria: under byggnad
Malaga: under byggnad, anges som metro
San Sebastian: föreslagen
Granada: föreslagen

/PG
PG Andersson (747)
trafikchef MSS, ordförande SSS:M
Johan Eriksson
Inlägg: 4460
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den måndag 20 juni 2011 23:02, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Ivers1991
Inlägg: 1152
Blev medlem: tisdag 02 maj 2006 18:08
Ort: Tromsö, Norge
Kontakt:

Inlägg av Ivers1991 »

Vet herr Johan att answers.com kopierar Wikipedia på flera håll?

Motsvarande artikel på Wikipedia:

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_to ... s_-_Europe

Märk att senaste ändringen var idag, 2.april 2007.
Ägare av Olympus FE160 och Sony DCR-HC24E.

Någon som är interesserad av lite hållplatsutrop? Titta här då...
Johan Eriksson
Inlägg: 4460
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den måndag 20 juni 2011 23:02, redigerad totalt 1 gånger.
gek
Inlägg: 1256
Blev medlem: fredag 06 augusti 2004 22:40
Ort: Vid linjen
Kontakt:

Inlägg av gek »

Valencia trodde jag bara var "temporärt" inställd men den (T4) visade sig inte ha rullat på 14 år
var finns den uppgiften? Som jag minns det, var det för cirka 14 - 15 år sedan som T4 kom till i sin nuvarande spårvägsskepnad. Innan dess hade den mer "lokaljärnvägsstandard", men trafikerades av halvgamla spårvagnar som övertagits från belgiska landsbygsspårvägsbolaget SNCV. Omläggningen innebar, att linjen på vissa sträckor flyttades från egen banvall till utrymme mitt i gatan, och att moderna spårvagnar sattes in.
/Gunnar Ekeving
Johan Eriksson
Inlägg: 4460
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Skriv svar