Stenkastning mot spårvagn igen..

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
RS 69

Stenkastning mot spårvagn igen..

Inlägg av RS 69 »

Användarens profilbild
Storm

Inlägg av Storm »

vi hade även beskjutning av tvärbanan i helgen, småkillar med luftgevär. En sidoruta gick det hål i men bara ytterrutan. TLC gjorde en egen bedömning via radion att det var stenkastning dock..
Jag är nonchalant, aggressiv och folkilsk..
Användarens profilbild
PCC

Inlägg av PCC »

Storm skrev:vi hade även beskjutning av tvärbanan i helgen, småkillar med luftgevär. En sidoruta gick det hål i men bara ytterrutan. TLC gjorde en egen bedömning via radion att det var stenkastning dock..
...och hur vet DU att det var luftgevär och dessutom småkillar? Det var iofs föraren som fick gå och kontrollera rutan samt gjorde bedömningen att det INTE var fråga om beskjutning av luftgevär eller liknande. TLC stoppade trafiken helt förbi området tills föraren gjort bedömningen att det inte rörde sig om beskjutning.

mvh PCC
PCC - Poste de Commande Centralisée (Trafikledningscentral)
PCC - Presidents' Conference Committee (Amerikansk standardspårvagn)
Användarens profilbild
Storm

Inlägg av Storm »

PCC skrev: ...och hur vet DU att det var luftgevär och dessutom småkillar? Det var iofs föraren som fick gå och kontrollera rutan samt gjorde bedömningen att det INTE var fråga om beskjutning av luftgevär eller liknande. TLC stoppade trafiken helt förbi området tills föraren gjort bedömningen att det inte rörde sig om beskjutning.

mvh PCC
pratade med konduktören som hörde när "stenen" träffade fönstret, han har viss erfarenhet av att höra skillnad. Han sade att det blivit ett pyttelitet hål och resterande ruta hade krackelerat. Vid stenkastning blir det något större hål med "inknuffat" glassplitter.
Sen var det TLC som gjorde bedömningen via radion, inte föraren(satt på turen som passerade söderut några minuter senare.. )
Användarens profilbild
PCC

Inlägg av PCC »

Storm skrev:
PCC skrev: ...och hur vet DU att det var luftgevär och dessutom småkillar? Det var iofs föraren som fick gå och kontrollera rutan samt gjorde bedömningen att det INTE var fråga om beskjutning av luftgevär eller liknande. TLC stoppade trafiken helt förbi området tills föraren gjort bedömningen att det inte rörde sig om beskjutning.

mvh PCC
pratade med konduktören som hörde när "stenen" träffade fönstret, han har viss erfarenhet av att höra skillnad. Han sade att det blivit ett pyttelitet hål och resterande ruta hade krackelerat. Vid stenkastning blir det något större hål med "inknuffat" glassplitter.
Sen var det TLC som gjorde bedömningen via radion, inte föraren(satt på turen som passerade söderut några minuter senare.. )
Fortfarande finns inget som säjer att det var småkillar. Jag tror inte konduktören har någon erfaranhet av att höra skillnad eftersom vi lyckligtvis inte haft något fall av beskjutning med skjutvapen mot spårvagnarna, ännu. Fråga föraren så får du se att föraren själv fick gå tillbaka och undersöka skadan och att TLC frågade sedan föraren vad som kunde ha orsakat skadan. Föraren uppgav då att det såg ut som ett stenskott. Jag har personligen varit med flera gånger då Polisen undersökt kastade föremål mot spårvagnar/tunnelvagnars glasrutor och det blir i flera fall bara ett pyttelitet hål samt krackelerad ruta...

mvh PCC
PCC - Poste de Commande Centralisée (Trafikledningscentral)
PCC - Presidents' Conference Committee (Amerikansk standardspårvagn)
Användarens profilbild
Storm

Inlägg av Storm »

PCC skrev:Fortfarande finns inget som säjer att det var småkillar. Jag tror inte konduktören har någon erfaranhet av att höra skillnad eftersom vi lyckligtvis inte haft något fall av beskjutning med skjutvapen mot spårvagnarna, ännu. Fråga föraren så får du se att föraren själv fick gå tillbaka och undersöka skadan och att TLC frågade sedan föraren vad som kunde ha orsakat skadan. Föraren uppgav då att det såg ut som ett stenskott. Jag har personligen varit med flera gånger då Polisen undersökt kastade föremål mot spårvagnar/tunnelvagnars glasrutor och det blir i flera fall bara ett pyttelitet hål samt krackelerad ruta...

mvh PCC
jag har pratat med den konduktören rätt mycket o han har, tyvär, en del erfarenhet från dito och då inte från konduktörsarbete :(
Jag hörde radiokonversationen och TLC ställde ledande frågor till föraren som sa att det var möjligt att det var stenkastning.
Småkillar lade jag till för att det var en hel del aktivitet med småkillar (10-15år) där när jag passerade platsen lite senare.
Stefan_Brännström

.

Inlägg av Stefan_Brännström »

Stenkastning mot spårvagn förekom ju i Bergsjön för något år sedan. Det trista är väl att den typen av aktiviteter blir allt vanligare bland kidsen.

Minns mycket väl Kullaviksbussarna som bombaderades av stenar vid ändhållplatsen i Kullavik, av personer i 15-årsåldern som sedan gjorde snabb sorti på moped. Då hotade man med att dra in busslinjen, vilket ledde till flera upprörda insändare från folk som var beroende av busstrafiken för att kunna ta sig smidigt till arbetet.

Det är bara en tidsfråga innan man verkligen skjuter med skjutvapen mot spårvagnar, om nu inte det var fallet, vilket inte riktigt framgår av tråden.
Satsa på Spårvägarna
Användarens profilbild
JAgr

Re: .

Inlägg av JAgr »

Stefan_Brännström skrev:Det är bara en tidsfråga innan man verkligen skjuter med skjutvapen mot spårvagnar, om nu inte det var fallet, vilket inte riktigt framgår av tråden.
Det var flera år sedan detta inträffade första gången!
/JAgr
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Stefan_Brännström skrev:Stenkastning mot spårvagn förekom ju i Bergsjön för något år sedan. Det trista är väl att den typen av aktiviteter blir allt vanligare bland kidsen.
De senaste åren har kast med pryttel mot spårvagn förekommit i samtliga stadsdelar. Bergsjön är inte överrepresenterad.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Stefan_Brännström

.

Fast det roliga är ju att jag inte skrev att Bergsjön var överrepresenterat.

Däremot var det den enda plats jag kände till/hade läst om.

Dock hävdar jag att Bergsjön tillsammans med några andra platser borde toppa statistiken. Skulle inte förvåna mig om Hagen låg högt på den listan.

Är Hagen-ligan tillbaka förresten?
Satsa på Spårvägarna
Stefan_Brännström

.

"Enligt Länskommunikationscentralen i Göteborg är det ett återkommande problem med personer som kastar sten mot spårvagnarna vid Teleskopsgatan."

Den ovan länkade artikeln talar för att jag har rätt. Bergsjön är inte helvetet, men knappast någon stadsdel att skryta om för Göteborgs innevånare...

Var var det webdesignern steg av och blev mördad? Samma eländiga Teleskopgata. Kanske läge att bygga en inomhusstation, så att det inte går att kasta sten på vagnarna?
Satsa på Spårvägarna
Slagpåse

Inlägg av Slagpåse »

Stefan_Brännström skrev:.....Samma eländiga Teleskopgata. Kanske läge att bygga en inomhusstation, så att det inte går att kasta sten på vagnarna?
Då kan man lika gärna bygga tunnelbana, är INTE bara Teleskopsgatan som är utsatt för detta, stenkastning förekommer över allt, även i dom så kallade finare stadsdetlarna :evil:
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Stefan_Brännström skrev: Dock hävdar jag att Bergsjön tillsammans med några andra platser borde toppa statistiken. Skulle inte förvåna mig om Hagen låg högt på den listan.
Vilket jag förstod och påtalade att du förmodligen har fel.
Stefan_Brännström skrev:"Enligt Länskommunikationscentralen i Göteborg är det ett återkommande problem med personer som kastar sten mot spårvagnarna vid Teleskopsgatan."
Ja, så står det i artikeln. Har det någonsin slagit dig att media ibland väljer att vinkla verkligheten? Dvs allt som händer presenteras inte i media.

Det är alltid tacksamt att slå på de svaga.

I diskussionen om det nyliga rånmordet i Bergsjön påpekades att det minsann begicks mord i finare stadsdelar också. Det var tydligen inte så länge sedan det inträffade dylika saker neråt längs den gamla idylliska säröbanan.
Stefan_Brännström skrev: Den ovan länkade artikeln talar för att jag har rätt. Bergsjön är inte helvetet, men knappast någon stadsdel att skryta om för Göteborgs innevånare...
Den ovan länkade artikeln talar ensamt inte för att något är påvisbart överhuvud taget. Den talar förvisso om ett "återkommande problem" men inte något om frekvensen vare sig vid Teleskopgatan, som artikeln hänvisar till, eller tex Sälöfjordsgatan (som inte ligger i Bergsjön) och som artikeln inte hänvisar till

//Tony
Stefan_Brännström

.

kl-tt-r är väl framför allt Älvsborgs stadsdels specialitet? Det är åtminstone det som märks.

Man får intrycket av att ni menar att media av någon anledning skulle vilja tysta ner de våldsrelaterade aktiviteter som är lokaliserade väster om Kungssten?

Skulle man lägga ner en spårvagnssträcka p.g.a enbart våld lär det emellertid bli någon annan än den som förbinder södra skärgården med innerstan.
Satsa på Spårvägarna
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

En ny påminnelse om att våldsbrott inte bara sker i Betongförorten.
Denna gång var det visst Bangatan, det finns inget som inte säger att detta kunde gått lika illa som rånmordet i Bergsjön.

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=334734

//Tony
Stefan_Brännström

En påminnelse om att fler brott (inte alla, men FLER) trots allt sker i Betongförorten. Vi skall ju alla våga se sanningen i vitögat, inte sant?

http://www.gt.se/nyheter/1.610071

P.S Tony, om du arbetar deltid på Angereds Turistbyrå så förstår jag varför du driver den här diskussionen vidare. D.S.
Satsa på Spårvägarna
Slagpåse

Inlägg av Slagpåse »

Mjoo, det som skrivs i tidningarna är allvarligt.

Dock är det enligt polisens egen statistik större risk att råka ut för ett allvarligt våldsbrott inne i centrala delarna av staden såsom Avenyn och Brunnsparken, även Linné ligger dårligt till där.

Det är lätt att skriva om våldsbrott och förstora upp dom som sker i invandrartäta områden.
Byggare Bob

Inlägg av Byggare Bob »

Lite OT, men Göteborg verkar ju överhuvudtaget vara bra mycket farligare än Stockholm, oavsertt var man bor...

"Vilda Västern" verkar ju vara en träffsäker akronym på Göteborg... :D

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=632501
Användarens profilbild
Fredrik E
Kontakt:

Inlägg av Fredrik E »

Göteborgare är bönder i en stad vill jag påpeka.
Köra bil i stan med sina så kallade medtrafikkanter är inte lätt, här blir du inte insläppt i en fil(detta blir man i huvudstaden), jag har ett gäng jämförelser.

Konstigt nog älskar jag mitt Göteborg!! :wink: :D
Stefan_Brännström

.

Slagpåse: Antalet icke anmälda våldsbrott är förmodligen mycket större i förorten än på gatorna i centrala stan. Brist på vittnen och väktare bidrar givetvis till detta.

Ger du dig ut på Avenyn för att slåss kommer troligtvis någon tredje part att se dig.

Linnéstaden måste jag dock ställa mig frågande till. Verkar vara en väldigt lugn och trevlig plats att bo på, har en polare på Olivedal och man stöter ytterst sällan på drägg eller påverkade personer i de trakterna. Hade jag valt att bo i centrala Göteborg hade jag inte tackat nej till att bo i Linnestaden. Ligger lite sådär lagom på distans från stadskärnan, men ändå jävligt nära. En promenad förbi Nilssons Berg så är man redan vid Handels och närmar sig Grönsakstorget eller Vasaplatsen beroende på om man tar Viktoriagatan in mot centrum eller ej.
Satsa på Spårvägarna
Skriv svar