SL:s info kring ombyggnaden av T-Skanstull
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
SL:s info kring ombyggnaden av T-Skanstull
http://www.sl.se/nyheter/7418.cs
Detta är adressen till SL:s webbplats som informerar om ombyggnaden av Skantulls tunnelbanestation i Stockholm. Här finns också länkar till information om de trafikavvikelser som blir följden ett tag framöver.
Själv tycker jag att SL denna gång lyckas bra med sitt informationsmaterial. I synnerhet specilatidtabellen verkar ha ett fylligt innehåll med bland annat förslag på alternativa resvägar från många platser i tunnelbanenätet.
Konstaterar också att SL skapat ett enhetligt utseende på tillfälliga tidtabeller och informationstavlor om planerade avvikelser i trafiken. En en mörkgulorangebrunockra färgton med en vit rand. Låter inte snyggt men funkar rätt bra.
mvh/ Jörgen G
Detta är adressen till SL:s webbplats som informerar om ombyggnaden av Skantulls tunnelbanestation i Stockholm. Här finns också länkar till information om de trafikavvikelser som blir följden ett tag framöver.
Själv tycker jag att SL denna gång lyckas bra med sitt informationsmaterial. I synnerhet specilatidtabellen verkar ha ett fylligt innehåll med bland annat förslag på alternativa resvägar från många platser i tunnelbanenätet.
Konstaterar också att SL skapat ett enhetligt utseende på tillfälliga tidtabeller och informationstavlor om planerade avvikelser i trafiken. En en mörkgulorangebrunockra färgton med en vit rand. Låter inte snyggt men funkar rätt bra.
mvh/ Jörgen G
Senast redigerad av Jörgen_G den onsdag 21 maj 2003 22:39, redigerad totalt 2 gång.
Re: SL:s info om Skanstull-ombyggnaden
Finns alltid ett men! I ena stunden talar man om gröna linjen i singularis, i andra stunden om de tre linjerna 17, 18 och 19. Och några linjenummer lär någon resenär aldrig hitta vare sig på kartor, tåg, eller skyltar i tunnelbanan.Jörgen Gustavsson skrev:http://www.sl.se/nyheter/7418.cs
Detta är adressen till SL:s webbplats som informerar om ombyggnaden av Skantulls tunnelbanestation i Stockholm. Här finns också länkar till information om de trafikavvikelser som blir följden ett tag framöver.
Själv tycker jag att SL denna gång lyckas bra med sitt informationsmaterial. I synnerhet specilatidtabellen verkar ha ett fylligt innehåll med bland annat förslag på alternativa resvägar från många platser i tunnelbanenätet.
Konstaterar också att SL skapat ett enhetligt utseende på tillfälliga tidtabeller och informationstavlor om planerade avvikelser i trafiken. En en mörkgulorangebrunockra färgton med en vit rand. Låter inte snyggt men funkar rätt bra.
mvh/ Jörgen G

Man biter sig mao återigen i svansen, med att i ena stunden avveckla linjenummer helt, för att i nästa stund väcka upp dem som en begraven mumie.

De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Det börjar redan bli varmt i C20.
Undrar hur varmt det blir i de vagnarna när bara 6 tåg ska köra i timmen och folk kommer att stå som packade sillar... om de inte tar bilen istället.
Nu hade det varit skönt med AC... (men det har vi ju hört förut *suck*)
När kommer det egentligen? Ska det vara så dåligt klimat i de vagnarna under sommarhalvåret hela deras livstid? Eller är fica-vagnen banbrytare? Ännu får allmänheten inget veta om detta. Vore skönt om man kunde få svar på den frågan: Kommer det eller kommer det inte AC i C20
Ibland tjatas det om att man folk alltid packar in sig först och sist i tåget. Varför inte utrusta mittenvagnen i trevagnarståg (C20) med AC, så kanske folk drog dit istället. Då behöver man inte utrusta alla C20 med det. Det skulle räcka med kanske typ 50 st för att klara de värst utsatta linjerna på det viset. Då kan man kanske bygga in utrustningen i förarhytterna om de går permanent som mellanvagnar).
Visst ja, det handlade ju om Skanstull. Den stationen har nog haft den sämsta miljön i hela tunnelbanan: trångt, dragigt, bullrigt. Egentligen är det nog en ganska genial lösning man nu drar igång med att flytta uppgången närmare plattformen så den kan göras bredare och mer framkomlig.
Alla miljö- och klimatförbättrande åtgärder mottages tacksamt!
Vänliga hälsningar
Gunnar Eriksson

Undrar hur varmt det blir i de vagnarna när bara 6 tåg ska köra i timmen och folk kommer att stå som packade sillar... om de inte tar bilen istället.
Nu hade det varit skönt med AC... (men det har vi ju hört förut *suck*)
När kommer det egentligen? Ska det vara så dåligt klimat i de vagnarna under sommarhalvåret hela deras livstid? Eller är fica-vagnen banbrytare? Ännu får allmänheten inget veta om detta. Vore skönt om man kunde få svar på den frågan: Kommer det eller kommer det inte AC i C20

Ibland tjatas det om att man folk alltid packar in sig först och sist i tåget. Varför inte utrusta mittenvagnen i trevagnarståg (C20) med AC, så kanske folk drog dit istället. Då behöver man inte utrusta alla C20 med det. Det skulle räcka med kanske typ 50 st för att klara de värst utsatta linjerna på det viset. Då kan man kanske bygga in utrustningen i förarhytterna om de går permanent som mellanvagnar).
Visst ja, det handlade ju om Skanstull. Den stationen har nog haft den sämsta miljön i hela tunnelbanan: trångt, dragigt, bullrigt. Egentligen är det nog en ganska genial lösning man nu drar igång med att flytta uppgången närmare plattformen så den kan göras bredare och mer framkomlig.
Alla miljö- och klimatförbättrande åtgärder mottages tacksamt!

Vänliga hälsningar
Gunnar Eriksson
- TimK
- Inlägg: 1368
- Blev medlem: söndag 18 augusti 2002 10:41
- Ort: Jackson i Mississippi, USA
- Kontakt:
Re: SL:s info om Skanstull-ombyggnaden
Jorå, på diodskyltarna så syns ju linjenumren (på gott och ont). I övrigt håller jag med dig.bruse skrev:Finns alltid ett men! I ena stunden talar man om gröna linjen i singularis, i andra stunden om de tre linjerna 17, 18 och 19. Och några linjenummer lär någon resenär aldrig hitta vare sig på kartor, tåg, eller skyltar i tunnelbanan.![]()
Mvh Tim
Vändning
Hur skulle vändningarna vid Slussen gå till? Vad är den stora skilnaden om tåget vänder vid Rådmansgatan eller Slussen. Turtätheten mellan Gullmarsplan och Slussen är beräknad på den tid det tar att köra på enkelspårsstäckan.Håkan Berglund skrev::
Så här borde det vara:
17 Skärmarbrink-Skarpnäck
18 Alvik-Farsta strand
19 Hässelby strand-Slussen
19 Gullmarsplan-Hagsätra
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Skillnaden är att fler människor kunde åka till t ex Hötorget eller T-Centralen som är stora stationer. Vändningarna vid Slussen skulle ske vid plattform, och övergången från söderspår till norrspår på bron mellan Slussen och Gamla Stan. Sant är att detta skulle kraftigt störa trafiken på röda linjen. Men om man nu skär ner turtätheten från typ 8-10 tåg per 20 min till 2 tåg per 20 min på sträckan ifråga, så skulle man kanske kunna tänka sig att skära ner på röda linjen från 8 tåg per 20 min till typ 6 tåg per 20 min, så skulle det nog gå att vända tåg på gröna linjen vid Slussen. Alltså 6 tåg per 20 min på både gröna och röda linjen under den tid det här pågår. Men OBS! att detta är inget som jag förespråkar, bara att jag ville säga att den tekniska möjligheten verkar finnas, även om kanske inte viljan till det finns.Hur skulle vändningarna vid Slussen gå till? Vad är den stora skilnaden om tåget vänder vid Rådmansgatan eller Slussen.
Vänliga hälsningar
Gunnar Eriksson
Vända vid SLU
Gunnar Eriksson skrev:Skillnaden är att fler människor kunde åka till t ex Hötorget eller T-Centralen som är stora stationer. Vändningarna vid Slussen skulle ske vid plattform, och övergången från söderspår till norrspår på bron mellan Slussen och Gamla Stan. Sant är att detta skulle kraftigt störa trafiken på röda linjen. Men om man nu skär ner turtätheten från typ 8-10 tåg per 20 min till 2 tåg per 20 min på sträckan ifråga, så skulle man kanske kunna tänka sig att skära ner på röda linjen från 8 tåg per 20 min till typ 6 tåg per 20 min, så skulle det nog gå att vända tåg på gröna linjen vid Slussen. Alltså 6 tåg per 20 min på både gröna och röda linjen under den tid det här pågår. Men OBS! att detta är inget som jag förespråkar, bara att jag ville säga att den tekniska möjligheten verkar finnas, även om kanske inte viljan till det finns.Hur skulle vändningarna vid Slussen gå till? Vad är den stora skilnaden om tåget vänder vid Rådmansgatan eller Slussen.
Varför ska man försämra trafiken på bana 2 när det inte behövs? Desutom så tar en vändning över bron mycket länger tid än man tror och detta beror på att man använder sig av två olika signalsystem på bron.
Vänliga hälsningar
Gunnar Eriksson
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
De skulle inte ha byggt relä/signal rummet i tunneln från Slussen till Medis. Där har ju vändbryggan för Slussen engång stått. Om nu de byggde en korsväxel där, varför då inte göra ett vändspår. (Taket är ju fortfarande vitmålat där sedan sist. För att att det skulle bli ljusare för folket att gå där 1950)
Men för att citera Elwe Nilsson, "Förarna behöver ingen AC, det är ju bara varmt 2-3 dagar om året..."
Men för att citera Elwe Nilsson, "Förarna behöver ingen AC, det är ju bara varmt 2-3 dagar om året..."
