(SS) A29 i H0-modell - Takdetaljer + typsnitt sökes

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Per Lind

(SS) A29 i H0-modell - Takdetaljer + typsnitt sökes

Inlägg av Per Lind »

Långt framskridna planer finns på att tillverka en serie H0-spårvagnar av typerna A29 + B29 och A11/12.
Vagnarna kommer att levereras som okörbar vitrinmodell eller som körbar modell. Färdiga eller som lackerad byggsats.
Priserna förväntas hamna någonstans runt 2500-4000,- för en motorvagn, beroende på upplaga och utförande.
Exakta priser och infoblad kommer efter sommaren när den första prototypen är byggd.

A29 har varit på gång länge från St Petersburg Collection. De har gjort en mycket fin 0-skalemodell och förhoppningar fanns att de även skulle kunna tillverka i H0. Tyvärr har de inte lyckats och i och med detta drar jag igång detta projekt.

Alla erforderliga ritningar finns utom över taket. Jag söker ritning och bilder över takets utförande. Mycket går att läsa ut ur sidovyritningar men inte allt så jag är mycket tacksam för all hjälp.

Vidare undras över vilka typsnitt SS använde till vagnsgummer, linjenummer och destinationsnamn. Finns dessa som PC-typsnitt?

Är Du intresserad av dessa vagnar kan vagnar förhandsbokas.
Vagns- och linjenummer/destination kan givetvis påverkas av beställaren.
Inga beställningar är bindande förrän faktablad utsänts och beställningen återbekräftats.

per.lind@tabortmrlind.se

-Per

Bilder från SS Vagnhallen:
http://web.ss.se/vagnhallen/typbild/ss_a29_194.jpg
http://web.ss.se/vagnhallen/typbild/ss_a11_278.jpg
http://web.ss.se/vagnhallen/typbild/ss_b29_584.jpg
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Lars Stegenius

Inlägg av Lars Stegenius »

Jag föreslår att du kontaktar Stellan Gustafsson på SL Spårvägsmuseet. Spårvägsmuseet har ett ritningsarkiv som är rena guldgruvan! Ring honom på 08/462 5522 - han har ingen egen e-mailadress.

Ritningskopior kostar 50 kr/st + ev. porto.

Dessutom finns ju en A29+B29 i skala 1:1 på Spårvägsmuseet.....

//Lars S
Användarens profilbild
Per Lind

A29

Inlägg av Per Lind »

Kontakten med Stellan är klar och han har fixat nödvändiga ritningar men han har inte takritningar.
Tack i alla fall.
-Per
Senast redigerad av Per Lind den lördag 17 mars 2007 18:54, redigerad totalt 1 gånger.
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Johan Eriksson

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den onsdag 04 maj 2011 8:14, redigerad totalt 1 gånger.
Johan Eriksson

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den onsdag 04 maj 2011 8:14, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Per Lind

A29

Inlägg av Per Lind »

Johan Eriksson skrev:
-Och förresten, talades det inte om just en A25a Mustang just från S:t Petersburg som skulle säljas på DL m m i en tråd här tidigare och då var den som utlovades?
(ska försöka hitta tråden i den omständliga sökmotorn)
Per Rickheden saluförde en A25, A29, B29 samt några bussar i 0-skalan fråpn St Petersburg Collection. Otroligt fina modeller som kostade mellan 1500-2000,- utan motor och med fast boggi. Lite svåra att göra rullande och motorisera. Dessa modeller väckte idén att ta fram A29/B29 i H0 men eftersom St Petersburg bara tillverkar i 0-skalan så var det efter hårda påtryckningar som Per Rickheden fick dom att försöka med H0. Tyvärr visade det sig att kvaliten på H0 inte ens kom i närheten av 0-skalan så det hela har runnit ut i sanden.
Om 0-skalemodellerna fortfarande finns att få vet jag inte.
Jättekul, jag är klar spekulant, men varför just A+B 29 och inte A+B 25 dvs "Mustangen" som är långt mera känd vagntyp, tillverkad i fler ex och som även rullat i Malmö och med minnen från fler?
A29/B29: Orsaken till att jag valde dessa förebilder är flera, dels är vi många som är förtjusta i denna vagnstyp, de passar både på en vänster- som högerbana och ingen annan tillverkar dom.
Swedtram har flera Stockholmsmodeller varav A24, A25 finns i produktion och jag tror inte marknaden tål ännu en tillverkare.
Du skriver att serien kan bli större då vi har Malmö och Stockholm, vilket är sant, men skall vi göra höger eller vänsterutförande? Vad kör modellspårvägarna med?
Skall man göra bägge så är det två helt olika modeller som skall tas fram varvid totalupplagan för Mustangen blir stor men varje serie blir liten.
Jag frågade om Swedtram var intresserad av A29/B29 men det var han inte och då är fältet öppet.
A11/B12 är mycket lika och den lilla H0-millimeter som skiljer vagnstyperna åt tror jag de flesta kan låta passera. Dessa vagnar har dragit B11/B12 som är utseendemässigt lika med B29 och dessutom har A11 bidragit med några delar vid byggandet av A29 så jag tycker denna serie hör ihop.

I original drog både A11/12 och A29 två släp av B11/12/29-typ. Ett stort och pampigt tåg.

-Per
Johan Eriksson

x
Användarens profilbild
Per Lind

A29

Inlägg av Per Lind »

Nu pratar vi lite äpplen och päron.
Den modell Du efterlyser är en enkel och billig plastmodell som tillverkas i ett antal tusen exemplar.
Wiens vagnar kostar ett antal miljoner att ta fram. Det dyra är gjutformarna. Varje framsprutad vagn kostar sedan inte många ören.

Den "katastrofala" C2-vagnen tycker inte jag är särskilt katastrofal och kan med enkla medel bli en riktigt fin vagn, t.o.m. motoriserad.
Skall Du få en spårvagn så blir det i liknande utförande för att få ned priset så folk köper.

Wiens vagnar kom i två serier.
Först var det Wiens lokaltrafik som stod för fiolerna och hade ett bra avtal med en tillverkare. Modellerna var/är mycket enkla och billiga. För några hundralappar får man en fin modell som duger som leksak.
Andra tillverkare hoppade på och tog fram detaljeringssatser som snabbt ändrade leksaken till modell. Att detaljera en vagn som i inköp kostade någon/några hundralappar kostar runt en tusenlapp - men då har man en modell som duger åt den kräsne.
För några år sedan gick tillverkaren i konkurs och då låg produktionen nere. Sedan startade Halling en ny era, nu mestadels i egen regi men med löfte om att Wiens Lokaltrafik (Spårvägsmuseet) skall stödköpa ett större antal. Nu har vagnarna blivit betydligt finare men priserna har stigit från några hundralappar till runt 800,-.
Till Spårvägsdagen i september aviseras "Newyorkaren", litt Z och gissningsvis hamnar den runt 800,- omotiriserad.

Perfekt vore om någon hade någon miljon över och ville investera i en enkel vagn som sedan kunde detaljeras efter egen kassa och önskemål, men då har vi ett problem.
Vilken vagn:
En gammelvagn passar både historiskt korrekt, vänstertrafik som högertrafik, men den kostar mycket att tillverka då den har fler detaljer som måste med från början. Lanternintak, linjekrukor och annat. Dyrt.
En Mustang? Ganska billig att tillverka då den har få utstickande detaljer. Drömmen för de flesta, men musealt korrekt skall den vara i vänstertrafik och hur många av modellrallarna kör vänstertrafik? T.o.m Djurgårdslinjuens modellsektion kör väl högertrafik?
I högerutförande, javisst, den går bevisligen idag men den har aldrig tidigare gått på Stockholms gator i högerutförande.

Wien hade det lättare. När de gick över till högertrafik fanns bara tvåriktningsvagnar och linjekrukan satt i mitten.

För att återgå till A29'an så är tanken att den skall vara en perfekt modell från början med så få kompromisser som möjligt. Därav priset. Att tillverka en A29'a i massupplaga ger inte en representativ vagn för Stockholm och enda sättet att få ned priset är att formspruta den i en upplaga på minst 5000 ex. till vilket behövs minst någon miljon.

Den serie vagnar jag pratat om skall tillverkas i en mix av plast och etsad mässing och kommer att erbjudas i några olika utrustningsnivåer beroende på vad vagnarna skall användas till.

Men, för att få upp detta till ursprungsfrågan:
Jag söker bilder på takdetaljer till A11/12, A29 och B29.

-Per
Johan Eriksson

x
J.R Ewing

Inlägg av J.R Ewing »

Enligt Per Linds första inlägg lär vagnarna kosta cirka 2500-4000 kronor. Det är i samma prisklass som Swedtrams modeller kostar. Är inte det företaget intresserad av dessa vagntyper/eller samarbete :?:
Användarens profilbild
Per Lind

A29

Inlägg av Per Lind »

Nej, jag har försökt att få Swedtram intresserade men dessa modeller är inte intressanta för dom.
Å andra sidan, varför skall det bara finnas en spårvagnstillverkare?
Mångfald är bra för konkurransen.
Kvalitén kommer att bli väldigt hög.
-Per
Björn Stråhle
Kontakt:

Inlägg av Björn Stråhle »

Bild
Hej!

I första inlägget nämndes A11 och B29. Här syns en klassisk kombination av dessa vagnar. Plats och tid har jag inte antecknat.

Hälsningar/Björn
Johan Eriksson

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den onsdag 04 maj 2011 8:15, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Björn Stråhle skrev: Hej!

I första inlägget nämndes A11 och B29. Här syns en klassisk kombination av dessa vagnar. Plats och tid har jag inte antecknat.

Hälsningar/Björn
Dessa vagnar var väldigt naturtrogna! Snyggt. Men nåt säger mig trots allt att det är modeller.

Avsaknad av luftledning, men uppfällda strömavtagare, kanske?
Professionell tyckare
Användarens profilbild
RR

Vagntyper

Inlägg av RR »

Hallå alla älskare av förortsvagnar från Stockholm!

Björn Stråhles härliga modellbild på härliga modeller föreställer A11 + B12 (inte B29). A29 drog alltid B29, som var ombyggda f d B12. A11 och A12 drog aldrig B29! Vi hade en tråd om just dessa vagntypsbeteckningar i Forum för ett tag sedan.

A11 och A12 drog B11 och B12. B11 var mycket lika B12 men var en aning kortare, vilket man lättast kunde se på sidofönstret mellan mittplattformens dörrar, som var mindre. Även A11 var f ö ngt kortare än A12. B12 fanns i två varianter, varav den ena från Hägglunds, vilken man lättast kände igen på att vagnskorgarna hade fönster med raka hörn.

Sedan får vi inte glömma B17, som var föregångare till B11 och B12, och som också mest användes på förorterna. B17, ibland kallade "kråkslott", var klart inspirerade av den amerikanska Peter Witt-vagnen och helt omisskännliga med sina vagnskorgar med massor av små fönster och vinklar samt de många takventilatorerna. Är det någon vagntyp jag skulle vilja se en modell av, så är det just B17!

Här skulle jag nu kunnat tänka mig att lägga upp aldrig tidigare visade och "nyupptäckta" bilder på aktuell vagntyper i trafik (vad sägs t ex om A12 + B17 på linje 8 mellan Skärmarbrink och Sofielundsvägen/Blåsut?), men jag avstår för tillfället p g a strulet med Forums Image Hosting!

/Ruggige Förortsåkaren
(Fikat i Råsunda intogs på "Restaurang Vita Hästen" vid infarten till vagnhallen. Folkhumorn döpte dock den ganska enkla syltan till "Skitiga Duken"!)
Veven på kaffe och plattan i mattan!
Användarens profilbild
Per Lind

Re: Vagntyper

Inlägg av Per Lind »

RR skrev: Sedan får vi inte glömma B17, som var föregångare till B11 och B12, och som också mest användes på förorterna. B17, ibland kallade "kråkslott", var klart inspirerade av den amerikanska Peter Witt-vagnen och helt omisskännliga med sina vagnskorgar med massor av små fönster och vinklar samt de många takventilatorerna. Är det någon vagntyp jag skulle vilja se en modell av, så är det just B17!
Om jag inte är alldeles ute och gör Bruse sällskap på cykeln så har Swedtram en B17 i H0-modell.
-Per
carltram
Kontakt:

Re: (SS) A29 i H0-modell - Takdetaljer + typsnitt sökes

Inlägg av carltram »

Hur går det med projektet?
När kommer de att börja levereras?
:)
Användarens profilbild
Per Lind

Inlägg av Per Lind »

Den duktige modellbyggaren är som de flesta duktiga mycket långsam.
Projektet framskrider. Idag är strömavtagarna i trafikdugligt skick klara. Swedtram har ASEA-bygeln men tyvärr etsad i alldeles för vekt material så den tål knappast att ens tittas på. Jag har låtit Sommerfeldt ta fram en kompromiss som inte blev billig men både skall vara körbar som mycket förebildsnära.
-Per
carltram
Kontakt:

Inlägg av carltram »

Per Lind skrev:Den duktige modellbyggaren är som de flesta duktiga mycket långsam.
Projektet framskrider. Idag är strömavtagarna i trafikdugligt skick klara. Swedtram har ASEA-bygeln men tyvärr etsad i alldeles för vekt material så den tål knappast att ens tittas på. Jag har låtit Sommerfeldt ta fram en kompromiss som inte blev billig men både skall vara körbar som mycket förebildsnära.
-Per
Tack för informationen och roligt att projektet rullar på. :D
Skriv svar