Som Tony skriver är ju en släpsko någonting som Märklinlok tar upp körström med från punktkontakter mellan rälerna, fult och för oväsen, detta då inom modelljärnvägsvärlden.
Jag ser sällan på TV´s sportsändningar, men häromdagen, jag tror det var på "Lilla Sportspegeln" visade dom vilken utrusning som Speedwayförarna behövde, ja ni vet dom som kör trimmad moppe i ständigt vänstervarv (sorry Mr. Taylor!).
Och tänka sig dessa förare använder sig av en "släpsko" denna på vänster fot (tror jag).
"Strömsko" är väl det korrekta begreppet för den mojängen som plockar upp ström och spänning från strömskenan i t-banan??
Först då fordonet har en strömsko blir det drag under galocherna... fast sådana isolerar ju rätt så bra... (Om man som Linerman spelar ojordad Hammondorgel...).
En utvikning för att närma mig #1435.
Sedan om man ju nödvändigtvis skall försöka att återföra diskussionen till ursprunget, angående åttans ändhållplatser...
Så har ju jag precis för mig att dessa var Polhemsplatsen och slutligen Angereds centrum... men det är ju klart, jag kan ju ha fel... det lär ju ha hänt förr... sägs det.
Bj.