Linje 8:s ändhållplats?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Linje 8:s ändhållplats?

Inlägg av bruse »

Bor ju nära gammla linje 8:s ändhållplats vid Skarpnäck. Det som idag inte alls förknippas med Skarpnäck.

Jag undrar var mer exakt slingan låg. Var där i helgen, å hittade mitt i ett kvarter ett litet parkområde, som i formen mycket väl kunde härbärgera en slinga en gång i tiden.

Försökte med hjälp av linjeskrift 8 reda ut det, men fick inte mycket ledtrådar där.

AGR! Du har ju bilder på det mesta. Eller vetskap. Hilfe!

Blått streck: linjesträckningen
Blått streckat, förmodad fortsättning
Röd halvring, förmodat område för vändlsinga
Bild
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
Stefan B
Inlägg: 617
Blev medlem: söndag 01 september 2002 11:09
Ort: Bagarmossen

Inlägg av Stefan B »

Bruse!

Slingan var inte så stor som på din bild, utan låg där daghemmet ligger (det är väl det huset som ser ut som ett L alldeles vid slutet av din blå linje). Ända fram till dess att detta hus byggdes (80-talet?) låg en bussvändslinga kvar "i träda", den som använts av linje 18A/181 under 50-talet!

SB
Användarens profilbild
Stefan B
Inlägg: 617
Blev medlem: söndag 01 september 2002 11:09
Ort: Bagarmossen

Inlägg av Stefan B »

En sak till.

Nuvarande begrepp "Skarpnäck" är ju egentligen det som förr hette "Skarpnäcksfältet". Visserligen ligger gamla Skarpnäcks gård där, men eftersom bebyggelsen öster om Gamla Tyresövägen tidigare ansågs tillhöra Skarpnäck var ändstationsnamnet naturligt.

Ända till tunnelbaneförlängningen till Skarpnäck hade för övrigt busshållplatsen Gränsberget på 171 och 181:an (nu 161 och 180) kvar namnet "Skarpnäck", som en påminnelse om det stolta spårvägsarvet!

SB
Användarens profilbild
Stefan Isaksson
Inlägg: 591
Blev medlem: måndag 02 september 2002 15:26
Ort: Uppsala

Inlägg av Stefan Isaksson »

Hmm, nu är det bortåt 30 år sedan min far visade mig runt i kvarteren (farfar körde 8 ett tag innan han började köra 19), men...

saknas det inte en (på den tiden) viktig väg på kartan, nämligen gamla landsvägen till Tyresö.
Jag vill minnas att det var en rondell där Sockenvägen (?) mötte Tyresövägen (?). (Stor reservation för alla gatunamn här.)
Jag antar att gamla Tyresövägen fortfarande finns och går söderut, men den norra delen verkar vara helt borttagen...

Vändslingan, som var en liten slinga som AGR påpekade, låg invid rondellen.
Den låg väl som AGR skrev där dagiset ligger nu, med reservation för att någon av gatorna flyttats vid senaste ombyggnaden.

Låg det förresten inte en affär alldeles intill?

SI
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Inlägg av bruse »

Nu var det förvirrat!

Stefan: nej, min röda halvmåne är inte slingan!!! Jag ringade in området där jag trodde slingan låg.

Men tack iaf, mao, där daghemmet ligger. Men den där parken, jag ringade in hade en perfekt form av fd slinga även i storlek! Jag å Klonen letade där efter rester... men då var det väl inte så konstigt att vi inte hittade.

Stefan: korsningen Sockenvägen och nuvarande Gamla Tyresövägen ligger utanför bilden till vänster. Konsumaffären ligger kvar i denna korsning, licksom en barnvagnsaffär, grillkiosk och arbetsklädsaffär.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Dennis Sigward
Inlägg: 466
Blev medlem: torsdag 19 september 2002 3:55
Ort: Narrowsburg, NY, USA

Inlägg av Dennis Sigward »

Vad jag kommer ihåg från sommaren (Aug) 1950 då jag var tolv år och gjorde en dags tur på 8an till Skarpnäck med min Mor Mor. Vi hade en picnic i en skogsdunge lite ovanför slingan (i höjd med taket). Om 8an kom väster ifrån in i slingan så var kullen lite NNÖ om slingan.

Kullen är nog borta nu, så är nog alla de fina tallarna som stod där. Det andra jag kommer ihåg är att tråden satt ganska högt. Så högt att strömavtagaren knappast nådde.

På vägen dit sö såg jag en grön tunnlebanevagn med en strömavtagare som gick på spår som vi körde vid sidan av sedan ned för en backe och under, vidare mot Skarpnäck. Mellan underkörningen och ut till Skarnäck kommer jag inte alls ihåg.

Jag vet att vid den tiden så var Medbborgarplatsens station avstängd och spårvagnen körde förbi utan att stanna. Dom hade redan höga platformar där, om jag minns rätt.

mvh Dennis
.Är intresserad av balance mellan de olika trafikmedlen. Är inte helt galen men nästan......
Användarens profilbild
BaardB
Inlägg: 1765
Blev medlem: fredag 06 september 2002 7:19
Ort: Oslo, utflyttet fra Trondheim!
Kontakt:

Inlägg av BaardB »

Dennis Hage skrev:På vägen dit sö såg jag en grön tunnlebanevagn med en strömavtagare som gick på spår som vi körde vid sidan av sedan ned för en backe och under, vidare mot Skarpnäck.
Hei, mener du t-banevogn med takstrømavtager :?:

/Baard
Användarens profilbild
Per Lind
Inlägg: 2543
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:50
Ort: Åsbro

Tunnelbanevagn med takströmavtagare

Inlägg av Per Lind »

Jodå, det stämmer!
Idag har ju Saltsjöbanans tunnelbanevagnar takströmavtagare men innan tunnelbanan var klar körde man provtrafik med tunnelbanevagnar ur första serien, förserie?, på de yttre linjerna och förmodligen även i södertunneln.
-Per
Användarens profilbild
Stefan Isaksson
Inlägg: 591
Blev medlem: måndag 02 september 2002 15:26
Ort: Uppsala

Inlägg av Stefan Isaksson »

Idag har ju Saltsjöbanans tunnelbanevagnar takströmavtagare men innan tunnelbanan var klar körde man provtrafik med tunnelbanevagnar ur första serien, förserie?
Det var, vill jag minnas 2001, 2002 och 2003 som hade strömavtagare.
I slutet på 1970-talet blev det plötsligt viktigt, när en tunnelbanevagn skulle byggas om till lok på Saltsjöbanan. Då valde SL en av dessa vagnar (2003 för att vara exakt) eftersom de, till skillnad från de övriga tunnelbanevagnarna, hade en takförstärkning där strömavtagaren hade suttit.

Det kan för övrig tilläggas att ombyggnaden blev misslyckad, eller som facket nyhetsblad beskrev situationen: ett 30 meter långt växlingslok (vagnen fick nämligen inte järnvägskoppel utan var beroende av att ha en koppelvagn i vardera ändan - allt sammantaget landade någonstans på 30-40 meter). Vagnen blev inte långlivad utan ersattes med begagnade lokomotorer (som inte heller blev särskilt långlivade).

SI
DanielS

Inlägg av DanielS »

Naturligtvis hade 2001, 2002 och 2003 strömavtagare! Det har alla tunnelvagnar! (Utom den ena vagnen i parkopplade vagnpar...)

Hur skulle de annars få ström?

Mvh. Petig typ :evil:
Användarens profilbild
Per Lind
Inlägg: 2543
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:50
Ort: Åsbro

Petig typ

Inlägg av Per Lind »

Strömavtagare är väl den som sitter på taket.
Släpsko är den som sitter på boggin, eller?
-Per
Erland

Inlägg av Erland »

Daniel S skrev:
Naturligtvis hade 2001, 2002 och 2003 strömavtagare! Det har alla tunnelvagnar! (Utom den ena vagnen i parkopplade vagnpar...)

Hur skulle de annars få ström?
och

Per Lind skrev
Strömavtagare är väl den som sitter på taket.
Släpsko är den som sitter på boggin, eller?
-Per
Tycker ni inte själva att ni har spårat ur lite nu? Av diskussionen framgår klart att det handlar om takmonterade strömavtagare som monterats för att genomföra vissa prov.

Även den anordning som sitter monterad på boggin för att leda in ström till t-banevagnen kallas av alla jag känner för strömavtagare, sen kan jag erkänna att jag inte kollat i reservdelsförteckningen vad den benämns där.

En släpsko används av speedwayförare under stöveln på vänster fot för att undvika att benet slits nerifrån till ungefär knähöjd under ett heat.

(Nu ser jag fram emot att någon messerschmitt påpekar att människor inte kan spåra ur, eftersom de inte är rälsbundna fordon)
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Petig typ

Inlägg av 2763 »

Per Lind skrev:Strömavtagare är väl den som sitter på taket.
Släpsko är den som sitter på boggin, eller?
-Per
Du var mig en petig en...

Strömsko, Trolleystång, Pantograf, Lyrabygel, Kniv för conduit, märklinsläpsko är alla strömavtagare. Precis på samma sätt som man kan samla ganska mycket under begreppet "spårvagn" (enligt GS TRI definieras spårvagn som fordon avsett att framföras på spårväg.)

/Tony
Med reservation för tyckfel.
Björn J.
Inlägg: 2624
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 22:30
Ort: Härlanda

Inlägg av Björn J. »

Som Tony skriver är ju en släpsko någonting som Märklinlok tar upp körström med från punktkontakter mellan rälerna, fult och för oväsen, detta då inom modelljärnvägsvärlden.

Jag ser sällan på TV´s sportsändningar, men häromdagen, jag tror det var på "Lilla Sportspegeln" visade dom vilken utrusning som Speedwayförarna behövde, ja ni vet dom som kör trimmad moppe i ständigt vänstervarv (sorry Mr. Taylor!).
Och tänka sig dessa förare använder sig av en "släpsko" denna på vänster fot (tror jag).

"Strömsko" är väl det korrekta begreppet för den mojängen som plockar upp ström och spänning från strömskenan i t-banan??
Först då fordonet har en strömsko blir det drag under galocherna... fast sådana isolerar ju rätt så bra... (Om man som Linerman spelar ojordad Hammondorgel...).

En utvikning för att närma mig #1435. :roll:

Sedan om man ju nödvändigtvis skall försöka att återföra diskussionen till ursprunget, angående åttans ändhållplatser...
Så har ju jag precis för mig att dessa var Polhemsplatsen och slutligen Angereds centrum... men det är ju klart, jag kan ju ha fel... det lär ju ha hänt förr... sägs det.

Bj.
Vadå jag dyster?
Användarens profilbild
BaardB
Inlägg: 1765
Blev medlem: fredag 06 september 2002 7:19
Ort: Oslo, utflyttet fra Trondheim!
Kontakt:

Strøsko og slepesko...

Inlägg av BaardB »

Björn J. skrev:Och tänka sig dessa förare använder sig av en "släpsko" denna på vänster fot (tror jag).

"Strömsko" är väl det korrekta begreppet för den mojängen som plockar upp ström och spänning från strömskenan i t-banan??
Akkurat som på tak-strømavtagere har jo boggi-strømavtagere et utbyttbart slepestykke med en mykee legering enn kontaktledningen / strømskinnen. På takstrømavtagere kalles dette i Norge for slepestykke, men på boggistrømavtagere er det strømsko som gjelder.

/Baard
Skriv svar