Vilken spårvagn (i Götet) fungerar bäst när det är snöväder?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
- Inlägg: 1088
- Blev medlem: onsdag 11 oktober 2006 9:54
Vilken spårvagn (i Götet) fungerar bäst när det är snöväder?
Att tala om snöstorm är väl kanske att ta i, men okej...låt oss säga att det ändå är rätt kraftigt och ymnigt snöfall i Göteborg...hur ser då förutsättningarna ut för respektive vagn av M28, M29, M31 och M32?
Läste för dryga året sedan att provkörningarna med Sirio under vintern (05/06) gått väldigt bra jämfört med M31.
Läste för dryga året sedan att provkörningarna med Sirio under vintern (05/06) gått väldigt bra jämfört med M31.
Satsa på Spårvägarna
- Nils Carl Aspenberg
- Inlägg: 1999
- Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
- Ort: Oslo
Varför inte sätta en plog framtill på spårvagnarna?
Skämt åsido, jag kommer ihåg när jag skulle till stationen vintern 2002. Jag åkte med 7an mot stan, och vid Vasaplatsen svängde vagnen åt höger, istället för rakt fram (7an gick då till Grönsakstorget efter Vasaplatsen). Orsak: växlarna hade frusit. Jag tänkte att samma fenomen skulle uppstå om man byte ut busstrafiken i Umeå mot spårvägstrafik.
Hur pass rustade är vagnarna om det skulle komma en halvmeter under natten?

Skämt åsido, jag kommer ihåg när jag skulle till stationen vintern 2002. Jag åkte med 7an mot stan, och vid Vasaplatsen svängde vagnen åt höger, istället för rakt fram (7an gick då till Grönsakstorget efter Vasaplatsen). Orsak: växlarna hade frusit. Jag tänkte att samma fenomen skulle uppstå om man byte ut busstrafiken i Umeå mot spårvägstrafik.
Hur pass rustade är vagnarna om det skulle komma en halvmeter under natten?
- Nils Carl Aspenberg
- Inlägg: 1999
- Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
- Ort: Oslo
Nils, du skulle bare visst hvor bra det kan være. I januar og februar hadde vi her i Trondheim nesten sammenhengende snøfall i to uker, og det ble ganske mye snø som falt fra himmelen.
Selv har jeg faktisk alddri brukt trikken under vinteren, det dreier seg mest om badeturer til Lian om sommeren når vi bruker trikken.
Selv har jeg faktisk alddri brukt trikken under vinteren, det dreier seg mest om badeturer til Lian om sommeren når vi bruker trikken.
Ägare av Olympus FE160 och Sony DCR-HC24E.
Någon som är interesserad av lite hållplatsutrop? Titta här då...
Någon som är interesserad av lite hållplatsutrop? Titta här då...
Vagnarna är inte rustade i sig för snö i växlar och spår.sputnik skrev:Varför inte sätta en plog framtill på spårvagnarna?![]()
Skämt åsido, jag kommer ihåg när jag skulle till stationen vintern 2002. Jag åkte med 7an mot stan, och vid Vasaplatsen svängde vagnen åt höger, istället för rakt fram (7an gick då till Grönsakstorget efter Vasaplatsen). Orsak: växlarna hade frusit. Jag tänkte att samma fenomen skulle uppstå om man byte ut busstrafiken i Umeå mot spårvägstrafik.
Hur pass rustade är vagnarna om det skulle komma en halvmeter under natten?
Växlarna hålls rena genom elvärme. Sedan ett par år har man övervakning av i stort sett samtliga element. (Det hade man inte 2002) varför banhållaren kontinuerligt får indikation på vilka element som behöver bytas.
Utöver detta beordras extrakörning med tomtåg de nätter det snöar. Helt enkelt för att tränga undan snö från rillor m.m.
-
Skulle man byta ut busstrafiken i Umeå mot spårvagnar och verkligen då byta ut trafiken så kan jag garantera att mindre snöfall inte skulle ställa till några jättestora problem. Men det förutsätter då både växelvärme och att man kör hyggligt tät trafik när det snöar.
-
Jag har en fundering om meterspår (som man har i Trondheim) kontra normalspår här. De flesta bilar/bussar har en "spårvidd" om c:a 1,5m det torde betyda att man har större problem med nedtryckta objekt i normalspårsfallet än i meterspårsfallet. Men det är en gissning och ni får gärna spåna vidare kring den.
//Tony
Med reservation för tyckfel.
- Bengt Jönsson
- Inlägg: 657
- Blev medlem: onsdag 25 september 2002 11:46
- Ort: En till 031 återlokaliserad 031:a
- Kontakt:
Problemet med frusna växlar i Göteborg är väl det att det förekommer både bil- och busstrafik i spåren vilka trycker ner snön i växlarna och att den snö som vanligtvis faller i Göteborg är av en "kladdig" sort som sedan gärna fryser till en seg sörja i det omväxlande klimatet med snö - tö- frysgrader.
/Bengt
/Bengt
Approaching the new Suburbia on light-rail track.
Återuppbygg VGJ nu !!
Återuppbygg VGJ nu !!
-
- Inlägg: 1088
- Blev medlem: onsdag 11 oktober 2006 9:54
.
Den som ansvarar för växlarna borde piskas hårt och länge med en taggtråd.
Det kan väl ändå inte vara så svårt att hålla åtminstone centrala Göteborg med hjälppatruller som övervakar kraftiga snöfall och sprutar med högtrycksspruta (varmt vatten) i växlarna?
Det är ju inte samma problem utanför city eftersom det är mycket färre spårkorsningar...

Det kan väl ändå inte vara så svårt att hålla åtminstone centrala Göteborg med hjälppatruller som övervakar kraftiga snöfall och sprutar med högtrycksspruta (varmt vatten) i växlarna?
Det är ju inte samma problem utanför city eftersom det är mycket färre spårkorsningar...
Satsa på Spårvägarna
Egentligen borde spårvägstrafiken ha skilda körbanor för att inte bil- och busstrafiken ska packa ner snön i spåren och växlarna. Hösten är väl lika illa, eftersom våta löv trycks ner i spåren och växlarna av bilar och bussar.Bengt Jönsson skrev:Problemet med frusna växlar i Göteborg är väl det att det förekommer både bil- och busstrafik i spåren vilka trycker ner snön i växlarna och att den snö som vanligtvis faller i Göteborg är av en "kladdig" sort som sedan gärna fryser till en seg sörja i det omväxlande klimatet med snö - tö- frysgrader.
/Bengt
Re: .
Det där är ett angrepp som slår väldigt fel. Skall den som ansvarar för växlarna också ansvara för att bussar trycker ner snö i växlarna?Stefan_Brännström skrev:Den som ansvarar för växlarna borde piskas hårt och länge med en taggtråd.![]()
En lösning på problemet ligger på högre nivå än tjänstemannanivå och det diskuteras faktiskt i K2020, nämligen att plocka bort bussarna från Brunnsparken!
Du vill betala uppåt 50 kr för en enkelresa? Om du får med dig resten av befolkningen på detta så kan vi diskutera att utöka kadern av spolbilsförare.Stefan_Brännström skrev: Det kan väl ändå inte vara så svårt att hålla åtminstone centrala Göteborg med hjälppatruller som övervakar kraftiga snöfall och sprutar med högtrycksspruta (varmt vatten) i växlarna?
Det är inte samma problem utanför city eftersom trafiken är separerad och därmed finns det inga bilar/bussar som motar ner snö och slask i växlarna.Stefan_Brännström skrev: Det är ju inte samma problem utanför city eftersom det är mycket färre spårkorsningar...
Nu låter det som att jag inte vill ha busstrafik - så är det dock inte! Snöfall blir dock tyvärr en konfliktsituation eftersom busstrafiken flyttar på slasket på ett sätt som är ogynnsamt för spårvägstrafiken. Bussar är bra som ett komplement på linjer som inte är tillräckligt starka för att köra spårvagn.
//Tony
//Tony
Med reservation för tyckfel.
-
- Inlägg: 1088
- Blev medlem: onsdag 11 oktober 2006 9:54
.
Fast jag vidhåller att det ändå är mest för att det helt enkelt inte existerar några växlar att tala om utanför city.
På sträckan Sannaplan-Saltholmen har vi ju bara växlar vid Kungssten och Långedrag och så då Saltholmen eftersom spåren korsar varandra i anslutning till vändslingan till skillnad mot Mölndal t.ex...
Tar man istället sträckan Sannaplan-Brunnsparken, L11 får man växlar vid följande platser (jämfört med yttersträckans tre).
Mariaplan - trekorsningen för spårväg
Godhemsgatan - trekorsning
Stigbergstorget - trekorsning
Järntorget - trekorsningen i nordväst
Järntorget - L1 och L6 ansluter till allésträckan (dock bara problem i riktning mot Saltholmen)
Viktoriagatan - trekorsning
Grönsakstorget - trekorsning
Brunnsparken sydvästra - korsning
Brunnsparken nordvästra - trekorsning
På sträckan Sannaplan-Saltholmen har vi ju bara växlar vid Kungssten och Långedrag och så då Saltholmen eftersom spåren korsar varandra i anslutning till vändslingan till skillnad mot Mölndal t.ex...
Tar man istället sträckan Sannaplan-Brunnsparken, L11 får man växlar vid följande platser (jämfört med yttersträckans tre).
Mariaplan - trekorsningen för spårväg
Godhemsgatan - trekorsning
Stigbergstorget - trekorsning
Järntorget - trekorsningen i nordväst
Järntorget - L1 och L6 ansluter till allésträckan (dock bara problem i riktning mot Saltholmen)
Viktoriagatan - trekorsning
Grönsakstorget - trekorsning
Brunnsparken sydvästra - korsning
Brunnsparken nordvästra - trekorsning
Satsa på Spårvägarna
Re: .
Stefan; Jag hävdar att det största problemet är vägtrafiken. Det gör jag bland annat eftersom jag jobbar med bland annat de här frågorna.Stefan_Brännström skrev:Fast jag vidhåller att det ändå är mest för att det helt enkelt inte existerar några växlar att tala om utanför city.
//Tony
Med reservation för tyckfel.
-
- Inlägg: 61
- Blev medlem: fredag 07 mars 2003 12:06
- Ort: Göteborg/Partille
Ingen har väl svarat på den ursprungliga frågan. Vilken spårvagnstyp fungerar bäst i snöoväder?
Själv kommer jag att tänka på en kväll närmare midnatt i slutet av januari 2006 när jag stod vid Sandarna och väntade på spårvagn in mot city. När det äntligen kom en M31-vagn kunde den inte "slå sig loss" och komma från hållplatsen. Det blev säkert fem försök innan vi kom i väg. Problemet upprepades vid Vagnhallen Majorna, Jaegerdorffsplatsen och backen upp mot Stigbergstorget. Det tog över en timma at komma in till Brunnsparken.
Medan vi stod och väntade på Sandarna kom en M 32 i andra riktningen. Den verkade köra som normalt. Jag hörde efteråt med föraren att den vagnen hade inte haft några större problem den kvällen.
PS Vill minnas att hållplats Sandarna var inställd under det värsta snöovädret nyligen.
Själv kommer jag att tänka på en kväll närmare midnatt i slutet av januari 2006 när jag stod vid Sandarna och väntade på spårvagn in mot city. När det äntligen kom en M31-vagn kunde den inte "slå sig loss" och komma från hållplatsen. Det blev säkert fem försök innan vi kom i väg. Problemet upprepades vid Vagnhallen Majorna, Jaegerdorffsplatsen och backen upp mot Stigbergstorget. Det tog över en timma at komma in till Brunnsparken.
Medan vi stod och väntade på Sandarna kom en M 32 i andra riktningen. Den verkade köra som normalt. Jag hörde efteråt med föraren att den vagnen hade inte haft några större problem den kvällen.
PS Vill minnas att hållplats Sandarna var inställd under det värsta snöovädret nyligen.
- Nils Carl Aspenberg
- Inlägg: 1999
- Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
- Ort: Oslo
Jeg er ganske sikker på at M28/29 er de beste vintervognene. Disse har drift på alle aksler og har heller ikke så effektiv glir/slure-kontroll som nyere vogner har. Jeg ville også tro at Sirio skulle være bedre enn M31, fordi Sirio er en komplett nykonstruksjon og ikke en "hjemmeombygd" vogn som har fått helt andre og dårligere egenskaper enn da vognen ble konstruert. Jeg tror nok konstruktørene gråter når de ser hvilken vandalisme som ble gjort på M21.
Du missar en sak härNils Carl Aspenberg skrev:Jeg er ganske sikker på at M28/29 er de beste vintervognene. Disse har drift på alle aksler og har heller ikke så effektiv glir/slure-kontroll som nyere vogner har. Jeg ville også tro at Sirio skulle være bedre enn M31, fordi Sirio er en komplett nykonstruksjon og ikke en "hjemmeombygd" vogn som har fått helt andre og dårligere egenskaper enn da vognen ble konstruert. Jeg tror nok konstruktørene gråter når de ser hvilken vandalisme som ble gjort på M21.
M28/M29 har likströmsmotorer med en karaktäristik som lättare medger slirning.
M32 har, (likt SL95?) trefas kortslutna asynkronmaskiner, vilka har en eftersläpning mot synkront varvtal och som genom sin konstruktion har avsevärt svårare att slira.
Därför är M32 bättre än pedalvagnar i snö.
//Tony
Med reservation för tyckfel.
- Nils Carl Aspenberg
- Inlägg: 1999
- Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
- Ort: Oslo
Asynkromotorer er bedre enn likestrømsmotorer, men pedalvognene har drift på alle aksler og taler da igjen i favør av disse. Hva som virkelig blir best er ikke lett å si, men personlig tror jeg fortsatt på pedalvognene. Hvis eldre vogner begynner å slire, så er det ikke noe vern som reduserer motorkraften. Det har man på nyere vogner og man får lavere motorkraft. Jeg har selv kjørt enkel høka på Lilleakerbanen, fordi SL79 ikke kunne kjøres på grunn av slirevern. Det var derfor vi fikk SL 95 med drift på alle aksler fordi SL79 hadde vist seg helt umulig i ektremforhold.
Re: .
Vet inte vad jag skall säga om detta, men en del av Stefans inlägg är rena påhopp, hot mot personer som har ansvar för att en del skall fungera, men inte har dom ekonomiska eller planneringsmässiga resurserna.
Och att skriva att det i prinsip inte finns växlar utan för centrum är ren o skär okunskap om problemet.
Det hade inte funnits dom här problemen i stadens centrum om det inte funnits blandtrafik (bussar/bilar i gemensam gatumiljö med växlar)
Problemet är pengar och utrymme att särskilja trafiktyperna.
En annan orsak är att folk inte gärna byter hållplatsyta för att kliva ombord på spårvagn/buss vilket leder till gemensamma hållplatser med dom nackdelar detta medför.
Vet inte hur många ggr jag hörde att TLX och buss trafikledning gick ut med allmänna anrop i fordonen att bussarna skall försöka att inte köra just över växlarna, 10-15 sekunder senare ser man bussar med rätt radiosystem köra över en motväxel.
Sedan finns det lastbilar som nyttjar spårområden för nyttoärenden, dessa släpper/packar också snö i växlarna.
Men som sagt, Stefan är farligt nära gränsen för hot.
Inte konstigt att personer med kunskap slutar skriva här, speciellt när det här har förklarats tidigare, folk lyssnar inte eller så vill man inte lyssna för stt när problemen uppstår, gapa och svära över "idioterna" som minsann inte gör sitt jobb........
Och att skriva att det i prinsip inte finns växlar utan för centrum är ren o skär okunskap om problemet.
Det hade inte funnits dom här problemen i stadens centrum om det inte funnits blandtrafik (bussar/bilar i gemensam gatumiljö med växlar)
Problemet är pengar och utrymme att särskilja trafiktyperna.
En annan orsak är att folk inte gärna byter hållplatsyta för att kliva ombord på spårvagn/buss vilket leder till gemensamma hållplatser med dom nackdelar detta medför.
Vet inte hur många ggr jag hörde att TLX och buss trafikledning gick ut med allmänna anrop i fordonen att bussarna skall försöka att inte köra just över växlarna, 10-15 sekunder senare ser man bussar med rätt radiosystem köra över en motväxel.
Sedan finns det lastbilar som nyttjar spårområden för nyttoärenden, dessa släpper/packar också snö i växlarna.
Men som sagt, Stefan är farligt nära gränsen för hot.
Inte konstigt att personer med kunskap slutar skriva här, speciellt när det här har förklarats tidigare, folk lyssnar inte eller så vill man inte lyssna för stt när problemen uppstår, gapa och svära över "idioterna" som minsann inte gör sitt jobb........