Norrköping, Linje 2 Ljura..

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
bark
Kontakt:

Inlägg av bark »

Johan Eriksson skrev: Är det inte själva verket så att det genom Navestad blir just "tighta kurvor" eller om inte tight så dock en böj runt området
Finns det någon bra karta över hur de nuvarande planerna ser ut tillgänlig?
Johan Eriksson

Inlägg av Johan Eriksson »

Ja all info i frågan från ded "insatta" om den banan inkl banan till Söderköping (sträckning på karta) är högst välkommet även från min sida med (även om jag bara kört spårvagn i Malmköping och Berlin)!
J.R Ewing

Inlägg av J.R Ewing »

Johan Eriksson skrev:Ja all info i frågan från ded "insatta" om den banan inkl banan till Söderköping (sträckning på karta) är högst välkommet även från min sida med (även om jag bara kört spårvagn i Malmköping och Berlin)!
Gå in på http://www.folkbladet.se och sök i arkivet. Skriv något i stil med "spårväg till Ringdansen" så kommer det flera artiklar om ämnet. Och någonstans finns det en karta innehållande hållplatsnamn på linjen mellan Ljura-Navestad. Däremot har jag aldrig sett någon karta över spårväg till Söderköping :|
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Inlägg av Reimersholme71 »

VTI går också att kika på. Spårreservatet går på östra sidan om Hagebygatan (den breda grässträngen mellan gatan och husen) och det är också där de planerar att lägga spåren. Som en del av er minns tycker jag att det är en dum idé eftersom man får en trafiksäkrare gatumiljö och en mer estetiskt tilltalande gata med spårvägen i gräsbädd mitt i vägen. Men bättre en lite sämre spårväg än ingen alls. :-)

Att köra spårvagn till Söderköping genom att förlänga Navestadslinjen tycker jag också är en dum idé. Om man bygger banan hela biten på egen banvall (från Gustaf Adolfs Plan någorlunda parallellt med E22 via de få småorterna på vägen) och drar in snabbspårvägen hela vägen in på Centralen via Hamnbron och Ståthögaviadukten kan man mer än halvera restiden.

På en bara 16 kilometer lång sträcka som med buss tar över en halvtimme är det mycket viktigt att den spårburna trafiken får alla möjliga konkurrensfördelar mot bilismen - som exempevis att kunna hålla högre snittfart än privatbilens ungefärliga 65 km/h. Snabbspårväg nästan hela vägen i 100 km/h är mycket bättre än snabbspårväg fram till Navestad och sedan "krypfartspårväg" genom stan. Tycker jag.
Byt politik - inte klimat!
Dennis Sigward

Inlägg av Dennis Sigward »

Min åsikt äe nog att först byggs nödvändiga k-trafiks linjer. Spårvagn.T-bana eller Pendeltåg. När dom är färdigbyggda så kanske Motorvägar och dyligt inte behövs byggas i så stor utsträckning och med kritiska tidspunkter.

Det där med hastigheten på spårvagnar i städerna varierar ganska mycket. Jag har åkt på snart 90 olika spårvägssystem,, Världen runt.
År 1971 kunde jag jämföra Amsterdam och Bryssels. Då var allt Amsterdam överlägsen i sin aggressivtet mot Bryssel, där spårvagnarna väjde för varenda bil. I Amsterdam s.a.s. tutade spårvagnarna och körde bilar fick ge vika. Dom fortkörde ju inte men det var en viss bestämdhet vilken plats spårvagnen hade i trafiken. Vet inte hur det är år 2007.

I Toronto hade spårvagnarna, förr mycket bättre marsfart. Det var under PCC vagnarnas tid. De som dom har nu verkar lite slöare och så har Toronto kapitulerat till förmån av för många bilar i staden.'

Mitt i gatustråket är den bästa platsen för spår. Då får resande på båda sidor lika långt till hållplatserna. Sedan lämnar spårvagnarna gatukanten ledig för leveransbilar och cyklister.

Angånde Söderleden så kunde det ju byggas en provisorisk bro förbi den planerade permanenta bron. Då kunde ju linjen till Ringdansen byggas färdigt snarast och träna innevänarna att spårvagnen går att åka in till stan, istället för att ta bilen. Spårvagen kunde seda kopplas över till den permanenta bron. Då skulle inga förseningar i att få igång spårtrafiken.

mvh Dennis
Johan Eriksson

Inlägg av Johan Eriksson »

Reimersholme71 skrev:Att köra spårvagn till Söderköping genom att förlänga Navestadslinjen tycker jag också är en dum idé. Om man bygger banan hela biten på egen banvall (från Gustaf Adolfs Plan någorlunda parallellt med E22 via de få småorterna på vägen) och drar in snabbspårvägen hela vägen in på Centralen via Hamnbron och Ståthögaviadukten kan man mer än halvera restiden.

På en bara 16 kilometer lång sträcka som med buss tar över en halvtimme är det mycket viktigt att den spårburna trafiken får alla möjliga konkurrensfördelar mot bilismen - som exempevis att kunna hålla högre snittfart än privatbilens ungefärliga 65 km/h. Snabbspårväg nästan hela vägen i 100 km/h är mycket bättre än snabbspårväg fram till Navestad och sedan "krypfartspårväg" genom stan. Tycker jag.
Precis, det var hit jag ville komma, varsin bana för varsin trafikuppgift! :idea:
Användarens profilbild
bark
Kontakt:

Inlägg av bark »

J.R Ewing skrev:
Johan Eriksson skrev:Ja all info i frågan från ded "insatta" om den banan inkl banan till Söderköping (sträckning på karta) är högst välkommet även från min sida med (även om jag bara kört spårvagn i Malmköping och Berlin)!
Gå in på http://www.folkbladet.se och sök i arkivet. Skriv något i stil med "spårväg till Ringdansen" så kommer det flera artiklar om ämnet. Och någonstans finns det en karta innehållande hållplatsnamn på linjen mellan Ljura-Navestad. Däremot har jag aldrig sett någon karta över spårväg till Söderköping :|
För de som har ont om tid har jag surfat åt er: http://www.vti.se/3688.epibrw
Användarens profilbild
bark
Kontakt:

Inlägg av bark »

Dennis Sigward skrev:Angånde Söderleden så kunde det ju byggas en provisorisk bro förbi den planerade permanenta bron. Då kunde ju linjen till Ringdansen byggas färdigt snarast och träna innevänarna att spårvagnen går att åka in till stan, istället för att ta bilen. Spårvagen kunde seda kopplas över till den permanenta bron. Då skulle inga förseningar i att få igång spårtrafiken.
Vad skulle man vinna på det? Det är inte det fysiska byggandet av bron som tar tid, det är planarbetet. Som i din vision fördubblas, gissar jag.
Skriv svar